Toon posts:

Aanschaf SSD - Ubuntu - EXT4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil op zeer korte termijn een SSD in mijn laptop plaatsen;

Nu wilde ik er zeker van zijn dat mijn Ubuntu (of Fedora, ben ik nog niet helemaal uit) de SSD niet binnen een half jaar vernaggelt door het journaling file system (ext4).

Ook neem ik aan dat een dualboot geen probleem is? (OS size windows + ubuntu, heb ik nog 20gb over gok ik zo)

Nu kom ik alleen op google oude resultaten tegen waarmee hiervoor gewaarschuwd wordt, wat 2 dingen kan betekenen.

1. Oud nieuws, inmiddels is dit alles opgelost .... Ubuntu /ext4 kan er ook gewoon op !
2. Alleen W7 Installen en indexing uitzetten, ubuntu /ext4 vernaggelt het nog steeds

Graag zou ik van jullie horen hoe dit nu zit.

(Ben overigens aan het twijfelen tussen:
SSD1: Klik
en SSD2: Klik)

Goeiemorgen!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
is een speciaal topic voor, nl BBG aanschaf SSD: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1421007

[ Voor 12% gewijzigd door Jerdek op 22-08-2011 12:01 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Ik zou dus echt geen OCZ Vertex 2 meer nemen. Die willen er nog weleens mee ophouden. Ik weet niet of dat ook zo is bij de Agility. Deze is heel interessant en betrouwbaarder dan OCZ.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@danielkraak, dat is onzin, heb al bijna een jaar een vertex2 en die draait als een tierelier!

edit1: maar er is een speciaal topic over wat aan te schaffen, zie bovenstaande link

[ Voor 31% gewijzigd door Jerdek op 22-08-2011 12:11 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• danielkraak
Jerdek schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:09:
@danielkraak, dat is onzin, heb al bijna een jaar een vertex2 en die draait als een tierelier!
Lees maar eens wat topics over SSD's en google maar eens wat. Dan zul je zien dat het geen onzin is. Ik ken zelf zat mensen die al twee maal hun Vertex 2 terug hebben kunnen sturen omdat die niks meer deed.

Dat hij bij jou het toevallig twee jaar doet zegt sowieso maar heel weinig, maar die nuance kun jij blijkbaar niet maken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm misschien had ik wat duidelijker moeten zijn; het gaat mij juist om het volgende:

- EXT4 op een SSD Yes/No
- Dualboot op een SSD Yes/No
- De aanschaf van een de SSD doe ik pas als ik t bovenstaande zeker weet.
Ik neem aan dat dit voor alle SSD's geld, niet alleen die van Intel.

Dan zou ext4 op een SSD dus geen probleem moeten zijn.

Dualboot - ik zie nergens dat dit niet kan, en aan de reacties te zien rept niemand er een woord over.. zal dus gewoon kunnen.

Aanschaf; gezien ik het ding zelf niet ga inbouwen zit ik vast aan de winkel 'Mycom'. (Anders duurt t zo lang met de auto =[)

En gezien ik daar woensdag heenga, zou het heel fijn zijn als de betreffende SSD daar op voorraad was =P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:48:
Dualboot - ik zie nergens dat dit niet kan, en aan de reacties te zien rept niemand er een woord over.. zal dus gewoon kunnen.
Ja dat kan ook wel, maar let op dat dat ruimte vreet. Niet dat het dus schadelijk is, maar een te kleine partitie voor Windows (maar ook voor Ubuntu) is vragen om problemen. Niet alleen het OS moet erop passen maar ook updates de komende paar jaar, naast de applicaties e.d. die je wilt installeren. Je kunt in je laptop helaas voor dat laatste niet een extra schijf bijplaatsen.

Saved by the buoyancy of citrus

• danielkraak
60GB lijkt mij ook te weinig. Ik zou dus eerder die Kingston nemen, maar ook dat is nog niet heel veel.

Ubuntu los kan wel prima op 60GB is mijn ervaring. Windows vreet helaas wel veel ruimte. Een stripped-downversie kan wel denk ik.

Edit: bij die OCZ Vertex 2 houd je nog maar iets van 50GB ofzo over als je de 25nm versie hebt. Ik zou die dus ook niet nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door danielkraak op 22-08-2011 13:05 ]

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 22:23
Ik heb op mijn 60GB (Vertex 1) SSD Windows7 en Ubuntu staan. Ubuntu neemt bijna geen ruimte in beslag. Ik heb Ubuntu een partitie van 10 GB gegeven en dan nog heb ik 7GB vrij.

Kortom, EXT4 kan prima, dual boot ook, 60GB is genoeg (voor mij).

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ben je van plan Ubuntu redelijk intensief te gebruiken dan zou ik al helemaal de Kingston V+100 aanraden, door zijn carbage collection wat hij heeft.
Ik weet niet hoe bekend jij bent met de werking van een SSD, maar als op een SSD data niet werkelijk wordt verwijderd door middel van het TRIM commando, wat Windows 7 doet en wat Ubuntu mist (behalve als je gaat graven in de config files, is hij ergens aan te zetten naar mijn weten), dan komen geheugen blokken nutteloos vol te staan omdat de data blijft hangen in het flash geheugen.
Als geheugen blokken nutteloos vol staan en je wilt iets gaan schrijven, dan kan het zijn dat de controller eerst de informatie uit het geheugen blok moet wissen en daarna de nieuwe data schrijven, het wissen van data duurt in principe vele male langer dan normaal lezen of schrijven.

Met een fatsoenlijke garbage collection, wordt dat gemis opgevangen, omdat de drive regelmatig om te zoveel tijd kijkt welke bestanden in principe zijn aangeduid als verwijderd, maar niet letterlijk uit het geheugen zijn.

Daarbij, dat ding is op dit moment onverslaanbaar bijna qua prijs... Je krijgt een goede drive voor weinig geld met een redelijk formaat opslag.

Edit: laat maar, Mycom heeft de Kingston V+100 helemaal niet... Dus dat gaat al niet door dan

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 22-08-2011 14:45 ]

• DJ-Promo
  • Laatst online: 13:03
Ubuntu kan prima heb het zelf ook op een SSD met EXT4. Wel even trim aanzetten dit kan vanaf Ubuntu 10.10.
Pagina: 1