Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over lange termijn data opslag (+10 jaar)

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Heb twee 2008 R2 backup server, waar de data (8TB en groeiend) die daar op staat, om nieuwe eisen van de klant (defensie) minimaal 10 jaar en bij voorkeur veel langer moet worden bewaard.

Er worden nu 2 raid 60 arays gebruikt op verschillende locaties, en ge-backupt naar tapes, maar data dat op een HDD staat is gemiddeld maar 3 tot 7 jaar echt veilig, waarna de bits op de HDD hun magnetische lading beginnen te verliezen.

Weet iemand een oplossing hier voor?

Waar ik bij voorkeur naar zoek is een software oplossing die de data op poetst door het op nieuw weg te schrijven naar de zelfde locatie.
Heb hier iets over gelezen een tijd terug, (polishing data), maar weet niet meer waar en of dat een hardware of software oplossing was

Maar een speciale hardware oplossing zit ook in het budget, indien de enige oplossing.

Maar wil eerst wat info inwinnen voor dat ik naar onze leverancier stap voor een oplossing, want ben vast niet de enige die tegen dit probleem aanloopt, en leveranciers kunnen vaak met mooie oplossing komen, die of te duur zijn of niet werken zo als belooft.

En tapes hebben andere problemen zo als slijtage, wat de oplossing nu is, is om een maandelijkse tape backup in luchtdichte verpakking op te slaan, in princiepen voldoen we hiermee ruim aan onze verplichtingen.

Maar ben nooit een echte fan van tapedrives geweest en je bent meestal de data kwijt dat tussen de backup en de crash tijd zit, daarnaast moet van wegen de grote van de backup data deze handmatig na werktijd worden uitgevoerd, en hoewel over uren leuk zijn heb ik meestal wel wat beters te doen dan op 3 tapes te wachten.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09

Reptile209

- gers -

Volgens mij is een hoop info al in dit (oude) topic voorbij gekomen: Data opslaan voor 25 jaar (incl. eventueel recovery)

Wel gek dat je de 'vrijheid' hebt om hier zelf over na te denken, en dat je klant daar niet al een duidelijke mening over heeft?

Zo scherp als een voetbal!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom migreer je je data niet gewoon na een x aantal jaar naar een nieuwe nas? + Externe backup.

www.degroot-it.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

player-x schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:11:

Weet iemand een oplossing hier voor?
Een beetje serieuze storage oplossing geeft je de mogelijkheid om een rolling upgrade van je hardware te doen terwijl je het metafilesystem ongemoeid laat (en dus je data).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 21:01
Ik neem aan dat er ook een policy is dat je de hardware alleen mag gebruiken zolang er garantie & support opzit (conform iso 27001 bijvoorbeeld). Elke 5 jaar de data over naar je storage oplossing die je dan gebruikt en is zit goed?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is dat alleen maar pdf/a's, of bijv. ook maatwerkapplicaties en -bestandsformaten? Maakt nogal uit, natuurlijk.
om nieuwe eisen van de klant (defensie) minimaal 10 jaar en bij voorkeur veel langer moet worden bewaard.
Het lijkt me dan verstandig om de precieze eisen dan te checken; het is vast niet alleen vormvrij 10 jaar bewaren :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Reptile209 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:16:
Wel gek dat je de 'vrijheid' hebt om hier zelf over na te denken, en dat je klant daar niet al een duidelijke mening over heeft?
We voldoen al aan de minimum eisen van onze klant. (2 servers met raid60 ipv raid50 plus de backups)

Maar waar ik echt op zoek naar ben is een manier om de data te vernieuwen, want op het moment dat de data word weg geschreven gebeurt er niks meer mee, en elke nieuwe revisie van een document of file word toe gevoegd aan de oude, zodat mijn vrees is dat de oudere fysieke bits op de schijfen hun lading verliezen.
degroot schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:26:
Waarom migreer je je data niet gewoon na een x aantal jaar naar een nieuwe nas? + Externe backup.
Dat gaat sowieso gebeuren, maar ik wil de tijd tussen deze migraties zo lang mogelijk houden.
  • De grootste kans op data verlies is tijdens migraties.
  • De prijs van de twee servers is een behoorlijke deuk in het IT budget.
alt-92 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:34:
Een beetje serieuze storage oplossing geeft je de mogelijkheid om een rolling upgrade van je hardware te doen terwijl je het metafilesystem ongemoeid laat (en dus je data).
Upgrades van de hardware is geen probleem, het is de tijd tussen upgrades die ik wil uitstellen.
Freezerator schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:38:
Ik neem aan dat er ook een policy is dat je de hardware alleen mag gebruiken zolang er garantie & support opzit
Uiteraard, dat spreekt voor zich
F_J_K schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:02:
Is dat alleen maar pdf/a's, of bijv. ook maatwerkapplicaties en -bestandsformaten? Maakt nogal uit, natuurlijk.
Tekeningen, documentatie, etc etc, en daar van elke revisie apart.
Het komt neer op alle documentatie die men nodig heeft bij het ontwerpen van een schip.
Het lijkt me dan verstandig om de precieze eisen dan te checken; het is vast niet alleen vormvrij 10 jaar bewaren :)
Nee zeker niet.

Wat ik zoek is een manier om de data op de HDDs te verversen, gewoon als extra veiligheid.
Want, hardware garantie is nog steeds geen garantie tegen data verlies.

En hoewel ik 99.99% zeker ben van dat zelfs bij een crash van beide back-up systemen ik nog steeds nagenoeg alle data terug kan krijgen en nooit meer dan 24 uur data kwijt ben, met de dagelijkse dumps van veranderde data op tapes en de maandelijkse complete back-ups.

Heb ik en met mij denk ik de meeste admins een grondige hekel aan tapes, en nog meer in terug zetten van data van tapes.

De servers die we nu gebruiken zijn binnen kort aan vervanging toe, vandaar dat ik nu opzoek ben naar een nieuwe oplossing.

En om data corruptie tegen te gaan door veroudering van de data, ben ik opzoek naar een gedeeltelijke oplossing van dit onderdeel van het probleem van langdurige data opslag

Ik ben voornamelijk nieuwsgierig of er een manier of software is om de data fris te houden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

player-x schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:11:
Er worden nu 2 raid 60 arays gebruikt op verschillende locaties, en ge-backupt naar tapes, maar data dat op een HDD staat is gemiddeld maar 3 tot 7 jaar echt veilig, waarna de bits op de HDD hun magnetische lading beginnen te verliezen.
een software oplossing om de data 'fris' te houden biedt toch nooit 100% garantie op databehoud imo, dus zou ik persoonlijk er toch voor kiezen om de hardware bij het verlopen van de garantie te vervangen.
Pagina: 1