Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Win7] Gigabites op mijn C: verdwijnen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een "probleem" of meer (voor mij) een soort van mysterie:

Toen ik mijn pc aangeschaft heb, heb ik met opzet voor een snelle SSD gekozen. Helaas zijn deze niet goedkoop, maar ik dacht met een 128gb schijf het wel te redden. Effectief blijft daar dan 110 van over, maar ik mis afgezien daarvan nog 25gb van mijn plaats.

Als ik de settings van de schijf bekijk staat er dat ik precies 78gb in gebruik heb, terwijl als ik alle files in de c: schijf (inc de verborgen mappen) 52,4gb gebruik. Dat is dus een dikke 25gb die ik mis van een sowieso al erg kleine schijf.

Verder ben ik me er wel van bewust dat er systeemfiles en dergelijke dingen op de c: staan die niet meegeteld worden, maar 25gb lijkt me wel erg veel voor deze dingen. Ik heb overigens 12gb intern geheugen. Voor zover ik weet werd de pagefile (die dus ook 12gb is) in WinXP wel meegeteld als file, maar ik weet niet hoe dat in Win7 zit...? Dat zou in ieder geval de helft verklaren.

Heeft iemand een idee waar mijn 25gb naartoe zijn ?

Bedankt,
Yori

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Zowieso zou ik je page file niet op de SSD zetten.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer eens te kijken waar de diskspace heen is met Treesize: http://www.jam-software.com/treesize/

Vermoedelijk zit het gewoon in je Windows system files.

Ik kan je overigens wel aanraden je swap/pagefile uit te zetten als je 12GB ram hebt. En anders in ieder geval _niet_ op je SSD zetten anders zal de levensduur flink beperkt zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Wolfboy op 14-08-2011 01:59 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hibernate file heeft ongeveer dezelfde grootte als je geheugen. Dus dat tik aardig aan.

Maar niemand kan je hier vertellen waar je ruimte naartoe is, daarvoor zijn inderdaad programma'tjes zoals Wolfboy noemt gemaakt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je alle files in C:\ hebt geselecteerd, zit je pagefile en je hibernate file daar ook bij. Dat zijn respectievelijk pagefile.sys en hiberfil.sys. ;)

offtopic:
Gigabites? Zal wel zeer doen dan, zo'n grote beet >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 14-08-2011 02:03 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Compizfox schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 02:02:
Als je alle files in C:\ hebt geselecteerd, zit je pagefile en je hibernate file daar ook bij. Dat zijn respectievelijk pagefile.sys en hiberfil.sys. ;)

offtopic:
Niet als 'hide protected operating system files' en verborgen bestanden uit staan, wat standaard zo is B)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties !

De SSD is toch stukken sneller als de HD, waardoor hij juist geschikter word voor de page file (dat is toch die die de taak van het geheugen overneemt als dat vol raakt ?)

Hybernate file heb ik niet, ik sluit deze pc altijd gewoon af.
Compizfox schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 02:02:

offtopic:
Dan moeten ze toch gezien worden als ik de mappen selecteer en kijk hoe groot ze zijn ? dan vallen die dus niet onder de 25 gb die ik mis :(

Ik zal sowiso dat programma checken, misschien geeft dat duidelijkheid.

Hoe zit dat eigenlijk met die hybernate file, ik weet dat je die in inwods xp moest activeren zeg maar, als je dat neit had gedaan kon je uiteraard niet hybernaten, maar kostte het je ook geen hybernate file.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 02:44:
[...]

Niet als 'hide protected operating system files' en verborgen bestanden uit staan, wat standaard zo is B)
Waar kan ik dat uitzetten ?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[google=hide protected operating system files]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 02:44:
Thanks voor de reacties !

De SSD is toch stukken sneller als de HD, waardoor hij juist geschikter word voor de page file (dat is toch die die de taak van het geheugen overneemt als dat vol raakt ?)
RAM-geheugen is bedoeld om veel data heel snel voor korte momenten op te slaan. Als je over moet op je Pagefile gaat die data dus naar je hardeschijf. SSD staan bekend om hun korte levensduur vanwegen het beperkt aantal lees/schijf bewerkingen. Dus je hebt misschien wel een snelle pagefile, maar door al dat lezen en schrijven naar de SSD gaat je levens duur heel rap achteruit.

Ik heb zelf even alles geselecteerd in mijn effectieve 149GB c: schijf. schijfbeheer geeft aan dat ik 92 GB in gebruikt heb, en alles selecteren en dan eigenschappen geeft 86GB aan. Dus windows zal iets wel niet mee rekenen als je alles selecteerd. (ja, ik heb beide hiden files en system files op showen staan) Ik heb GEEN SSD, dus het ligt NIET aan dat het een SSD hardeschijf is.

Los daarvan is alles selecteren en dan eigenschappen een beetje toch wel een beetje een amateuristische manier van schijfruimte bekijken.
Hoe zit dat eigenlijk met die hybernate file, ik weet dat je die in inwods xp moest activeren zeg maar, als je dat neit had gedaan kon je uiteraard niet hybernaten, maar kostte het je ook geen hybernate file.
Of hybernation aan staat hangt een beetje af van hoe windows geïnstalleerd is. Op mijn Acer laptop staat het standaard aan als ik een reinstall doe via de recovery disk. Maar bij mijn losse licentie op mijn zelfbouw pc staat het weer standaard uit.

Bij de nederlandse windows heet Hybernate trouwens Slaapstand. Niet te verwarren met stand-by. ;) Bracht bij mij nogal verwarring de eerste keer.

[ Voor 23% gewijzigd door Borgoth op 14-08-2011 03:24 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52
Volgens mij kan het wel ongeveer kloppen... althans als je na gaat dat het pagefile minimaal zo groot is als je RAM (dus 12GB) plus nog eens een hibernate file (ong. 8GB), dan kom je al aardig in de richting van de 25GB. Ik weet niet of het wisselbestand qua grootte er ook nog wordt bijgeteld.... :S.... mja in de richting kom je iig.

Die hibernate kan je prima uitzetten... je SSD is als het goed is toch snel zat, dus waarom niet gewoon afsluiten en later weer volledig opstarten.
Edit: Hm... ik zie nu dat je dat al deed. ;)

BTW: Hibernate kan je uitzetten via "cmd".
In het start menu typ je in het zoekvenster “cmd” klik dan met de rechtermuisknop daarop
en kies voor Als Administrator uitvoeren.
In het geopende Dosvenster typ je nu "powercfg -h off".
En druk op Enter. Soms kan ’t even duren alvorens de opdrachtprompt terug komt.
Sluit het venster terug, je Hybernation staat nu uit.
Bron: SSD optimalisatie W7

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Hibernate moet je gewoon op je SSD laten staan. Ook al heeft een SSD misschien een kortere levens duur, de meeste mensen doen meestal toch niet langer als 4 jaar met eenzelfde PC meer. Wat wel slim is -althans wat ik gedaan heb- is de pagefile kleiner en statisch maken. Die van mij staat vast op 2GB (heb 8GB ram), dat is over het algemeen wel genoeg en je krijgt geen gezeur met programma's die gewoon willen dat je een pagefile hebt.

Systeem specs

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11 10:36
Behalve de pagefile en hibernate file, is er natuurlijk ook nog de System Volume Information directory, waarin Windows zijn system restore points opslaat (per schijf). Die wil ook nog wel eens groot worden als je veel restore points hebt.

Je kunt in Windows per schijf de maximale grootte van System Restore instellen (of het helemaal uitschakelen, maar dat heeft uiteraard weer andere nadelen).

[ Voor 4% gewijzigd door Maniakje op 14-08-2011 04:33 ]

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Meeste mensen hebben naast een ssd ook een hd, omdat een ssd gewoon te klein is.
Dan kunnen ze data op de hd zetten.
128GB is gewoon niks tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Borgoth schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 03:13:
[...]

Ik heb zelf even alles geselecteerd in mijn effectieve 149GB c: schijf. schijfbeheer geeft aan dat ik 92 GB in gebruikt heb, en alles selecteren en dan eigenschappen geeft 86GB aan.

...

Los daarvan is alles selecteren en dan eigenschappen een beetje toch wel een beetje een amateuristische manier van schijfruimte bekijken.

...

Bij de nederlandse windows heet Hybernate trouwens Slaapstand. Niet te verwarren met stand-by. ;) Bracht bij mij nogal verwarring de eerste keer.
Ja maar 6gb kan ik nog wel begrijpen, ik mis 25gb

Wat is daar amateuristisch aan ? Ik kijk gewoon hoeveel plek er in mijn mappen is, want ik mis blijkbaar 25gb, zo'n 25% van mijn harde schijf. Vertel mij eens, hoe kijken professionals hoeveel plaats ze nog op hun harde schijf hebben ?

Ik ben verder wel bekend met het hybernate / slaapstand gebeuren. In windows xp moest ik dat zelf aanzetten, maar dat heb ik hier nog niet gedaan, waar vind ik dat ? heb even gekeken maar kan het niet vinden. Ik heb namelijk wel een "slaapstand" menu bij mjn afsluit menu (maar geen stand by ?) en bij winxp verscheen die optie pas als ik die file aangezet had. Ik start inderdaad toch altijd gewoon op, ik doe niet aan slaapstanden op mijn desktop dus eigenlijk wil dat gewoon uit zetten dan.

Waar kan ik dat doen ? Bij de energieinstellingen staat al dat de computer "nooit" in slaapstand moet gaan

• Aardwolf
Bij energie-instellingen kan je hem instellen dat ie dat niet moet doen nee, maar die 8GB blijft hij dan als het goed is nog van je schijf snoepen. Als jij weet dat je het toch nooit gebruikt, dan kan jet het via de opdrachtprompt geheel uitzetten, zoals ik in mn eerdere post heb geschreven.

In die SSD tutorial staan nog veel meer dingen die je uit kunt/mag zetten en dus ruimte bespaart.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:52:
[...]
Wat is daar amateuristisch aan ? Ik kijk gewoon hoeveel plek er in mijn mappen is, want ik mis blijkbaar 25gb, zo'n 25% van mijn harde schijf. Vertel mij eens, hoe kijken professionals hoeveel plaats ze nog op hun harde schijf hebben ?
Dat dus:
Maniakje schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 04:32:
Behalve de pagefile en hibernate file, is er natuurlijk ook nog de System Volume Information directory, waarin Windows zijn system restore points opslaat (per schijf). Die wil ook nog wel eens groot worden als je veel restore points hebt.

Je kunt in Windows per schijf de maximale grootte van System Restore instellen (of het helemaal uitschakelen, maar dat heeft uiteraard weer andere nadelen).
Overigens heb ik zelf system restore uit staan, dat scheelt een hoop ruimte op je C maar geeft geen valnet als er iets mis gaat. (ik kies dan gewoon een herinstallatie en mijn belangrijke data staat ook in een datacenter.)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:52:
[...]

Ja maar 6gb kan ik nog wel begrijpen, ik mis 25gb

Zoals al eerder gezegd werdt, met tools die hiervoor bedoeld zijn.

Voorbeelden hiervan, TreeSize, WinDirStat, SpaceSniffer, Disk Space Fan of OverDisk

• Aardwolf
Wat me nog te binnen schoot: Heb je op je C schijf toevallig ook Windows.old staan vanuit een herinstallatie op je SSD? Toevallig kwam ik vandaag bij mezelf daar nog naar aan het kijken, dat scheelde op mijn 160GB SSD toch maar weer even een luttele 28GB. Haha! Dat loont zich nog eens :9.

Overigens als dat het geval is dat je die er nog op hebt staan, dan kan je die gewoon verwijderen met Windows schijfopruiming, dus niet met de Delete-knop oid. :)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Heb je niet hetzelfde probleem als ik had? :+

[Win7] Waar o waar is mijn diskspace heen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens even verder kijken aan de hand van de gegeven informatie ! Bedankt :)

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 14:34
marcel87 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 03:30:
Volgens mij kan het wel ongeveer kloppen... althans als je na gaat dat het pagefile minimaal zo groot is als je RAM (dus 12GB) plus nog eens een hibernate file (ong. 8GB), dan kom je al aardig in de richting van de 25GB. Ik weet niet of het wisselbestand qua grootte er ook nog wordt bijgeteld.... :S.... mja in de richting kom je iig.

Die hibernate kan je prima uitzetten... je SSD is als het goed is toch snel zat, dus waarom niet gewoon afsluiten en later weer volledig opstarten.
Edit: Hm... ik zie nu dat je dat al deed. ;)

BTW: Hibernate kan je uitzetten via "cmd".

[...]

Bron: SSD optimalisatie W7
12GB Pagefile + 8GB Hibernate krijg je er ook nog de indexering van NTFS bij. dus zou goed 25gb kunnen zijn!

-

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Die pagefile moet echt niet op je SSD staan! Zoals al gezegd is dit slecht voor de levensduur en ookal gaat een PC misschien (voor sommigen) maar 4 jaar mee, die SSD kan je altijd nog gebruiken in je volgende pc want je kan er meer dan genoeg hardeschijven in kwijt. Met 12 GB RAM zou eigenlijk de pagefile toch amper mogen gebruikt worden. Zet ze dus op je gewone hardeschijf.
Hibernate (=sluimerstand) staat dacht ik standaard aan en die file zou ook standaard er moeten zijn. Ik weet niet of je die file kan verplaatsen (Eerste hit op google zegt bij mij van niet), maar ik dacht wel dat je m kan uitschakelen. (ook te overwegen, want een SSD boot normaal snel en aangezien je het toch niet gebruikt.)
Daarnaast kan je ook systeemherstel limiteren in hardeschijfgebruik. (dit doe je door rechtermuisknop op 'Deze Computer', dan 'Eigenschappen' klikken, dan aan de linkerkant 'Geavanceerde systeeminstellingen', dan het tabblad 'Systeembeveiliging', de SSD aanklikken en op configureren klikken en de gewenste optie aanvinken en de % goed zetten )

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Thmz159 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 18:40:
Die pagefile moet echt niet op je SSD staan! Zoals al gezegd is dit slecht voor de levensduur en ookal gaat een PC misschien (voor sommigen) maar 4 jaar mee, die SSD kan je altijd nog gebruiken in je volgende pc want je kan er meer dan genoeg hardeschijven in kwijt. Met 12 GB RAM zou eigenlijk de pagefile toch amper mogen gebruikt worden. Zet ze dus op je gewone hardeschijf.
Hibernate (=sluimerstand) staat dacht ik standaard aan en die file zou ook standaard er moeten zijn. Ik weet niet of je die file kan verplaatsen (Eerste hit op google zegt bij mij van niet), maar ik dacht wel dat je m kan uitschakelen. (ook te overwegen, want een SSD boot normaal snel en aangezien je het toch niet gebruikt.)
Daarnaast kan je ook systeemherstel limiteren in hardeschijfgebruik. (dit doe je door rechtermuisknop op 'Deze Computer', dan 'Eigenschappen' klikken, dan aan de linkerkant 'Geavanceerde systeeminstellingen', dan het tabblad 'Systeembeveiliging', de SSD aanklikken en op configureren klikken en de gewenste optie aanvinken en de % goed zetten )
Over die pagefile is net al 100 keer gezegd dat die op de SSD de beste performance geeft. De read/write ratio is 40:1 of zo, dus over slijtage zou ik niet wakker liggen. En zelfs al heb je 128GB RAM, er zal gepaget worden.

Maar dit is offtopic...

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
YellowOnline schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 18:45:
[...]

Over die pagefile is net al 100 keer gezegd dat die op de SSD de beste performance geeft. De read/write ratio is 40:1 of zo, dus over slijtage zou ik niet wakker liggen. En zelfs al heb je 128GB RAM, er zal gepaget worden.

Maar dit is offtopic...
Met 128GB RAM zal er zeker geen nood zijn om te pagen. :+

Maar alleen met extreme situaties heb je toch maar meer als 12GB RAM nodig? Buiten videobewerking kan ik me niet echt iets (wat een normale persoon op een pc doet) bedenken dat echt intensief pagefile gebruikt. Zelfs bij mijn 4 GB RAM wordt ie nooit aangesproken tijdens gamen of audiobewerking :p Ja, de pagefile word standaard voor enkele tientallen mb's gebruikt maar dit doet windows bewust en het zal daarom weinig invloed hebben of die pagefile op ssd staat of op hdd.
En wat de TS wilt is toch hardeschijfruimte winnen? Ik weet niet hoeveel de pagefile van TS is maar als dat 1:1 is met zijn RAM dan verspilt ie zo wel 12 GB die voor veel nuttigere dingen kunnen gebruikt worden. Anders kan de TS natuurlijk ook zijn pagefile op de SSD verkleinen naar bv 500 MB en er eventueel nog eentje bijzetten op de HDD. (al weet ik niet of windows dan eerst de SSD gaat gebruiken voor te pagen?)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zet de pagefile gewoon uit als je 12GB hebt. Die pagefile zul je dan namelijk echt niet nodig hebben :P

Verder kun je, als je wel een pagefile nodig hebt, die inderdaad prima op een SSD zetten, zie hierboven voor redenen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Compizfox schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:34:
Zet de pagefile gewoon uit als je 12GB hebt. Die pagefile zul je dan namelijk echt niet nodig hebben :P

[...]
Omdat andere mensen het beter kunnen uitleggen dan ik:
Many people seem to assume that Windows pushes data into the pagefile on demand. EG: something wants a lot of memory, and there is not enough RAM to fill the need, so Windows begins madly writing data from RAM to disk at this last minute, so that it can free up RAM for the new demands.

This is incorrect. There's more going on under the hood. Generally speaking, Windows maintains a backing store, meaning that it wants to see everything that's in memory also on the disk somewhere. Now, when something comes along and demands a lot of memory, Windows can clear RAM very quickly, because that data is already on disk, ready to be paged back into RAM if it is called for. So it can be said that much of what's in pagefile is also in RAM; the data was preemptively placed in pagefile to speed up new memory allocation demands.

Describing the specific mechanisms involved would take many pages (see chapter 7 of Windows Internals, and note that a new edition will soon be available), but there are a few nice things to note. First, much of what's in RAM is intrinsically already on the disk - program code fetched from an executable file or a DLL for example. So this doesn't need to be written to the pagefile; Windows can simply keep track of where the bits were originally fetched from. Second, Windows keeps track of which data in RAM is most frequently used, and so clears from RAM that data which has gone longest without being accessed.

Removing pagefile entirely can cause more disk thrashing. Imagine a simple scenario where some app launches and demands 80% of existing RAM. This would force current executable code out of RAM - possibly even OS code. Now every time those other apps - or the OS itself (!!) need access to that data, the OS must page them in from backing store on disk, leading to much thrashing. Because without pagefile to serve as backing store for transient data, the only things that can be paged are executables and DLLs which had inherent backing stores to start with.

There are of course many resource/utilization scenarios. It is not impossible that you have one of the scenarios under which there would be no adverse effects from removing pagefile, but these are the minority. In most cases, removing or reducing pagefile will lead to reduced performance under peak-resource-utilization scenarios.
Bron

• Aardwolf
Begrijp ik het dan goed, dat het uitschakelen van het pagefile zorgt dat het systeem langzaam of instabiel wordt wanneer er meer dan 80% van het RAM geheugen moet worden aangesproken.

Mede als ik de laatste zin in de laatste alinea lees van het gequote stuk, dan boeit het dus niks tot vrij weinig. Het enige wat er gebeurt is dat de pc niet vol gas kan doorgaan met de processen tijdens piekmomenten van hoeveelheden data die oorspronkelijk in het RAM moeten worden geladen.

De gele man (YellowOnline) mag zeggen of ik dit ongeveer goed zeg.

Overigens heb ik zelf hier de pagefile ook uitstaan op beide pc's (ene met 4GB RAM en 160GB SSD, andere met 8GB RAM en 120GB SSD), maar ik moet zeggen dat ik er niks naars van merk. Op de pc met 4GB RAM werk ik nu bijna dagelijks al vanaf begin november 2010.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Lang verhaal kort... als je nooit aan de max van je geheugen zit dan is je swapfile idd. onnodig.

Het hele verhaal over de executables en DLL's die niet meer ingeladen zouden zijn is bij zo'n SSD natuurlijk ook niet heel erg relevant meer ;)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
marcel87 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:22:
Begrijp ik het dan goed, dat het uitschakelen van het pagefile zorgt dat het systeem langzaam of instabiel wordt wanneer er meer dan 80% van het RAM geheugen moet worden aangesproken.

Mede als ik de laatste zin in de laatste alinea lees van het gequote stuk, dan boeit het dus niks tot vrij weinig. Het enige wat er gebeurt is dat de pc niet vol gas kan doorgaan met de processen tijdens piekmomenten van hoeveelheden data die oorspronkelijk in het RAM moeten worden geladen.

De gele man (YellowOnline) mag zeggen of ik dit ongeveer goed zeg.

Overigens heb ik zelf hier de pagefile ook uitstaan op beide pc's (ene met 4GB RAM en 160GB SSD, andere met 8GB RAM en 120GB SSD), maar ik moet zeggen dat ik er niks naars van merk. Op de pc met 4GB RAM werk ik nu bijna dagelijks al vanaf begin november 2010.
Even een aanvulling op Yellow.

Windows 7 gebruikt je RAM om en heleboel dll's en applicaties in te laden. Zelfs van applicaties die je nog niet gebruikt!. Dit zorgt ervoor dat je apps sneller opstarten, veel data staat immers al in het RAM. Zonder PF is er dus minder RAM vrij voor SuperFetch.

Wanneer je je PF uitzet dan kunnen sommige applicaties meer geheugen gaan gebruiken.
Nagenoeg alle applicaties reserveren namelijk standaard een bepaalde hoeveelheid Virtual Memory (Pagefile/RAM), ook al gebruiken ze het nog niet actief! Wanneer je geen Pagefile hebt, zal hij je gewone RAM moeten gebruiken om toch aan de Virtual Memory behoefte van de applicatie te voldoen.
Photoshop is een leuk voorbeeld hiervan, deze geeft zelfs waarschuwingen als je geen pagefile hebt.
bron

Duik maar eens in de performance counters die in de bron worden genoemd.
Zo zul je zien dat ondanks een hele sloot geheugen er nog steeds pages naar je pagefile worden geschreven.
Het is dus echt niet zo dat je PF alleen gebruikt wordt wanneer je door je RAM heen bent.

Computer says no

• Aardwolf
Prima, bedankt voor de info. :)

Nou wil ik toch wat offtopic gaan t.o.v. de vraag van de TS.

Wat ik me dan toch begin af te vragen is waarom vele sites, waaronder fora van SSD fabrikanten het veel hebben over optimalisatie instelling, waarbij onder andere juist de pagefile uit wordt gezet. Dit heeft als het goed is een beetje te maken met opslagruimte, maar puur voor het voorkomen van onnodig veel schrijf- en leesacties. Zijn al die mensen dan verkeerd geïnformeerd waardoor zij verkeerde info verspreiden? In principe zou het voor hun juist gunstig zijn als mensen meer gaan schrijven op hun SSD, des te eerder gaat het ding naar de filistijnen en kunnen zij weer een nieuwe verkopen.

Overigens staan er bij dergelijke tutorials wel vaker iets als dit:
It is NOT recommended for typical users with less than 4Gb RAM that are not aware of their system and its RAM use. It is also not recommended without first watching RAM use closely for some time prior to this being done.
En verder wordt er dan ook vaak geadviseerd om dingen als SuperFetch en Prefetch uit te zetten.

Ik vind het inmiddels toch wel wat vreemd worden. Hoe kan het dan dat dergelijke tutorials over verspreid staan en deze al waarheid worden aangedaan. :s
Pagina: 1