DTS-HD en Dolby TrueHD, wat heb je nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 16:49
Dit is iets dat ik me altijd al afvroeg. Deze formaten worden steeds populairder. Maar als ik lees wat het inhoud, kom ik niet verder dan dat het gewoon de lossless versies zijn van DTS en Dolby Digital. Betekent dit dat ik gewoon met iedere receiver die DTS en DD kan decoderen, ook DTS HD en DD TrueHD kan weergeven zolang mijn mediaspeler het kan uitgeven? Of moet je echt een receiver hebben die het kan decoderen?

En als het inderdaad kan via een PCM-signaal, maakt het dan iets uit of het over SPDIF (digitaal of coax) of HDMI ivm benodigd bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

Één en ander over HD Audio staat uitgelegd in [Mini FAQ] Welke Blu-ray speler heb ik nodig?.

Verder kan je inderdaad gewoon DTS HD en Dolby TrueHD naar een receiver sturen die wel over HDMI beschikt, maar niet over de benodigde decoders. In de HD tracks zit namelijk de core van de "gewone" track. Dus als jij DTS HD naar een receiver stuurt die geen DTS HD kan decoderen dan zal de receiver de core pakken en dit als DTS behandelen.

Overigens zijn er meer manieren om HD Audio te beluisteren als je receiver geen decoders aan boord heeft. Als je receiver wel HDMI heeft en met LPCM om kan gaan kan je de bron alles al laten decoderen. De receiver ontvangt dan een reeds uitgepakt signaal en stuurt dit uit. Echter zal de receiver niet laten zien of het om DTS HD of Dolby TrueHD gaat aangezien de receiver dit niet meer "ziet" omdat de track al uitgepakt is. Andere manier om HD Audio te versturen als je geen HDMI hebt is via de analoge weg. Dan mag je voor elk kanaal een RCA trekken van de bron naar de receiver. Moet de bron natuurlijk wel over meerkanaals analoge uitgangen beschikken en de receiver over meerkanaals analoge ingangen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.