Kleine maar krachtige PC op basis van micro-ATX

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 07:59
Interessante reviews afgelopen week van de ASUS Maximus IV Gene-Z op tweakers en hardware.info.

Het riep bij mij de vraag op of het haalbaar zou zijn om een kleine pc te bouwen gebaseerd op onderstaande onderdelen. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijke configuratie in een kleine behuizing.
Zou de inbouwruimte volstaan om nog goed te kunnen koelen?

i5 2500K processor
8 GB geheugen
Geforce GTX 560-Ti grafische kaart (cuda-cores inzetbaar voor videobewerking) met hdmi en DVI
een SSD voor het O/S en 2 dataschijven in raid 1
blueray speler
kaartlezer (foto & videokaarten)
externe USB 3 aansluiting plus eSata
eventueel een hot-swappable harddiskbay met eSata voor het vullen van de mediaplayer
wifi

Het doel is om een compacte machine te creëren, geschikt voor plaatsing op tafel, waarmee foto- en videobestanden kunnen worden beheerd en af en toe een leuke game.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën.

Groet, Bart

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
Waar je denk ik als eerste tegen aan gaat lopen is dat het een veel te warm zooitje word en waarschijnlijk ook niet zo stil.
Ik denk zelf dat dit net te zwaar is

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Moet denk ik wel kunnen bijv met een Silverstone SG02F.
Of het stil wordt is een andere vraag.

Computer says no

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je een kast from the scratch ontwerp om de onderdelen zo compact mogelijk bijeen te houden en met grote diameter lage toerental ventilatoren het boeltje koel houdt. De koelvin van de grafische kaart ga je ook met casefans ipv de stock ventilator moeten koelen en niet vergeten om de achterkant van de grafische kaart van airflow te voorzien.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 26-08-2011 15:01 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een dergelijke configuratie in een kleine behuizing. Zou de inbouwruimte volstaan om nog goed te kunnen koelen?
Dat ligt er dus maar net aan wát voor een behuizing je gebruikt, en dat zet je er juist niet bij. Verder is dit niet echt een extreme config voor microATX, pas als je zoiets kwijt wilt in een Mini-ITX kastje wordt het spannend.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

µATX is al een hele tijd prima bruikbaar voor een krachtige PC. Vrijwel ieder mainstream platform is ook op µATX te vinden, en op wat minder uitbreidingssloten na doen die dingen niets onder voor een ander systeem. Dus eigenlijk is het helemaal niets anders dan een ATXsysteem bouwen.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:25

yzx

Terw_Dan schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:17:
µATX is al een hele tijd prima bruikbaar voor een krachtige PC. Vrijwel ieder mainstream platform is ook op µATX te vinden, en op wat minder uitbreidingssloten na doen die dingen niets onder voor een ander systeem. Dus eigenlijk is het helemaal niets anders dan een ATXsysteem bouwen.
behalve de oppervlakte waar alles hitte op uit spuuwt

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Micro Atx is maar een paar cm minder breed dan gewone ATX.
De ruimte die je bespaard, wordt echter weer ogenblikkelijk teniet gedaan door de grafische kaart die weer zo lang is, dat je niet de kleinste kast kan uitzoeken (ook nog eens afgezien van het feit dat je een hele batterij aan HDD kwijt wil.
Je komt dus uit op een gewone ATX kast, evt een iets kleiner model. Zo heb ik de Fractal Design Define Mini kast met daarin ongeveer wat jij voorstelt (heb zelfs ook een hotswappable bay) en dat is gewoon een normale configuratie lijkt me.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is overduidelijk een vraag over een compleet systeem, dus hoort het in Complete Systemen & Laptops, specifieker waarschijnlijk hier:
[BBG aanschaf] Workstation
of (gezien GPU) hier:
[BBG aanschaf] Gamesysteem

Aangezien daar al veel geschreven is sluit ik dit topic, dan kun je daar kijken en je evt overblijvende vragen toespitsen.

Even inhoudelijk:
IMHO zijn de dagen dat je voor een high-end systeem full-ATX nodig had al lang voorbij tenzij je multi-GPU ongein wilt. uATX kan ook prima airflow hebben, enige waar je hier op moet letten is dat die grote VGA kaart erin past Edit: en dat dus in de lengte, niet in de hoogte, het verschil van 7cm in de hoogte is winst wat je houdt. Er zijn ook uATX kasten beschikbaar met silencing-meuk ingebouwd, kijk wat dat betreft naar reviews op www.silentpcreview.com

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 26-08-2011 15:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.