Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Geachte Tweakers,

Ik ben onlangs begonnen met mijn eerste zelfbouw PC. Ik zal het uiteindelijk voornamelijk gebruiken voor browsen en Office, maar ook voor games, Photoshop e.d.

Omdat dit mijn eerste zelfbouw PC is, zou ik feedback van jullie zeer op prijs stellen. Vooral mbt de volgende onderdelen:
  • Voeding: is dit genoeg, ook voor de lange termijn? Heb ik aan minder genoeg of zal ik meer nodig hebben?
  • Videokaart: hier kan ik weinig wijs uit worden. Ik heb er wat geselecteerd op basis van grootte en snelheid van geheugen, snelheid gpu en prijs. Welke is volgens jullie de beste van de drie (of welke is beter voor een soortgelijke prijs)?
  • Processor
Het moederbord en de optische drive heb ik al besteld, dus daar kan ik niets meer aan veranderen. Ook de behuizing heb ik al gekocht van een Tweaker.

Ik heb de producten die ik kon vinden, gekoppeld aan dit topic, maar voor een uitgebreidere lijst kun je ook hier (Google docs) kijken.

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback

[ Voor 0% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 16-08-2011 13:22 . Reden: hyperlink duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kijk eens naar de Best Buy Guide en niet alleen die van deze maand maar ook naar die van afgelopen maanden. Zo kun je een trend ontdekken in welke componenten goed en betrouwbaar zijn en waarom deze gekozen worden. Ook dien je voor je zelf een reeël budget te bepalen, zodoende kun je met behulp van de BBG een goed systeem zelf samenstellen. Het hoeft echt niet moeilijker te zijn dan dit.

Voor games kies je natuurlijk een actuele grafische kaart. Kaarten met 1 Gb geheugen zijn vandaag meer regel dan uitzondering en voor rond de 150 eu heb je een goede gamerskaart die wel een spelletje lust. Ben je 'enthusiast' zoals ze dat noemen zul je hoogstwaarschijnlijk meer geld uit willen geven voor een betere grafische kaart.

Voor photoshop zou ik je sowieso een snelle opstart schijf aanraden als een SSD bijv, die zijn op vandaag ook niet meer superduur. Verder voor de games, eventueel downloaden en grote bestandsbewerkingen is het altijd aan te raden 2 of meerdere fysieke harde schijven te hebben. Zo hebben je lopende schrijfprocessen minder last van elkaar, weer iets wat de performance van je systeem ten goede komt.

Als voorbeeld, downloaden naar schijf 1, uitpakken naar schijf 2. Dit werkt lekker snel en hindert schijf 1 dus niet bij het tegelijkertijd downloaden/uitpakken en tegenwoordig kost een schijfje van 1 tb nog maar 4 tientjes dus daar zou ik zeker niet op beknibbelen.

Succes dus :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Ik zie dat je ubuntu draait en ongeveer een zelfde VGA kaart heb als ik.

Als je eenmaal alles hebt, kun je me dan laten weten of je ook wel eens hebt dat bij youtube flash video's het systeem opeens freezed?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
Keiichi schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:30:
Ik zie dat je ubuntu draait en ongeveer een zelfde VGA kaart heb als ik.

Als je eenmaal alles hebt, kun je me dan laten weten of je ook wel eens hebt dat bij youtube flash video's het systeem opeens freezed?
Ik weet nog niet zeker of het inderdaad Ubuntu wordt of toch Windows, maar ik wil eigenlijk geen geld aan het OS uitgeven. Als ik voor Ubunta ga, laat ik het je nog weten.

@loewie: bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad de best buy guides gelezen en vooral gebruikt als leidraad. Voor op de langere termijn staat er ook een SSD op de agenda, maar ik wil het syteem werkend krijgen voor onder de €400. Daarna ga ik er onderdelen aan toevoegen en wijzigen (meer intern geheugen, SSD, betere videokaart, voeding etc)

[ Voor 0% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 16-08-2011 13:36 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Je kunt sowieso dual boot gaan natuurlijk.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
Keiichi schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:36:
Je kunt sowieso dual boot gaan natuurlijk.
Ja, klopt. Heb ik nu ook, maar gebruik toch voornamelijk Windows. Het is meer de keuze waar ik in het begin voor ga en aangezien Windows me laat kiezen uit betalen of piraterij, was in eerste instantie de keuze op Ubuntu gevallen. Maar daar ben ik nu dus nog niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Met alle respect het staat je vrij natuurlijk, maar je opmerking vind ik uiterst merkwaardig.

Betalen of piraterij. Natuurlijk is het betalen!

Windows 7 oem (die mag je officieel gewoon bestellen bij je zelfbouw pc) kost nu nog 77 eu ongeveer. Deel dat eens door het aantal jaar dat je van plan bent deze computer te gaan gebruiken en relativeer het eens op deze manier. 100 eu voor Windows (want zo wordt er gerekend), WOW dat lijkt veel. 25 eu per jaar als je vier jaar met je computer doet om van alle gezeik af te zijn en niet naar ubuntu te hoeven (ik zeg niet dat er iets mis is met ubuntu) en gewoon legaal en veilig Windows draaien. Al het andere kan gratis (antivirus, office pakket etc.) maar beknibbelen op het besturingssysteem vind ik in het algemeen het domst wat mensen kunnen doen. De tijd van gratis en voor niets is geweest wat mij betreft.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 08:19

Achilles

Koning van de Myrmidonen

NoUseWhatsoever schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:40:
[...]

Ja, klopt. Heb ik nu ook, maar gebruik toch voornamelijk Windows. Het is meer de keuze waar ik in het begin voor ga en aangezien Windows me laat kiezen uit betalen of piraterij, was in eerste instantie de keuze op Ubuntu gevallen. Maar daar ben ik nu dus nog niet uit...
Zal ik loewie1984 dan maar tegenspreken: met 400 als budget is win7 legaal niet een luxe die je kunt veroorloven: Piraterij is in dat geval een uitsteekende optie: mag ik je natuurlijk wel aanraden dat je daar natuurlijk in eerste instantie wel een klein beetje mee moet uitkijken, maar als het virussen zijn is de schade vrij beperkt, wanneer je het direct ontdekt. Ik zelf draai nu win7 legaal op de eene pc en illegaal op de ander, geen enkel verschil.

Ubuntu heeft wat nadelen, zeker in combinatie met games(directx emulator is nu niet de beste manier voor goeie graphics en hoog fps) Openoffice en gimp werken wel prima, en natuurlijk is linux veel geschikter voor webbrowsen, de kans dat je een linux virus aan de haak slaat is enorm klein. Heb je ervaring met linux?

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
loewie1984 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:44:
Met alle respect het staat je vrij natuurlijk, maar je opmerking vind ik uiterst merkwaardig.

Betalen of piraterij. Natuurlijk is het betalen!

Windows 7 oem (die mag je officieel gewoon bestellen bij je zelfbouw pc) kost nu nog 77 eu ongeveer. Deel dat eens door het aantal jaar dat je van plan bent deze computer te gaan gebruiken en relativeer het eens op deze manier. 100 eu voor Windows (want zo wordt er gerekend), WOW dat lijkt veel. 25 eu per jaar als je vier jaar met je computer doet om van alle gezeik af te zijn en niet naar ubuntu te hoeven (ik zeg niet dat er iets mis is met ubuntu) en gewoon legaal en veilig Windows draaien. Al het andere kan gratis (antivirus, office pakket etc.) maar beknibbelen op het besturingssysteem vind ik in het algemeen het domst wat mensen kunnen doen. De tijd van gratis en voor niets is geweest wat mij betreft.
Daarom noem ik het ook een keuze. Ik zeg niet dat ik per definitie ga downloaden. Ik doe het niet graag illegaal. Vandaar dat ik uitkwam bij Ubuntu en dan op de lange termijn waarschijnlijk voor Windows 7 ga. Maar zoals ik al zei, ben ik daar nog niet uit, omdat ik windows fijner vindt dan ubuntu door compatibiliteit met te installeren programma's.

Ik moet zeggen dat ik nog niet naar prijzen van windows had gekeken, maar €77 vind ik prima te doen. Dank daarvoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 16-08-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Achilles schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:54:
[...]

Zal ik loewie1984 dan maar tegenspreken: met 400 als budget is win7 legaal niet een luxe die je kunt veroorloven: Piraterij is in dat geval een uitsteekende optie: mag ik je natuurlijk wel aanraden dat je daar natuurlijk in eerste instantie wel een klein beetje mee moet uitkijken, maar als het virussen zijn is de schade vrij beperkt, wanneer je het direct ontdekt. Ik zelf draai nu win7 legaal op de eene pc en illegaal op de ander, geen enkel verschil.
Ga eens kijken in de mycom, laatst een 400 eu pc gekocht. 4 Gb geheugen, 500 gb harde schijf en een i3 processor. Sorry maar illegale software rechtpraten en dan spreken van geen enkel verschil. Ik zal niet de moraalridder uithangen maar ook ik ben teruggekomen van illegale software. Ja we zijn tweakers, ja we vinden wel een oplossing maar illegale software aanbevelen is gewoon not done!

@NoUse... tuurlijk staat jou keuze vrij dat is absoluut geen probleem. Er bestaat alleen een bepaald beeld bij sommigen wat hierboven ook weer bevestigd wordt dat men denkt dat een Windows licentie nog super duur is en absoluut niet noodzakelijk is, wat in het geval dat je Windows wil draaien gewoon wel het geval is.

[ Voor 13% gewijzigd door loewie1984 op 16-08-2011 14:10 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
loewie1984 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:08:
[...]

Ga eens kijken in de mycom, laatst een 400 eu pc gekocht. 4 Gb geheugen, 500 gb harde schijf en een i3 processor. Sorry maar illegale software rechtpraten en dan spreken van geen enkel verschil. Ik zal niet de moraalridder uithangen maar ook ik ben teruggekomen van illegale software. Ja we zijn tweakers, ja we vinden wel een oplossing maar illegale software aanbevelen is gewoon not done!

@NoUse... tuurlijk staat jou keuze vrij dat is absoluut geen probleem. Er bestaat alleen een bepaald beeld bij sommigen wat hierboven ook weer bevestigd wordt dat men denkt dat een Windows licentie nog super duur is en absoluut niet noodzakelijk is, wat in het geval dat je Windows wil draaien gewoon wel het geval is.
Ik ben het met je eens, en mijn schuld dat de discussie losbarstte. Uiteindelijk is er voor mij de keuze of gratis (linux) of wat duurder (windows). Piraterij is een optie, maar in mijn ogen geen goede. Bovendien wil ik altijd gaan voor goede producten met garantie. Maargoed...

Graag weer terug ontopic; enige feedback op mijn lijst met onderdelen verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
Mensen, letten jullie wel op de inhoud van de TS... er worden nu dingen besproken/geadviseerd etc die niet binnen de gestelde regels van het forum vallen... straks zit er een onheroepbaar slotje op. Ok lees 3 berichten die slaan op de TS en de rest is een vrij (nutteloze) discussie waar meningen en feiten elkaar kruisen... daar kom je dan toch niet uit.

ontopicl: Of die voeding genoeg is hangt af wat je eventueel in de toekomst nog wil gaan doen met het systeem. Maar zolang je nooit van plan bent crossfire of sli te gaan gebruiken... dat is die 600watt modstream meer dan voldoende. Voor het huidige systeem wat je daar bij elkaar verzamelt hebt zelfs nog flinke overkill... die samenstelling kan bijelkaar nooit meer dan 300watt verstoken.

Je hebt het over een videokaart van soortgelijke prijs, maar de 3 kaarten die je geselecteerd hebt ontlopen elkaar qua prijs en prestatie... is dus nog moeilijk om daar iets over te kunnen zeggen.

Het eerder gegeven advies van het naslaan van de BBG is een hele goede, de BBG is absoluut een hele goede leidraad voor het samenstellen van een systeem.

Een advies heb ik wel voor je, de hardeschijf die je geselecteerd hebt is nou niet bepaald een rappe jongen. Een leuke schijf voor opslag, maar absoluut niet om je systeem vanaf te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
Je hebt het over een videokaart van soortgelijke prijs, maar de 3 kaarten die je geselecteerd hebt ontlopen elkaar qua prijs en prestatie... is dus nog moeilijk om daar iets over te kunnen zeggen.

Ja, zag ik later pas, maar degene die in het bovenste lijstje staat is degene die ik van plan ben te kopen. Dus als ik het over prijs heb, praat ik over ongeveer €50,-.

Goed punt mbt de harde schijf. Zou het dan verstandig zijn om toch voor een SSD te gaan van 60gb en mijn externe HDD dan gebruiken voor opslag of er nog een HDD bijkopen... Zou een 7200rpm HDD al veel snelheid toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Kijk doorgaans zijn die spinpoint 1tb schijfjes van samsung snel genoeg mits ze 7200 toeren zijn. Ik geloof zelfs dat bij introductie eens een vergelijking is gedaan tussen de Spinpoint F1's en de WD raptors en dat scheelde niet heel veel. Een dergelijke schijf is opzich dus snel zat. Ik merk alleen zelf dat bij applicaties als lightroom en photoshop een redelijke laadtijd heeft om op te starten. Daarnaast merk ik vooral bij lightroom dat ook het bekijken en bewerken van foto's langzaam gaat. Als dat een issue voor je is, of het is juist geen issue kun je de keus voor een reguliere harde schijf of ssd ook beter maken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
Korte laadtijden vind ik belangrijk. Alleen betaal je voor SSD's zoveel per GB. Vooral als je daar Windows en wat Adobe programma's op zet ben je ook nog zo door die GB's heen en is een 60GB SSD niet groot genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Klopt ik heb er zelf ook naar gekeken. 80 tot 120 Gb is echt minimaal nodig. Ja dat kost je dan zo'n 130 eu als je een intel x of m 25 pakt geloof ik. Dat is dan maar zo. Maar gezien je hele budget en systeemsamenstelling zou ik persoonlijk niet durven denken aan een SSD omdat ik persoonlijk het hele systeem samengesteld vind op budget en niet op performance.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
tsja, het is inderdaad ten eerste de bedoeling om voor niet al te veel geld een draaiend systeem te krijgen. Daarna wil ik het gaan tweaken en upgraden. Ik wil echter wel een basissysteem dat zich goed leent voor upgrades e.d. en op zichzelf ook al goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
NoUseWhatsoever schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:20:Goed punt mbt de harde schijf. Zou het dan verstandig zijn om toch voor een SSD te gaan van 60gb en mijn externe HDD dan gebruiken voor opslag of er nog een HDD bijkopen... Zou een 7200rpm HDD al veel snelheid toevoegen?
Op het moment zijn de prijzen van SSD zo redelijk geworden, dat een investering in een 80 of 120GB model een hele leuke investering is. Dat zal snelheid aan je systeem toevoegen welke geen enkele cpu of gpu je kan bieden. Dus ja, investeren in een SSD raad ik je aan. Uiteraard zou je ook goed uit de voeten kunnen met een 7200rpm hdd, want dat geeft je toch al weer een tikje meer snelheid dan die zuinige groene hdd's.

Dan blijft een SSD idd nog altijd heel erg duur qua prijs p/gb, je moet er nog altijd een traditionele schijf naast hebben voor de opslag. En ja, als je veel games installeert dan zit je SSD zo vol, je wordt dus wel enigszins gedwongen een wat scherper beheer van je OS te doen (maar dat is zo slecht niet toch?) Ik zou je bijvoorbeeld aanraden om games gewoon apart te installeren, dus niet op de SSD, want behalve zeer korte laadtijden zal een SSD ingame niet zoveel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44

MsG

Forumzwerver

Photoshop je echt stevig en is dat echt bijna een hoofddoel? Dan zou ik eerder een Nvidia nemen. Ik heb een Ati, maar Photoshop-ondersteuning is niet je van het.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
Dan doe ik het zo: ik begin met een 500GB 7200rpm harde schijf. Goed betaalbaar, genoeg opslag en wat sneller dan 5400rpm. Die opstelling gebruik ik dan als budget/oefenopstelling en daar koop ik later een 120gb SSD bij om verschil in snelheid ook goed te kunnen vergelijken :)

@msg; Photoshop is geen hoofddoel, maar ik zal ook zeker eens naar de Nvidia kaarten kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 08:19

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Laat het idee van die ssd toch vallen, heren er is een budget: en ik zou nooit of te nimmer een ssd erin zetten, tot voor kort had ik zelfs geen ssd in m'n i7"tje zitten, het is leuk om minder lang te moeten wachten bij opstarten maar een pc van 400 moet een fatsoenlijke basis hebben en dan is een processor, ram en grafische kaart belangrijker, ik vink af
V-4gb ram moet wel lukken
V-Persoonlijk zou ik een andere nemen, maar deze processor is in spec. alvast prima
V-Mobo is al aanwezig
?-Voeding lijkt me wat veel, maar kan
V- ik ben eigenlijk meer een amd-fan, (voor dit budget krijg je ook 6770(beter dan wat standaard in de mac pro's zit, dus spelletjes draaien prima!)

En i.p.v. een ssd kun je jezelf belonen met een kop koffie :9

(is die optische drive nou pata?)

[ Voor 8% gewijzigd door Achilles op 16-08-2011 16:52 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik krijg beelden van het opnieuw uitvinden van Australian Patent 2001100012, "circular transportation facilitation device" oftewel het wiel :z

Lees voor de hardware eens hier:
[BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem

Graag niet verder gaan over illegale software. Dat willen we hier niet besproken zien.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.