Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:39:
[...]
Als vader zijnde krijg ik daar echt een brok in mijn keel van...
Komt helaas veel te vaak voor dat mensen worden betrokken bij ongevallen door asociaal rijgedrag van andere weggebruikers. Hoe goed en normaal je zelf ook rijdt, er zijn altijd mongolen op de weg die jou ook in gevaar kunnen brengen.
Ik ben (nog) geen vader, maar wat een verhaal.. zoiets wil je toch ook in geen geval op je geweten hebben.. echt triest.. Verder met je eens en mijn ervaring is dat dat vaak niet eens met snelheid te maken heeft maar meer met niet goed opletten en elkaar de ruimte niet gunnen.
Op de a7 richting Amsterdam, tussen oud dsb gebouw en Zaandam gebeurt het consequent dat er groepen automobilisten invoegen (verkeerslichten vlak voor de oprit?) en sommige het liefst meteen doorschieten naar de linker baan terwijl ze niet op snelheid zijn.
Als ik dan zie dat zo iemand bij de eerste volgende afrit weer uitvoegt heb ik bij mezelf helemaal zoiets van
wat een egoistische ***-hollanders.. Ik zou eigenlijk wel van ze willen weten waarom ze zich zo gedragen.
Het verkeer dat er reeds is en zich aan de vmax houd lijkt men over het algemeen schijt aan te hebben, die moeten maar afremmen, en in de spits is dat volgens mij een voorname oorzaak van files.
Wanneer het er wel doorrijd is het alsnog een stuk met rijdende chicane's van automobilisten die geen 120 willen en natuurlijk vrachtwagens. De rest moet er voorbij, allemaal naar links zien te komen, ook diegene die maximaal 100 willen, en dan heb je dat zenuwachtige rijgedrag weer met remmen en duwen.
Met m'n boerenverstand denk ik dat het gewoon de wegbelasting en in zekere zin gewoon onze gehaaste maatschappij is die aan de grondslag van het asociale gedrag en agressie ligt (zoals ratten in een kooi die aggressief worden als het er teveel zijn, aard van het beestje).
Er word er van een Nederlander verwacht dat ie op tijd is, we hebben het allemaal druk en alles moet snel en op tijd gebeuren. Elk oponthoud is dan eigenlijk ongewenst en in een auto ben je toch een soort van onpersoonlijk, anoniem en met getint glas minder zichtbaar.
Zelf zit ik met dik een uur enkele reis al lang genoeg in de auto en wil er niet nog langer over doen. Ik kan in de auto ook ontzettend chagrijnig worden, vooral als het druk is. Files wordt ik al helemaal niet gelukkig van dus die mijd ik dan ook. Ik wil dan gewoon van a naar b, niet wachten of langzaam rijden, overig verkeer veroorzaakt dat > frustratie want kan er niet aan doen > evt agressie en maar tot 10 tellen.. Nee, autorijden was eens leuk en is het soms nog wel maar naar het werk is het een noodzakelijk kwaad.
Waar nu die 130 zone ligt is het rustiger en heb je over het algemeen geen last van elkaar, dat vind ik prettig auto rijden

Ik hoop dat het blijvend is want al levert het qua tijd niet zoveel op het is gewoon prettig dat het wat sneller mag.
Mijn ouders hebben ook een keer een ongeval gehad op de A12 bij Zoetermeer, mijn vader reed op de middelste baan 120 en werd toen plotseling linksachter geraakt door een auto die van de linkerbaan kwam. Later bleek dat de persoon in die auto mijn vader in wou halen via de linkerbaan maar tijdens het inhalen schrok van een bestuurder die met een noodgang van 160 aan kwam zetten, de persoon die tegen mijn pa zijn auto aanreed wou dus terug naar de middelste baan maar zat toen al naast mijn pa.
Toen hij de auto van mijn pa raakte ging de auto van mijn pa dus spinnen en knalde links in de vangrail waarna hij gelukkig na 2 keer gespind te zijn de auto naar de vluchtstrook kon sturen, de Mazda 626 van mijn pa was total loss. Als ze in een Smart of een 106-je hadden gezeten hadden ze het misschien niet meer na kunnen vertellen.
Ik leef met je mee, zelf ook wel veel geluk gehad met situaties op de weg, maar waar mensen handelen worden fouten gemaakt en regels genegeerd:
-Iemand reed 160 waar dit niet was toegestaan
-Een andere bestuurder hield er geen rekening mee dat er mensen zijn die sneller dan toegestaan rijden (al dan niet legitiem, denk aan politie/nooddiensten), terwijl hij dat zelf ook van plan was gezien het feit dat je vader 120 reed, en/of heeft niet goed genoeg om zich heen gekeken en geanticipeerd op overig verkeer toen hij aan een bijzondere verichting begon.
De persoon die 160 reed was een jonge gozer in een BMW, nou ben ik niet van het generaliseren maar dat was dus een knakker die dacht dat ie goed kon rijden en dat 160 in Nederland makkelijk kan.
Hij was indirect de veroorzaker van het ongeluk, en dus de mongool op de weg die ze wat mij betreft keihard aan mogen pakken.
[...]
Hier heb ik ook een gruwelijke hekel aan, gewoon snelheid maken en pas aan het eind van de invoegstrook invoegen. Laatst zat ik achter een of andere doos die geen ruimte had om in te voegen en het eind van de invoegstrook naderde, gaat die koe remmen! Hoe moeilijk is het om dan een stukje door te rijden over de vluchtstrook totdat je wel ruimte krijgt???
Voor beide geld, er zijn veel mensen die in het algemeen niet goed rijden of gewoon fouten maken (en nee, ik rijd zelf ook niet foutloos). Het is aan de andere bestuurders om daar rekening mee te houden zoals je als wellicht is met rijles eens hebt geleerd. Mijn rij-instructeur zei wel "je moet er eigenlijk vanuit gaan dat elk andere verkeersdeelnemer achterlijk is"
Bij motor-rijles ook zoiets, ik ging rechtsaf op een kruising waarnaast ook een fietspad ligt. Er zijn verkeerslichten, ook voor het fietspad, dus nu ga je er misschien vanuit dat je bij groen veilig door kan rijden en velen zullen dat als een blinde doen. De instructeur gaf echter aan dat je voor het examen geacht wordt te kijken of er niemand door rood rijd, dus ook het fietspad nog extra te controleren.
Aan de ene kant geeft het te denken: waarom hebben we al die installatie's, verkeersborden en wegbeleining dan? Het punt dat die instructeur ook maakte was eigenlijk de zelfde als met auto-rijles, gewoon rekening mee houden dat iemand de regels negeert want dat gebeurd nou eenmaal.