Help nodig met modden van koeler asrock x58 extreme3

Pagina: 1
Acties:

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2025
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/6301171/640/6301171.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1272879902.jpeg

Hoi all

Ik ben bezig met het bouwen van een PC voor mijn vrouwtje.
De basis is bovenstaand moederbord die eerst in mijn PC zat maar daar voor vastlopers zorgde.
Ter RMA gestuurd, daar hebben ze niets gevonden.
Nu was die oude PC erg gevoelig voor warmte, dus ik wilde nu de koeling wat upgraden door de stock koelpasta onder de heatsinks te vervangen door arctic silver 5.

Aan de ene kant is dat geen probleem, daar zit de x58 chip, dus die kan ik gewoon insmeren volgens plan.

Aan de andere kant,(heatsink met de ventilator) heb ik wel een probleem, hier zitten 2 rijen chipjes met daaroverheen een soort matje van 1 mm dik van een soort kneedgum.
Uit ieder chipje komen 3 metalen pootjes waarmee ze op het mobo vastzitten.
Nu ben ik bang dat als ik het matje vervang voor arctic silver dat dit mischien sluiting veroorzaakt als het de metalen pootjes raakt.

Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor de hulp,

Red

Ok is nu geupdate met foto.
Rechts naast de stroomaansluiting voor de processor zie je 2 rijtjes van 8 chipjes, hier en daar zie je nog resten zitten van de grijze kneedpasta die erop zat.
Hierop zat dus het koelblok met de ventilator gemonteerd, zie foto 2.

Mijn vraag is dus of ik in plaats van die kneedpasta ook arctic silver kan gebruiken of dat ik dan grote kans heb op kortsluiting.

Als dat niet kan, hou ik me aanbevolen voor andere oplossingen of hoor ik graag waar ik een stripje kneedpasta kan halen.

[ Voor 27% gewijzigd door reddorian op 12-08-2011 13:49 . Reden: foto geplaatst ]

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die rijen chipjes zijn wellicht de MOSFETS van de stroomvoorziening van de processor. Het is onwaarschijnlijk dat die oververhitten, tenzij je heel sterk overklokt hebt, en dan 100% load draait.

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met de airflow in de behuizing? Ik kan mij niet voorstellen dat andere koelpasta een geweldig beter resultaat geeft cq de problemen met het bord oplost. Waren de vastlopers te wijten aan warmte?
Hoe heb je dit getest?

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2025
Hier ff de links naar de posts waarin de historie van dit mobo staat.

Problemen met mijn nieuwe i7 systeem.

PC loopt vast

Als update kan ik nog ff geven dat ik dus eerst een leenbordje erin heb gehad, goedkoop asus dingetje, weet niet meer welke precies.
En toen dat goed werkte heb ik een asus rampage 3 extreme gekocht.

Geen problemen meer gehad, ook niet nadat ik een fancontroler heb geplaatst en weer de oude fractal fans heb teruggeplaatst met dus een stuk minder rpms en herrie.
Ik draai er alleen WoW mee dus 90% van mn pc slaapt, maar dat was in de oude situatie ook al zo en toch gaf ie problemen.

Inmiddels had ik dus om dingen uit te sluiten een nieuwe processor, geheugen, videokaart gekocht.
en nu ik mn asrock terug heb uit rma heb ik dus bijna een compleet nieuw systeem dat ik nu via de vraag en aanbod compleet aan het maken ben.

Omdat de problemen dus verdwenen met meer airflow/koeling, en omdat er niets uit de RMA is gekomen vermoed ik dat warmte de boosdoener is geweest.
Ik neem aan dat ie tijdens de RMA op een werkbank heeft gestaan met een ventilator erop, en als ik er thuis een aircounit op losliet gaf ie ook geen problemen.

Vandaar dat ik nu dus de koeling wat probeer te pimpen, en ik ga in de fractal design kast die ik gekocht heb het maximum aantal van 7 ventilatoren plaatsen, (wel geluidsarm, low rpm).
Geeft ie dan nog problemen dan gaat ie in de vuilnisbak en koop ik een asus bord.

Al met al was het een heel duur geintje, maar ik heb nu dus wel een pc waar ik mijn overklok lusten op kan botvieren zonder angst dat als ie stuk gaat ik niet meer kan gamen/surfen.

Red

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.