[Advies] Router vervangen / netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: mediacenter, nas
Introductie
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Linksys WRT54GL. Ik ben geen netwerkexpert, maar wel een gevorderd pc-gebruiker. Ik heb geprobeerd door middel van allerlei sites mijn kennis aan te vullen en een goed beeld te vormen van wat ik wil en nodig denk te hebben. Ik ben niet met alles bekend en sommige onderwerpen blijven, zelfs na meerdere artikelen, reviews en topics, wat onduidelijk of ongrijpbaar voor mij. Ik hoop dat jullie wat licht kunnen werpen op die zaken.

Wat heb ik nu?
  • Telfort 20Mbit internet (snelheid haal ik niet op mijn adres)
  • Telfort modem/router in meterkast verbonden met Cat5E naar Linksys router in woonkamer
  • Linksys router met Cat5E verbonden aan Desktop met Gbit netwerkkaart
  • Linksys router met Cat5E of Wireless verbonden aan Notebook 100Mbit netwerkkaart/wireless b/g
  • Linksys router met Cat5E verbonden aan Mede8er (mediacenter)
  • Tot nu toe staat alles wat aan de Linksys verbonden is in de woonkamer.
Wat voor aanvullende wensen heb ik (mogelijk) voor in de toekomst?
  • Spelcomputer (denk aan PS3) in de woonkamer
  • NAS (denk aan Synology 211+) in woonkamer of meterkast
  • Mediacenter (met Wireless N) op slaapkamer (1e etage) bedraad of draadloos verbinden
  • Telefoons (Windows Mobile/Iphone/Android) aan het netwerk hangen (uiteraard draadloos)
  • Tablet of notebook (met Wireless N) gebruik in tuin, begane grond of 1e etage
  • Van buitenaf bij mijn NAS, van buitenaf bij een eigen server, van buitenaf WoL gebruiken
Wat zoek ik dan?
Ik zou nu afkunnen met een uiterst goedkope en eenvoudige router want mijn huidige Linksys doet het werk voldoende. Ik wil echter alles zoveel mogelijk naar een hogere snelheid hebben, dus Gbit waar het kan en Wireless N waar het kan. Bovendien wil ik zoveel mogelijk voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen.

Ik hoef niet het duurste van het duurste, maar ik wil wel geld uitgeven voor iets goeds. Zie hieronder wat ik heb gevonden dat is een beetje mijn prijsrange.

Ik wil dus goed/stabiel/snel draadloos netwerk, HD kunnen streamen (hoeft niet per se draadloos, maar zou mooi zijn). Alles wat bedraad is zoveel mogelijk op Gbit. Alles wat wireless is zoveel mogelijk op N, maar hoeft niet 450 te zijn, mag ook 300.

Eventueel ga ik nog powerline/homeplug oplossingen in huis introduceren, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het zou dan in plaats van enkele wireless verbindingen komen, zoals de verbinding naar een toekomstig mediacenter op de slaapkamer (1e etage).

Wellicht is het ook handig/verstandig om IPv6 compatibiliteit te hebben, zodat ik niet straks een andere router moet aanschaffen.

Wat heb ik gevonden?
Ik heb de volgende kandidaten gevonden:
A. Linksys E4200 112 euro (pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router)
B. Netgear WNDR3700 84 euro (pricewatch: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band)
C. TP-link TL-WR1043ND 42 euro (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND)
D. Trendnet en Draytek zijn merken die ik niet ken, maar ik zie daar o.a. op smallnetbuilder.com goede reviews over. Draytek komt wel in een erg hoge prijsrange >200 euro, dus ik denk dat het niet voor mij is, maar misschien biedt het waar voor zijn geld.

Ik denk dat de eerste twee kandidaten het beste aansluiten bij wat ik wil. Gezien hun specs en de reviews. Er zijn een aantal zaken waarvan ik niet weet of dat voor mij uitmaakt of waarvan ik niet goed kan achterhalen of het mijn situatie goed werkt. Ik heb daarom hieronder een paar concrete vragen gesteld in de hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken.

Wat zijn mijn vragen?
1. Klopt het dat wat ik verwacht van mijn router nu en in de toekomst mogelijk is met de Linksys E4200 (optie A) of de Netgear WNDR3700 (optie B)?
2. Heeft het zin om me te gaan verdiepen in opties C en D, gezien mijn wensen?
3. Op welke termijn zou ik IPv6 nodig hebben en kunnen deze routers dat (de een zegt van wel en de ander van niet of pas later na een nieuwe firmware.
4. Ik krijg geen duidelijkheid over Wireless N dual band 2,4 en 5 Ghz i.c.m. 300 en 450 snelheid en termen als 'three streams' etc. Heeft het een met het ander te maken? Ik denk dan al snel als het er maar op zit, dan kan ik het altijd gebruiken als ik het nodig heb, maar dat is natuurlijk niet de manier.
4.a. 2,4 en 5 Ghz zijn kort en lange golf frequenties. Maar wat doet dat 'three streams' ofzo?
4.b. Ik neem aan dat ik compatibele wifi-ontvanger moet hebben om gebruik te maken van 2,4/5 Ghz, maar kan ik zo'n usb-ontvanger dan ook gewoon in een willekeurig (lees laptop of mediacenter) prikken of moeten die dan ook zelf nog bepaalde specs hebben?
5. In hoeverre kan het zich lonen om powerline/homeplug oplossingen te gebruiken (bijv. naar de mediacenter op de slaapkamer aangezien het betonnen huis betreft) in plaats van wlan?

Wat een ontzettend lang verhaal, maar ik kom zo vaak tegen dat de eerste reacties zijn dat er te weinig info staat, dus ik heb maar zoveel mogelijk gedaan. Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 10:40

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:29:
3. Op welke termijn zou ik IPv6 nodig hebben en kunnen deze routers dat (de een zegt van wel en de ander van niet of pas later na een nieuwe firmware.
meuk: Cisco Linksys E4200 1.0.02 build 13 :
Added support of Native IPv6 and 6rd tunnel Internet connections
Van de andere routers die je genoemd hebt weet ik niet of ze het kunnen. Misschien kan je ze wel upgraden met een 3rd party firmware à la DD-WRT / OpenWRT en die hebben wel IPv6 ondersteuning dacht ik.

Wanneer je het nodig gaat hebben is wanneer je ISP het levert. Wanneer die het gaat leveren? Tja.... 8)7

Voor de rest moet je van 802.11n geen 300Mbps verwachten, met 100Mbps schijn je tevreden moeten zijn volgens reviews die ik gezien heb. En die gingen uit van een best-case scenario dus afhankelijk van je buren en je woning kan dat lager uitvallen. Of je daar HD mee kan streamen: daar zijn zat topics over op GoT ;)

Je internet is 20Mbps, en dat kunnen alle 3 de routers wel aan die je gevonden hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door webfreakz.nl op 09-07-2011 19:06 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geen matches
Als je toch overweegt een server aan te schaffen zou je die ook op diverse manieren als router / firewall kunnen gebruiken. Voordeel daarvan is dat je een stabiliteit en performance krijgt waar een normale consumentenrouter niet tegen op kan. Wat je dan enkel nog nodig hebt is een accespoint voor het wifi gedeelte.

Maar waarom zou je nu eigenlijk al wat nieuws gaan kopen? Want zoals ik het lees werkt alles gewoon nog prima en je huidige router heeft helemaal geen problemen met je huidige internetabbo of de dingen die je er nu mee doet. Voor het streamen van media is 100Mbit ook ruim voldoende, zelfs al zou je 50GB bluerays streamen, Dan kun je nog zeggen 'voorbereiden op de toekomst' maar de beste manier om je daarop voor te bereiden is misschien wel gewoon afwachten en tegen de tijd dat het nodig is wat kopen. De ontwikkelingen gaan namelijk enorm hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: mediacenter, nas
@webfreakz.nl:
Dank voor je reactie. Ik weet van het bestaan van DDWRT en OpenWRT, maar heb er geen ervaring mee. Als nieuwe firmware van de fabrikant of van een derde partij inderdaad kan zorgen voor IPv6 ondersteuning, dan zou dat voldoende zijn.

@ik222:
Dank voor je antwoorden. Ergens heb je natuurlijk gelijk. Ik was eigenlijk op zoek naar een NAS (Synology of Qnap waarschijnlijk) en zodoende kwam ik op de capaciteiten van mijn netwerk. Voor zover ik weet en kan terugvinden (ik voel me nu heel dom dat ik het niet zeker weet) is mijn Linksys WRT54GL geen Gbit router. Ik zou daar dus nu al wel een voordeel uit halen. Vraag is natuurlijk wanneer dat voordeel zich uit?
Ik kopieer naar mijn mediacenter (SMB share) dus dat zal niet sneller worden en straks naar mijn NAS. Dat zal waarschijnlijk wel sneller worden als ik een Gbit NAS heb. Of mis ik nu iets?

Jouw idee om de server als router te gebruiken is voor mij nieuw:
  • Kan ik ergens info lezen over zo'n opzet of kan je in een paar zinnen toelichten hoe dat werkt (bijv. als ik een Synology heb)?
  • Geldt dat dan alleen voor bedrade verbindingen? Ik denk niet dat een Synology als Wlan router kan werken, toch?
  • Waarom is dat stabieler dan een consumentenrouter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Matched: nas
Als je inderdaad bestanden over het netwerk gaat kopieren heb je natuurlijk voordeel van een gigabit netwerk. De WRT54GL heeft inderdaad geen gigabit poorten. Ik ging er vanuit dat je met streamen bedoelde het afspelen van bestanden vanaf bijvoorbeeld de NAS, daarvoor heb je geen gigabit nodig omdat zelfs de grootste blueray images geen bitrate van 100Mbit hebben.

Wat betreft een server als router, dit kan niet met een Synology. Als je dat wilt zul je zelf een (zuinige) server moeten bouwen met meerdere netwerkinterfaces en daar een OS op zetten. Je zou bijvoorbeeld een virtualisatie OS als VMWare ESXi (opensource) kunnen gebruiken. Met dat OS kan je meedere virtuele servers aanmaken en dan kun je bijvoorbeeld een VM inrichten met pfSense als router. Voor de rest kan je op die ESXi server dan nog meerdere VM's aanmaken met het bijvoorbeeld een Linux of Windows besturingssysteem erop. Deze virtuele server(s) kun je dan bijvoorbeeld gebruiken als fileserver of wat je ook maar kan bedenken voor functies. Hiermee heb je dus enorme flexibiliteit.

Waarom pfSense stabieler is (of eigenlijk vooral gewoon meer performance heeft), simpelweg omdat een dergelijke server veel en veel meer geheugen heeft dan een simpele consumentenrouter. Je kunt dat bijvoorbeeld merken met torrents of andere toepassigen met veel verbindingen. Bij consumentenrouters merk je dan vaak dat de rest van het internet traag wordt of dat de router packets gaat droppen omdat hun geheugen vol raakt, hier heb je met een dergelijke oplossing geen last van. PfSense is uiteraard niet vanzelf draadloos, daarom zeg ik ook je hebt dan nog wel een accespoint nodig dat niets anders doet dan draadloos toegang tot je netwerk bieden.

Maar goed zoiets is natuurlijk veel meer configuratiewerk. Als je zin hebt om daar in te duiken moet het zeker te doen zijn met behulp van goed googlen en lezen. Echter als je gewoon een simpele oplossing wilt kun je inderdaad wel beter kiezen voor een router zoals je in je eerste post hebt staan. En begrijp me niet verkeerd, ook die gaan voor jou gewoon prima doen wat je nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 09-07-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: nas
@ik222:
Ok, dat is een heldere uitleg! Ik wil inderdaad ook streamen, maar ik zal ook grote hoeveelheden data heen en weer gaan sturen voor bijvoorbeeld backups. Ik neem wel je advies ter harte om misschien nog even te wachten met de investering omdat het nu nog niet een noodzaak is en er wellicht wel weer mooiere routers beschikbaar komen (of een prijsdaling :P ).

Zelf een server bouwen heb ik naar gekeken, in eerste instantie dan als NAS, maar ik zag al wat meer mogelijkheden. Ik denk dat ik nu voor een Synology of Qnap ga voor de komende tijd en dan mogelijk een nieuwe router. Dan kan ik daarnaast in alle rust eens kijken naar een zelfbouw-server als hobby project. Lijkt me erg leuk om daar in te duiken. Kan ik een hoop van leren.

Op mijn eerste drie vragen heb ik nu wel een antwoord dankzij webfreakz.nl en jou. Dank daarvoor. Ben ik alleen nog op zoek naar antwoorden op vragen 4 en 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Matched: mediacenter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:29:
4. Ik krijg geen duidelijkheid over Wireless N dual band 2,4 en 5 Ghz i.c.m. 300 en 450 snelheid en termen als 'three streams' etc. Heeft het een met het ander te maken? Ik denk dan al snel als het er maar op zit, dan kan ik het altijd gebruiken als ik het nodig heb, maar dat is natuurlijk niet de manier.
Het idee van 5Ghz is dat het beter bestand is tegen storingen en daardoor heb je eerder een goed signaal. Maar de maximum haalbare afstand wordt wel minder.
4.a. 2,4 en 5 Ghz zijn kort en lange golf frequenties. Maar wat doet dat 'three streams' ofzo?
http://www.networkworld.c...1/030111-hp-wifi-11n.html :
The 802.11n standard separates the data stream into substreams, each corresponding to a separate transmit and receive antenna pairing between the client and the access point. More streams, and antenna pairs, means a greater data rate, and a greater resulting throughput; along with being able to sustain that throughput over longer distances.
4.b. Ik neem aan dat ik compatibele wifi-ontvanger moet hebben om gebruik te maken van 2,4/5 Ghz, maar kan ik zo'n usb-ontvanger dan ook gewoon in een willekeurig (lees laptop of mediacenter) prikken of moeten die dan ook zelf nog bepaalde specs hebben?
Minimaal een USB 2.0 port is voldoende met werkende drivers voor je operating system.
5. In hoeverre kan het zich lonen om powerline/homeplug oplossingen te gebruiken (bijv. naar de mediacenter op de slaapkamer aangezien het betonnen huis betreft) in plaats van wlan?
Ik heb geen idee wat die powerline adapters voor snelheden bieden (zoek op GoT / Google / www.smallnetbuilder.com ) maar kan me niet voorstellen dat ze minder dan 45Mbps leveren en dat is maximaal wat je nodig hebt om blurays te streamen. De MKV's die ik vaak download hebben volgens mij veel minder dan 45Mbps nodig. Kan je dat trouwens niet eens proberen met WiFi in je huis? Er zijn wel *ergens* HD test files te downloaden, en anders op youtube staan er wel 1080p tests. :+
Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Pas de problème :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
@webfreakz.nl:
Het begint te dagen. Ik snap het principe dat je uitlegt (en na het lezen van het artikel wat je gaf). Zover ik het nu begrijp zit er dus in die chips drie zenders of drie ontvangers. Het heeft dus niks te maken met externe antennes. Een USB-dongle voor WIFI zal dus een dergelijke chip moeten hebben om gebruik te maken van de drie streams.
Als ik het goed begrijp staat het dus los van elkaar. Enerzijds heb je 2,4 en 5Ghz wat gewoon verschillende frequenties zijn waarop uitgezonden wordt, zodat je minder interference hebt van andere netwerken of apparaten. Anderzijds heb je met meer antennes/streams een stabieler signaal met als het goed is ook een hogere throughput.

Wat betreft die Powerline/Homeplugs zal ik zelf wat meer onderzoek gaan doen, maar ik heb na jouw reactie wel een beter beeld bij wat ik ervan kan verwachten.

Allen bedankt voor de info! Erg fijn dat er zo snel gereageerd wordt en dat jullie de tijd hebben genomen voor jullie antwoorden! Top!

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:36:
Een USB-dongle voor WIFI zal dus een dergelijke chip moeten hebben om gebruik te maken van de drie streams.
Ik denk niet dat je die gaat vinden. Het gaat er meer om dat de Access Point beter (sneller / parallel) zijn signalen kan uitzenden naar ál zijn aangesloten clients. :)

Pagina: 1