Asus P4B266 museumvraagje (2x1GB werkt niet)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55
Hoi,

Thuis PC's aan het opruimen en een P4 1.6GHz op een Asus P4B266 'gevonden' met 512MB aan boord.

Windows XP er clean opgezet (waarbij de officiele XP code niet wordt geaccepteerd...) en geheugenbankjes van 2x1GB dubbelzijdig volgens handleiding in slot 1 en 2 gezet. Wordt echter niet herkend.
Een enkel reepje van 1GB met het oude geheugen (2x256MB enkelzijdig) levert geen problemen op (1.5GB totaal).

Iemand enig idee? Het is een Asus P4B266 rev 2.01 (ik neem aan dat dit de 'orginele' is, dus zonder -D, -E, etc toevoeging). Link naar manual.

Ander vraagje: heeft het zin om een celeron 2.66 erin te zetten i.p.v. de 1.6GHz P4? (Heb ik 'over' uit een andere PC die het steeds eventjes doet nadat ik de processor 'reseat', dus wellicht is die processor aan gort...)
Heb eerlijk gezegd niet gekeken of het wel dezelfde slots zijn aangezien ik de P4 niet heb losgehaald.

Thanks voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens volledige specs van alle DIMMs die je gebruikt. En hou - zeker bij een probleem als deze - DIMMs (stukken PCB met chips erop die je vast kunt pakken) en banks (logische ordening van 64 datalijnen, kun je niet vastpakken maar bepaalt hoe de DIMMs aangesproken worden) uit elkaar :o

Dit zou verschillende dingen kunnen zijn. M'n eerste gok is compatibility issues, niet met het formaat maar met de specifieke DIMMs. Asus is altijd al notoir geweest ivm DIMM compatiblity issues, dit komt uit hun slechtste tijd wat dat betreft.

Maar het zou ook te maken kunnen hebben met 1001 andere dingen. Geef vooral aan welke chipstructuur de DIMMs hebben. Ik verwacht volgens je beschrijving dat je 256MB DIMMs elk 8 stuks 32Mx8 chips hebben, en dat de 1GB DIMMs 16 stuks 64Mx8 chips. Maar als dat anders is zou het een en ander kunnen verklaren. En los daarvan exacte merk en model van DIMMs (zeker als je zelf de chipstructuur niet kunt uitvogelen).

Zie trouwens ook:
PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
- en dan vooral de tabel erbij.

Eh, en P4B266 "museumvraagje"... dat bordje is niet eens 10 jaar oud :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 14-08-2011 23:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
R-P schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:01:

Ander vraagje: heeft het zin om een celeron 2.66 erin te zetten i.p.v. de 1.6GHz P4? (Heb ik 'over' uit een andere PC die het steeds eventjes doet nadat ik de processor 'reseat', dus wellicht is die processor aan gort...)
Heb eerlijk gezegd niet gekeken of het wel dezelfde slots zijn aangezien ik de P4 niet heb losgehaald.

Thanks voor jullie input.
De Celeron 2.66 is een S775 processor en jouw bordje heeft een S478 socket, gaat dus niet lukken.
Daarnaast heb je hier het overzicht betreffende jouw bordje:
http://support.asus.com/c...p=1&m=P4B266&hashedid=n/a

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Ik heb ook nog een werkende Toshiba 266MHz laptop met 96MB geheugen, doet die wel mee voor het museum? :)

Hier de twee setjes die ik volgens mij allebei geprobeerd heb (begin nu te twijfelen of ik de Dane Elec's geprobeerd heb, zal ik voor alle zekerheid nog doen). Foto is van twee dezelfde met voor en achterkant. De 256 bankjes heb ik niet eruitgehaald (maar weet zeker dat dit 8 chips en enkelzijdig betreft) en de 1GB die erinzit is gelijk aan de Kingston.

Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/15/imag0730.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/4707/imag0731.th.jpg

Voor wat betreft je opmerking over chipsstructuur: ik snap de opmerking uit de manual niet (snap niet wat rows zijn), dus wellicht verklaard dat al iets... Uit je link lees ik dat ik geen twee double sided reepjes met 16 chips kan gebruiken, uit de manual lees ik dat dit wel kan (even los van het feit dat jou link over de Intel 440 chipset gaat en ik de een 845 chipset heb)

Of ik ben gewoon te dom... Ben een electrotechnicus van huis uit, dus solderen snap ik, maar computers worden me te ingewikkeld sinds de eerste pentiums...

Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/7918/memoryasus.jpg
jasiccama schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:33:
De Celeron 2.66 is een S775 processor en jouw bordje heeft een S478 socket, gaat dus niet lukken.
Daarnaast heb je hier het overzicht betreffende jouw bordje:
http://support.asus.com/c...p=1&m=P4B266&hashedid=n/a
Thanks, er is niet zo heel veel winst te behalen. Kan ik beter uitvinden wat er mis is met de Celeron 2.66 computer :) (en de frequentie van het geheugen aanpassen als ik de snelle 2GB aan de gang krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

R-P schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:59:
[...]

Ik heb ook nog een werkende Toshiba 266MHz laptop met 96MB geheugen, doet die wel mee voor het museum? :)
* dion_b voelt zich oud - eerste eigen PC was een Pentium 60 met 8MB RAM, en eerste computer was een ZX81 in 1981 met 1kB :o
Hier de twee setjes die ik volgens mij allebei geprobeerd heb (begin nu te twijfelen of ik de Dane Elec's geprobeerd heb, zal ik voor alle zekerheid nog doen). Foto is van twee dezelfde met voor en achterkant. De 256 bankjes heb ik niet eruitgehaald (maar weet zeker dat dit 8 chips en enkelzijdig betreft) en de 1GB die erinzit is gelijk aan de Kingston.
Grr, wat zei ik over "bankjes"...

Je hebt een 256MB DIMM. Hoeveel banks dat is is helemaal een kwestie van je geheugencontroller :o

Als je de DIMMs iets 'populairs' wilt noemen, noem ze dan "reepjes" ofzo, maar niet "bankjes".
Hoezo plaatjes :?

Relevante info:
Pic 1:
Dane-Elec D1D400-064283NG DIMMs met 16 chips, Hynix HY5DU12822DTP-D43

Pic 2:
Kingston KVR 400X64C3A/1G DIMMs met 16 chips, merkloze K58C2512804SBI5

Als je gaat googlen of gewoon de chip opschrift uitpluist (bijv hiermee) kom je erachter dat dat dus 64Mx8 512Mb chips zijn, zie ook hier, dus zijn het echt dubbelzijdige DIMMs.

Maar goed, dat zijn alleen de 1GB DIMMs, enige wat we weten is dat zij het niet doen.

Die 256MB DIMMs die wel werken zijn nog onbekend. Daarbij komt dat je *NIET* kunt zeggen dat ze enkelzijdig zijn puur omdat ze enkel aan één kant chips hebben. Voor hetzelfde geld zijn het 16Mx16 chips en hebben ze dus 128 datalijnen en is de module dus dubbelzijdig ongeacht hoeveel en waar de chips zitten :o

Enige maat voor dubbelzijdigheid is het aantal datalijnen en dat weet je pas als je weet welke chips erop zitten. Graag dat dus alsnog posten, en het liefst gewoon in platte text ipv in onnodige plaatjes.
Voor wat betreft je opmerking over chipsstructuur: ik snap de opmerking uit de manual niet (snap niet wat rows zijn), dus wellicht verklaard dat al iets... Uit je link lees ik dat ik geen twee double sided reepjes met 16 chips kan gebruiken, uit de manual lees ik dat dit wel kan (even los van het feit dat jou link over de Intel 440 chipset gaat en ik de een 845 chipset heb)
Het voorbeeld in de FAQ gaat over een i440BX, maar behalve dat de cijfers anders zijn (i845D kan 512Mb max aan waar de i440BX hooguit 128Mb aankan) gaat het verhaal exact zo op :z
Of ik ben gewoon te dom... Ben een electrotechnicus van huis uit, dus solderen snap ik, maar computers worden me te ingewikkeld sinds de eerste pentiums...

[afbeelding]
Valt best mee hoor. Probleem is dat Asus beetje rare terminologie gebruikt. "Rows" zou ik gewoon "banks" noemen.

Wat ze aangeven is simpel zat: de chipset kan vier banks tegelijk aan. Slot 1 kan te allen tijde twee banks bevatten, maar de overige twee zijn gedeeld tussen slot 2 en 3. Als je zowel slot 2 als 3 wilt gebruiken kun je daarin dus alleen enkelzijdig geheugen gebruiken. Wederom, let op dat dit *NIET* slaat op waar de chips zitten, enkel hoeveel datalijnen ze bij elkaar hebben. 64=enkelzijdig, 128=dubbelzijdig. Daarom is de spec van de chips (en dus niet een of ander pic van de DIMMs) zo relevant.

Maar goed, als je 2x 1GB in slots 1 en 2 vrot zou het prima moeten werken.
[...]

Thanks, er is niet zo heel veel winst te behalen. Kan ik beter uitvinden wat er mis is met de Celeron 2.66 computer :) (en de frequentie van het geheugen aanpassen als ik de snelle 2GB aan de gang krijg)
Er zijn wel degelijk Celeron 2.66GHz CPUs voor So478 (een versie van de Prescott Celeron D 330 om precies te zijn), maar dan nog moet de hogere FSB, lagere voltage en hoger vermogen van Prescott ondersteund zijn, en dat is hier dus niet het geval.

Sowieso is bij het Netburst-architectuur (P4 en afgeleide Celeron) het verschil tussen 128, 256 en 512MB cache enorm. Als je 1.6GHz een Northwood is (512kB L2 cache) zal dat niet onderdoen voor een Celeron D 2.6GHz. Maar goed, de 1.6GHz Northwood stond ook bekend als OC-wonder, als je moederbord de 133MHz, 533MT/s FSB van de Celeron D aankon zou je het op 2.133GHz kunnen draaien, wat stukken sneller zou zijn. Maar ook dat is met dit bordje geen optie.

Rest de vraag wat er mis is met het geheugen. Ik kan twee dingen bedenken:

1) de volgorde van DIMM sloten is omgekeerd van wat je verwacht. Je denkt dus dat je het in 1 en 2 stopt, terwijl je het feitelijk in 2 en 3 aan het stoppen bent. Het kan zijn dat het fout in de manual staat. Probeer dus ook eens de 'foute' combinatie en kijk of dat lukt ;)

2) Asus' notoire RAM compatibility issues steken weer eens de kop op. Wordt in dit geval niet makkelijk gemaakt door het feit dat Asus geen QVL meer online heeft staan voor dit bord of voor andere leden van de P4B-familie, ook niet op hun FTP-site :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:48:
[...]

* dion_b voelt zich oud - eerste eigen PC was een Pentium 60 met 8MB RAM, en eerste computer was een ZX81 in 1981 met 1kB :o
offtopic:
Ik voel met dion_b mee, good old zx81 :)
De Z80 staat trouwens nog steeds niet tussen de keuzes bij het opmaken van je profiel, jammer.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
heb je laatste bios?

wat gebeurt er als je 1x 256 + 2x 1 GB erin zet? Zowieso heb je geen dual channel, dus dat is ook geen bezorgdheid.

Volgens mij zou het ook aan de timings kunnen liggen, nl dat het bordje de spd niet goed kan uitlezen en daarom niet kan starten, of dat het voltage verkeerd ingesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je wel al een geheugentest met beide repen apart gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
EDIT: probleem opgelost.
De Dane-Elec's zou ik nog testen ook al wist ik vrij zeker dat ik dit al gedaan had. In slot 1 en 3 gestopt: geen foutmelding en in Taakbeheer netjes 2GB 8)7 Hierna de Kingstons getest en elke willekeurige combinatie van 2 (ik heb er 3) doet het prima... Dus slechte strip is het ook niet geweest :?
Schiet mij maar lek. Sorry dat ik jullie tijd in beslag genomen heb met iets dat (gokje) te maken had met vuile contacten???

Processor volgens CPU-Z: 1600MHz, Northwood, Brand ID 9, 8kB L1 en 512kB L2 cache.
dion_b schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:48:
[...]

[...]

Grr, wat zei ik over "bankjes"...

Je hebt een 256MB DIMM. Hoeveel banks dat is is helemaal een kwestie van je geheugencontroller :o

Als je de DIMMs iets 'populairs' wilt noemen, noem ze dan "reepjes" ofzo, maar niet "bankjes".
Mijn eerste computerervaring was ook een ZX81 waarvan ik de 16k uitbreidingsmodule was vergeten in te prikken en het geheugen (te) vol heb geprogrammeerd... Halve middag werk was opeens niet meer op te slaan, maar desondanks heeft dit niet voorkomen dat ik nog vele malen ben vergeten om tijdig back-ups te maken... ZX81 was van mijn vader die bij een (jongere, later Apple-idolate) collega-leraar computerles volgde. Overigens ligt deze netjes bij mijn ouders thuis, evenals mijn eerste eigen C64.

Voor de rest van je post: Sorry van de bankjes... Da's een van mijn problemen, dat ik de terminologie ongetwijfeld niet altijd correct gebruik, en dat maakt het begrijpen niet makkelijker (jullie begirp wat ik bedoel en mijn begrip wat de manual bedoelt).
Tevens zal ik de rest van de post doorworstelen en de gevraagde info verstrekken. Ik heb plaatjes gepost omdat ik niet weet wat de belangrijke info is, dus als ik alleen het stickertje overtyp, willen jullie wellicht juist de chips weten... Ik dacht zo de meeste info op de meest efficiente wijze aan te leveren.

Voor wat betreft de bios: nog nooit een bios geflashed 8)7 , dus zal eerst eens kijken welke versie het is...

Samenvattend: ik ga info verzamelen en kom er op terug.

_/-\o_ Thanks so far Dion en anderen.

En ja, de 1GB bankjes, sorry stripjes geheugen werken afzonderlijk prima. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door R-P op 19-08-2011 14:01 . Reden: Had ik maar typles genomen, dan maakte ik nu niet zo veel fouten ]

Pagina: 1