Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een nieuw breedbeeldscherm kopen voor mijn PS3, maar ik heb geen flauw benul waar ik moet zoeken/kiezen.

Nu weet ik zelf nauwelijks iets van TV specificaties af (op de reactietijd na). Tevens heb ik over de prijs ook geen flauw benul, maar hierbij kan ik wel zeggen dat ik sinds kort met een serieus geld overschot zit, dus het mag wat kosten.

Waar de TV nu op aangesloten is een Sony Bravia KDL-40W5500 TV (Full HD, 5ms reactiesnelheid, 100HZ verversingssnelheid). Ik moet zeggen dat deze TV mijn zeer bevalt in de termen van gamen. Nu wordt er gesuggereerd dat je met 100HZ minder last krijgt van hoofdpijn (dit is vooral belangrijk voor mijn broer die 20/7 call of duty loopt te spelen). Dus als dit waar is, zou ik ook graag 100Hz willen.

Tevens werd er op het internet ook gesuggereerd over de helderheid en contrast (wat dit ook mag betekenen). Het staat zowiezo vast dat de TV FULL HD (1080P) en 2x HDMI (minimaal versie 1.3 voor de hdd recorder) moet ondersteunen. Tevens zat ik zelf te denken aan zon '40 inch.

Dus kan iemand met wat uitleg voor TV's komen? En misschien ook een paar suggesties die ik kan kopen?

Het liefste ook een LED omdat deze tv waarschijnlijk aan de muur moet gaan hangen en dun moet blijven. En er wordt gezegd dat deze betere verversing heeft.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

FeaR

In GoT we trust

Natuurlijk hebben we om te beginnen [FAQ] Welke TV moet ik kopen?, dat is al een goed begin om door te lezen.

Verder wil ik je best op weg helpen door wat basisdingen door te nemen die niet in [FAQ] Welke TV moet ik kopen? staan. Daar zijn we achter de schermen nog mee bezig om die een update te geven. Dingen zoals dat de reactiesnelheid niets zegt over of je op een scherm goed kan gamen. De reactiesnelheid is de tijd die het scherm nodig heeft om van kleur X naar kleur Y te gaan (en weer terug). Dat is dus een eigenschap van het scherm. Met gamen wil je eigenlijk zo weinig mogelijk inputlag. Dat is de tijd van dat jij knop X op de controller in drukt totdat je die actie op het scherm ziet. Dit komt doordat de TV eerst wat software toepast op het beeld om het er beter uit te laten zien. Bij gewone TV en DVD is dat best leuk, maar met games brengt het alleen vertraging. Helaas staan die waardes haast nooit aangegeven bij TV's en is het dus zoeken op het internet of een TV een goede keuze is om op te gamen. Een TV met 2ms reactiesnelheid kan best ruim 100 ms inputlag hebben. Over het algemeen is alles onder de 40 ms te doen qua inputlag.

Een ander stukje software wat op de TV draait is iets wat dingen als 100 Hz (of 200, of 400 of 600 Hz) doet. Ook dit wil je als je gaat gamen uitzetten. Wederom is dit met dingen als gewone TV leuk, maar met gamen zorgt het voor vertraging. Eigenlijk wil je puur voor gamen een scherm wat zo min mogelijk beeldverbeterende software toepast. Veel TV's hebben een Game-mode waarmee je in één keer alle software uit kan zetten en zo de inputlag kan verminderen. Al zijn er TV's waar die Game-mode haast niets doet. Maar wederom: Google weet daar het antwoord wel op. Genoeg tests over TV's waar dingen als inputlag mee zijn genomen.

LED en dun is inderdaad wel iets wat samen gaat. Maar LED en betere verversing hangt niet samen. LED is namelijk het type backlight wat er wordt gebruikt. Er zijn eigenlijk twee soorten schermen: plasma en LCD. En met LCD heb je dan de versie met CCFL backlight en de versie met LED als backlight. En met LED heb je dan nog Full LED en Edge Lit/LED.

Dat zijn toch wel de basisdingen die je moet weten. Denk dat je met deze termen toch wel wat verder moet komen om een lijst met eisen te maken of in ieder geval te weten wat wel en niet belangrijk is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Zou deze TV goed zijn?

http://m.lg.com/ca_en/tv-.../tv/LG-lcd-tv-42LK450.jsp

Ik heb op tweakers gekeken, maar kon niet echt reviews vinden.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik denk minder goed dan de huidige Sony, maar zeker niet veel beter.

liever de tong gebrand dan lauwe soep