* dion_b voelt zich oud - eerste eigen PC was een Pentium 60 met 8MB RAM, en eerste computer was een ZX81 in 1981 met 1kB 
Hier de twee setjes die ik volgens mij allebei geprobeerd heb (begin nu te twijfelen of ik de Dane Elec's geprobeerd heb, zal ik voor alle zekerheid nog doen). Foto is van twee dezelfde met voor en achterkant. De 256 bankjes heb ik niet eruitgehaald (maar weet zeker dat dit 8 chips en enkelzijdig betreft) en de 1GB die erinzit is gelijk aan de Kingston.
Grr, wat zei ik over "bankjes"...
Je hebt een 256MB DIMM. Hoeveel banks dat is is helemaal een kwestie van je geheugencontroller
Als je de DIMMs iets 'populairs' wilt noemen, noem ze dan "reepjes" ofzo, maar niet "bankjes".
Hoezo plaatjes
Relevante info:
Pic 1:
Dane-Elec D1D400-064283NG DIMMs met 16 chips, Hynix HY5DU12822DTP-D43
Pic 2:
Kingston KVR 400X64C3A/1G DIMMs met 16 chips, merkloze K58C2512804SBI5
Als je gaat googlen of gewoon de chip opschrift uitpluist (bijv
hiermee) kom je erachter dat dat dus 64Mx8 512Mb chips zijn, zie ook
hier, dus zijn het echt dubbelzijdige DIMMs.
Maar goed, dat zijn alleen de 1GB DIMMs, enige wat we weten is dat zij het niet doen.
Die 256MB DIMMs die wel werken zijn nog onbekend. Daarbij komt dat je *NIET* kunt zeggen dat ze enkelzijdig zijn puur omdat ze enkel aan één kant chips hebben. Voor hetzelfde geld zijn het 16Mx16 chips en hebben ze dus 128 datalijnen en is de module dus dubbelzijdig ongeacht hoeveel en waar de chips zitten
Enige maat voor dubbelzijdigheid is het aantal datalijnen en dat weet je pas als je weet welke chips erop zitten. Graag dat dus alsnog posten, en het liefst gewoon in platte text ipv in onnodige plaatjes.
Voor wat betreft je opmerking over chipsstructuur: ik snap de opmerking uit de manual niet (snap niet wat rows zijn), dus wellicht verklaard dat al iets... Uit je link lees ik dat ik geen twee double sided reepjes met 16 chips kan gebruiken, uit de manual lees ik dat dit wel kan (even los van het feit dat jou link over de Intel 440 chipset gaat en ik de een 845 chipset heb)
Het
voorbeeld in de FAQ gaat over een i440BX, maar behalve dat de cijfers anders zijn (i845D kan 512Mb max aan waar de i440BX hooguit 128Mb aankan) gaat het verhaal exact zo op

Of ik ben gewoon te dom... Ben een electrotechnicus van huis uit, dus solderen snap ik, maar computers worden me te ingewikkeld sinds de eerste pentiums...
[
afbeelding]
Valt best mee hoor. Probleem is dat Asus beetje rare terminologie gebruikt. "Rows" zou ik gewoon "banks" noemen.
Wat ze aangeven is simpel zat: de chipset kan vier banks tegelijk aan. Slot 1 kan te allen tijde twee banks bevatten, maar de overige twee zijn gedeeld tussen slot 2 en 3. Als je zowel slot 2 als 3 wilt gebruiken kun je daarin dus alleen enkelzijdig geheugen gebruiken. Wederom, let op dat dit *NIET* slaat op waar de chips zitten, enkel hoeveel datalijnen ze bij elkaar hebben. 64=enkelzijdig, 128=dubbelzijdig. Daarom is de spec van de chips (en dus niet een of ander pic van de DIMMs) zo relevant.
Maar goed, als je 2x 1GB in slots 1 en 2 vrot zou het prima moeten werken.
[...]
Thanks, er is niet zo heel veel winst te behalen. Kan ik beter uitvinden wat er mis is met de Celeron 2.66 computer

(en de frequentie van het geheugen aanpassen als ik de snelle 2GB aan de gang krijg)
Er zijn wel degelijk Celeron 2.66GHz CPUs voor So478 (een versie van de Prescott Celeron D 330 om precies te zijn), maar dan nog moet de hogere FSB, lagere voltage en hoger vermogen van Prescott ondersteund zijn, en dat is hier dus niet het geval.
Sowieso is bij het Netburst-architectuur (P4 en afgeleide Celeron) het verschil tussen 128, 256 en 512MB cache enorm. Als je 1.6GHz een Northwood is (512kB L2 cache) zal dat niet onderdoen voor een Celeron D 2.6GHz. Maar goed, de 1.6GHz Northwood stond ook bekend als OC-wonder, als je moederbord de 133MHz, 533MT/s FSB van de Celeron D aankon zou je het op 2.133GHz kunnen draaien, wat stukken sneller zou zijn. Maar ook dat is met dit bordje geen optie.
Rest de vraag wat er mis is met het geheugen. Ik kan twee dingen bedenken:
1) de volgorde van DIMM sloten is omgekeerd van wat je verwacht. Je denkt dus dat je het in 1 en 2 stopt, terwijl je het feitelijk in 2 en 3 aan het stoppen bent. Het kan zijn dat het fout in de manual staat. Probeer dus ook eens de 'foute' combinatie en kijk of dat lukt
2) Asus' notoire RAM compatibility issues steken weer eens de kop op. Wordt in dit geval niet makkelijk gemaakt door het feit dat Asus geen QVL meer online heeft staan voor dit bord of voor andere leden van de P4B-familie, ook niet op hun FTP-site