Ik zou ook niet op OLED wachten, duurt nog veelstelang voordat het redelijk betaalbaar is en alle kinderziektes bekend zijn.
Full LED actief 3D, tja, de enige die me direct te binnenschiet is Sony met de HX920. LG heeft ook Full LED, maar met passief 3D. De rest is eigenlijk allemaal Edge LED. Wat er volgend jaar uitkomt, tja, dat weten we nog niet.
De 46 inch HX920 is vanaf €2299 te koop:
pricewatch: Sony Bravia KDL-46HX920. In de winkel kan je dit waarschijnlijk met wat goed onderhandelen naar 1999 of zelfs nog wat minder brengen.
Maar over een jaar zal het er meer zijn. En over 2 jaar nog meer. En ik neem aan dat ze de TV niet na één jaar alweer weg willen doen.
Daarnaast heb je YouTube 3D, en dan krijg je plots een hoop content extra!
-----------------
Die HX920 is echt een hele mooie TV vind ik persoonlijk. Je hebt niet echt een rand (die zie je pas als je 'm aanzet), en is dus heel stijlvol. Daarnaast is local dimming ook fijn (dus het lokaal dimmen van het scherm voor een beter contrast). Nadeel is, dat Sony wél een internetbrowser biedt, maar zonder flash. Zoals ik al zei: Samsung is de enige met een internetbrowser mét flash.
Het heeft Motionflow 800 XR, om het beeld dus te verbeteren. Verder staat er bij de specs dat het daadwerkelijke scherm
200 Hz is (Sony is hier altijd al vrij direct in geweest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Samsung).
Het scherm aan de voorkant is van 'Gorilla Glass', dit is ontzettend stevig glas en moeilijker om bijvoorbeeld te breken. Nadeel van glas is natuurlijk reflecties, maar als ik de reviews lees doet de HX920 het aardig goed in zonlicht: beter dan de Samsung TV's.
Als ik jou was zou ik dus kijken naar de 46 inch Samsung D7000 of D8000, en de 46 inch Sony HX920 of de HX820 (zie hieronder).
Ik ben er vrij zeker van dat je de prijs van de HX920 zeker naar 1999 euro kan krijgen, en wellicht nog lager. Verder moet je gewoon even kijken welke TV je mooier vindt, welke TV je het beste beeld vindt geven, etc.
Er is ook nog één andere Sony die zeker binnen je budget valt. De 46 inch HX820, deze heeft hetzelfde mooie design als de HX920. Verschil is wel dat het Edge LED is, net zoals de Samsungs, en dat helpt in de prijs. Ander voordeel is, dat het "Dynamisch Edge LED" is. Dan kunnen nog steeds bepaalde plekken van het scherm gedimd worden (maar niet zo nauwkeurig als met Full LED).
De HX820 heeft Motionflow XR 400 maar ook een écht 200 Hz scherm. De HX820 valt direct in je budget (
pricewatch: Sony Bravia KDL-46HX820): al te koop vanaf 1900 euro. In de winkel weer onderhandelen natuurlijk, en wie weet krijg je 'm dan wel mooi voor 1800 euro, of minder.
De HX820 kan je eigenlijk zien als de directe concurrent van de D7000 en D8000 van Samsung. De HX920 is een Full LED model, en die heeft Samsung dus niet.
Conclusie:
- Kijk in de winkel naar de D7000 of D8000 (afhankelijk van welk design je het mooist vindt)
- Kijk in de winkel ook naar de HX920
- Kijk in de winkel naar de HX820
- Vergelijk de televisie's met elkaar (D7000/D8000 vs HX820 vs HX920)
- Ga voor de TV die jij het mooist vind qua design, die jij de beste beeldkwaliteit vindt bieden en die het meest aan jouw eisen voldoet
- Als de Samsung wint, ga je voor de Samsung
- Als de Sony wint, vergelijk dan nog eens de HX820 en de HX920: kijk of jij het waard vind om voor de HX920 meer te betalen, ga anders voor de HX820.
Edit
Gauw wat voordelen en nadelen t.o.v. elkaar:
- Sony producten zijn meestal van hoge kwaliteit
- Samsung heeft een hele dunne bezel
- Sony biedt Full LED met local dimming
- Samsung biedt Edge LED zonder local dimming, maar heeft daardoor wel een hele dunne bezel
- Sony biedt met de HX820 Edge LED mét local dimming, maar heeft dus een wat dikkere bezel
- Samsung heeft meer online functionaliteiten
- Sony heeft een design waarbij je de rand praktisch niet kan zien als de TV uitstaat
- Samsung valt direct in je budget, bij de HX920 moet je onderhandelen over de prijs
- Sony heeft met Full LED geen/zelden last van backlight bleeding en clouding
- Samsung heeft een grotere 'fanbase', dus meer support op internet
- Sony heeft met de HX820 minder last van clouding en backlight bleeding dan de D7000/D8000
- Samsung heeft een internetbrowser mét flash, Sony zonder flash
- Sony's HX920 heeft perfecte zwartwaarden: beter dan plasma TV's.
En ik had het volgens mij al een keer eerder gezegd, maar verleng je garantie naar 3 of 5 jaar. Als je TV een keer kapot gaat, bespaart dat een hoop gedoe!
En vergeet niet te onderhandelen over de prijs, er kan altijd wat af! Niet geschoten is altijd mis!
[
Voor 76% gewijzigd door
Uniciteit op 17-09-2011 15:25
]