Nieuwe leden die een shopreview schrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 15:38
Ik loop wel erg vaak tegen shopreviews aan, die geschreven worden door iemand die diezelfde dag nog lid is geworden. Dit maakt het gehele reviewgebeuren mijn inziens zeker niet transparant! (ik ken NIEMAND in mijn omgeving die die moeite neemt, tenzij er andere belangen meespelen!)

Kan hier niet iets mee (tegen) gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
Wat ik vaak zie wanneer ik een bestelling plaats is dat webwinkels een verzoek sturen om een beoordeling achter te laten op o.a. Tweakers.net/Hardware.info etc. Hier zit echter geen beloning aan vast, het is op vrijwillige basis.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
Gebeurt inderdaad. Maar zeg eens wat jij doet als je doorgelinked wordt, maar je vervolgens niet simpel (1 muisklik) kan registreren?
Ik persoonlijk (en dus ook de beschreven "niemanden" in mijn omgeving) doe dat dus echt nìet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Topic verplaats van Geachte Redactie naar Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 14:18

HaX0r

n00b

Goed dat je dit aankaart. Voordat we dit als complot theorie gaan bestempelen, hoe vaak is erg vaak?

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
vgbeekman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:53:
Gebeurt inderdaad. Maar zeg eens wat jij doet als je doorgelinked wordt, maar je vervolgens niet simpel (1 muisklik) kan registreren?
Ik persoonlijk (en dus ook de beschreven "niemanden" in mijn omgeving) doe dat dus echt nìet!
Zoals jij al insinueert zou ik mij niet zo snel enkel inschrijven om een shopsurvey in te vullen, te veel werk. Je ziet wel dat gebruikers uit 'wraak' alsnog hun gram willen halen bij een webshop.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik denk dat het een en ander wel recht getrokken wordt doordat er vele reviews geschreven worden, en er een gemiddelde waardering ontstaat. Ik ga er zelf ook vanuit dat er hier en daar wel gesjoemeld wordt met reviews. Persoonlijk kies ik nooit voor shops waarover ik weinig reviews kan vinden op een bepaalde site, en betaal ik liever een paar euro meer bij een shop met een hoog aantal reviews met goede beoordelingen.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
Puch-Maxi schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:18:
[...]
Zoals jij al insinueert zou ik mij niet zo snel enkel inschrijven om een shopsurvey in te vullen, te veel werk. Je ziet wel dat gebruikers uit 'wraak' alsnog hun gram willen halen bij een webshop.
Precies! :)
Ik richtte mij in mijn topic puur positieve reviews!

Kijk maar eens bij Mobily.nl review ;) frappant is het in elk geval! Een vrij nieuw bedrijf met relatief weinig reviews, maarrrr.... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Vigilans op 14-08-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
HaX0r schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:12:
Goed dat je dit aankaart. Voordat we dit als complot theorie gaan bestempelen, hoe vaak is erg vaak?
Op pagina 1 (20 reviews) kom ik er in elk geval al 3 tegen die op zijn minst eigenaardig te noemen zijn! (zelfs de manier van schrijven...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

Kan je denk ik moeilijk bewijzen. Het ging net om een online mobile store, die vind ik eigenlijk altijd al louche. :P
Neem aan dat die andere ook mobile shops zijn. Wellicht kan een Mod van pricewatch even een IP check doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:56
vgbeekman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:58:
[...]

Precies! :)
Ik richtte mij in mijn topic puur positieve reviews!

Kijk maar eens bij Mobily.nl review ;) frappant is het in elk geval! Een vrij nieuw bedrijf met relatief weinig reviews, maarrrr.... :X
Toch wel raar dat de volgende tekst bij Lea_S1 en Fred Koster staan die beiden net geregistreerd hebben.

"Website is eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk. Informatie is eenvoudig te vinden. Bestelproces is duidelijk. "

Misschien heeft de één van de ander gekopieerd maar daar zal je niet snel achter komen. (Misschien kan een beheerder zien of de IP adressen gelijk zijn)

Maar goed ik denk toch dat je hier weinig aan kunt doen. Zolang iedereen een review mag plaatsen zul je dit soort reviews niet tegen houden.

[ Voor 10% gewijzigd door hhoekstra op 14-08-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
IP check is het makkelijkst te omzeilen. Dat wordt m niet.

Ik heb vandaag (te veel) uren doorgebracht in het doorspitten van veel zaken, en het gebeurt vlg mij overal! (kijk ook maar eens naar guusverschuren (topic "kan een winkel zo de shopreview gebruiken kan een winkel zo de shop review gebruiken? "). Ik weet het dat ik insinueer, maar het kan gewoon niet anders dan dat het, op zijn zachtst gezegd, zeer eigenaardig is dat de beste reviews van mensen komen die diezelfde dag geregistreerd zijn! (ik ben in mijn HELE onderzoekje nog niet 1 slechte review tegengekomen van een 1e-dagregistratie!)
En het lijkt me toch zéér waarschijnlijk dat iemand eerder gal wil spugen, dan eventjes een winkel de hemel in wil prijzen

Bij elke winkel die ik zie, wordt mijn vermoeden alleen maar groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

HaX0r

n00b

ITS A CONSPIRACY! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
hhoekstra schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:06:
[...]

Toch wel raar dat de volgende tekst bij Lea_S1 en Fred Koster staan die beiden net geregistreerd hebben.

"Website is eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk. Informatie is eenvoudig te vinden. Bestelproces is duidelijk. "

Misschien heeft de één van de ander gekopieerd maar daar zal je niet snel achter komen. (Misschien kan een beheerder zien of de IP adressen gelijk zijn)

Maar goed ik denk toch dat je hier weinig aan kunt doen. Zolang iedereen een review mag plaatsen zul je dit soort reviews niet tegen houden.
Daarom wil ik via deze weg ook opperen dit te laten voorbehouden aan "echte" leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
HaX0r schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:59:
Kan je denk ik moeilijk bewijzen. Het ging net om een online mobile store, die vind ik eigenlijk altijd al louche. :P
Neem aan dat die andere ook mobile shops zijn. Wellicht kan een Mod van pricewatch even een IP check doen?
Ik zoek geen bewijzen, maar transparantie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

hhoekstra schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:06:
[...]

Deze pak ik even op achter de schermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
Edmin schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:10:
[...]

Deze pak ik even op achter de schermen :)
Thank you! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

vgbeekman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:08:
Daarom wil ik via deze weg ook opperen dit te laten voorbehouden aan "echte" leden.
Dat is al vaker geopperd. Zoek maar eens op het woord 'drempel' in het Pricewatch-forum. Wellicht interessant voor je:
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:35:
Wij voeren dan ook sowieso al regelmatig diepte-controles uit. Het gehele systeem staat of valt met het vertrouwen van jullie, de bezoeker, in de geboden informatie in PW en ShR.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:28:
Mensen, nogmaals... Dat een review van een nieuwe gebruiker is, maakt het niet automatisch dubieus. Winkels vragen mensen eenmaal om reviews in te vullen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
8088 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:21:
[...]

Dat is al vaker geopperd. Zoek maar eens op het woord 'drempel' in het Pricewatch-forum. Wellicht interessant voor je:

[...]

[...]
Lees terug :)
Het is zeker wél dubieus als er dezelfde tekst gebruikt wordt door "verschillende" personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar daar hebben we dan ook gewoon dit topic voor: [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

vgbeekman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:24:
Lees terug :)
Het is zeker wél dubieus als er dezelfde tekst gebruikt wordt door "verschillende" personen.
Ik geloof niet dat ik dat tegengesproken heb...

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:15
Iedere nieuwe user moet ooit de eerste review maken. Daar doe je niets aan. Natuurlijk zijn er soms mensen met minder goede bedoelingen maar meestal zijn die zo gepakt door onze immer oplettende community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
zeef schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:34:
Iedere nieuwe user moet ooit de eerste review maken. Daar doe je niets aan. Natuurlijk zijn er soms mensen met minder goede bedoelingen maar meestal zijn die zo gepakt door onze immer oplettende community.
Idd: ooit! Het lijkt mij al een leuk begin het kaf van het koren te scheiden dat dit bv pas mag na een maand lid te zijn. Een hoge drempel creëer je op deze wijze zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt natuurlijk altijd gewaardeerd als we input krijgen over mogelijke dingen die niet zouden kloppen. Je kan dat melden in het eerder aangehaalde topic, of als er concreet persoonsinformatie in staat mailen naar pricewatch@

Zoals al gequote doen we regelmatig diepte controles. Om mezelf te herhalen uit andere topics: is het mogelijk een keer een review te plaatsen als winkel? Vast wel. Is het haalbaar dat te doen op een manier die werkelijk impact heeft op de score? Zeker niet.

En met het risico geblokkeerd te worden uit de PW, of een melding bij de ShopReview geplaatst te krijgen dat we de betrouwbaarheid niet kunnen garanderen, is er een flinke stok achter de deur.

Hoe we precies werken en met welke tools, ga ik niet uit de doeken doen. Ik denk wel dat veel mensen versteld zouden staan. Daarom is het zinnig winkels niet wijzer te maken. Wat betreft de eerder aangehaalde review, waren we er al naar aan het kijken. Er staat overigens ook gewoon in de tekst dat het de vrouw van is, wat op zich natuurlijk een mogelijkheid is.
Als we mensen aanspreken, moeten er wel duidelijke bewijzen liggen, en zeker als we een winkel sancties zouden willen opleggen, dan doe je dat niet enkel op basis van een stukje tekst wat hetzelfde is. Ik neem aan dat daar begrip voor is. Dat het opvalt... ja. En uiteraard graven we het dan ook na.

Verder is dit onderwerp, en ook de direct hierboven voorgestelde drempel al heel vaak bediscussieerd. Ik voel er eigenlijk weinig voor dat weer helemaal te herhalen. Gebruik even de search, dan kom je deze discussie en ook de antwoorden op drempels en dergelijke gewoon tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

zeef schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:34:
Besef je dat deze discussie ook over deelname aan V&A gevoerd is en om dezelfde redenen geen drempel heeft opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic posts verwijderd. Het punt dat het ook bij de beste bedoelingen niet altijd fijn is als dat gewoon maar publiek zonder discussie neergezet wordt is duidelijk denk ik ;)
Pagina: 1