Ik wil in mijn huis e.e.a. gaan veranderen betreffende afspelen van media (films) en dergelijke.
Ik heb wat feedback voor mijn ideeen nodig / of aanvullende ideeen nodig.
Aangezien ik allereerst heel algemene vragen heb, denk ik niet dat dit in de bestaande forumdraadjes past.
(maar misschien past het beter bij Opslagmedia dan in Complete Systemen...)
Huidige situatie:
2 computers:
- normale snelle (game)pc
- iets zuinigere mediapc / download-pc (aangesloten op tv in woonkamer)
- dvd-speler op slaapkamer-tv
Wat is het probleem?
- Ik moet alles wat ik op mijn slaapkamer wil bekijken eerst branden, wat behoorlijk irritant is en inmiddels zwerven de dvd's door heel mijn huis...
- de mediapc is relatief krachtig en niet stil en zuinig genoeg om constant aan te blijven, daarbij is de hardware inmiddels 4-5 jaar oud en toe aan vervanging
- ik moet mijn mediapc aanzetten, om bij mijn bestanden te komen op de andere pc
- ik wil toegang tot mijn muziekcollectie hebben, om zo makkelijker mijn telefoon te kunnen vullen (via wifi)
En ik moet ook nog een router kopen, omdat ik overstap naar upc (oud adsl-modem was een multi-pc modem).
Welke ideeen heb ik?
Optie 1:
- Nas kopen / bouwen voor opslag: moet altijd kunnen blijven dus laag energieverbruik is nodig...
- mediaspeler kopen voor op slaapkamer
Voordeel:
Nas en mediaspeler verbruiken weinig stroom. De mediaspeler gaat alleen aan indien nodig.
Nadeel:
ik heb dan 2 pc's staan, een mediaspeler en een nas: een beetje dubbelop...
Optie 2:
- nas kopen / bouwen
- mediacenter uitbreiden, zodat deze op 2 tv's aangesloten kan worden: wel relatief onafhankelijk van elkaar kunnen draaien(meerdere gebruikers?)
De mediacenter moet makkelijk te bedienen zijn vanuit bed: de mediacenter bedien ik nu met een Logitech Mediaboard, dat lijkt me niet handig in bed.
Voordeel:
De nas is zuinig dus minder energieverbruik.
Mediacenter wordt meer gebruikt
Nadeel:
Ik moet bestanden van mediacenter naar nas kopieren, wat feitelijk ook weer tot meer energieverbruik leidt.
Hoe zorg ik voor een eenvoudige bediening?
Derde optie:
- mediacenter opnieuw opbouwen met krachtigere onderdelen, die idle zeer weinig gebruiken. Pc kan constant aanblijven. Moet kunnen draaien op twee tv's (weer onafhankelijk van elkaar).
Voordeel:
- Altijd toegang op alle 2 de tv's
- Altijd toegang tot mijn bestanden
Nadeel:
- zuinigheid is misschien moeilijker te behalen?
Router:
En dan of ik wel een router moet kopen?
Als ik er naar toe wil dat een Nas of multimedia-pc constant aan staat, waarom zou ik daar dan ook de routerfunctie niet inbouwen?
Voordeel:
- Apparaat minder
- Je kan je router zelf beheren
Nadeel:
- veel problemen / storingen
Extra informatie / achtergrondsinfo
Alternatief voor een nas incl router zou iets dergelijks zijn:
nieuws: LaCie introduceert draadloze nas met wifi-n
Reviews van dit ding helpen niet echt..., maar in theorie is het een ideaal apparaat voor mijn doeleinde..
En aangezien de router in mijn woonkamer komt ook wel een mooie oplossing.
Over de mediacenter op 2 tv's:
http://www.pcmediacenter....vs-from-one-media-center/
Mijn vragen
Wat zou jij doen?
Wat zou je vooral niet doen en waarom?
Heb je nog een aanvulling / beter idee?
Zelf neig ik nu vooral naar optie 2 of 3, waarbij ik in optie 2 in de NAS de routerfunctie ook zou willen bouwen, terwijl ik optie 3 een losse router zou kopen.
Overige vragen komen vanzelf wel als ik reacties krijg...
Ik heb wat feedback voor mijn ideeen nodig / of aanvullende ideeen nodig.
Aangezien ik allereerst heel algemene vragen heb, denk ik niet dat dit in de bestaande forumdraadjes past.
(maar misschien past het beter bij Opslagmedia dan in Complete Systemen...)
Huidige situatie:
2 computers:
- normale snelle (game)pc
- iets zuinigere mediapc / download-pc (aangesloten op tv in woonkamer)
- dvd-speler op slaapkamer-tv
Wat is het probleem?
- Ik moet alles wat ik op mijn slaapkamer wil bekijken eerst branden, wat behoorlijk irritant is en inmiddels zwerven de dvd's door heel mijn huis...
- de mediapc is relatief krachtig en niet stil en zuinig genoeg om constant aan te blijven, daarbij is de hardware inmiddels 4-5 jaar oud en toe aan vervanging
- ik moet mijn mediapc aanzetten, om bij mijn bestanden te komen op de andere pc
- ik wil toegang tot mijn muziekcollectie hebben, om zo makkelijker mijn telefoon te kunnen vullen (via wifi)
En ik moet ook nog een router kopen, omdat ik overstap naar upc (oud adsl-modem was een multi-pc modem).
Welke ideeen heb ik?
Optie 1:
- Nas kopen / bouwen voor opslag: moet altijd kunnen blijven dus laag energieverbruik is nodig...
- mediaspeler kopen voor op slaapkamer
Voordeel:
Nas en mediaspeler verbruiken weinig stroom. De mediaspeler gaat alleen aan indien nodig.
Nadeel:
ik heb dan 2 pc's staan, een mediaspeler en een nas: een beetje dubbelop...
Optie 2:
- nas kopen / bouwen
- mediacenter uitbreiden, zodat deze op 2 tv's aangesloten kan worden: wel relatief onafhankelijk van elkaar kunnen draaien(meerdere gebruikers?)
De mediacenter moet makkelijk te bedienen zijn vanuit bed: de mediacenter bedien ik nu met een Logitech Mediaboard, dat lijkt me niet handig in bed.
Voordeel:
De nas is zuinig dus minder energieverbruik.
Mediacenter wordt meer gebruikt
Nadeel:
Ik moet bestanden van mediacenter naar nas kopieren, wat feitelijk ook weer tot meer energieverbruik leidt.
Hoe zorg ik voor een eenvoudige bediening?
Derde optie:
- mediacenter opnieuw opbouwen met krachtigere onderdelen, die idle zeer weinig gebruiken. Pc kan constant aanblijven. Moet kunnen draaien op twee tv's (weer onafhankelijk van elkaar).
Voordeel:
- Altijd toegang op alle 2 de tv's
- Altijd toegang tot mijn bestanden
Nadeel:
- zuinigheid is misschien moeilijker te behalen?
Router:
En dan of ik wel een router moet kopen?
Als ik er naar toe wil dat een Nas of multimedia-pc constant aan staat, waarom zou ik daar dan ook de routerfunctie niet inbouwen?
Voordeel:
- Apparaat minder
- Je kan je router zelf beheren
Nadeel:
- veel problemen / storingen
Extra informatie / achtergrondsinfo
Alternatief voor een nas incl router zou iets dergelijks zijn:
nieuws: LaCie introduceert draadloze nas met wifi-n
Reviews van dit ding helpen niet echt..., maar in theorie is het een ideaal apparaat voor mijn doeleinde..
En aangezien de router in mijn woonkamer komt ook wel een mooie oplossing.
Over de mediacenter op 2 tv's:
http://www.pcmediacenter....vs-from-one-media-center/
Mijn vragen
Wat zou jij doen?
Wat zou je vooral niet doen en waarom?
Heb je nog een aanvulling / beter idee?
Zelf neig ik nu vooral naar optie 2 of 3, waarbij ik in optie 2 in de NAS de routerfunctie ook zou willen bouwen, terwijl ik optie 3 een losse router zou kopen.
Overige vragen komen vanzelf wel als ik reacties krijg...
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit