Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik wil in mijn huis e.e.a. gaan veranderen betreffende afspelen van media (films) en dergelijke.
Ik heb wat feedback voor mijn ideeen nodig / of aanvullende ideeen nodig.

Aangezien ik allereerst heel algemene vragen heb, denk ik niet dat dit in de bestaande forumdraadjes past.
(maar misschien past het beter bij Opslagmedia dan in Complete Systemen...)

Huidige situatie:
2 computers:
- normale snelle (game)pc
- iets zuinigere mediapc / download-pc (aangesloten op tv in woonkamer)
- dvd-speler op slaapkamer-tv

Wat is het probleem?
- Ik moet alles wat ik op mijn slaapkamer wil bekijken eerst branden, wat behoorlijk irritant is en inmiddels zwerven de dvd's door heel mijn huis...
- de mediapc is relatief krachtig en niet stil en zuinig genoeg om constant aan te blijven, daarbij is de hardware inmiddels 4-5 jaar oud en toe aan vervanging
- ik moet mijn mediapc aanzetten, om bij mijn bestanden te komen op de andere pc
- ik wil toegang tot mijn muziekcollectie hebben, om zo makkelijker mijn telefoon te kunnen vullen (via wifi)

En ik moet ook nog een router kopen, omdat ik overstap naar upc (oud adsl-modem was een multi-pc modem).

Welke ideeen heb ik?

Optie 1:
- Nas kopen / bouwen voor opslag: moet altijd kunnen blijven dus laag energieverbruik is nodig...
- mediaspeler kopen voor op slaapkamer

Voordeel:
Nas en mediaspeler verbruiken weinig stroom. De mediaspeler gaat alleen aan indien nodig.

Nadeel:
ik heb dan 2 pc's staan, een mediaspeler en een nas: een beetje dubbelop...

Optie 2:
- nas kopen / bouwen
- mediacenter uitbreiden, zodat deze op 2 tv's aangesloten kan worden: wel relatief onafhankelijk van elkaar kunnen draaien(meerdere gebruikers?)

De mediacenter moet makkelijk te bedienen zijn vanuit bed: de mediacenter bedien ik nu met een Logitech Mediaboard, dat lijkt me niet handig in bed.

Voordeel:
De nas is zuinig dus minder energieverbruik.
Mediacenter wordt meer gebruikt

Nadeel:
Ik moet bestanden van mediacenter naar nas kopieren, wat feitelijk ook weer tot meer energieverbruik leidt.
Hoe zorg ik voor een eenvoudige bediening?

Derde optie:
- mediacenter opnieuw opbouwen met krachtigere onderdelen, die idle zeer weinig gebruiken. Pc kan constant aanblijven. Moet kunnen draaien op twee tv's (weer onafhankelijk van elkaar).

Voordeel:
- Altijd toegang op alle 2 de tv's
- Altijd toegang tot mijn bestanden

Nadeel:
- zuinigheid is misschien moeilijker te behalen?

Router:
En dan of ik wel een router moet kopen?
Als ik er naar toe wil dat een Nas of multimedia-pc constant aan staat, waarom zou ik daar dan ook de routerfunctie niet inbouwen?

Voordeel:
- Apparaat minder
- Je kan je router zelf beheren

Nadeel:
- veel problemen / storingen

Extra informatie / achtergrondsinfo
Alternatief voor een nas incl router zou iets dergelijks zijn:
nieuws: LaCie introduceert draadloze nas met wifi-n
Reviews van dit ding helpen niet echt..., maar in theorie is het een ideaal apparaat voor mijn doeleinde..
En aangezien de router in mijn woonkamer komt ook wel een mooie oplossing.

Over de mediacenter op 2 tv's:
http://www.pcmediacenter....vs-from-one-media-center/

Mijn vragen
Wat zou jij doen?
Wat zou je vooral niet doen en waarom?
Heb je nog een aanvulling / beter idee?

Zelf neig ik nu vooral naar optie 2 of 3, waarbij ik in optie 2 in de NAS de routerfunctie ook zou willen bouwen, terwijl ik optie 3 een losse router zou kopen.

Overige vragen komen vanzelf wel als ik reacties krijg...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou een NAS aanschaffen, Synology of Qnap - veel zuiniger dan dat kun je het niet bouwen. Verder in beheer en configuratie 0 inzet nodig. Router zou ik apart doen, je zegt zelf al dat wat je kant en klaar kan kopen twijfelachtig is in performance etc, wat je zelf kunt bouwen ben je nog wel even mee aan het knutselen en blijf je mee aan het knutselen. Als jou dat wat lijkt, is aan jou natuurlijk.
Voor de woonkamer/slaapkamer, simpele mediaspeler voor in de slaapkamer lijkt mij. Verder zou ik ook je media PC vervangen door een (veel) zuiniger exemplaar. Als je geen TV kaart erin hebt zitten mogelijk ook een mediaspeler in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijn oplossing thuis,

1 server (gebruikt 20~40 watt) deze doet fileserver/mail/webserv/download/etc
2 media spelers de de files hier op benaderen

en sja een router heb je imho gewoon nodig los houden heeft zo zijn voordeel, kan ook met de server maar dan moet je weer een ap kopen voor eventueel draadloos werk.

in jouw geval zou ik gewoon een mediaspeler kopen voor op de slaapkamer en klaar.
shutdown op je mediapc kun je van tevoren timen met het at commando, doe je er een uurtje bij (voor eventuele sex of plaspauzes) en dan kan je toch je film uitkijken

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 27-08-2011 14:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
wagenveld schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:15:
Ik zou een NAS aanschaffen, Synology of Qnap - veel zuiniger dan dat kun je het niet bouwen. Verder in beheer en configuratie 0 inzet nodig. Router zou ik apart doen, je zegt zelf al dat wat je kant en klaar kan kopen twijfelachtig is in performance etc, wat je zelf kunt bouwen ben je nog wel even mee aan het knutselen en blijf je mee aan het knutselen. Als jou dat wat lijkt, is aan jou natuurlijk.
Voor de woonkamer/slaapkamer, simpele mediaspeler voor in de slaapkamer lijkt mij. Verder zou ik ook je media PC vervangen door een (veel) zuiniger exemplaar. Als je geen TV kaart erin hebt zitten mogelijk ook een mediaspeler in de woonkamer?
Pc in woonkamer gebruik ik ook geregeld om lekker te internetten.. Zeker zolang ik nog geen tablet heb (misschien is ook dat nog wel een alternatief..) De belangrijkste taak van die pc is downloaden. Nu zou dat nog wel naar een server kunnen gaan, maar ik heb dus gewoon liever een extra pc.

Ik denk dat ik voor mijn woonkamer een nieuwe mediapc ga bouwen en dat ik die best veel zuiniger moet kunnen krijgen.
De processor en moederbord die ik nu heb zijn verouderde game-processors, die idle veel te veel blijven verbruiken. De voeding is niet slecht, maar kan veel zuiniger. De pc verbruikt nu 120W terwijl deze aan staat, dat moet veel zuiniger kunnen.
Iemand een idee wat realistisch haalbaar is? En dit in vergelijking met een losse NAS?

Ik heb ondertussen nog verder gezocht. Je computer gebruiken voor 2 tv's is alleen mogelijk met een thin client voor de 2e pc (of xbox 360, oude pc, of soortgelijk apparaat). Tja, dan kan ik net zo goed een mediaspeler kopen.

Blijft over de mediaspeler.
Ik wil de mediaspeler ivm ruimtegebrek een kamer verder zetten (eigenlijk aan de andere kant van de muur waar mijn tv hangt). De bediening wordt dan zeer lastig.
Inmiddels de Boxee en de Popcorn C200 gevonden. Deze hebben RF-afstandsbediening. Momenteel kijk ik dus erg naar de Boxee, gezien de prijs..

Iemand nog een ander idee?

Router was misschien wat te enthousiast. Ik ga dus gewoon een losse router kopen. Dat lijkt me toch verstandiger.

dus nieuwe vragen:
Kan ik mijn htpc zo zuinig krijgen, dat verschil met een gemiddelde NAS (NAS moet meer dan 1 schijf kunnen bevatten) vrij klein wordt (idle)?
Zijn er nog meer mediaspelers met een RF-afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 16:10

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Op verzoek verplaatst naar MSH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
Lees dit stuk van HWI eens door. Dit artikel is daar nog weer een aanvulling op

Ik heb het idee dat hier al een aantal antwoorden ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Bedankt voor het verplaatsen!

Athome: bedankt voor je reactie, maar ik wil helemaal niet werken met een tv-tuner. Het gaat mij om gedownloade content.
Het beantwoordt mijn vragen dus niet echt.

Enerzijds kan ik dus dit nemen:

- losse htpc / downloadpc
- zuinige NAS
- losse mediaspeler voor op slaapkamer

Gevolg is dat op momenten dat ik aan het downloaden ben (ik wil weleens voor ik naar bed ga mijn downloads aanzetten) alle 3 deze apparaten aan heb staan. Op die momenten gaat het dus dubbelop...
Bouw ik dan een zuinige htpc die ook als nas functioneert, dan heb ik dit probleem niet. Gebruik ik ze alleen geen van allen, dan moet deze machine idle natuurlijk wel te vergelijken zijn met een nas in idle.

Ik denk er zelfs over na om een simpele mediaspeler / nas te bouwen of zelfs te kopen die naast mijn downloadpc gaat draaien. De downloadpc ga ik dan na verwachting veel minder gebruiken, zodat die meer energie mag verbruiken. Ik kan voor die machine zelfs de onderdelen van mijn hoofdpc gaan gebruiken. (en dan een nieuwe game-pc bouwen).

Er zijn gewoon teveel mogelijkheden.......

edit
Nieuwe zoektermen gebruikt.. opeens wat aanvullende info gevonden: (toevoegen deels voor mezelf / adviezen / toekomstige googlelaars)
[Advies] Router vervangen / netwerk setup
opzet thuisnetwerk
mediacenter en NAS naast TV?

[ Voor 14% gewijzigd door Quacka op 29-08-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb gekozen voor de volgende oplossing.

Een PC met Windows Homeserver versie 1. Deze versie heeft, in tegenstelling tot de nieuwe versie, nog de mogelijkheid om op een makkelijke manier de computer uit te breiden met harde schijven. Dit is tevens mijn download computer. Welke hardware je hiervoor kiest moet je zelf weten. Intel Atom en AMD Fusion zijn lekker zuinig maar ik weet niet hoe goed het streamen gaat i.c.m. het verwerken van de Usenet data.
In tegenstelling tot de horror-verhalen uit de begindagen van Windows Home Server, werkt versie 1 tegenwoordig gewoon goed

Daarnaast heb ik de woonkamer bij mij projector een Dune Base mediaspeler. Deze streamt alles vanaf mijn Windows Homeserver.

Bij mijn TV heb ik een Dune Lite. Ook deze streamt alles vanaf mijn Home Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Als ik nu een combi NAS / mediaspeler neem:
De keuze is qua kant en klaar relatief beperkt. En de modellen die te koop zijn staan niet al te best bekend.

Het punt is dat een combinatie NAS/mediaspeler 100% niet in mijn slaapkamer gezet kan worden, om begrijpelijke redenen. De enige plek die over blijft is onder een bank.
Ruimte 7 a 8 cm...

Mijn NAS zal alleen gebruikt worden als altijd-aan media speler. Bereikbaar voor de Downloadpc/htpc (die zal vervangen worden door snellere versie) (die de NAS ook moet gaan vullen). Maar ook bereikbaar voor mijn gamepc, voor mijn mobieltje, en andere (toekomstige) apparatuur.
Het wordt dus geen dikke raid-config waarbij data altijd beschermd moet worden.
Ook zal ik er niet op gaan downloaden, rarren en parren enz enz. Dat moet de oude download-pc gewoon blijven doen.

Probleem is dat er nauwelijks geschikte en betaalbare kasten zijn, waar minimaal 2 harde schijven in kunnen. Ik heb er nu 1 in gedaan, maar mogelijk voeg ik nog een SSD toe.
De Gigabyte lijkt de meest ideale kast te zijn. De voeding moet genoeg zijn als ik het goed heb...

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 91,30€ 91,30
1Gigabyte MIB T5140€ 48,99€ 48,99
1Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD155UI, 1.5TB€ 47,58€ 47,58
1Hauppauge Media Center Remote Control Kit€ 35,01€ 35,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,04€ 20,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,92

Ik heb hierbij gebruik gemaakt met info uit dit draadje:
[HTPC Project] Zelfbouw HTPC+NAS

Ik schat in dat mijn speler vergelijkbaar zal zijn in energieverbruik. Enerzijds zal de gewone harde schijf iets meer verbruiken, anderzijds is de voeding meer toegespitst op dit werk.

Aangezien ik momenteel 100% dvd-downloads bekijk, moet dit fluitend gaan met deze hardware. De vraag is of ook HD-content gaat lukken (ik heb een hd-ready tv, dus waarom zou ik het niet proberen?)

andere info:
http://www.hardware-revolution.com/budget-htpc-august-2011/

Mogelijk nog een SSD erin en klaar...
(hauppauge is alleen voor prijstechnische redenen gekozen; ik heb in het htpc draadje goedkopere opties gezien, maar die zitten volgens mij niet in de PW)

Edit:
Dit is natuurlijk alleen NAS/slaapkamer.
De Downloadpc/ anex woonkamer-htpc is ook nog aan de beurt. Ik vrees alleen dat als ik hiervoor kies, dat ik dan geen tijd meer heb om alle 2 de pcs aan te pakken. (voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja waarom alleen dvd downloads :?
Ga nou niet aan die ouwe meuk van de dvd standaard blijven hangen

Nu heb je 100% dvd omdat je ze altijd gebrand hebt straks heb je een mediaspeler die de volle resolutie van je tv opentrekt, en dan is dvd niet zo crystal clear meer. en een nette 720p film is vaak kleiner dan een dvd5je

hd ready is een stuk scherper dan dvd.

let op de snelheid van je nas, bluray is max54 Megabit/sec btw
maar media spelers willen ook wel bufferen dus hou wat marge

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 23:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Mijn huidige setup waar ik erg tevreden mee ben.

Nas : Synology DS411J ( 4bay met 4x 2TB )
HTPC : Nexus Psile met 30GB SSD en 4GB DDR3 en een AMD Fusion bordje ( speeld alles af full hd )
Met Mediaportal.

Data zet ik dus op de NAS en Mediaportal doet het voor me inladen op de HTPC ( voor in de woonkamer )
Slaapkamer heb ik een Apple TV die weer vanaf de NAS kan streamen.
Verbuik is allemaal minimaal, de NAS verbuikt niet veel stroom en de HTPC al helemaal niet ( 60W )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik snap je denkwijze niet helemaal TS. Waarom probeer je onlogische combinaties te maken?
- een NAS staat altijd aan
- NAS kan ook prima downloaden, rarren en parren.

Dit geldt voor zowel zelfbouw als een Synology. Vervolgens heb je enkel 2 thin clients nodig, ofwel een mediaspeler zoals een WDTV (=goedkoop) en een mini PC (zonder lokale opslag). Persoonlijk, zolang je geen TV kaart etc gebruikt, gewoon 2 media spelers. Heb je daarbij nog een game PC en klaar is kees.
En natuurlijk met fish, dump de DVDs, ga over op 720p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@ Wapenveld.
Ik ga daar helemaal in mee

Neem een Qnap of Synology NAS (1 of 2 schijven, jouw keuze). en 2 mediaspelers zoals Mede8er 400x (beter de 400x2)
Voor Qnap en Synology zijn genoeg uitbreidingen te downloaden voor allerlei toepassingen, waardoor deze ook het download werk kunnen doen.

Ik snap dat de prijs belangrijk maar ik ben in de afgelopen jaren een stuk wijzer geworden (al heel veel geprobeerd). Prijs speelt mee maar door een te scherp budget te nemen, moet je te veel compromissen maken waardoor het uiteindelijke resultaat tegenvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
fish schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:06:
Mja waarom alleen dvd downloads :?
Ga nou niet aan die ouwe meuk van de dvd standaard blijven hangen

Nu heb je 100% dvd omdat je ze altijd gebrand hebt straks heb je een mediaspeler die de volle resolutie van je tv opentrekt, en dan is dvd niet zo crystal clear meer. en een nette 720p film is vaak kleiner dan een dvd5je
Ja, precies. Ik gok dat ik dat inderdaad steeds meer zal gaan doen.

Aangezien ik nu nog vrij veel op mijn slaapkamer kijk, waar ik nog dvd voor nodig heb, download ik alles automatisch in dvd-kwaliteit.

Mektheb en The-priest_NL (ander draadje) hebben dus met dezelfde hardware geen problemen. Zij hebben allebei een SSD, dus dat kan ik er ook nog wel bij doen.
let op de snelheid van je nas, bluray is max54 Megabit/sec btw
maar media spelers willen ook wel bufferen dus hou wat marge
Mag toch geen probleem zijn met een gigabit-netwerk? En ik ga er vanuit dat dit systeem dat wel beter aan moet kunnen dan de meeste standaard mediaspelers :)
Het zal misschien problemen opleveren als er meerdere dingen tegelijk gebeuren (vullen vanaf een andere pc en afspelen vanaf dit systeem -> zal voorlopig niet snel gebeuren).

Volgende stap wordt kijken hoe het softwarematig moet (althans: wat de NAS-functie betreft) (maar niet vanavond meer :))

@wagenveld: ja, dat geloof ik wel. Maar met deze hardware heb ik daar weinig vertrouwen in. Het downloaden misschien nog wel, maar het uitpakken???
Natuurlijk kan ik dan een zwaardere setup nemen, maar dan kan de voeding het weer niet aan. Wil ik een andere voeding, dan moet de kast weer aangepast worden/ en het is de vraag of de kast een zwaardere processor nog goed kan koelen. En zoveel geschikte kasten zijn er echt niet.

En ik wil er gewoon een pc bij hebben waar ik lekker mee kan testen / rommelen. Dat doe ik nu ook met mijn huidige downloadpc /htpc. En die setup heeft trouwens al bar veel moeite met het parren/rarren en dergelijke. Zeker als het tegelijk gebeurd. Dus hoe dan ook ga ik die pc upgraden.
De kans is alleen aanwezig dat ik dat doe met de spullen uit mijn game-pc. Die is ook wel weer aan een upgrade toe.

Maar wellicht kan de nieuwe setup het downloaden wel aan. Op zich kan uitpakken natuurlijk de hele dag duren, als dat ding toch de hele dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maximum snelheid netwerk != max snelheid nas != max snelheid mediaspeler

Let er op. ik kan de snelweg opfietsen, maar 120 fietsen gaat me niet lukken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Athome schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:29:
@ Wapenveld.
Ik ga daar helemaal in mee

Neem een Qnap of Synology NAS (1 of 2 schijven, jouw keuze). en 2 mediaspelers zoals Mede8er 400x (beter de 400x2)
Voor Qnap en Synology zijn genoeg uitbreidingen te downloaden voor allerlei toepassingen, waardoor deze ook het download werk kunnen doen.

Ik snap dat de prijs belangrijk maar ik ben in de afgelopen jaren een stuk wijzer geworden (al heel veel geprobeerd). Prijs speelt mee maar door een te scherp budget te nemen, moet je te veel compromissen maken waardoor het uiteindelijke resultaat tegenvalt
Ik heb dit draadje natuurlijk niet voor niets opgestart om adviezen te krijgen.

De laatste adviezen zijn in elk geval iets om over na te denken. Maar ik ben nu al te lang bezig geweest om nog echt helder na te denken :) komende dagen ga ik wel weer verder...

Fish: ik weet het, heb er genoeg over gelezen, bijv een trage processor kan er voor zorgen dat het netwerk snel aan zijn maximum zit. Maar ik zie niet in wat in dit systeem de belemmerende factor zal zijn. Maar misschien mis ik iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik heb het ook over een echte NAS, niet wat je nu hebt draaien. Paar voorbeelden van mn Synology (DS409):
[typische 1,5GB 720p tvserie] Quick Check OK/ Unpacked 1 files/folders in 57 seconds
[typische 8GB 1080p film] Quick Check OK/ Unpacked 1 files/folders in 5 mins 24 seconds
[12GB 1080p film met errors] Repaired in 38 mins 18 seconds/ Unpacked 1 files/folders in 8 mins 35 seconds
En dat voor een gebakje op 20W in idle. Antieke energieslurpers dumpen is de weg vooruit.

• Quacka
Ik heb er nog eens over nagedacht:

In principe moet de eerder genoemde samenstelling minimaal net zo goed kunnen werken, als een dedicated NAS. Ik heb me een klein beetje in de genoemde dedicated NASsen verdiept, en eigenlijk moet je dan wel een duurdere nemen, wil je de snelheid een beetje halen die mijn genoemde samenstelling zou hebben.
Een hoop van de goedkopere versies hebben weinig geheugen (zal wel uit te breiden zijn??) en een zwakke processor.

Ik zie daar dus niet helemaal het voordeel van in... Geld is niet het allerbelangrijkste, maar als ik dus en een duurdere nas moet kopen (300 euro of (veel) meer), een mediaspeler (laat ik een goedkope nemen van 100 euro) en dan nog een of twee harde schijven (50 euro bijv). Dan ben ik minimaal 450 euro kwijt en dat zal al snel oplopen. Dit terwijl ik nu voor 300 euro klaar ben, incl SSD, snelle processor en veel geheugen.
150 euro meer uitgeven, zonder echt veel voordelen.

Daarbij is het natuurlijk ook wel leuk om het zelf naar je zin te configureren :)

Dus het wordt nu een mediaspeler, nas & downloadserver. Met dank aan wagenveld voor het idee. Multi-inzetbaar dus.

Tenzij iemand natuurlijk met nieuwe argumenten komt...

• Athome
Waarom een SSD?
Als je computer continu (of veel) aanstaat en voornamelijk bezig is met dingen als downloaden, zie ik het nut van een SSD niet in. Schijfruimte lijkt me voor en NAS een stuk belangrijker.

Je zou misschien een Atom/ION bordje kunnen overwegen i.p.v. het AMD bordje. De Atom CPU is volgens mij toch een stukje krachtiger dan de E-350 (of vergis ik me met de C-serie). Dat is handiger voor het verwerken van de downloads. Daarnaast zorgt het ION gedeelte ervoor dat het Mediaspeler aspect ook goed blijft werken.
De videokaart van de AMD is krachtig maar door de zwakke CPU is er geen ruimte voor postprocessing (upscalen DVD bijv). De ION doet dit ook beter.

[ Voor 53% gewijzigd door Athome op 01-09-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Hier heb je duidelijk een punt.
SSD bij een NAS is niet interessant. Bij een mediaspeler is het natuurlijk wel handig voor snelle opstarttijden.

Qua snelheid ben ik flink aan het googlen geslagen en ik begin een beetje te twijfelen aan de prestaties van het ding met multitasking. Of je dan ook voor atom of E350 kiest (binnenkort wordt de 350 trouwens geupgraded...)
Als dedicated NAS, of mediaspeler zal het ding wel voldoen. Behalve dat de kast weinig uitbreidingsruimte biedt als NAS. Maar hoe presteert het gecombineerd....
Ik lees toch meermalen dat mensen af en toe merken dat het ding toch trager lijkt. Ik denk dat het ergernis gaat opleveren. Misschien niet meteen, maar wel bijv volgend jaar... En hoeveel tijd gaat het kosten om het goed te configureren?

De E350 is als mediaspeler-toepassing toch echt wel te prefereren boven een Atom. Processorsnelheid maakt niet zoveel uit. Zover ik het terug heb kunnen vinden....

De kast vertrouw ik niet met zwaardere hardware, zelfs al zou ik er een andere voeding in plaatsen. Te weinig goede koeling mogelijk. En dat terwijl deze onder een bank komt te staan. (wat ook niet prettig is voor de luchtcirculatie). Andere extreem platte kasten waar 2 harde schijven in kunnen bestaan er volgens mij niet.

Conclusie: ik ga er nog eventje over nadenken en ga eerst even naar mijn bestaande htpc kijken.
Misschien kies ik er wel voor om de htpc uit dit draadje toch te bouwen, maar dan meer als mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een iets andere prijsklasse maar deze behuizing dan. Qua HDD uitbreiding waarschijnlijk nog niet fijn.
Qmotion gebruikte deze behuizing eerder ook voor zijn HTPC met een Core2Duo processor er in. Een Core I3 in deze kast moet dan geen probleem zijn. Zit een 120 watt voeding in
Pagina: 1