just looking for wisdom...
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Daarnaast is de kans groot dat je met simpel omwisselen van de plus en de min de magische witte rook uit je fan laat verdwijnen.
Gewoon fan omdraaien
had gehoopt dat het met 3 pinsstekkers ook zou werken....
Optimaal werken is niet zo heel erg belangrijk, het is meer voor het oog.
Er komt toch waterkoeling in de pc.
Wou het doen om de warme lucht van de voeding de kast uit te laten gaan....
Dat van die magische witte rook moet je me nog even uitleggen.
Heb wel de link aangeklikt, maar ik geloof dat ik het niet helemaal snap...
[ Voor 21% gewijzigd door hondaygo op 16-08-2011 21:22 ]
het is ook niet zo moeilijk. de middelste pin is voor + en de rechter (als het plastic lipje boven zit) is de grond. de linker is voor de bios om de snelheid uit te lezen o.i.d.Carpento schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:18:
Er is wel iemand geweest die het voor elkaar kreeg, ook hier op GoT maar het is behoorlijk wat complexer dan alleen de draadjes andersom aansluiten. Ik heb alleen geen idee waar het te vinden is
Bij de 3pins stekker van je ventilator kun je de draadjes loshalen en weer terugzetten in een ander gaatje. oftewel, de buitenste 2 omwisselen. maaaar dan heb je nog het plastic probleem. dat moet je dus afvijlen zodat dat dus ook past.
en tadaa, je fan draait de andere kant op en je kunt de snelheden uitlezen
En dat werkt 100%???Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:21:
[...]
het is ook niet zo moeilijk. de middelste pin is voor + en de rechter (als het plastic lipje boven zit) is de grond. de linker is voor de bios om de snelheid uit te lezen o.i.d.
Bij de 3pins stekker van je ventilator kun je de draadjes loshalen en weer terugzetten in een ander gaatje. oftewel, de buitenste 2 omwisselen. maaaar dan heb je nog het plastic probleem. dat moet je dus afvijlen zodat dat dus ook past.
ik weet trouwens niet welke snelheden je uitleest, kan zijn dat die dan in de - zitten xD
gezien het een casefan is draait deze toch al op volle toeren, dus kun je de mobo pin wel weg laten.
ik heb al getest voor je of de polen omdraaien voldoende is, en dat is het
[ Voor 49% gewijzigd door Fordox op 16-08-2011 21:26 ]
Nogmaals dankjewel voor het snelle uit testen, en welterusten!
[ Voor 26% gewijzigd door hondaygo op 16-08-2011 21:28 ]
Ook niet elke fan hoor, wat oudere/simpelere zonder elektronika wel.Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:21:
[...]
het is ook niet zo moeilijk. de middelste pin is voor + en de rechter (als het plastic lipje boven zit) is de grond. de linker is voor de bios om de snelheid uit te lezen o.i.d.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
ik denk dat dat trouwens evenveel werk is als het omdraaien fan je fan
@fish je voed nu alleen de ventilator als je de mobo pi weg laat. zou het gewoon moeten doen
en ik ben het eens met hierboven. het zou goed kunnen dat er meer herrie komt en dat je ventialator iets minder lang mee gaat (dat laatste weet ik niet zeker, gezien het 4 spoelen zijn in serie met metalen lagers. zou dus in theorie evenlang mee moeten gaan, maar de ventilatoren worden allemaal berekend om op de desbestende richting te blazen)
[ Voor 71% gewijzigd door Fordox op 16-08-2011 21:32 ]
Simpele borstelmotoren kan je inderdaad op die wijze omdraaien.
Helaas zijn dit veelal borstelloze motoren en dan moet de aansturing binnenin de fan veranderen.
Als je de polariteit omdraait blaas je de aansturing op. Als je geluk hebt maak je niets kapot. Hangt van de fan af.
Edit:
Overigens staan er ook 2 pijltjes op, de draairichting en de richting van de verplaatste lucht. Kijk maar op de zijkant.
[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2011 21:32 ]
Ik denk zelfs meer werk, maar het zal er zeker mooier van worden!Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:29:
alstublieft
ik denk dat dat trouwens evenveel werk is als het omdraaien fan je fan
@ FireWood...
Er komen er 2 naast elkaar te zitten om de lucht van de voeding af te voeren...
Dus ze hoeven absoluut niet optimaal te draaien....
het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. de fans die ik gebruik zijn voornamelijk ouwe meuk die gered isjeroen3 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:31:
Nee, huidige fans zijn te complex om zo simpel omgedraaid te worden.
Simpele borstelmotoren kan je inderdaad op die wijze omdraaien.
Helaas zijn dit veelal borstelloze motoren en dan moet de aansturing binnenin de fan veranderen.
Als je de polariteit omdraait blaas je de aansturing op. Als je geluk hebt maak je niets kapot. Hangt van de fan af.
Edit:
Overigens staan er ook 2 pijltjes op, de draairichting en de richting van de verplaatste lucht. Kijk maar op de zijkant.
Als je de draairichting omdraaid zal de fan een hoop meer lawaai maken en een hoop minder lucht verplaatsen...
Stel dat de ts zijn moederbord opblaast met een 50-50 kansFordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:34:
[...]
het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. de fans die ik gebruik zijn voornamelijk ouwe meuk die gered iskans is 50-50 denk ik, moet je net de goeie fan hebben.
je kan beter russisch roulette houden met je pistool je mobo
Stel dat het werkt en de fan maakt meer herrie, waterkoeling doe je ook vaak om het wat stiller te maken. dat zou dan nutteloos zijnL702 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:35:
Het zal niet met iedere fan werken. Maar alsnog; waarom draai je de fan niet gewoon om?
Als je de draairichting omdraaid zal de fan een hoop meer lawaai maken en een hoop minder lucht verplaatsen...
[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 16-08-2011 21:37 ]
zie de laatste zin die ik er ff achter had geplakt.fish schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:36:
[...]
Stel dat de ts zijn moederbord opblaast met een 50-50 kans
je kan beter russisch roulette houden met je pistool je mobo
en hij zei dat bhij een oude mobo ging pakken met ventilator om het te testen.
die doen wel wat je wilt denk ik
2003=ouwe meuk
Dat is een slimme opmerking van jou!fish schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:38:
Beter pak je helemaal geen mobo maar gewoon een 12v voeding (slijn).
Scheelt alleen al een boel gekut.
De elektronica die er in zit heeft + en - op de juiste manier nodig.
Anders werk de snelheidsregeling namelijk niet. (en de snelheid uitlezing ook niet)
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar fan doet gewoon helemaal niets.
Goed, morgen ga ik het ff uitproberen...Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:40:
Eerste prijsvermelding maandag 15 september 2003
die doen wel wat je wilt denk ik
2003=ouwe meuk
Nu naar bedje toe....
Over dik 7 uurtjes gaar de wekker....
Bedankt allemaal voor jullie input, zodat mijn fannetjes een andere output kunnen krijgen!
EDIT: let op!!, ik heb een foutje gemaakt met de eerste uitleg over de draadjes. eerder in deze post staat het goed.
succes.
[ Voor 26% gewijzigd door Fordox op 16-08-2011 21:53 ]
Hij heeft deze: http://tweakers.net/price...-gold-ax850.html#tab:info
[ Voor 31% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 21:54 ]
Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.
ik heb zelf ook een blazende voeding om een 1 of andere reden. zijn denk ik gemaakt voor onderin de kast, maar zijn bovenin opgehangenJerdek schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:52:
Hij heeft het over de warme lucht van z'n voeding naar buiten te blazen, vreemd, want dat doet de voeding zelf toch al....
edit:
zo te zien op een video van corsair lijkt het erop dat ie gewoon aanzuigt ipv blaast
http://www.corsair.com/content/tabs/videoplayer/id/1
[ Voor 42% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 22:07 ]
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
Tegenwoordig zijn ze complexer. Als ze geblokkeerd zijn stoppen ze met opstarten om oververhitting te voorkomen. En dergelijke features.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2011 22:33 ]
@jeroen3, die artiekel komt uit 2010. wij hebben het over een ventilator uit 2003. niet echt tegenwoordig meer te noemen neem ik aan
Dus de fans zijn ook uit 2010?@jeroen3, die artiekel komt uit 2010. wij hebben het over een ventilator uit 2003. niet echt tegenwoordig meer te noemen neem ik aan
[ Voor 6% gewijzigd door L702 op 17-08-2011 02:13 ]
Ik ben met een mod bezig, en de voeding zit midden onder in de kast.
Je kunt de voeding zelf dus niet zien.
Aan de onderkant kan hij door ventilatiegaten lucht aanzuigen, die naar ik meen aan de achterkant er weer uitkomt.
Die lucht wil ik door 2 fannetjes afvoeren.
Als ik die fannetjes omdraai, dan zit ik tegen de achterkant aan te kijken en komen de fangrilletjes niet tot hun recht.
Ik wil dat van alle fannetjes de voorkant te zien is, maar dat enkele hiervan blazen i.p.v. zuigen.
Als ik thuis kom ga ik het uitproberen.
@ Jeroen 3...
Mooi topicje dat je opgezocht hebt, joh!
[ Voor 5% gewijzigd door hondaygo op 17-08-2011 05:38 ]
Je fanblades werken het beste als ze in de richting draaien waarvoor ze ontworpen zijn.
Als de fans al op leeftijd zijn, koop een paar nieuwe en een paar losse fangrills, dan kun je ze meteen goed monteren.
edit1:
Je hebt dan een andere voeding dan die in je inventaris...misschien handig die ff bij te werken dan, anders blijft het voor ons gissen he.
[ Voor 22% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 12:58 ]
De bladen van een fan zijn hol van de kant waar het blad naartoe beweegt gezien. Dit zorgt ervoor dat het blad door de lucht 'snijdt' met de scherpe kant, waarna door de curve naar de zijkant wordt gedrukt. Een beetje als een schep.
Als je het blad nu omdraait, zal het blad tegen de lucht aanslaan, waarna het er een beetje lafjes af laat glippen, zelfde idee als dat je met een schep op zn kop gaat graven: meeste zand valt terug het gat in. Voor de fan geldt dat ook: de lucht zal niet uniform één kant op worden gestuwd. Wel iets meer de ene kant op dan de ander, maar echt blazen: nee. En doordat je fan tegen de lucht aanslaat ipv snijdt, zal er ook meer turbulentie en herrie ontstaan.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dan zou ik m'n prioriteiten omdraaien als ik jou was. Draai de fan gewoon om, of leg je neer bij het feit dat hij de huidige kant op blaast.hondaygo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:13:
Kan ik mijn fan de andere kant op laten draaien door de draadjes andersom te doen?
Of moet ik perse de fan zelf omdraaien? ( Wat ik dus niet wil! )
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Dit topic is gesloten.
![]()