[RAID0]Disk failure -> data 'redden'

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb een ASUS P7P55D met onboard RAID. Ik heb 2 WD Caviar Green schijven van 1,5 TB p.s. in RAID0-opstelling 1 van de 2 schijven is aan het einde van zijn leven en moet vervangen worden. De RAID-controller en Windows geven hierover ook een melding dat deze schijf vervangen moet worden..

De 3 TB die deze RAID-array heeft is verdeeld in 3 partities. 2 partities heb ik kunnen backuppen, maar van 1 partitie lukt het niet. Windows geeft aan dat deze 0 bytes groot is. In werkelijkheid is de partitie 1,2 TB.

Ik heb al gekeken naar partition recovery software en het aanbod is groot. Betalen voor de software is wat overbodig; zo belangrijk is de verloren data ook weer niet.

Zodoende twee vragen:
1. Wie weet (gratis) partition recovery software die een partitie kan redden van een bijna kapotte schijf?
2. Weet iemand of en hoe ik deze partitie anders nog kan redden?

[ Voor 21% gewijzigd door van.der.schulting op 24-08-2011 18:06 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Geen backup?

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Heb je al eens gekeken in RAID FAQ en in Thematopic: Datarecovery?

Verder dan dat kan ik je ook niet helpen. :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:22

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als de data geen geld waard is voor recovery, why bother? Gewoon opnieuw formatteren, disk vervangen en weer gaan met de banaan.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 19:56
Q schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:51:
Als de data geen geld waard is voor recovery, why bother? Gewoon opnieuw formatteren, disk vervangen en weer gaan met de banaan.
Zo bot kan je het ook weer niet stellen, ook al is de data geen geld waard voor recovery kan het nog altijd wel zuur zijn die data kwijt te raken. Kan me goed voorstellen dat je dan toch nog wat pogingen doet je data te redden.

Mbt die 3tb in raid0, mss een optie om een derde schijf aan te schaffen en raid5 te draaien? Wel iets minder performance maar tegen regulier disk-uitval ben je dan iets beter beschermd (tis nog steeds geen backup maar het is beter dan niets).

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

De "raid" op dat bord is software raid toch..?

Ik zou, als je perse performance wilt en 3TB opslag, beide schijven wegdonderen (als ze even oud zijn is het likely dat de tweede ook gaat binnenkort, die heeft immers onder dezelfde omstandigheden geleefd ;) ) een kleine SSD kopen en een 2 of 3 TB schijf. Raid 0 is mij veel te risicovol om data op te slaan die belangrijk is. Je zou het kunnen gerbuiken voor je OS, maar niet voor opslag.

En inderdaad, hier heb je nu niets aan, maar probeer je te helpen om het in de toekomst te voorkomen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 25-08-2011 08:14 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Pagina: 1