[ AMD Phenom II X6 1055T ] (?) Willekeurige BSOD Win7 64-bit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo mensen,

Een paar weken terug heb mijn door azerty.nl geassembleerde pc binnen gekregen. Het betreft het BBG Midrangegamesysteem editie juli 2010 met daarbij Winows 7 Home Premium 64-bit.

Behuizing
* Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart
Voeding
* Sea Sonic M12II-520Bronze - Voeding ( intern ) - ATX12V - 220 Volt wisselstroom V - 520 Wat
Moederbord
* Gigabyte GA-770TA-UD3 - Moederbord - ATX - AMD 770 - Socket AM3
Processor
* AMD Phenom II X6 1055T / 2.8 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box
Processor koeler
* Cooler Master Hyper 212 Plus - Koeler voor processor
Videokaart
* Club 3D HD5850 Overclocked Edition - Grafische adapter - Radeon HD 5850
Geheugen
* GeIL Value Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB :
2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10660
Primaire Schijf
* Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB
Geluidskaart
* Onboard - 7.1 kanaals
DVD brander
* Sony NEC Optiarc AD-7260S - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM
Scherm
* Samsung SyncMaster P2350 - LCD-scherm - TFT - 23 - breedscherm

etc..

Ik had daar ook meteen nog een extra setje GeIL GV34GB1333C9DC bij gekocht en met 8gb RAM lijkt de pc nogal onstabiel te werken. Ik krijg met name tijdens games zoals GTA IV en Fallout 3 op willekeurige momenten een BSOD (meestal na een paar uur) die volgens debug tools te maken heeft met ntoskrnl.exe.

Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat mijn amd hardware wat problemen zou kunnen hebben wanneer alle 4 ram slots gevuld zijn. ( http://www.tweaktown.com/...emory_problems/index.html, http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,2515.0.html )
Door mijn matige technische kennis kan ik niet 100% beoordelen hoe relevant deze informatie is op dit moment voor mijn eigen systeem.

note: Mijn bios versie: F3 (13-5-2010)

Mijn RAM eens op 1066 laten draaien ipv 1333.. echter kreeg ik met deze configuratie op mijn inmiddels weer clean Win7 install weer doodleuk een BSOD tijdens het bekijken van een youtube video. weer ntoskrnl.exe volgens de debugger tools.

Wat ik allemaal heb geprobeerd:

- SFC /SCANNOW - System File Checker

- chkdsk

- Paar nachten ram getest met memtest versie 4.0, 4.10 en Windows geheugen controle. Zowel met alle 4 sticks, 2 sticks in de eerste 2 slots, 2 sticks in laatste 2 slots, 1 stick in eerste slot. steeds 10+ passes zonder enige error.

- 3 versies van Prime95 gedraaid met de blend torture test/. met zowel 8 als 4 gb
prime95 vanaf ultimate boot cd gedraait, ook hier weer die hardware fail melding.
De ene keer is er na 5-15 minuten al een fout, de andere keer na ongeveer 3-4 uur pas.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

- Windiws7 64-bit twee keer opnieuw geïnstalleerd met diverse driver versies van de hardware.

- Cool n Quiet eens uitgeschakeld in de bios.. Zonder resultaat in Prime95.

- Paar dagen met 4 GB gedraaid in de eerste 2 slots... lijkt verder goed te gaan in games, maar zoals ik net al zei: Prime95 geeft wel aan dat het systeem niet heel stabiel is door de soms snelle foutmeldingen.
Al moet ik wel zeggen dat op het moment van posten prime95 verbazingwekkend lang door blijft gaan :') (Zie tijden @ screenshot)

Screenshot van temps tijdens prime 95 torture blend test. (hier maak ik gebruik van de het originele systeem zonder de 4gb extra ram)

Nu vermoed ik dat er mogelijk iets mis is met mijn AMD Phenom II X6 1055T of de GA-770TA-UD3 maar ik kan door de inconsistentie van de momenten waarop de bsod plaatsvinden lastig zien wat het probleem zou kunnen zijn.

Is er iemand die dit herkend/ideeën/opmerkingen?

Edit: en toen vond prime95 het wel weer genoeg:
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/1922/prime95fail.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 01:02
Hey Nintendo,

misschien een gekke vraag maar staan de voltages (RAM, CPU) wel goed ingesteld? Wellicht staan deze ingesteld op "auto" in plaats van een exacte waarde, wat wel eens een undervoltage kan opleveren. Als dit het geval is moet je deze eens op de goede, exacte waardes zetten. Deze kun je vast wel vinden.

Als je toch in je BIOS bent, kun je gelijk even kijken of de timings van je geheugen ook niet toevallig op "auto" staan, of zelfs te laag. Hoewel het niet lijkt op een RAM probleem, kan het wel voor problemen zorgen.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je je BIOS wel geupdate? Want de 1055t word pas bij BIOS F3 ondersteund (Standaard staat F1 op dat bord)

Verder ook meteen even kijken nu je toch in de bios bent:
Voltages staan goed?
Latencies staan goed?
Geheugen staat goed? (1066Mh, 1333Mhz, 1600Mhz ect)

Want dit zijn typische verschijnselen van een niet ondersteunde CPU (Pas bij F3 word je CPU 100% ondersteund) .

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 28-09-2010 08:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
@ Nixy
Ga ik proberen, vrijwel alles staat op dit moment inderdaad op de auto instellingen,

@ D4NG3R NL
De bios versie is F3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Laatst online: 08-10-2021
gezien de willekeur en hetgeen je omschrijft zou je best ook eens een memtest draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Devpartner schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:55:
gezien de willekeur en hetgeen je omschrijft zou je best ook eens een memtest draaien.
Ik quote uit zijn startpost..
- Paar nachten ram getest met memtest versie 4.0, 4.10 en Windows geheugen controle. Zowel met alle 4 sticks, 2 sticks in de eerste 2 slots, 2 sticks in laatste 2 slots, 1 stick in eerste slot. steeds 10+ passes zonder enige error.
Lezen voordat je reageerd :F

Was dit al zo of heb je dit zelf gedaan :) ? meestal is het zo dat een verouderde bios welke (officieel) een CPU niet ondersteunt vervelend gaat doen.. Wat je weer merkt later in je OS.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 28-09-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
F3 was al zo toen ik de PC kreeg. Waarschijnlijk hebben ze dat al gedaan bij Azerty(.nl) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 12:40
Probeer de command rate van je RAM in je BIOS op 2T te zetten. De memorycontroller in de Phenom II is niet zo geweldig met 4 modules maar het is wel verbeterd in de hexacores.

En waarvoor is de derde temperatuur (TMPIN2)? Dat lijkt me hoog. Jammer dat je de pc hebt laten assembleren anders kon je even kijken welke heatsink van je moederbord zo heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
Wat die TMPIN2 precies is weet ik ook niet maar die staat constant op 81c. Als ik op Google: TMPIN2 81c intyp lees ik dat meer mensen dit hebben en dat het om een fout in de software/amd chip zou gaan.

Ik heb nu de volgende instellingen staan in de BIOS waarmee ik wat tests zal draaien.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/8884/98838963.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/8339/13352385.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/4862/77692367.jpg

http://img96.imageshack.us/g/98838963.jpg/ (Overzicht van de complete bios configuratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:04:
Verder ook meteen even kijken nu je toch in de bios bent:
Voltages staan goed?
Latencies staan goed?
Geheugen staat goed? (1066Mh, 1333Mhz, 1600Mhz ect)
:F

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@ Mask, je punt is? Het was meer bedoeld op zo'n manier van: Als je toch naar de bios gaat.. Kijk dan ook direct dit even na.

• Nixy
Ligt het aan mij of is die 1.4750v vCore aan de hoge kant?
Wellicht is dat zo gedaan om genoeg power te hebben voor de Turbo, maar dan nog is het hoog.

De latencies en het voltage van je RAM staan nu goed, en ook met de passes van Memtest is het redelijk zeker te zeggen dat het niet aan je geheugen ligt.

Wat dan overblijft, zoals je zelf ook al aangaf zijn je CPU, MoBo en misschien je GPU (is echter niet waarschijnlijk, als Prime95 ook errors geeft, en het niet alleen bij games voorkomt.).
Probeer eens met Prime95, als het mogelijk is (heb het al lang niet gebruikt en ben op het werk nu, dus kan het niet nakijken) alleen je CPU te belasten, en niet inclusief geheugen. Voor zover ik weet kan dit wel met Orthos en OCCP. Dit kan wellicht uitsluitsel geven.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:34:
@ Mask, je punt is? Het was meer bedoeld op zo'n manier van: Als je toch naar de bios gaat.. Kijk dan ook direct dit even na.
Met 10 rondjes memtest zal het toch wel daar niet aan liggen lijkt mij. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

-The_Mask- schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:56:
[...]

Met 10 rondjes memtest zal het toch wel daar niet aan liggen lijkt mij. ;)
Heb wel eens gehad dat memtest geen errors gaf, maar dat het toch het geheugen was wat kapot was :P .

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Er staat daar iets van Core Performance Boost in het BIOS. Misschien dat eens af zetten?

Yes, but no.

• Nintendo
Ik heb met de laatste versie (3.2.3.0457) van AMD Overdrive de stability test van CPU een paar uur laten lopen met alles geselecteerd en daar werd verder niets vreemds gemeld.

Nog geen BSOD gehad sinds de 27e. *O*

Prime95 blend test failed nog wel steeds op willekeurige momenten met willekeurige cores.
Core Performance Boost aan of uit en RAM nogmaals op manual terug clocken naar 1066 mhz leek ook niet veel effect te hebben in de resultaten. -O-

Ik ga nog wat aangepaste testen draaien met prime95 die wat meer naar de CPU of juist RAM kant meten, al is het volgens mij nooit helemaal RAM vrij. Daarom wil ik de RAM sticks met prime95 ook nog eens op dezelfde manier testen als memtest door te wisselen van slots. 8)7 |:(

Gaat wel weer even duren :P

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nintendo schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:13:
Ik heb met de laatste versie (3.2.3.0457) van AMD Overdrive de stability test van CPU een paar uur laten lopen met alles geselecteerd en daar werd verder niets vreemds gemeld.

Nog geen BSOD gehad sinds de 27e. *O*

Prime95 blend test failed nog wel steeds op willekeurige momenten.
Core Performance Boost aan of uit en RAM nogmaals op manual terug clocken naar 1066 mhz leek ook niet veel effect te hebben in de resultaten. -O-

Ik ga nog wat aangepaste testen draaien met prime95 die wat meer naar de CPU of juist RAM kant meten, al is het volgens mij nooit helemaal RAM vrij. Daarom wil ik de RAM sticks met prime95 ook nog eens op dezelfde manier testen als memtest door te wisselen van slots. 8)7 |:(

Gaat wel weer even duren :P
Blend crashed dus, maar hoe zit het met de 2e test (Maximum heat consumption blahblah) want blend test vooral RAM.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik zou de CPU-NB voltage wat verhogen tot max 1,3v. Dat helpt voor de interne memory controller
En je geheugen voltage verhogen tot 155~1,65. Want de IMC van AMD is zwaarder voor je geheugen.
En CL9 geheugen is ook geen goeie keus geweest. AMD houdt niet van geheugen met hoge timings, dat is voor intel bedoeld.

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Ht link staat op auto , mss iets te hoog bij mij hoger dan 2100 is bsod in winows/linux maar NUL errors in Memtest , geldt ook voor NB clock maar die staat ok 10x200 wat niet tezien is bij HT-link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
Zenix schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:48:
Ik zou de CPU-NB voltage wat verhogen tot max 1,3v. Dat helpt voor de interne memory controller
En je geheugen voltage verhogen tot 155~1,65. Want de IMC van AMD is zwaarder voor je geheugen.
En CL9 geheugen is ook geen goeie keus geweest. AMD houdt niet van geheugen met hoge timings, dat is voor intel bedoeld.
Ik heb het voltage van het geheugen op 1,560v gezet en cpu-nb op 1.2250v hiermee kwam ik opeens door 2 uur occt cpu test. Daarvoor was er altijd een error na 10-15 minuten.
Dit lijkt allemaal goed te gaan dus, tot ik de pc volledig afsluit(+ stekker eruit) en later weer eens opstart om nog een test te draaien. Dan komen de errors weer tevoorschijn met occt na 10-15 minuten. :?

( linkje naar grafieken occt resultaten: [ hier ] mocht iemand daar benieuwd naar zijn. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nintendo schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 16:04:
[...]

Ik heb het voltage van het geheugen op 1,560v gezet en cpu-nb op 1.2250v hiermee kwam ik opeens door 2 uur occt cpu test. Daarvoor was er altijd een error na 10-15 minuten.
Dit lijkt allemaal goed te gaan dus, tot ik de pc volledig afsluit(+ stekker eruit) en later weer eens opstart om nog een test te draaien. Dan komen de errors weer tevoorschijn met occt na 10-15 minuten. :?

( linkje naar grafieken occt resultaten: [ hier ] mocht iemand daar benieuwd naar zijn. )
Mooi dat er iets van vooruitgang is.

Dat is wel raar ja, ik zou toch proberen om je cpu-nb naar 1,25 te doen en geheugen naar 1.6 en dan eens verder kijken. Ik zou trouwens testen met prime95 blend 3 uur lang. OCCT is puur voor de CPU maar jouw probleem lijkt meer tussen het geheugen en cpu in te zitten. En dat test prime95 het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 02-10-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
Klopt ja, de reden waarom ik OCCT gebruik was puur omdat deze de fouten sneller vond, waar prime95 blend dan 2-5 uur nodig had.

Ook met deze instellingen geen succes helaas, weer na 10 minuten een error in OCCT. PC eens helemaal afgesloten, weer hetzelfde na 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Dan gaat het toch sterk lijken op een fout in de communicatie tussen het geheugen en de CPU. Afzonderlijk lijken ze goed te werken.

Ik zou toch eens naar de mogelijkheid gaan kijken om ander geheugen van iemand te lenen. Misschien geeft dat wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
Ik heb het geheugen op ganged gezet ipv unganged. Het systeem lijkt nu stabiel te draaien op de normale voltages van 1,5 voor het geheugen en de cpu nb ook op normal.

8 uur in prime95 en nog steeds aan de gang... d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Nintendo op 03-10-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nintendo schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 12:21:
Ik heb het geheugen op ganged gezet ipv unganged. Het systeem lijkt nu stabiel te draaien op de normale voltages van 1,5 voor het geheugen en de cpu nb ook op normal.

8 uur in prime95 en nog steeds aan de gang... d:)b
Ganged is wel langzamer dan unganged. Dus ik zou alsnog ander geheugen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nintendo
Ja ik zal eens wat ram vergelijken en contact opnemen met Azerty.
In ieder geval bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Laatst online: 04-09 01:50
hallo,

als je alle 4 de sloten in gebruik hebt, dan kan het vaak voorkomen dat je geheugen niet sneller kan/wil dan 800 mhz. het kan een mobo/chipset limiet zijn. een cpu voltage van 1.475 is echt te hoog voor normale stock speeds. 1.3750 is normaal. kijk op je geheugen module en pas de voltage aan die op je module staat. je timings staan goed. 1.5v voor geheugen kan te weinig zijn voor geil. probeer eens 1.6v. ik zou turbo core uitzetten en kijken wat het doet met je stabiliteit. zo nodig je cpu voltage aanpassen. de voltage waardes van je moederbord zijn niet 100% nauwkeurig. zonder overklok alleen de ram en cpu voltage aanpassen. rest op auto laten staan.
Pagina: 1