• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-02 22:33
Hallo,

Ik heb nu het volgende systeem:

CPU: Intel Core i5 @2.67 GHz
MOBO: MSI P55-GD65
RAM: OZC 2x 2GB Platinum Low Voltage
VIDEO: Sapphire HD5770 Vapor-X
VOEDING: OCZ Fatal1ty 550W
HD: 2x 500GB Samsung HD502HJ

Nu is 1 reepje geheugen al langere tijd kapot en deze wil ik terugsturen voor garantie, echter dan moet ik beide reepjes terugsturen en dan heb ik dus geen geheugen meer.
Hetzelfde merk en type geheugen is volgens mij niet meer te krijgen, en de laatste keer dat ik keek was dat iets van 85 euro, dus voor tijdelijk geheugen vind ik dat vrij veel.
Nu heb je voor 25-35 euro al 4GB geheugen, van Kingston of Corsair, dit is vast prima voor tijdelijk, maar zou ik het daarna ook in combinatie met mijn OZC geheugen goed kunnen laten werken, zodat ik dan 8GB totaal heb?

Wat raden jullie aan?

Slottie

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 16:19
Mits ze de dezelfde timings/voltage aankunnen zou het geen probleem moeten zijn.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
'k Zou een 2x4GB kitje halen van Kingston of Corsair (plm € 40,- ) en die OZC kit verkopen als je 'm weer krijgt.
Rainesh schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:45:
Mits ze de dezelfde timings/voltage aankunnen zou het geen probleem moeten zijn.
Dat OZC Low Voltage geheugen draait op 1.65V, normaal DDR3 op 1.5V

• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-02 22:33
Ok, dat is een goede optie, nieuw geheugen kopen en het andere verkopen als ik het terug heb.

Dus bijvoorbeeld het volgende geheugen zou prima zijn?

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat raden jullie aan?
Beetje flauw, maar in het Algemeen beleid staat het toch vrij duidelijk:
Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent:

[...]
[list]• Bezoek de website en eventueel het forum van de leverancier.
• Zoek eerst naar oplossingen voor je probleem met behulp van search-sites zoals Google, en kijk eerst of het probleem niet eerder op GoT is voorgekomen met behulp van onze search.
• Neem de forum-FAQ's door.
• [...]
• Lees het beleid en de FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels en vaak voorkomende problemen.
Vooral dat laatste. Kijk eens:
PMG FAQ - Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?
PMG FAQ - Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?

Even een paar quotes:
Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?
Soms wil een bepaald merk/type geheugen helemaal niet naar behoren werken op een bepaald merk/type moederbord, ook al zijn ze allebei op zich uitstekende merken. Bekende voorbeelden zijn Asus borden en Twinmos geheugen. Ze zijn beiden uitstekende producten, maar op een of andere manier dulden ze elkaar gewoonweg niet. Veel moederbordfabrikanten hebben op op hun websites compatibiliteitstabellen staan waarin je kunt terugvinden welk geheugen volgens de mobofabrikant uitstekend of zelfs helemaal niet op het mobo gaat werken. Op de handleidingen van de meeste moederborden staat ook welke geheugenconfiguraties cq combinaties wel gaat werken en welke niet. Als het gewenste merk/type danwel configuratie er niet op staat, dan wil het nog altijd niet zeggen dat het niet zal werken. Je loopt slechts het (in principe erg kleine) risico dat het daadwerkelijk niet zal werken. Kortom: gewoon proberen en in geval van mislukking omruilen bij de PC-boer tegen een ander merk/type.
Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?
Dat is in principe gewoon mogelijk, mits het van eenzelfde soort is (SDR, DDR, DDR2, RDRAM, etc). Je kunt de verschillende soorten niet onderling mixen.
Merken: dat mag geen probleem zijn, maar sommige moederborden/chipsets kunnen instabiel worden wanneer je verschillende merken/chiptypes mixt, een bekend voorbeeld hiervan is de ECS K7S5A met de SiS 735 chipset. Vooral cheap-ass geheugen moet hieraan geloven, terwijl je A-merken over het algemeen probleemloos kunt mixen.
Lijkt me vrij duidelijk...

Graag voortaan zoals aangegeven eerst even de FAQs van een subforum raadplegen en zoeken naar eerdere topics over een onderwerp. Heb je dat gedaan? Neem dan de moeite om even (dmv links) aan te geven wat je al gelezen hebt en wat dan exact onduidelijk is.

Ivm niet gezocht/FAQ gelezen gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.