Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win7] Waar o waar is mijn diskspace heen?

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Geheel onverwacht krijg ik de melding dat mijn C: vol is. Heb ik plots maar 127MB meer over - da's tien jaar geleden dat ik dit zag :+

De som van alles op mijn C is pakweg 50GB. Waar is de andere 70GB gebleven vraag ik me af? Ik heb geen BitLocker - die tijdens de encryptie eenzelfde beeld geeft - dus daar ligt het niet aan. Het is ook een zuivere systeemdrive: alle data staat op een andere schijf (vandaar dat Users leeg is).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VbzDtRvyOlbQOrfpCa60Ffde/full.png

Ik hoor graag jullie hypotheses. Misschien nog interessant om op te merken: het gaat over een SSD schijf. Kan daar wat geks mee aan de hand zijn? Enfin, ik zoek nog verder terwijl ik dit post uiteraard.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 20:58
Laat er eens SpaceSniffer op los. Die vindt wel wat er mist.

[ Voor 43% gewijzigd door Orwell op 11-07-2011 18:48 ]

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Orwell schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:47:
Run as admin niet vergeten.

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:10
Meestal heeft dit te maken met virtueel geheugen en systeemherstel.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OM FAQ al gezien? :)
Gaat weliswaar over schijfruimte die niet klopt, maar komt op het zelfde neer.

Systeemherstel staat er niet in maar kan zeker een boosdoener zijn, evenals Tempfiles en IE / FF cache.
Als dit een beetje recente versie van WIndows is (7?) verwacht ik geen gekke dingen in je swapfile :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Orwell schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:47:
Leuk tooltje, dat kende ik niet. Mooie visualisering. M'n vermiste space komt er wel op als ik op het spookje klik nu, maar het duurt echt lang. De scan is al een half uur bezig nu.
Joolee schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:56:
[...]

Run as admin niet vergeten.
Ja, zag ik ook na enkele Access Denieds. :)
The Eagle schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:11:
OM FAQ al gezien? :)
Gaat weliswaar over schijfruimte die niet klopt, maar komt op het zelfde neer.

Systeemherstel staat er niet in maar kan zeker een boosdoener zijn, evenals Tempfiles en IE / FF cache.
Als dit een beetje recente versie van WIndows is (7?) verwacht ik geen gekke dingen in je swapfile :)
Systeemherstel staat uit. Tempfiles en caches staan op een andere drive en die zouden sowieso meegerekend worden in mijn berekening. Swap en hibernate zijn meegerekend zoals je kan zien in m'n screenshot.

En ook: het is van het ene moment op het andere, niet geleidelijk, dat m'n space weg is :/

[ Voor 37% gewijzigd door YellowOnline op 11-07-2011 19:14 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
vergeet ook http://windirstat.info/ niet, de opvolger van sequoiaview, doet hetzelfde

• Orwell
YellowOnline schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:12:
[...]

Leuk tooltje, dat kende ik niet. Mooie visualisering. M'n vermiste space komt er wel op als ik op het spookje klik nu, maar het duurt echt lang. De scan is al een half uur bezig nu.
Hmm, dat is vreemd. Hier is 'ie na 5 minuten wel klaar met 300GiB kleine(!) rommel op een HD103SJ. Zelfs op een 'oude' 250GB-Seagate (van 2005 ofzo) gaat het nog redelijk vlotjes (al staan daar alleen maar grote ISO's op).

Zou toch echt wat sneller moeten gaan.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Orwell schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:25:
[...]

Hmm, dat is vreemd. Hier is 'ie na 5 minuten wel klaar met 300GiB kleine(!) rommel op een HD103SJ. Zelfs op een 'oude' 250GB-Seagate (van 2005 ofzo) gaat het nog redelijk vlotjes (al staan daar alleen maar grote ISO's op).

Zou toch echt wat sneller moeten gaan.
Zonder elevated prompt had ie ook meteen gedaan, maar mét zit ie nog steeds aan 43%.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
"System Restore and Shadow Copies"

Disk > Properties > Disk Cleanup > (Clean up system files) > Tab:More Options > System Restore and Shadow Copies - Clean up

Ik heb mijn Windows System restore ook uit staan, maar het kwam al eens voor dat ik +100GB aan space vrij heb kunnen maken met deze knop.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:33:
"System Restore and Shadow Copies"

Disk > Properties > Disk Cleanup > (Clean up system files) > Tab:More Options > System Restore and Shadow Copies - Clean up

Ik heb mijn Windows System restore ook uit staan, maar het kwam al eens voor dat ik +100GB aan space vrij heb kunnen maken met deze knop.
Goed idee, maar dat had ik ook al gedaan vooraf - de volledige cleanup én de Previous Versions.

Edit: na 100 minuten zit SpaceSniffer nog niet verder dus ik stop het programma. Ik dnek dat ik me toe ga leggen op SSD en dat het probleem daar is en niet bij het OS.

[ Voor 14% gewijzigd door YellowOnline op 11-07-2011 20:27 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk eens met diskpart?
list vol, sel vol en detail vol kunnen je wat laten zien dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Kijk eens even naar het backup-programma dat in Windows zit. Een tijdje geleden had ik hier een laptop van iemand waar de harddisk ook van vol zat en als ik de mappen selecteerde en de eigenschappen opvroeg kwam ik ook niet aan de totale grootte. De backup stond op dezelfde schijf ingesteld maar om een of andere reden kreeg ik, als ik de eigenschappen van die map apart opvroeg, niet de 40GB te zien wat het bleek te zijn.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-11 22:16

M2M

medicijnman

In ieder geval is je windows dir aan de grote kant. Bovendien moet je maar eens kijken wat er allemaal in de system volume information map zit. Kan ook nog best wat troep zijn. Kans bestaat dat je geen toegang hebt, maar dat moet je even googlen hoe je daar wel toegang tot krijgt.

En je kunt natuurlijk altijd een ghost image backup maken en kijken hoe groot die is. Eventueel later op een verse SSD terug zetten :)

-_-

• base_
Verborgen bestanden weergeven en systeembestanden weergeven beide aangezet? Probeer ook even de windows schijfcontrole (zonder sectoren controle, met automatisch repareren), er kan een fout in je bestandssysteem zitten. Daarnaast met http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html even de health/smart checken (deze werkt ook met usb schijven overigens, erg handig)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
@alt-92: Ik ben nu op het werk, maar ik zal vanavond eens zien of diskpart er een licht over kan laten schijnen
@FlipFluitketel: Dat is zeker en vast disabled.
@M2M: Een grote Windows-map is normaal als je veel programma's hebt. WinSXS houdt verschillende versies van verschillende DLLs bij bijvoorbeeld.
@base_: Ja, zoals je kan zien op de screenshot zijn die zichtbaar. Met schijfcontroletools wou ik gisterenavond aan de slag, maar dat is er niet meer van gekomen omdat mijn wederhelft andere plannen met me had :)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even CHKDSK laten draaien? Misschien is je boekhouding in de war?

Dan is het ook logisch dat de tools er niet uitkomen bij het indexeren van je spullen.

• base_
inderdaad chkdsk / windows disk properties->tools->check now, die zou ik eerst eens proberen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even voor alle zekerheid: het screenshot dat je in de TS zet, is niet van windows zelf maar van een ander tooltje. prima, maar ook dat tooltje kan problemen hebben met SSD's ;) Wat zegt windows explorer / diskmanager er zelf van?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:07:
Even voor alle zekerheid: het screenshot dat je in de TS zet, is niet van windows zelf maar van een ander tooltje. prima, maar ook dat tooltje kan problemen hebben met SSD's ;) Wat zegt windows explorer / diskmanager er zelf van?
Dat is van Total Commander. Zelfs DISKPART zegt hetzelfde (intussen 4GB vrijgemaakt overigens, maar dat heeft hier niets mee te maken) ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
DISKPART> detail volume

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
* Disk 0    Online          119 GB      0 B

Read-only              : No
Hidden                 : No
No Default Drive Letter: No
Shadow Copy            : No
Offline                : No
BitLocker Encrypted    : No
Installable            : Yes

Volume Capacity        :  119 GB
Volume Free Space      : 3291 MB

DISKPART>

Ik ga zometeen schijftools loslaten. Binnen een uurtje of twee zien we wel of het iets oplevert.

Edit: CHKDSK geen verschil :(

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 12-07-2011 21:01 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
't Heeft even geduurd, maar ik heb uiteindelijk de schuldige gevonden. SpaceSniffer crashte steeds en ik had WinDirStat niet geprobeerd omdat het in se hetzelfde soort tool is. Uiteindelijk dan toch maar dat tooltje geprobeerd en met enige aandringen (yup, het is ook verschillende keren gecrashed) (sorry base_, sorry) finaal de schuldige gevonden in C:\Windows\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\Local\Microsoft\Media Player\Art Cache\LocalMLS

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NQ9FZErSs54WVSMg6hnS4Adi/medium.png
Screenshot van WindDirStat

Ah, 2 000 000 image files twv. 70GB. Dat verklaart een en ander. Nu nog in die map geraken om ze te legen. Alleen: met Explorer geraak ik niet eens in de buurt zonder dat het unresponsive wordt. Met TotalCommander geraak ik tot in de juiste map, maar dan hangt ie ook onverbiddelijk. Twee miljoen bestanden in één map is wat veel blijkbaar.

OK, het is een of andere cache van een programma dat ik niet eens gebruik dus de hele Media Player map deleten dan maar. En elke service die ook maar lijkt op Windows Media Player gaat op disable (en nochtans dacht ik dat al gedaan te hebben :s).

TL;DR
De schuldig was Windows Media Player die alles bij elkaar 2 000 000 afbeeldingen heeft gecachet met een gemeenschappelijke grootte van 70GB. 8)7 Op het moment van schrijven worden ze verwijderd, maar het lijkt er op dat dat even kan duren. Ik doe het via Powershell (@1.2GB RAM & 25% CPU) zodat ze niet in de Recycle Bin terechtkomen. Zou ook lachen zijn anders :')

Waar die 2 000 000 bestanden vandaan komen blijft me een raadsel. Mijn muziekcollectie heeft ongeveer 8 000 covers.

Edit: Yay, 80GB (nog 10GB andere dingen verwijderd) terug vrij *O*

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 19-07-2011 22:10 ]

Verwijderd

Windirstat heeft me nog nooit gefaald. Gebruik het zelf ook met regelmaat op share schijven om pijnpunten te vinden en daarmee preventief te kunnen handelen. Vind de in dit topic geleverde tool niet direct makkelijker of handiger.
Persoonlijke voorkeur natuurlijk. :)

• Orwell
Ik ga dat WinDirStat is proberen!

Toch mooi dat het gelukt is. Vreemd genoeg heb ik die map niet eens, terwijl ik wel gewoon altijd met media player luister (heb zo'n 100 CD's met cover). Moet wel zeggen dat vanaf dag één dat ik Win7 had ik eventjes m'n bare-bones-config van de services uit WinXP heb doorgevoerd:

http://gamerneeds.org/bestanden/config.png
http://gamerneeds.org/bestanden/config2.png

Naast deze services draait nog één enkele Service van het type manual: "Windows Management Instrumentation", maar dat is in principe de service voor services.msc.

Die config laat de volgende onderdelen zonder twijfel in leven:
  • Internet
  • Printers en Scanners.
  • G-15-, G-19 en Z-10-apps (niet nodig -> HID uit).
  • Netwerk, excl. IPv6<->IPv4 (Toredo).
Misschien dat je hier nog wat aan hebt. :P

Verwijderd

Bedankt voor de tip dat is zeker een map om in de gaten te houden , bij xp staat die onder een andere directorie :)

C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\Microsoft\Media Player\Art Cache\LocalMLS

• Orwell
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:37:
Bedankt voor de tip dat is zeker een map om in de gaten te houden , bij xp staat die onder een andere directorie :)

C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\Microsoft\Media Player\Art Cache\LocalMLS
He, daar staat die van mij (op Win7) dus ook!

Yellow, ik weet niet exact wat voor OS je hebt, maar die map hoort daar niet?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Orwell schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:42:
[...]

He, daar staat die van mij (op Win7) dus ook!

Yellow, ik weet niet exact wat voor OS je hebt, maar die map hoort daar niet?
Als op jouw W7 Documents and Settings geen symbolic link is, dan heb je een gek probleem ;)

Ik draai al een eeuwigheid W7 x64. Op 't eerste zicht lijkt dat me een Service Profile voor die Homegroup. De opvulling gebeurt door de Windows Media Player Network Sharing Service. Dit is niet te verwarren met een eventuele cache in je eigen user account. Hoe dan ook: die map hoort daar - vanuit het OS gezien - echt wel.

Op mijn vorige install had ik die service meteen afgezet, maar bij mijn nieuwe install op mijn SSD enkele maanden geleden heb ik dat blijkbaar over het hoofd gezien. Die service neemt namelijk ook nog aardig wat CPU in gebruik bij momenten.

Hier overigens iemand met hetzelfde probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door YellowOnline op 21-07-2011 10:25 ]

Verwijderd

Ik gebruik windirstat sinds jaar en dag en het is echt een aanrader. Mooi dat het een en ander met behulp van deze tool is opgelost :)

• Orwell
YellowOnline schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:22:
Als op jouw W7 Documents and Settings geen symbolic link is, dan heb je een gek probleem ;)

Ik draai al een eeuwigheid W7 x64. Op 't eerste zicht lijkt dat me een Service Profile voor die Homegroup. De opvulling gebeurt door de Windows Media Player Network Sharing Service. Dit is niet te verwarren met een eventuele cache in je eigen user account. Hoe dan ook: die map hoort daar - vanuit het OS gezien - echt wel.

Op mijn vorige install had ik die service meteen afgezet, maar bij mijn nieuwe install op mijn SSD enkele maanden geleden heb ik dat blijkbaar over het hoofd gezien. Die service neemt namelijk ook nog aardig wat CPU in gebruik bij momenten.

Hier overigens iemand met hetzelfde probleem.
Link werkt nog hoor. Al die ouwe setups trappen erin. :P

Maar ik bedoelde dat ik dus die map in C:\Windows\(blabla)\LocalMLS niet heb. Komt wss doordat die WMP Network Sharing Service maar 3 minuten gedraaid heeft bij de eerste boot.

En inderdaad, de eigen cache in Users heb ik gewoon wel (en in Documents and Settings omdat die naar Users gaat). ;)
Pagina: 1