Overclock onstabiel na vervangen geheugen

Pagina: 1
Acties:

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een klein probleempje met mijn overclock die nu zo'n 2 jaar draaide zonder problemen. Eerst even mijn systeem dat stabiel was:

proc:AMD Phenom II X3 720BE (overclocked @ 3.4 (stock @ 2.8))
mobo: Gigabyte MA790FXT-UD5P
ram: 2x2Gb OCZ Platinum (1600 MHz @ 7-7-7-24 - 1.9v)
video: Nvidia GTX460 (ook al zal die er niet toe doen :p)

Goed, nu doe ik de laatste tijd steeds meer met photoshop. Beetje digital art (proberen) te maken en mezelf steeds meer leren. Nu was ik met mijn laatste projectje bezig en ik merkte dat bewerkingen trager werden. (3500x5000 plaatje en heel veeeel layers :p). Dus ik besloot meer geheugen te plaatsen. Even vast duidelijk maken voor de rest van het verhaal, ik heb niet 2x2 Gb erbij geplaatst, maar vervangen met 2x4Gb. Het type is Corsair Vengeance (1600 MHz @ 9-9-9-24 - 1.5v).

Ik krijg het geheugen binnen, reset netjes de bios waarden voor geheugen op auto, verwissel het geheugen en boot eerst maar eens. Ik draai even snel een SuperPi en de computer hangt direct. ik boot terug, draai Prime95 en heb binnen een minuut een foutmelding. Oftewel mijn systeem is niet meer stabiel met het geheugen.

Wat heb ik gedaan:
- Memtest86 gedraaid, 2 passes laten doen zonder errors (op dat punt concludeerde ik dat het logischer was dat het probleem elders ligt dan hem langer door te laten gaan).
- Een beetje extra voltage gegeven aan de CPU (zonder verbeterig).
- De overclock van proc terug gezet naar stock speed en (alles, ook al was er origineel verder geen extra voltage) stock voltage.

Met stock speed van de proc is het systeem wel stabiel, 3 uur Prima95 zonder problemen.

Rond dit punt werden mijn vermoedens die ik gaandeweg al kreeg bevestigd, ik moet het bij de memory controller zoeken. Ik dacht dat daar eigenlijk alleen problemen mee ontstaan wanneer je van 2 banks naar 4 banks geheugen gaat, maar blijkbaar niet. Ik lees op verschillende fora dat AMD en 8 gig geheugen niet altijd even vrolijk samenwerken en dat eigenlijk 8 gig enkel ondersteund wordt op 1066 MHz.

Hierna heb ik nog wat dingetjes gedaan:
- +0.1 voltage gegeven aan de CPU-NB, met originele overclock (waarna het crashen langer duurde).
- geheugen op 1333MHz laten draaien met meer voltage op de CPU-NB (geen verschil).

En toen was het al heel lang bedtijd :z en dit is waar ik nu ben met het oplossen.

Ik heb nog een paar dingetjes in mijn hoofd zitten die ik kan doen:
- Northbridge zelf overclocken, al dacht ik dat bij de Phenom II's die niet meer 'praat' met het geheugen, dat zal ik zelf even na gaan zoeken.
- Het geheugen zelf een tikje meer voltage geven.
- Geheugen timings losser zetten.
- Geheugen in ganged mode zetten (als mogelijke oplossing uit dit topic gevonden), maar dat wil ik toch eigenlijk niet als permanente oplossing :p.

Ik ga zodadelijk beginnen met eigenlijk de overclock vanaf 0 te beschouwen en weer netjes beginnen met de CPU stapje voor stapje te verhogen tot het vastloopt en dan voltage stapje voor stapje verhogen (CPU, CPU-NB, DDR zelf) om vooral te achterhalen welk voltage nou daadwerkelijk effect heeft. Of als alternatief van voltage verhogen, de timings losser zetten.

In eerste instantie vraag ik mij vooral af of mijn conclusies de juiste zijn, en hopelijk kan iemand me de juiste weg op wijzen. Alle suggesties zijn welkom!

Groeten,
RJ

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 19:43
Al geprobeerd om met 1 bankje te booten? Misschien dat je moederbord niet overweg kan met 8GB???

Verwijderd

Het geheugen staat niet op de Memory Support List, dus misschien is dat de oorzaak.

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
-Bas schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:29:
Al geprobeerd om met 1 bankje te booten? Misschien dat je moederbord niet overweg kan met 8GB???
Op stock CPU speed met stock voltages draaide het stabiel met de 8gig op 1600MHz. De Gigabyte website zegt overigens dat 16gig gesupport wordt.

Ik heb gisteren weer stapje voor stapje begonnen met de OC en op 3.0GHz werd het onstabiel. Met +0.05v erbij voor de CPU-NB (ofwel de integrated memory controller (IMC)) bleek 3.2GHz stabiel. Daar ben ik inmiddels gebleven, 3.3GHz was niet stabiel met een tikje voltage voor de CPU 'zelf' (voorheen niet nodig overigens, maar weet ook niet of dat de boosdoener was) en met +0.1v erbij voor de CPU-NB. Dit als geheel heeft mij wel overtuigd dat het stabiliteitsprobleem bij de IMC ligt die blijkbaar de 8gig minder leuk vindt. Ik dacht dit punt dus te omzeilen door niet 4 sloten te vullen door het oude geheugen te vervangen maar helaas.

Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik nog wel proberen het geheel stabiel te krijgen op een iets hogere OC.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:34:
Het geheugen staat niet op de Memory Support List, dus misschien is dat de oorzaak.
In principe heb je gelijk, maar op dat punt wordt door AMD voor de phenom's uberhaupt geen 8gig @ 1600MHz gesupport. 8gig wordt enkel op 1066MHz gesupport. Voor het mobo wordt 1600MHz sowieso als OC beschouwd, maar wordt het wel ondersteund (ofzoiets :p).

Enige wat ik me nog afvraag. De NB zelf (mobo) OC'en heeft geen effect op de stabiliteit wat betreft het geheugen, correct? Omdat bij de phenom II's de IMC van de CPU met het geheugen 'praat' en niet meer via de NB.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton