Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-11 17:14
Modbreak:De TS is afgesplitst van: Belastingaangifte 2010
Ik ben bezig met het uitzoeken of het interessant is om een geregistreerd partnerschap met mijn vriendin aan te gaan. En ook hoe voordelig dat is.

Situatie-schets:

Dit jaar verdien ik ongeveer 55k, mijn vriendin gaat in september werken en verdiend ongeveer 10k.

Ik begrijp dat ik een gedeelte van mijn inkomen kan verdelen en dus bij haar lagere belastingschaal kan laten vallen.

Maar is het dan voor haar ook nog mogelijk om over de jaren 2010, 2011 en 2012 te middelen? Of vervalt dat recht dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Brons op 23-08-2011 16:21 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27
Heb je de Belastingtelefoon al gebeld? Die weten dit soort dingen vaak wel.
Daarnaast kan ik je de applicaties voor inkomstenbelasting aanraden. Die geven een boel extra informatie en laten ook de effecten zien van de keuzes die je kunt maken als fiscaal partner.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:42
Als je samenwoont heb je tegenwoordig geen keuze meer bij de belastingdienst en ben je automatisch geregistreerd partnerschap.

*edit*
Ow wacht niet alleen als je samenwoont bij ons is het zo omdat we een samenlevingscontract hebben.

Belastingdienst.nl

Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:

U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

[ Voor 83% gewijzigd door Morpheusk op 23-08-2011 17:30 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Verwijderd

En wat is dan jouw definitie van samenwonen in dit geval? Want dat klopt namelijk niet:

Belastingdienst

@ Hierboven: dan klopt het wel :)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 17:30 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 15:41
Het lijkt mij vreemd als je bijv. per 1-9-2011 geregistreerd partner wordt, maar vervolgens over 2009 en 2010 je inkomen zou kunnen middelen. Toen waren jullie immers geen partners, volgens de belastingdienst.

Maar goed, ik heb verder geen expertise op dit gebied, dus zoveel voegt deze post niet toe ;).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:42
Dan ben je pas per 1-9-2011 fiscaal partner.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Uiteraard kun je middellen over die jaren, maar middellen gaat individueel.
Aristos schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:26:
Ik begrijp dat ik een gedeelte van mijn inkomen kan verdelen en dus bij haar lagere belastingschaal kan laten vallen.
Echter, ik heb 't idee dat je je rijk rekent: je mag niet je INKOMEN overhevelen naar de voordelige belastingschaal van je vriendin, je mag enkel je AFTREKPOSTEN zo gunstig mogelijk verdelen. Dus stel dat jij 55k verdient, en je vriendin 10k. Je vriendin heeft 1 aftrekpost, nl. € 250 (na aftrek drempel) wegens scholing. Als je fiscaal partners bent, mag je deze post overhevelen naar jou, en is je belastbaar jaarinkomen dus 55k-€ 250 en krijg je dus ongeveer € 100-130 terug van dat bedrag. Je vriendin valt in een veel lagere belastingschaal en zou maar 'n paar % van die € 250 terugkrijgen als je die post niet zou overhevelen. Maar dat is dan ook alle voordeel die je hebt.

Middellen heeft dan ineens heeeeel veel minder zin, en is zeker de rompslomp van een geregistreerd partnerschap (wat juridisch vrijwel dezelfde status als huwelijk heeft!) niet waard.

Bij een koopwoning kan dat veel meer uit, daar gaat het om veel hogere aftrekposten (betaalde hypotheekrente), terwijl de inkomensverschillen ook vaak groot zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Ardana op 23-08-2011 21:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Met Ardana. Je inkomen uit arbeid is persoonlijk en valt niet te verdelen. Wat valt wel te verdelen:
- saldo (inkomsten - aftrekposten) eigen woning --> hypotheekrenteaftrek naar meest verdienende partner schuiven
- sommige andere aftrekposten (zie boven)
- inkomen uit vermogen --> maakt weinig uit van in box 3 betaal je geen progressief tarief.

Met een eigen zaak kun je iets meer door de aandelen en salarissen te verdelen tussen de partners.

Middelen van inkomen wordt niet tussen de twee partners gedaan, maar bij 1 belastingplichtige tussen drie opeenvolgende belastingjaren. Voorwaarde is wel dat je voor alle jaren een aanslag hebt ontvangen.
Morpheusk schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:34:
Dan ben je pas per 1-9-2011 fiscaal partner.
Je mag desondanks kiezen om heel 2011 fiscaal partners te zijn.
http://www.belastingdiens...chap2011-10.html#P83_8445

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 24-08-2011 08:33 ]

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 09:55
Nu is inkomen/aftrekposten niet de enige financiële reden om het partnerschap te registreren. Het kan op pensioengebied ook voordelen hebben. Zonder samenlevingsovereenkomst.partnerschap zou zij geen aanspraak op jouw pensioen kunnen maken mocht je komen te overlijden (mocht jouw pensioenregeling een regeling voor partners kennen bij het overlijden van deelnemers).

Voorbeeld: er zijn pensioenfondsen waarbij, mocht een deelnemer komen te overlijden, de partner vanaf het moment van overlijden een percentage (~70% vaak) per maand ontvangt van het maandbedrag dat opgebouwd zou zijn als de werknemer tot zijn/haar 65e opgebouwd zou hebben.

Het kan zeker de moeite waard zijn om arbeidsvoorwaarden en pensioenreglementen door te lezen voor dit soort regelingen.

Nadeel kan wel zijn dat, mochten jullie uit elkaar zijn, zij aanpsraak kan maken op de helft van jouw aanspraken welke opgebouwd zijn in de periode waarin het partnerschap actief was.

Maar dit is allemaal afhankelijk van specifieke arbeidsvoorwaarden en pensioenregelingen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij is het zo dat je minimaal 6 maanden van het jaar samen moet wonen om als fiscaal partner gezien te worden.

• t_captain
Zie mijn vorige link, samen met deze: http://www.belastingdiens...chap2011-11.html#P88_9340

Nergens iets te vinden over 6 maanden.

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 18:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

t_captain schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:45:
Zie mijn vorige link, samen met deze: http://www.belastingdiens...chap2011-11.html#P88_9340

Nergens iets te vinden over 6 maanden.
De regels omtrent fiscaal partnerschap zijn gewijzigd per 1 januari 2011. Vorig jaar gold nog deze regel: "U en uw huisgenoot in het belastingjaar meer dan 6 maanden onafgebroken samen woonden, een gezamenlijke huishouding voerden en in die periode meerderjarig waren".

Jammer dat ze deze regel hebben afgeschaft want heeft mij en m'n vriendin vorig jaar toch het nodige opgeleverd. Meer info: klik

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• t_captain
Anno 2011 moet je je partnerschap vastleggen bij de burgelijke stand of de notaris. Waarschijnlijk was het anders niet meer te controleren voor de belastinginspecteur.

Je zou kunnen overwegen om naar de notaris te gaan, dan heb je dit jaar opnieuw je voordeel. Trouwen is natuurlijk ook mogelijk.

Verwijderd

Een tip van mijn kant. Onafhankelijk van fiscaalpartnerschap kun je ook met jezelf belasting verdelen maar dan over verschillende jaren. Dit heet belasting middelen en dat is mogelijk bij een sterk wisselend inkomen. Ik heb dit gedaan toen ik na het studeren flink begon te verdienen. Je kunt over drie achteenvolgende jaren je inkomstenbelasting middelen. Details zijn te vinden op de belastingdienst site en dan zoeken naar "sterk wisselend inkomen" of "belasting middelen". Zelf heb ik deze moeite bespaard en op www.wisselendinkomen.nl mijn inkomsten ingevuld en een middelingsaanvraag gedownload.

succes!

• LordSynn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-11 09:56
Ook ik zit in zo'n situatie. Zoals hierboven al is vermeld was je tm 2010 automatisch partner wanneer je samenwoonde. Voor mij en mijn vriendin scheelde dat al gauw zo'n 2k.
De belastingdienst is nu van mening dat fiscaal partnerschap op een officiele manier ondersteund moet worden in de vorm van een verbintenis. Zo heb ik voor dit jaar mijn vriendin opgegeven als nabestaande op mijn pensioen, zodat we wederom fiscaal kunnen partnerren.Je pensioenpremie gaat dan wel omhoog (hoeveel weet ik niet, mijn baas betaalt :)). Btw, wanneer je bijv. je vriendin opgeeft als pensioenpartner ergens in november, geldt fiscaal partnerschap voor het gehele jaar :+

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ook wij hebben fiscaal partnerschap (via de notaris).
Maar het enige voordeel dat we daardoor hadden in de minst-verdienende-partner toeslag.
Mijn vriendin verdiende namelijk alleen met stage, en dat zat onder de grens van ca. 6k per jaar.
Daardoor kreeg ze een toeslag van 1500 euro per jaar.

"helaas" verdient ze daar nu weer teveel voor. verder zie ik niet heel veel voordelen van fiscaal partnerschap.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
defusion schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:28:
verder zie ik niet heel veel voordelen van fiscaal partnerschap.
Het kan vooral erg voordelig zijn met HRA. Mijn vriendin verdient een stuk minder dan ik en zit dus in een lagere belastingschaal, en op haar salaris zou het aftrekken van de rente dus minder opleveren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1