Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Let op: de politie gaat op hufterjacht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:48

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Veelvuldig in de media, maar voor de nieuwsarme Tweaker:

De verkeerspolitie schroeft het aantal onopvallende controles op de Nederlandse snelwegen de komende drie maanden op. Daarmee wil het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) de pakkans van 'verkeershufters' verhogen. Behalve de normale inzet van drie onopvallende en gemiddeld 25 herkenbare wagens in de ochtend- en avondspits, stuurt het KLPD in die periode eens per week alle onherkenbare voertuigen de weg op: elf wagens en vier motoren.

Meer info op o.a: http://auto.blog.nl/algem...tie-op-jacht-naar-hufters / http://www.rtvdrenthe.nl/...lpd-op-asociaal-rijgedrag / http://www.ad.nl/autowere...gt_op_verkeershufter.html

Kortom: herken je jezelf wel eens in de bekende "ergenissen top 10", let dan even extra op de donkere volvo's met twee man blauw erin ;).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
Lekker lateren hufteren!!!

Zeker in de spits geen medelijden met al die irritante hardrijders, vandeweek weer 1, ik ga even naar de linkerbaan, je mag 100 en haal in met 110. Komt er weer 1 of andere jodoko zitten duwen en seinen. De gedachte speelde al om met 100,1 km/u in te halen maar ik heb het maar genegeerd.

Buiten de spits moet je het lekker weten, maar op het moment dat ik al 10 km/u te hard rijdt moet meneer maar lekker 10 minuten eerder zijn nest uit. Ik hoop dan ook van harte dat vooral dit volk de komende periode lekker de kas gaat spekken :D

(Dit gaat dus over de spits, op een rustige avond vind ik het ook onnozel om als een bezetene te controleren, dan valt het meer onder bad luck)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goede zaak, dit zou men 365/24/7 mogen doen wat mij betreft.. weg met dit soort verkeershufters die alleen volgens het 'ikke ikke ikke en de rest ken stikke'-concept kunnen denken.

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hé, is dat niet hetzelfde verhaal na elke zomer :+

Het is ook niet waar. Het KLPD heeft standaard echt meer rondrijden dan 3 onopvallende auto's tegelijk. Verder is het al een enorm slecht verhaal wat ze geven: Wij gaan tijdelijk strenger controleren :+ Nou, dat zal de automobilist echt laten schrikken.

Het is simpel in Nederland: Pakans = 0,0000001. Wil je gepakt worden, dan moet je echt enorm je best doen en slecht spiegelen.

Wacht maar, straks is het winter:
  • Politie gaat strenger controleren op licht van fietsers.
Vooruit, ik gooi er nog 1 in, voor bij de feestdagen:
  • Politie gaat strenger controleren op alcohol
En, omdat een echte voorspellig zonder jaartal niets is, gooi ik Juli 2012 er alvast voor je in:
  • Politie gaat strenger controleren op caravan bezitters
Het enige echte consistente buiten de boodschap, is het gerommel in de marge wat deze controles betreft. Als ik nu de auto in stap om 365 dagen te gaan rijden met slok op, te hard en 1 kapotte lamp, is de kans dat ik staande word gehouden (dus niet een flitser) verwaarloosbaar.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

mooi, tijd dat ze die linksrijders met 99 km/u en 119 km/u eens aan de kant zetten , irritant volk!

>:)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
kamstra schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:05:
mooi, tijd dat ze die linksrijders met 99 km/u en 119 km/u eens aan de kant zetten , irritant volk!

+1

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Of 129 waar je 130 mag, erger ik me ook aan. Weg ermee, rijd 130 of rijd rechts ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

Maximus

There is no substitute

En de 104 en 124 rijders dan?

* Maximus meldt zich

PhD i.o.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
PWM schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:05:
Het enige echte consistente buiten de boodschap, is het gerommel in de marge wat deze controles betreft. Als ik nu de auto in stap om 365 dagen te gaan rijden met slok op, te hard en 1 kapotte lamp, is de kans dat ik staande word gehouden (dus niet een flitser) verwaarloosbaar.
Pakkans met alchol achter het stuur is groter dan met te snel rijden.

Ze staan vaak in de stad, bij voetbal velden, met feestdagen meer te controleren dan op de A12 waar veel meer mense de snelheid overtreden. Al vind ik zelf met een slok op not done. Denk ik idd dat je pak kans op de snelweg zelf miniem is. Alleen als je vreemd rijgedrag vertoond, slalom rijden door het verkeer, totaal niet aan de regels houden met betrekking tot voeren van je knipperlicht, verdijvings vlakken. e.d. dan wordt de kans groot dat als je zien laten stoppen.

Maar als je 115 rijd waar je 100 mag laten ze je gewoon gaan hoor. dan ben je niet interessant tenzij je bovenstaande punten meeneemt dan ben je de sjaal :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Prima hoor, maar zolang het boetestelsel is zoals hij is gaat er toch niets veranderen.
Het probleem is dat hufterig gedrag bestaat omdat diegene die zich er doorgaans schuldig aan maken zich het ook gewoon kunnen veroorloven.
Daarbij sta ik ook nog altijd ernstig pessimistisch tegenover het aantal hufters wat ze aan het eind van de rit daadwerkelijk hebben beboet.

Maarjah, als je het gaat hebben over het hervormen van het stelsel, aka inkomens afhankelijk maken, dan krijg je weer gezeik over belangenverstrengeling en dat de rijke verhoudingsgewijs al zoveel extra moet betalen. (en daar komt direct de aap mee uit de mouw, te snel rijden zien ze gewoon als product waar af en toe voor betaald moet worden en niet als sanctie)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Maximus schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:13:
[...]

* Maximus meldt zich
allemaal aan de kant, 175 op de teller it is! :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
Die onherkenbare wagens, zijn dat nog steeds Volvo's of allemaal VW's tegenwoordig?

Verwijderd

Het Fantoom schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:53:
Die onherkenbare wagens, zijn dat nog steeds Volvo's of allemaal VW's tegenwoordig?
Leuk dat je weet waar ze in rijden hoor, maar op moeten letten voor elke Volvo of VW is best kut. :P

• Xander
  • Laatst online: 12:52
Eagle Creek schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:32:
... stuurt het KLPD in die periode eens per week alle onherkenbare voertuigen de weg op: elf wagens en vier motoren.[/b]
Whut? Is dat serieus alles wat ze hebben bij het KLPD?

Dan lijkt de pakkans me inderdaad nog steeds 0. Wat zijn 15 KLPD'ers op 10 miljoen voertuigen nou?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:04:
[...]

Leuk dat je weet waar ze in rijden hoor, maar op moeten letten voor elke Volvo of VW is best kut. :P
Toch ga ik uit voorzorg vaak naar rechts als ik merk dat er een donkere Volvo achter me blijft rijden.
Ik kan me voorstellen dat je in een V70 minder last van linksplakkers hebt juist om deze reden. ;)

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Xander schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:08:
[...]

Whut? Is dat serieus alles wat ze hebben bij het KLPD?

Dan lijkt de pakkans me inderdaad nog steeds 0. Wat zijn 15 KLPD'ers op 10 miljoen voertuigen nou?
Nee hoor, ze hebben zat.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Zitten leuke auto's bij, een Impreza en een paar R32's zonder badges, daar val je inderdaad niet mee op :P

Verwijderd

Meh, met al die zooi op het dashbord van in mijn geval een donker gekleurde Astra heb je het volgens mij wel door als je een beetje in je spiegels kijkt. Nadat ik me redelijk misdragen had (overigens zonder anderen in gevaar te brengen) viel het me vorig zomer op dat deze Astra me bleef volgen. Ook zag ik dat het bepaald geen TomTom was wat daar op het dashbord zat. Heb ergens een afslag genomen en besloten er maar een sightseeing tour van te maken en steeds exact de maximum snelheid gaan rijden. Ze bleven me een tijdje volgen en na een tijdje gingen hebben ze ingehaald. Ik had daar duidelijk mazzel gehad, het wijsvingertje van de bijrijder en de apparatuur op het dashboard maakten dat wel duidelijk. Overigens zijn er ook nog die donker rode motoren, hangen even achter je, komen naast je rijden, kijken naar binnen en vliegen er dan vandoor.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 21:36

PromWarMachine

Forsaken Archer

'k Zal vanmorgen eens testen wat het verschil is tussen 140 rijden in plaats van 160 rijden op de afstand Utrecht-Nijmegen. 'k Ben pas sinds de zomermaanden gedetacheerd in Nijmegen, dus ik ben lege snelwegen gewend en heb daar m'n reistijd op aangepast.

Bedankt voor de waarschuwing!

Dividend for Starters

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hmm, ik tel toch echt maar 11 KLPD voertuigen.

goed dat ze er deze week extra aandacht aan geven, mag van mij het hele jaar wel. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Shanquish op 23-08-2011 08:17 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Bierkameel schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:51:
Zitten leuke auto's bij, een Impreza en een paar R32's zonder badges, daar val je inderdaad niet mee op :P
De politie in een Skyline, yeah right 8)7
Als ik een donkergekleurde passat/golf/leon/volvo/mazda 3 met iets raars in het midden zie hangen/zitten, dan pas ik m'n snelheid aan.

Vaak bu'j te bang!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:31:
[...]

De politie in een Skyline, yeah right 8)7
Als ik een donkergekleurde passat/golf/leon/volvo/mazda 3 met iets raars in het midden zie hangen/zitten, dan pas ik m'n snelheid aan.
R32 is niet altijd een Skyline maar ook een klein autootje met een te grote moter (VW Golf)

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:58
Als ze de BMW's, Audi's en Mercedessen van de weg halen is 90% al voorkomen :)

maar serieus, ik denk dat het idee leuk is, maar gedoemd te falen, hufterig gedrag gebeurd meestal erg snel.
even van de linker baan dwars naar de uitrit met 130 km/h, afsnijden en ga zo maar door.

ik hoop altijd maar dat die hufters zich een keer om een paal wikkelen :)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Bedankt voor de waarschuwing, ik zal het nodig hebben (De gemiddelde audi, BMW en Mercedes rijder)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Maximus schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:13:

* Maximus meldt zich
Sinds een maand of twee schaar ik mijzelf hier ook onder! :*)
Ik ben weggepest uit de groep 150+ rijders door het CJIB ;)

Ondanks mijn overstap is mijn rechtervoet soms nog steeds zwaar. Ik had het laatst een keer. 3 weken lang heel netjes gereden en geen enkele flitser, toen een keer terug naar huis meer haast. En de volgende dag vernomen van een collega dat er een flitser verdekt stond opgesteld :(

Net die dag, vieze bloedhonden. Ik hoop nog steeds dat ik hem niet krijg!

Geen enkel respect voor de flitsers op de snelwegen. Ik woon nu 3 jaar op een 30km zone, waar men nog nooit heeft gestaan. Wat nou veiligheid!?

160 op een Nederlandse snelweg is geen enkel probleem, mits je je normaal gedraagt! Afstand houden en anticiperen (gas loslaten) in bepaalde situaties.

Daarbij val je niet zo snel in slaap. Ik weet dat nog wel van de vakantie naar Duitsland. Op de 80/100/120/130 stukken ben je er veel minder bij. Je kan een kwartiertje rust houden, maar de snelheid is slaapverwekkend. Je ziet het aan al het verkeer om je heen... Stomme fouten, niet kijken etc.

En dan komt dat verlossende bord! Een wit bord met zwarte strepen 8)
Je geeft gas en boven de 180 krijg je een soort adrenaline rush. En iedereen om je heen lijkt beter om zich heen te kijken. Wacht met inhalen. Spiegelt goed!

Maar ja de malloten die ook bij de drukke stukken gaan kleven en doordrukken verpesten het voor de rest.

Youtube: DashcamNL

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:58:
[...]
Geen enkel respect voor de flitsers op de snelwegen. Ik woon nu 3 jaar op een 30km zone, waar men nog nooit heeft gestaan. Wat nou veiligheid!?

160 op een Nederlandse snelweg is geen enkel probleem, mits je je normaal gedraagt! Afstand houden en anticiperen (gas loslaten) in bepaalde situaties.
160 op een NL snelweg is wel een probleem, het mag namelijk niet ;)
Nederland heeft een veel te druk snelwegennet en te veel op en afritten om iedereen maar 160 te laten rijden, niet iedereen is zo goed in het anticiperen als jij. Als je ergens op tijd moet zijn moet je dus maar eerder je nest uit.

Ben het wel eens met je dat ze ook wel wat meer mogen controleren op snelheid in woonwijken, want daar scheuren ze ook als malloten.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:59

YellowCube

Wait...what?

PromWarMachine schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 07:56:
'k Zal vanmorgen eens testen wat het verschil is tussen 140 rijden in plaats van 160 rijden op de afstand Utrecht-Nijmegen. 'k Ben pas sinds de zomermaanden gedetacheerd in Nijmegen, dus ik ben lege snelwegen gewend en heb daar m'n reistijd op aangepast.

Bedankt voor de waarschuwing!
4 minuten max.
in de praktijkt zul je er echter tussen de 35 en 37 minuten over doen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Ondanks mijn overstap is mijn rechtervoet soms nog steeds zwaar. Ik had het laatst een keer. 3 weken lang heel netjes gereden en geen enkele flitser, toen een keer terug naar huis meer haast. En de volgende dag vernomen van een collega dat er een flitser verdekt stond opgesteld :(

Daarbij val je niet zo snel in slaap. Ik weet dat nog wel van de vakantie naar Duitsland. Op de 80/100/120/130 stukken ben je er veel minder bij. Je kan een kwartiertje rust houden, maar de snelheid is slaapverwekkend. Je ziet het aan al het verkeer om je heen... Stomme fouten, niet kijken etc.

En dan komt dat verlossende bord! Een wit bord met zwarte strepen 8)
Je geeft gas en boven de 180 krijg je een soort adrenaline rush. En iedereen om je heen lijkt beter om zich heen te kijken. Wacht met inhalen. Spiegelt goed!

Maar ja de malloten die ook bij de drukke stukken gaan kleven en doordrukken verpesten het voor de rest.
Na jouw jarenlange ervaring op het circuit ben je natuurlijk ontzettend veilig met die snelheden, maar houd ook rekening met mensen die niet jouw katachtige reflexen en bovennatuurlijk verkeersinzicht hebben. Zij zijn erg gevaarlijk in het verkeer. Daarom snap ik die flitsers ook niet hoor, ze snappen toch wel dat wat jij doet heel normaal is?

This too shall pass

• BlakHawk
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:16:
160 op een NL snelweg is wel een probleem, het mag namelijk niet ;)
Nederland heeft een veel te druk snelwegennet en te veel op en afritten om iedereen maar 160 te laten rijden, niet iedereen is zo goed in het anticiperen als jij. Als je ergens op tijd moet zijn moet je dus maar eerder je nest uit.
Als ik een oprit nader met auto's, laat ik gewoon vroegtijdig mijn gas los, om er met een 130 langs te rijden en daarna weer het gas erop. Maar als je allemaal mensen op de rechterbaan hebt, die geen mogelijkheid tot inhalen nodig hebben, kun je er gewoon met 160 langs. Geen probleem.

Daarom zet ik de sleutelwoorden anticiperen en afstand houden erbij.
Ben het wel eens met je dat ze ook wel wat meer mogen controleren op snelheid in woonwijken, want daar scheuren ze ook als malloten.
Inderdaad, over gevaar gesproken met overstekende kleine kinderen...
Sharky schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:26:
Na jouw jarenlange ervaring op het circuit ben je natuurlijk ontzettend veilig met die snelheden, maar houd ook rekening met mensen die niet jouw katachtige reflexen en bovennatuurlijk verkeersinzicht hebben. Zij zijn erg gevaarlijk in het verkeer. Daarom snap ik die flitsers ook niet hoor, ze snappen toch wel dat wat jij doet heel normaal is?
Ik heb daar geen circuitervaring voor nodig. Bij een circuit draait het om bochtenwerk en inhalen bij ieder mogelijk gaatje. Een zo snel mogelijke tijd neer te zetten.

De snelweg is recht. Ik zeg net dat ik afstand houd en op tijd mijn gas loslaat. Zoiets zou killing zijn op het circuit. Waar haal je katachtige reflexen vandaan?

Ik heb het over 160 km/u. Niet 320 km/u.

Je hebt slechts een verschil van 30/40 km/u. In een woonwijk heb je hetzelfde verschil met kinderen...
Hoe gaat het met jouw katachtige reflexen als je door een 30km zone rijdt? Het verschil tussen jou en overige weggebruikers (kinderen en voetgangers) is daar ook 30km/u.

Als ik een auto nader die wil invoegen, of om wat voor reden dan ook zou kunnen inhalen, gaat de voet van het gas.

Ik zit aan de 60k per jaar en het rijdt gewoon lekkerder, je hebt je aandacht er beter bij merk ik.
In de jaren is mijn snelheid nog NOOIT een aanleiding geweest voor een (bijna)ongeval. Daarentegen heb ik meerdere bijna ongevallen gehad op de 100 km stukken of 80 km stukken.

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 23-08-2011 10:18 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:00
En wanneer gaan ze de mensen bekeuren die op de invoegstrook met 60 hun linker knipperlicht aanzetten en 'm er gewoon tussen gooien? God wat heb ik daar een hekel aan. Heb al eens gigantisch in de ankers gemoeten omdat een auto op de rechterbaan (die, wat, 100 reed?) ineens moest uitwijken voor zo'n idioot terwijl ik er met keurig 120 langs wilde. Lang leve ABS, maar ik scheet wel 7 kleuren.

• BlakHawk
Zsub schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:56:
En wanneer gaan ze de mensen bekeuren die op de invoegstrook met 60 hun linker knipperlicht aanzetten en 'm er gewoon tussen gooien? God wat heb ik daar een hekel aan. Heb al eens gigantisch in de ankers gemoeten omdat een auto op de rechterbaan (die, wat, 100 reed?) ineens moest uitwijken voor zo'n idioot terwijl ik er met keurig 120 langs wilde. Lang leve ABS, maar ik scheet wel 7 kleuren.
Ja ik heb altijd "de drang" (bij wijze van) er gewoon tegenaan te rijden. Heb soms het idee dat die mensen zo hardleers zijn dat dat het enige is dat zal helpen...

• Zsub
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:59:
[...]
Ja ik heb altijd "de drang" (bij wijze van) er gewoon tegenaan te rijden. Heb soms het idee dat die mensen zo hardleers zijn dat dat het enige is dat zal helpen...
Maar waarschijnlijk zijn wij nu de hufters omdat wij er over durven klagen 8)7

• Shanquish
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:15:
[...]

Ik zit aan de 60k per jaar en het rijdt gewoon lekkerder, je hebt je aandacht er beter bij merk ik.
In de jaren is mijn snelheid nog NOOIT een aanleiding geweest voor een (bijna)ongeval. Daarentegen heb ik meerdere bijna ongevallen gehad op de 100 km stukken of 80 km stukken.
nou bij mij wel. :(
ik reed iets van 150km/u op de A59, het was rustig dus karren maar.
precies achter een glooing van de weg reden wat auto's... dat dacht ik althans.
ik kijk nog eens goed en voor dat ik 'verrek.. alles staat stil' kon denken was ik er bijna.
dus meteen bovenop de rem staan om met gierende banden op de vluchtstrook stil komen te staan, halverwege een vrachtauto. :X
en op dat moment was er geen remlicht te zien, geen gevarenlicht.. niets.
omdat het verkeer volledig stilstond maak je naderhand een praatje met andere mensen en ook die vonden dit een verraderlijk punt die niet opvalt wanneer het verkeer gewoon doorrijdt.
geintje heeft me 2 voorbanden gekost.
mijn punt: als ik netjes 120 had gereden had ik wellicht gewoon gehaald omdat m'n remweg korter was geweest, als die vluchtstrook er niet was geweest had waarschijnlijk onder de trailer van een vrachtwagen gezeten. -O-

sindsdien doe ik ook elke 2 jaar een rijvaardigheidstraining, heb een ARA achter de rug en heb een (inmiddels verlopen) racelicentie gehaald (actie van een toeleverancier en destijds sponsor van de (ik meen) cliocup.)
niet omdat ik bang ben dat er nog een keer zo'n situatie zal ontstaan. (het overkomt je gewoon) maar om goed te kunnen reageren in noodsituaties, bovenop je rem staan zonder ABS is tamelijk vervelend omdat je je voertuig niet meer kunt sturen naar de richting die je graag wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Shanquish op 23-08-2011 11:07 ]

Verwijderd

Klinkt veelbelovend, maar 11 wagens en 4 motoren..? Afgezien van de statistieken (8 miljoen auto's in Nederland) lijkt me dit weer een typisch geval van een wassen neus.

Zolang het schrijven van boetes een doel op zich is in plaats van een middel voor de politie, vrees ik dat flitscontroles de enige vorm van controles blijft die mensen re-de-lijk ertoe aanzet om zich aan de snelheid te houden. En dan nog zie ik zeer zelden tot nooit binnen de bebouwde kom (vooral in 30-km zones) dergelijke controles plaatsvinden. Zal wel niet lucratief genoeg zijn denk ik. :|
Graag zelfs, en pak maar gelijk de fiets af of zo. Want ook hier geldt: het gaat om het incasseren van boetes. Mensen zonder licht krijgen een boete, en mogen vervolgens gewoon verder lopen en 1 blokje verder weer op de fiets stappen.
Al meer dan eens heb ik mezelf en bestuurders om mij heen een hartaanval bezorgd omdat er altijd één of andere debiele kl**tzak is die zonder kijken of hand uitsteken maar even over een rotonde fietst, zonder licht en zonder verlichtende kleding waardoor ik vol op mijn rem moet staan. Zelfs als iemand tegen je auto aanfietst ben je juridisch aansprakelijk en niet gedekt, echt te gek voor woorden. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 11:11 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Hé, is dat niet hetzelfde verhaal na elke zomer :+

Het is ook niet waar. Het KLPD heeft standaard echt meer rondrijden dan 3 onopvallende auto's tegelijk. Verder is het al een enorm slecht verhaal wat ze geven: Wij gaan tijdelijk strenger controleren :+ Nou, dat zal de automobilist echt laten schrikken.

Het is simpel in Nederland: Pakans = 0,0000001. Wil je gepakt worden, dan moet je echt enorm je best doen en slecht spiegelen.

Vooruit, ik gooi er nog 1 in, voor bij de feestdagen:
  • Politie gaat strenger controleren op alcohol
En, omdat een echte voorspellig zonder jaartal niets is, gooi ik Juli 2012 er alvast voor je in:
  • Politie gaat strenger controleren op caravan bezitters
Deden ze dat maar eens bij fietsers. Ik erger me er kapot aan (als fietser!) als mensen zonder licht fietsen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter

• Zsub
Dat is ook ziek. Maar laten we wel wezen: alle controles die er nu al zijn hebben die kerel er niet van weerhouden zo dwaas te rijden.

"Dus," roept de Nederlandse politie nu, "moeten we nog veel meer controlles! Totdat we iedereen onder de duim hebben!" Brrr... Moet er niet aan denken.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
"Dus," roept de Nederlandse politie nu, "moeten we nog veel meer controlles! Totdat we iedereen onder de duim hebben!" Brrr... Moet er niet aan denken.
Ik weet niet of je het zo moet zien. Ik hoop maar dat de bestaande controles juist het vaker gebeuren van dit soort gevallen (mede helpen) voorkomen.

Daarom vind ik alcoholcontroles persoonlijk ook goed. Elke bestuurder die met drank op achter het stuur zit is er één te veel.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Herkenbaar. Ook vervelend als je achter zo'n persoon zit bij het invoegen, want jij wilt wel met een goede snelheid de snelweg op komen. Dan onstaat er al een stukje road rage bij mij :(

• BlakHawk
shameete schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:07:
nou bij mij wel. :(
ik reed iets van 150km/u op de A59, het was rustig dus karren maar.
precies achter een glooing van de weg reden wat auto's... dat dacht ik althans.
ik kijk nog eens goed en voor dat ik 'verrek.. alles staat stil' kon denken was ik er bijna.
dus meteen bovenop de rem staan om met gierende banden op de vluchtstrook stil komen te staan, halverwege een vrachtauto. :X
en op dat moment was er geen remlicht te zien, geen gevarenlicht.. niets.
omdat het verkeer volledig stilstond maak je naderhand een praatje met andere mensen en ook die vonden dit een verraderlijk punt die niet opvalt wanneer het verkeer gewoon doorrijdt.
geintje heeft me 2 voorbanden gekost.
mijn punt: als ik netjes 120 had gereden had ik wellicht gewoon gehaald omdat m'n remweg korter was geweest, als die vluchtstrook er niet was geweest had waarschijnlijk onder de trailer van een vrachtwagen gezeten. -O-

sindsdien doe ik ook elke 2 jaar een rijvaardigheidstraining, heb een ARA achter de rug en heb een (inmiddels verlopen) racelicentie gehaald (actie van een toeleverancier en destijds sponsor van de (ik meen) cliocup.)
niet omdat ik bang ben dat er nog een keer zo'n situatie zal ontstaan. (het overkomt je gewoon) maar om goed te kunnen reageren in noodsituaties, bovenop je rem staan zonder ABS is tamelijk vervelend omdat je je voertuig niet meer kunt sturen naar de richting die je graag wilt.
Op dat moment zie je toch dat er ook op de linkerbaan auto's staan? Als de linkerbaan niet vrij is, laat ik mijn gas al los. Daarbij zie je toch ook meerdere auto's achter elkaar staan!?

Ik heb dit één keer in Duitsland gehad. Ik reed met 195 km/u een redelijke bocht op de autobahn in. Daarachter stond ook opeens alles stil. Je moet wat harder remmen, wat niet heel fijn was voor de medepassagiers, maar ABS was niet nodig hoor. En netjes voor de auto weten te stoppen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Stefandepefan schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:31:
[...]

Herkenbaar. Ook vervelend als je achter zo'n persoon zit bij het invoegen, want jij wilt wel met een goede snelheid de snelweg op komen. Dan onstaat er al een stukje road rage bij mij :(
Gelukkig kun je dan een versnelling terugschakelen en er vol gas rechts voorbij. Zolang er blokbelijning is. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Vlassie1980
Als vader zijnde krijg ik daar echt een brok in mijn keel van...
Komt helaas veel te vaak voor dat mensen worden betrokken bij ongevallen door asociaal rijgedrag van andere weggebruikers. Hoe goed en normaal je zelf ook rijdt, er zijn altijd mongolen op de weg die jou ook in gevaar kunnen brengen.

Mijn ouders hebben ook een keer een ongeval gehad op de A12 bij Zoetermeer, mijn vader reed op de middelste baan 120 en werd toen plotseling linksachter geraakt door een auto die van de linkerbaan kwam. Later bleek dat de persoon in die auto mijn vader in wou halen via de linkerbaan maar tijdens het inhalen schrok van een bestuurder die met een noodgang van 160 aan kwam zetten, de persoon die tegen mijn pa zijn auto aanreed wou dus terug naar de middelste baan maar zat toen al naast mijn pa.

Toen hij de auto van mijn pa raakte ging de auto van mijn pa dus spinnen en knalde links in de vangrail waarna hij gelukkig na 2 keer gespind te zijn de auto naar de vluchtstrook kon sturen, de Mazda 626 van mijn pa was total loss. Als ze in een Smart of een 106-je hadden gezeten hadden ze het misschien niet meer na kunnen vertellen.

De persoon die 160 reed was een jonge gozer in een BMW, nou ben ik niet van het generaliseren maar dat was dus een knakker die dacht dat ie goed kon rijden en dat 160 in Nederland makkelijk kan.
Hij was indirect de veroorzaker van het ongeluk, en dus de mongool op de weg die ze wat mij betreft keihard aan mogen pakken.
Hier heb ik ook een gruwelijke hekel aan, gewoon snelheid maken en pas aan het eind van de invoegstrook invoegen. Laatst zat ik achter een of andere doos die geen ruimte had om in te voegen en het eind van de invoegstrook naderde, gaat die koe remmen! Hoe moeilijk is het om dan een stukje door te rijden over de vluchtstrook totdat je wel ruimte krijgt???

[ Voor 20% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-08-2011 11:45 ]

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Wat me laatst een keer opviel:

Een grote nieuwe bumperklevende Mercedes waarvan de remlichten om de honderd meter even oplichtten. Er zit vast electronica in zo'n auto in die de afstand met de voorganger in de gaten houdt en automatisch remt als je te dicht bij komt. Die chauffeur kroop dus de hele tijd op de bumper van zijn voorganger, wij reden er achter en zagen steeds zijn remlichten. Heel irritant! In plaats van zelf afstand te houden liet meneer het zijn wagen doen. Asociaal?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• BlakHawk
CodeCaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:39:
Gelukkig kun je dan een versnelling terugschakelen en er vol gas rechts voorbij. Zolang er blokbelijning is. :)
Dat mag dus niet. Het rechts inhalen bij blokmarkering wel, maar van de rijbaan, gebruik maken van de invoegstrook...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:39:
Hier heb ik ook een gruwelijke hekel aan, gewoon snelheid maken en pas aan het eind van de invoegstrook invoegen. Laatst zat ik achter een of andere doos die geen ruimte had om in te voegen en het eind van de invoegstrook naderde, gaat die koe remmen! Hoe moeilijk is het om dan een stukje door te rijden over de vluchtstrook totdat je wel ruimte krijgt???
Formeel gezien is wat ze doet wel correct. De vluchtstrook mag niet gebruikt worden om in te voegen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

In België probeert de politie het inhaalverbod voor vrachtwagens te handhaven. Je moet ze op heterdaad betrappen, de buitenlandse truckers moet je kunnen onderscheppen (lukt niet altijd in de files of de wegenwerken zonder pechstrook) en hopen dat ze contant geld meehebben.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:49:
[...]

Dat mag dus niet. Het rechts inhalen bij blokmarkering wel, maar van de rijbaan, gebruik maken van de invoegstrook...
Ik snap je post niet helemaal, maar als een 65+-er zich weer eens met een doodswens en een gangetje van 60-80 kilometer per uur de snelweg op tieft bij de eerste de beste blokmarkering op de weg, dan ga ik er rechts voorbij. Ik ga niet mezelf en zijn achterliggers in gevaar brengen door me ertussen te wurmen, en de auto's die eventueel voor hem rijden, rijden harder, dus ik kan daar veilig tussen.

Niet aan te raden als hij achter een vrachtwagen invoegt natuurlijk, want iemand die die vrachtwagen aan het inhalen is kan jou niet zien, en dan kom je voor de vrachtwagen op dezelfde baan uit (als het geen linksklever is). ;)

• BlakHawk
CodeCaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:59:
Ik snap je post niet helemaal, maar als een 65+-er zich weer eens met een doodswens en een gangetje van 60-80 kilometer per uur de snelweg op tieft bij de eerste de beste blokmarkering op de weg, dan ga ik er rechts voorbij. Ik ga niet mezelf en zijn achterliggers in gevaar brengen door me ertussen te wurmen, en de auto's die eventueel voor hem rijden, rijden harder, dus ik kan daar veilig tussen.

Niet aan te raden als hij achter een vrachtwagen invoegt natuurlijk, want iemand die die vrachtwagen aan het inhalen is kan jou niet zien, en dan kom je voor de vrachtwagen op dezelfde baan uit (als het geen linksklever is). ;)
Ik begrijp volkomen dat je dat zo doet hoor.
Maar ik kan me herinneren dat je sinds begin dit jaar niet meer vanaf de snelweg een uitvoeg/invoeg strook op mag om vervolgens weer de snelweg op te rijden.

• Vlassie1980
Rukapul schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:51:
[...]

Formeel gezien is wat ze doet wel correct. De vluchtstrook mag niet gebruikt worden om in te voegen.
Ik heb zojuist even gegoogled en kom er inderdaad achter dat de vluchtstrook gebruiken als je niet kunt invoegen niet mag :(

Onbegrijpelijk voor mij, de situatie die je krijgt als je bij het eind van de vluchtstrook op de rem gaat staan en vervolgens stil staat is levensgevaarlijk. Als het bij mij voorkomt dat ik geen ruimte heb om in te voegen zal ik alsnog een stuk vluchtstrook pakken, liever een prent dan mezelf in gevaar brengen door bij een klein gaatje vol gas te geven en hopen dat het goed gaat.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp volkomen dat je dat zo doet hoor.
Maar ik kan me herinneren dat je sinds begin dit jaar niet meer vanaf de snelweg een uitvoeg/invoeg strook op mag om vervolgens weer de snelweg op te rijden.
8)7 Zijn er echt mensen die dat doen?

Ik bedoel natuurlijk wanneer ik al áchter die persoon op de invoegstrook rij. :)

[ Voor 58% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2011 12:04 ]

• Shanquish
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:34:
[...]

Op dat moment zie je toch dat er ook op de linkerbaan auto's staan? Als de linkerbaan niet vrij is, laat ik mijn gas al los. Daarbij zie je toch ook meerdere auto's achter elkaar staan!?

Ik heb dit één keer in Duitsland gehad. Ik reed met 195 km/u een redelijke bocht op de autobahn in. Daarachter stond ook opeens alles stil. Je moet wat harder remmen, wat niet heel fijn was voor de medepassagiers, maar ABS was niet nodig hoor. En netjes voor de auto weten te stoppen.
natuurlijk, maar op het moment dat ik over die glooing heen was, was ik dus automatisch al te laat.
de linkerbaan stond zelfs voller dan de rechterbaan (iets dat meestal zo is btw)
en je kunt niet eerder reageren dan dat je iets ziet, en aangezien er daar ook geen signalering is werdt ik ook op geen enkele manier ingeseind.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
CodeCaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:03:
[...]

8)7 Zijn er echt mensen die dat doen?

Ik bedoel natuurlijk wanneer ik al áchter die persoon op de invoegstrook rij. :)
Ik zie het helaas regelmatig, met wisselende resultaten |:(

Ik zelf maak me niet druk om de toegenomen controles, wat mij betreft mag er op mijn route (A29/A15) iedere dag wel meegereden worden, wat een capriolen je daar ziet . . . Zelf ben ik rustiger gaan rijden, aan mij verdienen ze nix extra (meer) :p

Voor de rest erger ik mezelf behoorlijk aan inhalende vrachtwagens, vooral op stukken waar speciaal een inhaalverbod geldt, stelletje slakken, al een paar keer de ABS kunnen testen :(

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:03:
[...]

Ik heb zojuist even gegoogled en kom er inderdaad achter dat de vluchtstrook gebruiken als je niet kunt invoegen niet mag :(

Onbegrijpelijk voor mij, de situatie die je krijgt als je bij het eind van de vluchtstrook op de rem gaat staan en vervolgens stil staat is levensgevaarlijk. Als het bij mij voorkomt dat ik geen ruimte heb om in te voegen zal ik alsnog een stuk vluchtstrook pakken, liever een prent dan mezelf in gevaar brengen door bij een klein gaatje vol gas te geven en hopen dat het goed gaat.
Valt wel mee hoe gevaarlijk dat is. Kwestie van op tijd de conclusie trekken dat je het niet red en beginnen te remmen. Vervolgens flink wachten voor je er tussen kan.

Met geduld en een kalme houding zul je vrijwel nooit een levensgevaarlijke situatie creeren.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:15:
[...]

Ik heb daar geen circuitervaring voor nodig. Bij een circuit draait het om bochtenwerk en inhalen bij ieder mogelijk gaatje. Een zo snel mogelijke tijd neer te zetten.

De snelweg is recht. Ik zeg net dat ik afstand houd en op tijd mijn gas loslaat. Zoiets zou killing zijn op het circuit. Waar haal je katachtige reflexen vandaan?
Waar ik dat vandaan haal? Jouw betoog dat asociaal hard rijden gewoon kan. Er zijn regels en andere mensen gaan ervan uit dat jij je eraan houdt. Als jij zo hard rijdt ben je onvoorspelbaar en heb je een enorm lange remweg.
Ik heb het over 160 km/u. Niet 320 km/u.

Je hebt slechts een verschil van 30/40 km/u. In een woonwijk heb je hetzelfde verschil met kinderen...
Hoe gaat het met jouw katachtige reflexen als je door een 30km zone rijdt? Het verschil tussen jou en overige weggebruikers (kinderen en voetgangers) is daar ook 30km/u.
Larie. Het gaat om voorspelbaarheid en de lengte van je remweg. 30 km/u rijden zorgt voor een bijzonder korte remweg en de gevolgen van een ongeval zullen veel kleiner zijn dan wanneer je 160+ rijdt.
Als ik een auto nader die wil invoegen, of om wat voor reden dan ook zou kunnen inhalen, gaat de voet van het gas.

Als jij je aandacht beter bij de weg hebt als je harder rijdt stel ik voor dat je per direct je rijbewijs inlevert. Dan ben je niet voldoende capabel om uberhaupt iets te besturen dat sneller gaat dan een fiets.

This too shall pass

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:25:
[...] 30 km/u rijden zorgt voor een bijzonder korte remweg en de gevolgen van een ongeval zullen veel kleiner zijn dan wanneer je 160+ rijdt.
Wil je niet ontrieven, maar met 30km in woonwijk heb ik (werk hoofdbureau verkeerspolitie destijds) veel dode kinderen meegemaakt.

Het is doorgaans de manier waarop mens (dier) geraakt wordt, in combinatie met bestaande (vaak onbekende, verborgen) fysieke aandoeningen.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Bi-zonder schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:34:
[...]

Wil je niet ontrieven, maar met 30km in woonwijk heb ik (werk hoofdbureau verkeerspolitie destijds) veel dode kinderen meegemaakt.

Het is doorgaans de manier waarop mens (dier) geraakt wordt, in combinatie met bestaande (vaak onbekende, verborgen) fysieke aandoeningen.
Geloof ik meteen. 30 km/u is nog steeds erg hard als je als mens geraakt wordt. De vergelijking met 160 km/u gaat alleen helemaal nergens over en is gewoon een drogreden. Een nog ontzettend slechte ook.

This too shall pass

• BlakHawk
Sharky schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:25:
Waar ik dat vandaan haal? Jouw betoog dat asociaal hard rijden gewoon kan. Er zijn regels en andere mensen gaan ervan uit dat jij je eraan houdt. Als jij zo hard rijdt ben je onvoorspelbaar en heb je een enorm lange remweg.
Je plakt er gewoon weer even een woordje aan. Jammer.
Ik rijd niet asociaal. Ik rijd wel altijd hard.
Larie. Het gaat om voorspelbaarheid en de lengte van je remweg. 30 km/u rijden zorgt voor een bijzonder korte remweg en de gevolgen van een ongeval zullen veel kleiner zijn dan wanneer je 160+ rijdt.
Tja dat zal best. Het verschil tussen 120 en 160 is gewoon niet erg groot. Dat is gewoon net alsof je met 40 langs een stilstaande auto rijdt.
Ja je remweg is wel langer, maar daarom laat ik mijn gas los als er iemand maar de mogelijkheid zou kunnen nemen om in te halen. Maar hier lees je iedere keer selectief overheen!
Als jij je aandacht beter bij de weg hebt als je harder rijdt stel ik voor dat je per direct je rijbewijs inlevert. Dan ben je niet voldoende capabel om uberhaupt iets te besturen dat sneller gaat dan een fiets.
Dat kun je best voorstellen... Succes!
Dat heeft overigens ieder mens. Harder rijden = meer adrenaline = extreem wakker.

Of ga je mensen die een kop koffie nodig hebben om wakker te worden ook hun rijbewijs afnemen?

Ik ga de discussie met jou staken, je leest lekker selectief en daarbij gaat het niets veranderen aan mijn rijgedrag.

• BlakHawk
Bi-zonder schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:34:

Mijn mening is gewoon dat 160 op een snelweg velen malen veiliger is dan 60 in een 30km zone!
Toch zijn de controles altijd weer op die snelweg.

In Duitsland kan het ook erg druk zijn, toch is 160 dan geen probleem omdat er minder afritten zijn?
Druk = druk. Ook in Duitsland kan een auto opeens naar links toekomen, daar is geen oprit of afrit voor nodig.

Hoeveel verkeersdoden vallen er ook al weer op de snelwegen? Waren dat er niet iets van 14, waarbij er dit jaar al 8 "wandelaars/voetgangers" op snelwegen zijn overleden...

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:05
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:49:
[...]

Zolang het de veiligheid dient (waar wetgeving ook voor is), zou hier absoluut geen probleem moeten zijn wanneer die ander foutief invoegt. Want als die ander met 60 invoegt, dan dien jij dat ook te doen, wat eveneens gevaarlijk is en dus ook fout. Dan maar rechts er langs (al dan niet toegestaan) en correct invoegen.

Verder mag de politie voor wat mij betreft dit een stuk vaker doen. Pak de problemen bij de bron aan, dus leg linksplakkers uit wat de gevolgen van hun acties zijn, geef bumperklevers een flinke boete en Schumachers die achterlijke capriolen uithalen mogen direct van de weg gehaald worden. Alle wetgeving dient één doel: Wij allen moeten veilig van A naar B komen. Arbitraire snelheidsgrenzen zijn slechts een middel, en het afdwingen van die grenzen door flitsen voorkomt niet dat deze andere risicofactoren plaats vinden.

• Ad de Jong
  • Laatst online: 06:16
[...]

Daarbij val je niet zo snel in slaap. Ik weet dat nog wel van de vakantie naar Duitsland. Op de 80/100/120/130 stukken ben je er veel minder bij. Je kan een kwartiertje rust houden, maar de snelheid is slaapverwekkend.
Als dat jouw mentaliteit is dan is het een fout geweest om jouw een rijbewijs te geven... oké even dat moment bij het afrijden kon jij je dus nog wel netjes houden en bij die moment opname is het gelukt om het papiertje te bemachtigen.
Als je niet wakker kan blijven tijdens het rijden dan zou ik eerst even een paar onderzoeken laten doen in een 1 of ander ziekenhuis als je normaal wel genoeg slaap krijgt.

Als er in een woonwijk te hard gereden wordt dan geef je dat aan bij de politie en bij voldoende meldingen komen ze echt wel een keer.
Gebeurt vaker en het blijkt bij die controles dat er verdacht veel omwonenden gepakt worden uit juist die wijk of mensen die in een andere net zo'n soort wonen maar zich daar wel netjes houden maar in een andere wijk harder rijden want daar wonen ..... laat ik het maar niet zeggen....

Mijn profiel op Discogs

• Cid Highwind
Hij heeft wel een punt in de zin van dat je bij constant 100 km/h veel eerder geneigd bent om je met andere zaken bezig te gaan houden dan het rijden zelf. Je gaat op de automatische piloot van A naar B omdat het zo langzaam aanvoelt en er totaal niks gebeurt. Ga je de grens over dan moet je wel constant alert zijn vanwege de grotere snelheidsverschillen en de consequenties mocht er iemand ineens naar links komen als jij 50km/u harder rijdt.

Ik kan me er dus wel in vinden. Bij 100 km/h of zelfs bij 120 als er weinig overig verkeer is dan zul je toch al een stuk sneller even iets op je navigatie instellen dan wanneer je met 200 over de Autobahn heen gaat. Dan heb je vaak beide handen aan het stuur.

ps. Dfrenner: Android + Flitsnav. Scheelt flink wat stress om te weten waar ze staan en je verder volledig op het verkeer te kunnen concentreren.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Ik rij elke dag een stuk van 12 km over de hei naar m'n werk (en terug), 1 rechte weg, rechtdoor, 80 km/h. Op de terugweg naar huis heb ik regelmatig dat ik echt inkak achter het stuur... In zekere zin heeft hij wel gelijk. Ik merk het bij mij ook. Ligt er een mooie bochtige weg o.i.d. voor me, dan ben ik veel actiever en alerter. Rij ik op een drukke snelweg met een lekker tempo, ben ik ook veel actiever en alerter.

Vaak bu'j te bang!

• Ad de Jong
Daar ben ik het ook wel mee eens, maar als je je dat niet kan opbrengen dan moet je eens gaan nadenken wat je moet doen om je wel gefocust te houden.

Ook ik heb door een hogere snelheid dat ik oplettender ben, maar dat is geen excuus om flink boven de max te gaan rijden omdat je anders in slaap valt.
Ook al ben je een 2e MS. Er zitten nog meer mensen op de weg.
Jij kan het nog wel allemaal goed overzien in de hand hebben, je moet ook aan anderen denken.

Mijn profiel op Discogs

• Cid Highwind
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens VieSix. Als je echt te moe bent om te rijden, dan hoor je ook niet achter het stuur te zitten, dan is je reactievermogen in net zo'n sterke mate vertraagd als bij alcoholgebruik. Reden voor mij om altijd drinken (cola/ijsthee) in de auto te hebben bij lange trips, en iets om op te kauwen.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

[...]

Ik denk dat je je inschattingsvermogen misschien toch maar even moet laten bijstellen. Het relatieve ongevalsrisico is op snelwegen veel hoger dan in 30 km/h-zones (swov), bovendien worden daar veel meer kilometers gemaakt, én is de kans op dodelijke afloop als het daadwerkelijk tot een ongeluk komt ook nog eens groter.

Wat nou veiligheid!?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De politie controleer op hufterig weggedrag. Lijkt me op zich prima. Maar definieer hufterig weggedrag, en kijk dan ook met name eens waar het uit voorkomt.

Op veel plekken in NL, en zeker in de randstad, ligt overal 3 baans snelweg. Maar hoe vaak het daar voor geen meter doorrijdt omdat er eentje links of in het midden blijft hangen met een gangetje van net op of onder de Vmax....te vaak.
Vanochtend in het nieuw, Charlie Aptroot (hij weer) wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens van kracht maken. Op zich goed, alleen gaat hij er aan voorbij dat je dan weliswaar het probleem van de inhalende vrachtwagens terugdringt, maar het eigenlijke probleem (de doorstroming) niet opgelost is.

Ik persoonlijk ben een groot voorstander van rechts inhalen icm het "keep your lane" principe, zoals men dat ook in de US kent. Dat doet heel erg veel voor de doorstroming (ipv wachten op een gaatje links kun je er nu ook gewoon rechts voorbij), maar ook houdt het bestuurders scherper, alerter en bewuster van wat zich om hen heen gebeurt; je moet immers beter om je heen kijken omdat verkeer van 2 kanten kan komen. Tevens zorgt het er in mijn optiek voor dat er een terugval komt in het aantal mensen dat eigenlijk niet op de weg thuishoort. Ik denk dan aan bijvoorbeeld bejaarden (en daarmee wil ik niet generaliseren, een andere bevolinkgsgroep kan ook prima), die dit nooit gewend zijn geweest en zich moeilijker aanpassen, en waarvoor het mogelijk ineens wat gevaarlijker wordt om te rijden. Onder de filosofie: "als je niet durft te rijden, heb je niks op de weg te zoeken" zullen die vaker wegblijven van de grote wegen, wat ook de doorstroming vergroot (immers: minder verkeer).
Verder is het uiteraard ook psychisch - we willen allemaal snel thuis zijn, en oponthoudt wekt irritatie en agressie op. Als je er gewoon rechts voorbij kunt wordt dat al een stuk minder :)
Plus de KLPD hoeft minder te handhaven natuurlijk; er valt immers minder te handhaven. Bumperkleven bij een linkshanger hoeft niet meer en rechts inhalen is ook niet meer strafbaar, dat scheelt al een hoop. Kunnen ze lekker met een bak koffie in de droge flitsauto blijven zitten of ander nuttig werk verrichten :)

Op 2 baans wegen is het misschien niet heel erg handig, maar op 2+ baans (A4, A12, A2!) moet het gewoon kunnen lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ad de Jong
The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:40:

Ik persoonlijk ben een groot voorstander van rechts inhalen icm het "keep your lane" principe, zoals men dat ook in de US kent. Dat doet heel erg veel voor de doorstroming (ipv wachten op een gaatje links kun je er nu ook gewoon rechts voorbij), maar ook houdt het bestuurders scherper, alerter en bewuster van wat zich om hen heen gebeurt; je moet immers beter om je heen kijken omdat verkeer van 2 kanten kan komen.
Die mening deel ik ook helemaal, soms is een oplossing zo dichtbij dat ze het niet eens zien daar bij de wettenmakers :P .
Wat je dan wel weer zou kunnen krijgen is dat er mensen zijn die er een mega slalom van gaan maken.

Mijn profiel op Discogs

• Vlassie1980
The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:40:
De politie controleer op hufterig weggedrag. Lijkt me op zich prima. Maar definieer hufterig weggedrag, en kijk dan ook met name eens waar het uit voorkomt.

Op veel plekken in NL, en zeker in de randstad, ligt overal 3 baans snelweg. Maar hoe vaak het daar voor geen meter doorrijdt omdat er eentje links of in het midden blijft hangen met een gangetje van net op of onder de Vmax....te vaak.
Vanochtend in het nieuw, Charlie Aptroot (hij weer) wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens van kracht maken. Op zich goed, alleen gaat hij er aan voorbij dat je dan weliswaar het probleem van de inhalende vrachtwagens terugdringt, maar het eigenlijke probleem (de doorstroming) niet opgelost is.

Ik persoonlijk ben een groot voorstander van rechts inhalen icm het "keep your lane" principe, zoals men dat ook in de US kent. Dat doet heel erg veel voor de doorstroming (ipv wachten op een gaatje links kun je er nu ook gewoon rechts voorbij), maar ook houdt het bestuurders scherper, alerter en bewuster van wat zich om hen heen gebeurt; je moet immers beter om je heen kijken omdat verkeer van 2 kanten kan komen. Tevens zorgt het er in mijn optiek voor dat er een terugval komt in het aantal mensen dat eigenlijk niet op de weg thuishoort. Ik denk dan aan bijvoorbeeld bejaarden (en daarmee wil ik niet generaliseren, een andere bevolinkgsgroep kan ook prima), die dit nooit gewend zijn geweest en zich moeilijker aanpassen, en waarvoor het mogelijk ineens wat gevaarlijker wordt om te rijden. Onder de filosofie: "als je niet durft te rijden, heb je niks op de weg te zoeken" zullen die vaker wegblijven van de grote wegen, wat ook de doorstroming vergroot (immers: minder verkeer).
Verder is het uiteraard ook psychisch - we willen allemaal snel thuis zijn, en oponthoudt wekt irritatie en agressie op. Als je er gewoon rechts voorbij kunt wordt dat al een stuk minder :)
Plus de KLPD hoeft minder te handhaven natuurlijk; er valt immers minder te handhaven. Bumperkleven bij een linkshanger hoeft niet meer en rechts inhalen is ook niet meer strafbaar, dat scheelt al een hoop. Kunnen ze lekker met een bak koffie in de droge flitsauto blijven zitten of ander nuttig werk verrichten :)

Op 2 baans wegen is het misschien niet heel erg handig, maar op 2+ baans (A4, A12, A2!) moet het gewoon kunnen lijkt me.
Dat Amerikaanse principe is leuk en aardig, maar je zult dat gewoon in heel Europa in 1 keer moeten doorvoeren, anders krijg je zeer gevaarlijke situaties met buitenlanders die ons systeem niet gewend zijn.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:51:
Ik ga de discussie met jou staken, je leest lekker selectief en daarbij gaat het niets veranderen aan mijn rijgedrag.
Ik lees exact wat jij neerzet. Je loopt te pronken met het feit dat je veel te hard rijdt, je gebruikt zelfverzonnen smoesjes om het goed te praten en wat basale kennis van natuurkunde of verkeersinzicht lijk je ook te ontberen. Ik koester daarom ook totaal niet de illusie dat jij je gedrag gaat aanpassen. Als je echt van mening bent dat je pas veilig in het verkeer bent als je 50% te hard rijdt dan gok ik dat je gedrag nog een keer een einde aan jou maakt, ik hoop alleen dat je niet iemand anders meeneemt in je stubbornness.

This too shall pass

• BlakHawk
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:25:
Daar ben ik het ook wel mee eens, maar als je je dat niet kan opbrengen dan moet je eens gaan nadenken wat je moet doen om je wel gefocust te houden.

Ook ik heb door een hogere snelheid dat ik oplettender ben, maar dat is geen excuus om flink boven de max te gaan rijden omdat je anders in slaap valt.
Jij kan het nog wel allemaal goed overzien in de hand hebben, je moet ook aan anderen denken.
Waar heb ik gezegd, dat dat de reden is dan?
De reden is dat ik het veel lekkerder vind rijden...
Muthas schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:31:
Ik denk dat je je inschattingsvermogen misschien toch maar even moet laten bijstellen. Het relatieve ongevalsrisico is op snelwegen veel hoger dan in 30 km/h-zones (swov), bovendien worden daar veel meer kilometers gemaakt, én is de kans op dodelijke afloop als het daadwerkelijk tot een ongeluk komt ook nog eens groter.

Wat nou veiligheid!?
Misschien moet jij je inschattingsvermogen even bijstellen. Van de totaal 720 verkeersdoden in het jaar 2009, was 65% buiten de bebouwde kom. Van die 65%, buiten de bebouwde kom is rond de 17% daarvan op de snelwegen. Dat zit namelijk ergens rond de 80-85.

Dit zijn cijfers van 2009.

Dus ondanks dat verre weg de meeste kilometers op de snelwegen worden afgelegd overlijden daar maar een klein deel van de verkeersdoden.

• Ad de Jong
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:17:
[...]

Waar heb ik gezegd, dat dat de reden is dan?
De reden is dat ik het veel lekkerder vind rijden...
Hieruit kan ik dat opmaken
[...]

Daarbij val je niet zo snel in slaap.
Ik nam hierbij aan dat jij onder de 160 sneller in slaap zou kunnen vallen.

En je hebt het ook over normaal gedragen. Nu is 160 met afstand houden enz normaal maar voor de meeste niet. Dus iedereen moet zich aan jouw idee van normaal aanpassen?

Wat afstand houden en anticiperen ben ik het in ieder geval geheel met je eens. Dat zou veel vaker moeten gebeuren.
Maar 160....... :F

Mijn profiel op Discogs

• BlakHawk
Sharky schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:09:
Ik lees exact wat jij neerzet. Je loopt te pronken met het feit dat je veel te hard rijdt, je gebruikt zelfverzonnen smoesjes om het goed te praten en wat basale kennis van natuurkunde of verkeersinzicht lijk je ook te ontberen. Ik koester daarom ook totaal niet de illusie dat jij je gedrag gaat aanpassen. Als je echt van mening bent dat je pas veilig in het verkeer bent als je 50% te hard rijdt dan gok ik dat je gedrag nog een keer een einde aan jou maakt, ik hoop alleen dat je niet iemand anders meeneemt in je stubbornness.
Kijk dit bedoel ik...
Ik zeg heel duidelijk dat ik te hard rijd. Maar iedere afslag, eventueel inhalende auto resulteert in het feit dat ik mijn gas loslaat en de snelheid tot 130 laat zakken...

Pas veilig zijn als je 50% te hard rijdt is iets heel anders dan dat er meer adrenaline in je lichaam zit als je harder rijdt. Je bent alleen wel alerter en dat heeft iedereen. Niet alleen ik.

Anders ben ik ook alert, maar je bent altijd alerter met hogere snelheden, overigens maakte ik die vergelijking in Duitsland, waar ik 195 rijd (de max van mijn auto).

Ik zeg dus niet dat 160 veiliger is, ik zeg alleen dat 160 in Nederland, mits een aantal voorwaarden, geen probleem is.

• BlakHawk
Dat is wat overdreven.
Maar de 100km/u limieten van tegenwoordig begrijp ik weinig van.

Dan hebben we de mooie A4 met 3 nieuwe banen = 100km/u
Daaraan parallel de A44 met bochten versmallingen en twee banen = 120 km/u

8)7
Ik nam hierbij aan dat jij onder de 160 sneller in slaap zou kunnen vallen.
Dat valt ook wel weer mee natuurlijk.
En je hebt het ook over normaal gedragen. Nu is 160 met afstand houden enz normaal maar voor de meeste niet. Dus iedereen moet zich aan jouw idee van normaal aanpassen?
Niemand hoeft zich aan te passen aan mijn gedrag hoor.
Wat afstand houden en anticiperen ben ik het in ieder geval geheel met je eens. Dat zou veel vaker moeten gebeuren.
Maar 160....... :F
Iets genuanceerder, als de situatie het toelaat: geen probleem.
A4, A5, stuk A9 -> geen probleem in de spits. Ik rijd de goede kant op.

• Ad de Jong
Op sommige wegdelen snap ik helemaal wat je bedoeld.
Bv 2 rijstroken waar 120 mag behalve als de vluchtstrook open gesteld wordt als spitsstrook dan mag je maar ineens 100....

Er zal vast wel een reden voor zijn maar de limiet is er en daar moeten we ons aan houden.
Als er iemand is die dan eigen regels gaat verzinnen dan ga je situaties creëren waar niemand op zit te wachten.

Mijn profiel op Discogs

• Vlassie1980
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:35:
Bv 2 rijstroken waar 120 mag behalve als de vluchtstrook open gesteld wordt als spitsstrook dan mag je maar ineens 100....

Er zal vast wel een reden voor zijn maar de limiet is er en daar moeten we ons aan houden.
Als er iemand is die dan eigen regels gaat verzinnen dan ga je situaties creëren waar niemand op zit te wachten.
Dat is ook iets achterlijks idd, ze hebben de A12 tussen Gouda en Zoetermeer heel mooi verbouwd met een extra spitsstrook maar gelijk daarna wisten ze niet hoe snel ze op de hectometerpaaltjes 100 moesten neerzetten.

Ik vind het nog achterlijker dat je op het 5-baans stuk tussen Utrecht en Amsterdam ook maar 100 mag, dat is niet te handhaven met 5 rijbanen. Het excuus voor het milieu wordt gebruikt, maar we weten allemaal dat het is opgezet om de kas te spekken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:59:
[...]

Dat Amerikaanse principe is leuk en aardig, maar je zult dat gewoon in heel Europa in 1 keer moeten doorvoeren, anders krijg je zeer gevaarlijke situaties met buitenlanders die ons systeem niet gewend zijn.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Namelijk:
- buitenlanders rijden toch al anders als Nederlanders
- In het buitenland is het nu ook strafbaar maar gebeurt het ook aan de lopende band. Dus als het hier ineens niet strafbaar is...enfin, je voelt hem wel.

Persoonlijk denk ik dat het heel snel zal wennen :)
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:53:
[...]

Die mening deel ik ook helemaal, soms is een oplossing zo dichtbij dat ze het niet eens zien daar bij de wettenmakers :P .
Wat je dan wel weer zou kunnen krijgen is dat er mensen zijn die er een mega slalom van gaan maken.
Daarom zei ik ook "icm het keep your lane principe". Hufters houdt je altijd, alleen heb je bij mij meer doorstroming en minder punten om op te controleren. Als je gaat slalommen terwijl de rest wel gewoon doorrijdt krijg je simpelweg een Art 5 aan je broek - en terecht.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
dfrenner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:02:
[...]
Dat klopt. Maar volgens mij was dat bedacht om file-omzeilen onmogelijk te maken.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:03:
[...]

Het mag niet en het is in principe ook niet nodig. Verkeer op de rechterbaan moet jou ruimte geven, jij moet voldoende meerijden en dan invoegen. Heb er overigens ook nog nooit van gehoord dat er iemand voor bekeurd is in het geval van overmacht. Stilstaan en dan met een noodgang ertussen scheuren of achteruit rijden lijkt me gevaarlijker.
Ja je remweg is wel langer, maar daarom laat ik mijn gas los als er iemand maar de mogelijkheid zou kunnen nemen om in te halen. Maar hier lees je iedere keer selectief overheen!
Ik vind dit persoonlijk een grote risicofactor die je inbouwt. Je zegt eigenlijk dat je hiermee de veiligheid baseert op jouw reactie- en aanpassingsvermogen. Als jij, om welke reden dan ook, je gas niet inhoudt, ontstaat er een onveilige situatie. Je geeft aan dit altijd te doen, maar jij bent ook een mens.
Je gaat op de automatische piloot van A naar B omdat het zo langzaam aanvoelt en er totaal niks gebeurt. Ga je de grens over dan moet je wel constant alert zijn vanwege de grotere snelheidsverschillen en de consequenties mocht er iemand ineens naar links komen als jij 50km/u harder rijdt.
Tot je vrijwel altijd 160 rijdt lijkt me. Dan wordt ook dat weer gewoner.
Dat is ook iets achterlijks idd, ze hebben de A12 tussen Gouda en Zoetermeer heel mooi verbouwd met een extra spitsstrook maar gelijk daarna wisten ze niet hoe snel ze op de hectometerpaaltjes 100 moesten neerzetten.
Was dat ook niet iets met dubbele file-vermindering? Hoe harder er gereden wordt, hoe meer file's er ontstaan omdat mensen elkaars snelheid verkeerd inschatten, onnodig remmen en meer golfbewegingen creeëren. Rijd iedereen zachter, heb je meer tijd om te anticiperen, gevolg: vloeiendere verkeersbewegingen.

Neemt niet weg dat ik me op dat stuk ook kan irriteren. Vroeger 120, nu meer weg en minder puf :+ .

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Als jij, om welke reden dan ook, je gas niet inhoudt, ontstaat er een onveilige situatie.
Als die ander niet in zijn spiegels kijkt, de snelheid verkeerd inschat, of simpelweg niet anticipeert in het algemeen, dan heb je net zo goed hetzelfde probleem.
Je zegt eigenlijk dat je hiermee de veiligheid baseert op jouw reactie- en aanpassingsvermogen.
Moeten we dat niet constant in het verkeer? Ipv schaapachtig en krampachtig de borden volgen? Situaties kunnen door omstandigheden weleens anders zijn, denk aan regen, afwijkend gedrag, etc.

• BlakHawk
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:35:

Ik verzin geen regels... De regels blijven 120...
Ik neem de boete op de koop toe... Dat is iets anders.

Laten we hier niet de moraalridder uithangen Op de wegen waar je opeens 100 mag, rijdt 80% van de personenauto's te hard.
VieSix schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:25:

Ten eerste ben ik geen MS, niet eens in de buurt, maar je trekt de verkeerde conclusies.
Enerzijds stel ik dat 160 geen probleem is en niet onveilig hoeft te zijn, de reden dat ik het doe is, dat ik het fijner vind. Bij 160 leg je maar 10 meter per seconde extra af t.o.v. 120. 10 meter is echt niets op de snelweg. Dat leg je bij 120km/u in ongeveer 0,3 seconden af. Daarnaast dien je bij 120 km/u al 70 meter afstand te houden. Bij 160 is dat dus 90 meter. Ter vergelijking: de afstand tussen twee strepen is 9 meter (de strepen zelf dus niet meegerekend). Dat niet zo veel. En dat leg je dus extra af op de snelweg per seconde bij 160.
Daarnaast brengt het een positief effect met zich mee: alerter zijn. Dat is dus niet de reden dat ik te hard rijd.
Cid Highwind schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:29:
Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens VieSix. Als je echt te moe bent om te rijden, dan hoor je ook niet achter het stuur te zitten, dan is je reactievermogen in net zo'n sterke mate vertraagd als bij alcoholgebruik. Reden voor mij om altijd drinken (cola/ijsthee) in de auto te hebben bij lange trips, en iets om op te kauwen.
Ach met een pasgeboren zoontje ontkom je toch niet aan slaaptekort, dan maar 6 maanden vrij vragen van werk? Ze zien je al aankomen...

• BlakHawk
Cid Highwind schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:18:
ps. Dfrenner: Android + Flitsnav. Scheelt flink wat stress om te weten waar ze staan en je verder volledig op het verkeer te kunnen concentreren.
Die kan ik toch echt niet vinden... Geeft aan dat er geen overeenkomsten zijn...

• deepbass909
  • Laatst online: 13:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Eagle Creek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:48:
[...]
Het mag niet en het is in principe ook niet nodig. Verkeer op de rechterbaan moet jou ruimte geven, jij moet voldoende meerijden en dan invoegen.
[...]
FOUT! Verkeer op de rechterbaan moet niet en mag officieel niet eens ruimte geven (door een baan op te schuiven). Een gaatje laten vallen mag uiteraard wel, hoewel als je 2 seconden afstand houdt, de ruimte in principe al groot genoeg is om in te voegen.
Mensen die zich klemrijden op een invoegstrook, kunnen imo gewoon niet rijden. Het is mij echt nog nooit gebeurd, in geen enkele auto (traag of snel), terwijl ik toch een tijd lang 's ochtends te maken had met één van de meest lastige opritten die ik ken (oprit A12 richting Den Haag bij Gouda). Je moet namelijk de stroom richting de A20 doorkruisen en verkeer richting A20 is lang niet altijd even bereid om even wat ruimte te gunnen.

Ik hoop trouwens niet dat ze ook nog meer compleet nutteloze flitsers in gaan zetten... De meest nutteloze die ik ooit heb gezien (en er ook regelmatig staat) is op de A2 vlak na Vianen op knooppunt Everdingen. Het knooppunt is 2 kilometer 120km/u (na 100km/u op de brug) en na het knooppunt wordt het 130. En waar staan ze? Precies achter het talluut van de A27 verstopt waar de 120 voor misschien nog 1 kilometer geldt... Dat heeft dus niks meer met verkeersveiligheid te maken is puur voor het incasseren van vele "net te hard" boetes (130 rijden, dus 6km/u te hard na correctie).

Als ik eerlijk ben, kende ik maar 1 plek waar ik een flitser nog kon verdedigen in de zin dat het mogelijk iets met verkeersveiligheid te maken had, namelijk voor dat de A12 tussen Woerden en Gouda verbreed was. Toen zat er vlak na de afrit Reeuwijk (en vlak voor de oprit) een nare deuk in de weg, die boven de 120 toch wel spannend kon worden (met 150 had ik het gevoel los te komen van de bestuurdersstoel :X ). Daar heb ik in een jaar tijd (het eerste jaar dat ik in Gouda woonde, daarna is de herinrichting begonnen) redelijk wat nare ongevallen gezien, waarbij je duidelijk kon zien dat 1 van de auto's de macht over het stuur had verloren. Nu is die deuk (en daarmee het gevaar) weg en heb ik daar ook nooit meer ongevallen gezien.
Maar het nut van een flitser vind ik sowieso discutabel. Ze zijn onopvallend en staan meestal verstopt. Dus langzamer gaat het verkeer niet rijden daar. Daarbij komt de boete pas weken na de daad en is het didactische effect tot bijna het minimum gedaald. Ik heb boetes gehad dat ik achteraf echt moest gaan nadenken waar en wanneer het ook al weer precies was. Die hebben dus echt 0,0 effect.
Staande houdingen zijn imo veel effectiever. Dan hoeft de boete helemaal niet zo hoog te zijn. Gewoon het punt dat je door iemand anders op je fouten gewezen wordt en de hinder die je ondervindt door de tijd die je stil moet staan, zijn veel effectiever.
Kijk maar naar iemand met geld. Die heeft zelden tijd en daarmee raak je zo iemand veel harder dan met een sanctie van €200.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Lijkt mij doordeweeks zeer overbodig, maar voor het publieke statement wellicht wel goed.

Verkeershufters zijn er voor het KLPD mijns inziens bijna niet. Op de snelweg kom je immers weinig hufterig gedrag tegen. Ja weleens dat iemand op de linkerbaan blijft hangen terwijl de spitsstrook gewoon open is of dat mensen niet de volledige toerit en invoegstrook gebruiken maar direct willen invoegen, maar daar blijft het vaak bij. Het meest hufterige gedrag is mijns inziens het baantjeschuiven om een invoegende auto de snelweg op te laten. Bloed irritant, maar om zo iemand nou een hufter te noemen...
deepbass909 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:52:
[...]

FOUT! Verkeer op de rechterbaan moet niet en mag officieel niet eens ruimte geven (door een baan op te schuiven). Een gaatje laten vallen mag uiteraard wel, hoewel als je 2 seconden afstand houdt, de ruimte in principe al groot genoeg is om in te voegen.
Mensen die zich klemrijden op een invoegstrook, kunnen imo gewoon niet rijden. Het is mij echt nog nooit gebeurd, in geen enkele auto (traag of snel), terwijl ik toch een tijd lang 's ochtends te maken had met één van de meest lastige opritten die ik ken (oprit A12 richting Den Haag bij Gouda). Je moet namelijk de stroom richting de A20 doorkruisen en verkeer richting A20 is lang niet altijd even bereid om even wat ruimte te gunnen.
Precies. Zo is het ook geleerd met de rijlessen. Je mag absoluut niet een baan opschuiven om een invoeger er tussen te laten. Het is de taak van de invoeger om in te voegen, niet van degene die op de rechterbaan rijdt. Je ziet vaak gevaarlijke situaties ontstaan doordat iemand op de rechterbaan die 86 km/h rijdt zonder te kijken naar de linkerbaan schuift, terwijl er 3 kilometer invoegstrook ligt en er ondertussen iemand met 130 km/h komt aan rijden.

Ik heb een Peugeot Partner gehad zonder turbo. Ding deed er 30 seconden over om op de 100 te komen. Ik heb nooit problemen gehad met invoegen. Zelfs niet bij invoegstroken waar een bordje "korte invoegstrook" staat en het zo druk is dat er nog net geen file ontstaat. Invoegen is altijd mogelijk, anders ben je mijns inziens niet rijbewijswaardig.

[ Voor 57% gewijzigd door Trommelrem op 24-08-2011 11:02 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 21:36

PromWarMachine

Forsaken Archer

dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:48:
[...]

Die kan ik toch echt niet vinden... Geeft aan dat er geen overeenkomsten zijn...
http://www.flitsservice.n...v-0-8-android-t66427.html

Dividend for Starters

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:59

YellowCube

Wait...what?

Trommelrem schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:57:

Precies. Zo is het ook geleerd met de rijlessen. Je mag absoluut niet een baan opschuiven om een invoeger er tussen te laten. Het is de taak van de invoeger om in te voegen, niet van degene die op de rechterbaan rijdt.
dan zal ik wel een hufter zijn, want ik doe dit met enige regelmaat.
Mits de situatie het toestaat uiteraard.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Cid Highwind
Trommelrem schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:57:
Lijkt mij doordeweeks zeer overbodig, maar voor het publieke statement wellicht wel goed.

Verkeershufters zijn er voor het KLPD mijns inziens bijna niet. Op de snelweg kom je immers weinig hufterig gedrag tegen. Ja weleens dat iemand op de linkerbaan blijft hangen terwijl de spitsstrook gewoon open is of dat mensen niet de volledige toerit en invoegstrook gebruiken maar direct willen invoegen, maar daar blijft het vaak bij. Het meest hufterige gedrag is mijns inziens het baantjeschuiven om een invoegende auto de snelweg op te laten. Bloed irritant, maar om zo iemand nou een hufter te noemen...

[...]

Precies. Zo is het ook geleerd met de rijlessen. Je mag absoluut niet een baan opschuiven om een invoeger er tussen te laten. Het is de taak van de invoeger om in te voegen, niet van degene die op de rechterbaan rijdt. Je ziet vaak gevaarlijke situaties ontstaan doordat iemand op de rechterbaan die 86 km/h rijdt zonder te kijken naar de linkerbaan schuift, terwijl er 3 kilometer invoegstrook ligt en er ondertussen iemand met 130 km/h komt aan rijden.

Ik heb een Peugeot Partner gehad zonder turbo. Ding deed er 30 seconden over om op de 100 te komen. Ik heb nooit problemen gehad met invoegen. Zelfs niet bij invoegstroken waar een bordje "korte invoegstrook" staat en het zo druk is dat er nog net geen file ontstaat. Invoegen is altijd mogelijk, anders ben je mijns inziens niet rijbewijswaardig.
Is in zo'n situatie niet de fout dat er niet goed gekeken wordt voor de speciale verrichting. Als het in principe fout is op te schuiven, guilty as charged. Maar ik doe zoiets alleen als er links wél plek is en ik me dus aan het tempo op die baan aan kan passen, je mag je auto sowieso nooit in één keer naar links gooien. Maar om dus halstarrig vast te houden aan de regel terwijl er een trein van 5 auto's of meer in komt voegen terwijl de linker strook geheel vrij is zowel voor als achter, dat lijkt me dan ook weer niet echt bevorderlijk voor de situatie.

Maar verder zal ik voor een enkele of voor twee auto's ook zeker niet opschuiven. Invoegen is aanpassen, ik tuf wel door. We mogen in Nederland blij zijn dat dit mogelijk is, de stroken zijn hier zeker twee tot driemaal zo lang als in Duitsland, terwijl de kans dat er op de rechterbaan 150 wordt gereden hier een stuk kleiner is.
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:30:
[...]

Ach met een pasgeboren zoontje ontkom je toch niet aan slaaptekort, dan maar 6 maanden vrij vragen van werk? Ze zien je al aankomen...
Thuis blijven is vaak inderdaad geen optie, maar als je zelf geen rekening houdt met het feit dat je vermoeid bent, en niet inspeelt op het mogelijk mindere reactievermogen van jezelf, dan is neemt het risico op een ongeluk dus flink toe. Aangepast rijgedrag is het sleutelwoord hier, zowel aan je eigen staat, als dat van je auto, als dat aan de medeweggebruiker. Overschatting is nog altijd één van de grootste veroorzakers van ongelukken. En er is in die zin dus een verschil tussen enigszins vermoeid zijn (een uur of twee slaap tekort), of gewoon nauwelijks geslapen te hebben.

• Martine
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:52:
[...]
(...)
Precies! Vorige week reed ik op de linkerbaan op de snelweg met een snelheid van ongeveer 140 km/h, komt er een trucker met zijn 18 meter invoegen bij een tankstation vandaan. Direct aan het begin van de invoegstook waar de blokken beginnen, ging de knipper aan en duw erop! Vervolgens moest ik flink remmen omdat een andere personenwagens naar de linkerbaan kwamen.
Dan hebben we het over een beroepschauffeur die met hooguit 50 km/h zijn combinatie de snelweg op druk. 8)7

Dat soort zaken zijn pas irritant! Let er maar eens op hoeveel mensen onnodig naar de linkerbaan gaan om ruimte te maken voor de invoegende, dat is niet nodig. De invoegstook is lang zat en een personenwagen kan gemakkelijk snelheid maken om zich aan het verkeer op de snelweg aan te passen. Mocht het niet slagen om erop te komen, ga vooral niet remmen en rij een paar meter over de vluchtstook. Dat moet geen probleem zijn, daarvoor is hij gemaakt.. vluchtstrook, het woord zegt het al.

... maar het kan nog erger, soms staat er een bordje aan het begin van de oprit, "gebruik de gehele invoegstook". WTF! dat is mij toch geleerd, wat nou he-le-maal gebruiken? Dat doe ik altijd al... maak daar eens een campagne over! :)

• deepbass909
  • Laatst online: 13:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

YellowCube schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:28:
[...]

Ik doe het 's avonds ook vaak, simpelweg omdat als ik het niet doe, ik wel heel hard moet uitwijken om niet m'n auto met 120 achterin een invoeger te boren die met 80 naar links komt...
Langzaam en groot verkeer krijgt van mij echt wel de ruimte, maar als ik (relatief) alleen op de rechter baan rij en er komt 1 auto de oprit op die makkelijk in de lengte van de oprit op snelheid kan komen, dan heeft die maar te zorgen om zo in te voegen dat ik géén hinder van hem/haar ondervind.
Het toppunt was een tijdje terug wat dat betreft bij knooppunt Lunetten/Rijnsweert (2 knooppunten, die bijna 1 geheel vormen) bij Utrecht. Ik wil uit de richting Hilversum vanaf de A27 de A12 richting Den Haag op. Vanaf de A28 komt een auto die de A27 op wil. Ik rij rechts (want die baan is vrij en wil uitvoegen). De andere auto rijdt rechts van mij op zijn linkerbaan en rijdt duidelijk langzamer (ik loop in). Letterlijk aan het begin van de blokmarkering gaat zijn richtingaanwijzer aan (ik gaf nog geen richting aan) en begint naar links te komen, maar zit dan al met z'n achterbumper ter hoogte van mijn voorwiel. Gelukkig merkt hij op tijd dat ik echt niet ging wijken en slingert terug en voegt vlak achter mij in (hij moest door het snelheidsverschil wel 2 seconden wachten met invoegen zonder te hoeven remmen :X ) en krijg ik groot licht 8)7
Sorry vrind, maar het weefvlak is daar meer dan een kilometer lang en je had al lang en breed kunnen zien dat ik harder reed en er voor en achter mij meer dan genoeg ruimte was om zonder hinder in te kunnen voegen. Daarbij wil jij invoegen op de weg waar ik rij en moet je mij voorrang verlenen. Dat ik iets verderop via hetzelfde weefvlak eraf ga, staat er helemaal los van.

Om eerlijk te zijn vind ik dergelijke figuren gevaarlijker op de weg, dan de zakenman die met 20km/u teveel op de teller op de linkerbaan blijft plakken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Martine
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:50:
[heel verhaal...knip]
Om eerlijk te zijn vind ik dergelijke figuren gevaarlijker op de weg, dan de zakenman die met 20km/u teveel op de teller op de linkerbaan blijft plakken...
Jup, dit soort mensen kijken niet goed in hun spiegels en rijden niet met hun volle verstand ofzo.

Je moet er in zo'n situatie natuurlijk wel om denken als je niet in hun dode-hoek zit. Maar zo te lezen was dat niet het geval, anders moet deze meneer in kwestie zijn spiegels eens beter afstellen. :P

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Martine schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:49:
De invoegstook is lang zat en een personenwagen kan gemakkelijk snelheid maken om zich aan het verkeer op de snelweg aan te passen. Mocht het niet slagen om erop te komen, ga vooral niet remmen en rij een paar meter over de vluchtstook. Dat moet geen probleem zijn, daarvoor is hij gemaakt.. vluchtstrook, het woord zegt het al.
Volgens mij is een paar posts geleden al gezegd dat dit helemaal niet de bedoeling is.

• Vlassie1980
[...]

Precies! Vorige week reed ik op de linkerbaan op de snelweg met een snelheid van ongeveer 140 km/h, komt er een trucker met zijn 18 meter invoegen bij een tankstation vandaan. Direct aan het begin van de invoegstook waar de blokken beginnen, ging de knipper aan en duw erop! Vervolgens moest ik flink remmen omdat een andere personenwagens naar de linkerbaan kwamen.
Dan hebben we het over een beroepschauffeur die met hooguit 50 km/h zijn combinatie de snelweg op druk. 8)7

Dat soort zaken zijn pas irritant! Let er maar eens op hoeveel mensen onnodig naar de linkerbaan gaan om ruimte te maken voor de invoegende, dat is niet nodig. De invoegstook is lang zat en een personenwagen kan gemakkelijk snelheid maken om zich aan het verkeer op de snelweg aan te passen. Mocht het niet slagen om erop te komen, ga vooral niet remmen en rij een paar meter over de vluchtstook. Dat moet geen probleem zijn, daarvoor is hij gemaakt.. vluchtstrook, het woord zegt het al.

... maar het kan nog erger, soms staat er een bordje aan het begin van de oprit, "gebruik de gehele invoegstook". WTF! dat is mij toch geleerd, wat nou he-le-maal gebruiken? Dat doe ik altijd al... maak daar eens een campagne over! :)
Ik probeer altijd zo veel mogelijk de invoegstrook volledig te gebruiken, maar sta er soms inderdaad versteld van hoe vaak mensen gelijk hun knipperlicht aangooien en met minimale snelheid aan het begin al invoegen.

Ben wel van mening dat je in sommige gevallen wel ruimte moet gaan geven omdat er gewoon heel veel verkeer wil invoegen. Als voorbeeld even de invoegstrook op de A12 waar de N11 samenkomt met de A12. Dat is echt een knelpunt en als je daar geen ruimte geeft dan staat het binnen no time vast.
Maar dat ligt dus meer aan de lokale situatie.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[...]

Als je met 140 (ik neem aan dat dat dan ook de echte snelheid is, niet de snelheid op de meter) rijdt dan moet je het niet vervelend vinden wat vaker op de rem te moeten drukken.

Als er een wagen op de invoegstrook rijdt die niet veel PK's heeft in verhouding tot het gewicht (vrachtwagen/kleine wagen/historische auto) dan kun je beter maar vroeg naar links gaan dan te hopen dat die persoon toch nog genoeg snelehid maakt aan het einde van de invoegstrook.

In jouw verhaal zijn er 2 personen die een makkelijk een bon krijgen:
-Jij, omdag je een 20km/u te hard rijdt. (dat is immers makkelijk te bewijzen, staat verdorie zelfs in je post)
-Degene die de vluchtstrook als invoegstrook gebruikt. (mag alleen voor noodgeval,246 euro als ik me niet vergis).

Met 50 invoegen is wellicht niet verantwoord, maar je weet dat het gebeurd en kunt er dus beter maar op anticiperen. Daar krijg je geen hufterbon voor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Martine
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:56:
[...]
Volgens mij is een paar posts geleden al gezegd dat dit helemaal niet de bedoeling is.
Inmiddels gelezen, sorry maar wou mijn verhaal toch even kwijt over die beroepschauffeur.
leuk_he schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:03:
[...]

Als je met 140 (ik neem aan dat dat dan ook de echte snelheid is, niet de snelheid op de meter) rijdt dan moet je het niet vervelend vinden wat vaker op de rem te moeten drukken.
Snelheid op de meter, en we mochten er 130 km/h, dus dat is maar een paar kilometer te snel. :P
Als er een wagen op de invoegstrook rijdt die niet veel PK's heeft in verhouding tot het gewicht (vrachtwagen/kleine wagen/historische auto) dan kun je beter maar vroeg naar links gaan dan te hopen dat die persoon toch nog genoeg snelehid maakt aan het einde van de invoegstrook.
Je lees mijn post niet, die chauffeur reed bijna met zijn achterwielen over het eerste blok van de invoeger heen. En ik reed links omdat ik dus bezig was met een inhaalactie.
In jouw verhaal zijn er 2 personen die een makkelijk een bon krijgen:
-Jij, omdag je een 20km/u te hard rijdt. (dat is immers makkelijk te bewijzen, staat verdorie zelfs in je post)
-Degene die de vluchtstrook als invoegstrook gebruikt. (mag alleen voor noodgeval,246 euro als ik me niet vergis).
Zie hierboven. :9
Met 50 invoegen is wellicht niet verantwoord, maar je weet dat het gebeurd en kunt er dus beter maar op anticiperen. Daar krijg je geen hufterbon voor.
Voor deze actie kon ik geen bon krijgen, die chauffeur van de vrachtwagen echter wel. Hij had de hele invoerstrook moeten gebruiken, dan waren die vier personenwagens al lang voorbij geweest. Dan had hij zijn richtingaanwijzer aan moeten doen en dan pas moeten invoegen.
Niet zoals hij nu deed, begin invoegstrook. hup erop. Geen pk's? Dat heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik begrijp als zo'n lange vrachtwagencombinatie niet zo snel kan optrekken, maar dat heeft hier helemaal niets mee te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Martine op 24-08-2011 12:11 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
YellowCube schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:28:
[...]

Ik rijd meestal alleen rond ring Rotterdam waar dat door drukte niet heel veel zin heeft, maar toen ik een paar weken geleden op (mijn eerste) autovakantie naar frankrijk was deed ik dat ook hoor. Als iedereen 130 op de rechterbaan rijd maar mensen met 100 invoegen en het verder leeg is lijkt me dat alleen maar de doorstroming bevorderen :)

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Maar wat is nu dat echte huftergedrag?
Ik rijd iedere dag toch wel 10km over de A16 en nog maak ik iedere dag weer idiote dingen mee.
Invoegen is altijd feest, je hebt altijd mensen die niet rustig invoegen maar meteen een baan extra opschuiven en er langs willen knallen, zonder uberhaupt te bedenken dat ik ook weleens een baan zou willen opschuiven vanachter die vrachtwagen.
Ik kan wel bijna 100 dingen noemen die mij een doorn in het oog zijn.
En ik merk dat nu ik in een wat langzamere auto rijd, ik er veel meer last van heb, dan voorheen in mijn eigen scheurijzer.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Of mensen die met 70 invoegen, waar het druk is en vmax 120 :') Korte invoegstrook ok, maar dat is in 98% van de gevallen niet zo...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@Paulus0013: dat wat je noemt is dus huftergedrag, net zoals het glashard weigeren van het gebruiken van je richtingaanwijzer, te hard rijden, bumperkleven etc. In andere woorden, alles in de Top-10 van Ergenissen valt als 'huftergedrag' te kwalificeren.

Virussen? Scan ze hier!

• Martine
  • Niet online
Paulus0013 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:25:
Maar wat is nu dat echte huftergedrag?
(...)
Regelmatig kleven, met groot licht knipperen om een kleine incl middelvinger,, oeps actie.. of continu links rijden en vervolgens nooit in de spiegels kijken omdat ik wil passeren. Dat is in mijn ogen huftergedrag.

[ Voor 2% gewijzigd door Martine op 24-08-2011 12:43 . Reden: typo ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

JT schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:27:
Of mensen die met 70 invoegen, waar het druk is en vmax 120 :') Korte invoegstrook ok, maar dat is in 98% van de gevallen niet zo...
Op zich is dat wel een interessante :)

Ik reed vorige week de snelweg op, het was druk, maar iedereen reed 120. De vrachtwagens reden hun snelheid, de vaart zat er dus lekker in.

Voor mij een kleinere auto met een vrouw er in. Zij reed op de invoegstrook 70, en zocht een plek. Ik kwam er achterop rijden, verwachte dat ze gas zou geven, maar niks was minder waar, ze remde zelfs zoekend naar het gat. Ik zag het verkeer, en in een splitsecond dacht ik, ik moet er langs.

1 flinke dot gas, over de vluchtstrook (van de invoegstrook) rechts langs haar om vervolgens netjes met 120 in te voegen, zonder problemen. In mijn spiegel een uitwijkende vrachtwagen voor de vrouw die besloot dat 65 wel een lekkere snelheid was. Had ik daarachter gezeten, had ik geen kans gehad, en had hem stil moeten zetten of over de vluchtstrook moeten rijden wachtende op een kans, wat het niet veiliger had gemaakt.

Ik denk dat ik dit goed heb opgelost. Als deze vrouw morgen mee deed aan het onderzoek, had ze zich die asociale Audi genoemd, die rechts over de vluchtstrook inhaalde.

• Vlassie1980
PWM schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:43:
[...]

Op zich is dat wel een interessante :)

Ik reed vorige week de snelweg op, het was druk, maar iedereen reed 120. De vrachtwagens reden hun snelheid, de vaart zat er dus lekker in.

Voor mij een kleinere auto met een vrouw er in. Zij reed op de invoegstrook 70, en zocht een plek. Ik kwam er achterop rijden, verwachte dat ze gas zou geven, maar niks was minder waar, ze remde zelfs zoekend naar het gat. Ik zag het verkeer, en in een splitsecond dacht ik, ik moet er langs.

1 flinke dot gas, over de vluchtstrook (van de invoegstrook) rechts langs haar om vervolgens netjes met 120 in te voegen, zonder problemen. In mijn spiegel een uitwijkende vrachtwagen voor de vrouw die besloot dat 65 wel een lekkere snelheid was. Had ik daarachter gezeten, had ik geen kans gehad, en had hem stil moeten zetten of over de vluchtstrook moeten rijden wachtende op een kans, wat het niet veiliger had gemaakt.

Ik denk dat ik dit goed heb opgelost. Als deze vrouw morgen mee deed aan het onderzoek, had ze zich die asociale Audi genoemd, die rechts over de vluchtstrook inhaalde.
Ik had in jouw situatie hetzelfde gedaan, lijkt veel op de situatie die ik had waarbij mijn voorgangster aan het eind van de invoegstrook ging remmen.

Die regel van het niet gebruik mogen maken van de vluchtstrook als je er echt niet tussenkomt is BS, je kunt niet gaan verwachten van bestuurders om aan het eind van de vluchtstrook geen ruimte krijgen om in te voegen even keihard de rem in moeten trappen. Dat is bloedblink ten opzichte van bestuurders die achter je zitten ( in dit geval dus jij en ik ) dus dan maar een stuk vluchtstrook pakken.

Aan de mensen die zeggen dat je dan niet kan invoegen: Ook BS, in sommige situaties of korte invoegstroken lukt het wel eens niet en dan rij ik gewoon rustig over de vluchtstrook totdat ik er wel tussen mag/kan. Mijn rij-instructeur heeft het me zelfs zo geleerd. Misschien niet helemaal juridisch correct maar ik ga never remmen op een invoegstrook.
Pagina: 1 2 Laatste