Audiokeuze, PC...... ? ...........Boxen

Pagina: 1
Acties:

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 15:51
Na de aanschaf van een nieuwe pc (moederbordcrash) nu ook het einde van mijn Pioneer XD Z55T.

Op zoek naar een vervanger maar wat?

Moederbord:
Asus M4A77T/USB3
met
VIA VT1708S 8-Channel High Definition Audio CODEC
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
Audio Feature :
- Optical S/PDIF out port(s) at back panel

1 x Optical S/PDIF out
3 x Audio jack(s)

PC staat boven op kantoor, kabel aan te leggen door gat in plafond,hooguit 12 meter, naar woonkamer.
Bekabelde netwerkverbinding.

Boxen:
T+A Triton R90
60 Watt, 90 Watt Peak
4 Ohm
33-25000Hz
165mm Woofer
Midrange 100mm
Tweeter 85mm

Deze boxen bij aanschaf werkend uitgekozen. Vond het een mooi geluid in de audiozaak.
Staan op de grond.

Hoe zwaar moet een audioset/versterker zijn? Gezien de boxen.
Kan ik wat met die s/pdif. Is zo'n verstandig op de audioset/ versterker.
8 channel, wat is dat 2.0 of is dat ook 5.1? En dan alleen over de s/pdif? Want achter de jack is toch alleen 2.0, of vergis ik mer daar in.

Ik heb sateliet TV, de audio mag daar ook overheen. Nog ouder Strong 9000 of zo. Denk aan wat ander hetft kuren.
Ik heb breedbeeld Aristona, dus oudje, scart en composite audio uit.

Helaas na PCcrach geen tv-out videokaart meer (oude videokaart, hadden ze bij een update sotware ook de tvout eruit geschreven), vandaar de keuze naar: Tenslote
Een mediaplayer kopen, denk zonder HD, stream halen vanaf de PC, die toch altijd aan staat. 4 schijven.
Die naar die oude tv kan.
En USB3 kan ik daar wat mee naar de mediaplayer?

Hoe dan geluid.

Ik wil afstandbesturing voor de audio, geluidregeling, geen tweedehand zonder dat kastje
Tweedehands is niet verkeerd.

Ach, ik heb ook nog een vinyl platenspeler, (geen must) toch wel eens leuk.

Prijs, goed en goedkoop.
Of kom met een alternatief.

Advies gevraagd.

Ben al verschillende topics doorgelopen, er word vooral over een model gesproken en die dan helemaal doorgelicht. Dit is meer de vraag wat is passend tussen wat ik al heb en wil. Bij gebrek aan inzicht bijvoorbeeld s/pdif. Weet ik niet kan.

[ Voor 4% gewijzigd door KLX16 op 20-08-2011 01:24 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Gathering of Tweakers is geen vraag en krijg antwoord-forum. We verwachten hier wat eigen inzet zoals ook te lezen is in AUD beleid. Ook zijn veel van je vragen al beantwoord als je [FAQ] Audio door zou lezen.

Maar ik wil je best op weg helpen met enkele van je vragen. Echter gaat er met:
Prijs, goed en goedkoop.
Of kom met een alternatief.
Niet gebeuren. Want welk alternatief zouden wij aan moeten dragen als je zelf niet eens iets voordraagt? Dan kan je ook niet van een alternatief spreken. Idem met de prijs en kwaliteit, wat voor de één goed is kan voor een ander ondermaats zijn. En wat voor de één een hoop geld is kan voor de ander als goedkoop worden ervaren.

Ik zal wat van je vragen beantwoorden en aangeven waar je op moet letten bij een eventuele versterker, maar welke versterker daar aan voldoet mag je zelf uitvogelen.
KLX16 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:08:
Boxen:
T+A Triton R90
60 Watt, 90 Watt Peak
4 Ohm
33-25000Hz
165mm Woofer
Midrange 100mm
Tweeter 85mm
Het zijn speakers, boxen heb je in de auto. Maar dat terzijde. Verder zijn dit geen extreme speaker of wat dan ook dus een simpele versterker zal al kunnen voldoen. Enige valkuil kan het rendement van de speakers zijn, maar die kan ik zo ook niet terug vinden.

Overigens lijkt de tweeter van 85mm me redelijk groot voor een tweeter...
Hoe zwaar moet een audioset/versterker zijn? Gezien de boxen.
Staar je niet blind op vermogen, dat zegt namelijk zo als ruwe data niets. Dit doordat verschillende fabrikanten het vermogen anders opgeven. Zo kan een versterker met 2 x 50 Watt vele malen beter zijn dan eentje met 2 x 150 Watt.
Kan ik wat met die s/pdif. Is zo'n verstandig op de audioset/ versterker.
Wat S/PDIF is ga ik niet uitleggen, dat is zo te vinden op een Wikipedia of in de FAQ waar ik eerder naar verwees. Het voordeel van S/PDIF is dat deze over één kabel een meerkanaals track kan versturen als DTS en Dolby Digital. Echter is het de vraag of je iets aan meerkanaals hebt aangezien je maar twee speakers hebt en dus met 2.0 stereo gaat werken. Alles aansluiten met jack of stereo RCA is in dit geval al voldoende.
8 channel, wat is dat 2.0 of is dat ook 5.1? En dan alleen over de s/pdif? Want achter de jack is toch alleen 2.0, of vergis ik mer daar in.
8 Channel betekent acht kanalen, dus de mogelijkheid om tot 7.1 analoog uit te voeren. Je hebt vier maal 3,5mm jack om acht kanalen over te sturen. Over elke jack kunnen twee kanalen. Dus voor 5.1 heb je drie maal 3,5mm jack nodig om aan zes kanalen te komen:
Groen - front left en right
Zwart - rear left en right
Oranje - center en subwoofer

Voor 7.1 heb je ook nog een grijze jack voor de side left en right. Om dan in totaal op vier jacks te komen (en vier maal twee is acht kanalen).

Maar nogmaals: je hebt maar twee speakers en dus 2.0 stereo. Ik zou voor een leuke stereoversterker gaan, meer heb je gewoon niet nodig.
Ik heb sateliet TV, de audio mag daar ook overheen. Nog ouder Strong 9000 of zo. Denk aan wat ander hetft kuren. Ik heb breedbeeld Aristona, dus oudje, scart en composite audio uit.
Composiet is video en geen audio. Audio out is in dit geval dan RCA. Maar elke versterker heeft wel meerdere ingangen om meerdere apparaten op aan te sluiten. Dus de TV, satteliet en PC kunnen gewoon via dezelfde versterker lopen.
Een mediaplayer kopen, denk zonder HD, stream halen vanaf de PC, die toch altijd aan staat. 4 schijven.
Die naar die oude tv kan. En USB3 kan ik daar wat mee naar de mediaplayer?
Mediaspeler met HD heb je weinig aan als je nog een CRT TV hebt. Er zijn CRT's die wel met 1080i overweg kunnen. Overigens is er voor mediaspelers een apart forum: Mediaspelers en HTPC's
Ik wil afstandbesturing voor de audio, geluidregeling, geen tweedehand zonder dat kastje
Tweedehands is niet verkeerd.
Genoeg all-in-one oplossingen als het gaat om afstandsbedieningen. Logitech is één van de bekendste, maar er zijn ook genoeg andere merken die dergelijke apparaten maken. Wat je met het "kastje" bedoeld heb ik geen idee van.
Ach, ik heb ook nog een vinyl platenspeler, (geen must) toch wel eens leuk.
Als de platenspeler die je nu hebt een ingebouwde versterker heeft (versterker voor het signaal, dat is op een platenspeler te zwak om rechtstreeks de versterker in te gaan) dan kan je die gewoon rechtstreeks op elke stereoversterker aansluiten. Mocht de platenspeler geen ingebouwde versterker hebben dan heb je twee opties:
  1. Versterker kopen met Phono ingang, dit is een versterkte ingang voor de platenspeler.
  2. Losse Phono-versterker kopen
Zie boven. Wat eigen inzet is gewenst, dus kom zelf eens met oplossingen. En wellicht is het ook handig om in bepaalde dingen wat duidelijker te zijn. Het deel van "het kastje" betreffende de afstandsbediening snap ik niet en is nogal vaag. Ook is het wellicht handiger om dit grote probleem te splitsen. Want je hebt het nu over een nieuwe versterker voor je speakers, een mediaspeler en een remote.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Wat een moeite neem je voor iemand die zelf geen moeite doet FeaR :)

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 15:51
Bedankt Fear, tof.

Voor je opbouwende kritiek/informatie en begrip. (Dit in tegenstelling tot Vosss. Als reactie, verwijt naar de topic starter.)

Ik ben al vele.......... avonden aan het lezen, is begonnen met geen films meer kunnen afspelen van pc naar TV, dan maar een mediaplayer. Hoe sluit je die aan. Toen kreeg mijn audio kuren. Ik heb een schets gegeven van het ontstaan van mijn problematiek, en wat ik heb.

Het is lastig binnen forum/ topics de rode draad eruit te halen. Zo zijn topic van een model vaak, diepgravend.
En andere switchen van het ene onderdeel naar het andere.

Dan kom je tot vragen waar je geen antwoord op weet te vinden.
In ogen van andere te simpel of banaal, maar bij gebrek aan kennis inzicht, begrijpelijk.
Laat ik ander forums juist wel veel input kunnen geven, aan de internet community.

Zo kwam ik gisteravond tegen dat er op een A/V receiver, he, daar kan HDMI aansluiting op, lees je over switching (wat is dat nu weer). Video doorgeven, scheiding geluid video of niet.
Dan stel je je zelf de volgende vraag: Kan dat?
Situatieschets:
Mijn PC videokaart heeft een HDMI uitgang over, kan ik die op een receiver aansluiten, dat die receiver, het video signaal via composite naar mijn oude TV stuurt ( welke op zijn tijd ook vervangen gaat worden). Kan ik dan een film afspelen met vlcplayer op de PC en dat ik die zie op de oude TV met geluid over de boxen aangesloten op de receiver.
Vroeger met videokaart en tvout kon dat wel rechtstreeks met s-video, dan kan het hier toch ook?
Zo'n vraagstelling alleen al, zoek dat maar eens op het internet. Dan heb ik het nog niet over de keuze van een apparaat. Schakelschema's van verschillende apparaten.

En het was al weer drie uur s'nachts.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

KLX16 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:26:
[...]
Het is lastig binnen forum/ topics de rode draad eruit te halen. Zo zijn topic van een model vaak, diepgravend.
En andere switchen van het ene onderdeel naar het andere.
Ja en nee. Natuurlijk is het handig om heel je problematiek van je af te schrijven en in één topic te gooien. Maar denk dat het ook handig kan zijn alles even stap voor stap aan te pakken. Dingen als een remote kunnen later nog wel, idem met een mediaspeler. De basis is of zal de audio gaan worden en vanuit daar gaan we dan ook werken.
Zo kwam ik gisteravond tegen dat er op een A/V receiver, he, daar kan HDMI aansluiting op, lees je over switching (wat is dat nu weer). Video doorgeven, scheiding geluid video of niet.
Dan stel je je zelf de volgende vraag: Kan dat?
HDMI Switching zou ik me niet te druk over maken. Enkele jaren geleden had je twee types HDMI op een receiver, de HDMI Switching en de HDMI Processing. Echter is het nu voor 99,99% zeker dat je een type met HDMI Processing zal treffen. HDMI Processing is de vorm die audio en video kan scheiden.
Situatieschets:
Mijn PC videokaart heeft een HDMI uitgang over, kan ik die op een receiver aansluiten, dat die receiver, het video signaal via composite naar mijn oude TV stuurt ( welke op zijn tijd ook vervangen gaat worden). Kan ik dan een film afspelen met vlcplayer op de PC en dat ik die zie op de oude TV met geluid over de boxen aangesloten op de receiver.
Ja, je kan met bepaalde videokaarten audio en video over HDMI naar een receiver sturen zodat deze het geluid weer zal geven over de speakers en het beeld door zal sturen naar de TV. Echter heeft de huidige TV geen HDMI en dan werkt het niet. Receivers die een signaal via HDMI binnen krijgen kunnen dit niet terugscalen naar analoog composiet. Dat punt is dus even lastig.
Vroeger met videokaart en tvout kon dat wel rechtstreeks met s-video, dan kan het hier toch ook?
Dat zou wel kunnen. Dan doe je beeld en geluid apart. Dus beeld via S-Video en geluid via S/PDIF of over de analoge uitgangen.

Voordeel van alles over één kabel is dat je onder andere dus surround kan krijgen. Maar aangezien je maar twee speakers hebt is dat een beetje overbodig. Daarom zou ik eens aanraden naar een stereoversterker te kijken. Daarmee gaat het aansluiten vele malen makkelijker. Of je moet zeggen dat je met 2.0 stereo wilt beginnen en ooit naar 5.1 (of 7.1, 7.2, 9.1, et cetera) surround wilt gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.