Ik heb als recruiter vrij veel gesprekken gevoerd en voor veel bedrijven mensen gezocht. Het 'we willen mensen die snel inzetbaar zijn vanwege dat wij het zo druk hebben' is een gevaarlijke instelling. Hiermee stel je rustig 5 harde eisen en wil je ze ook alle 5 terugizen en sluit je zoveel potentiele kandidaten uit. Gevolg: Geen mensen, meer werkdruk, nog minder tijd om in te werken, dus nog specifiekere eisen, nog minder kandidaten.... !!! Volgens mij is de 'onze mensen moeten snel inzetbaar zijn' wel een linke eis

.
Naar mijn idee kan je beter gaan bepalen welke eisen je echt nodig hebt, welke kennis echt nodig is en welke kennis je makkelijk aan kunt leren. Doe rustig capaciteitentests en laat een goede onafhankelijk selecteur de zaken als motivatie en algemene competenties bepalen.
Een technische test kan naar mijn mening ook goed zijn, maar doe dan een echte case en maak er een die vergelijkbaar is met welk werk je echt doet. Ik heb het idee dat veel mensen hier met name naar parate, makkelijk controleerbare kennis op zoek zijn. En dan specifiek de kennis die
zij zelf belangrijk vinden. Ik heb geen enkel stukje kaas gegeten van ICT, maar ik kan me voorstellen dat er wel honderden vergelijkbere 'feitjes' zijn als 'waarop het concept van een hashtag gebaseerd is'. Als je dat soort tests doet, ben je naar mijn mening ook gewoon kopieen van je eigen kennis aan het zoeken. Als jij nu zou solliciteren bij een ander bedrijf en die mensen jou zouden interviewen en net de dingetjes waarvan zij zeggen 'gebleken is dat het belangrijk is die kennis te hebben' en die jij niet kent, dan krijg je de baan niet.
Want waarop baseer je eigenlijk wat nu echt een relevant feitje is en wat niet? Een incident waarbij die kennis de situatie toevallig een keer gered heeft? Dat vind ik best een lastige vraag en volgens mij is het antwoord in eel gevallen 'een persoonlijke mening' (gevaarlijk, ivm de kopieen van jezelf dus

).
Laat liever een test ontwikkelen die echt de vaardigheden test. Een echte 'casus' dus En doe gerust een algemene IQ test. En let zoals eerder door anderen genoemd of iemand goed past en de juiste persoonlijke vaardigheden bezit. En de juiste persoonlijke vaardigheden bezitten, betekent niet dat iemand precies manager wil worden. Een techneut heeft ook vaardigheden zoals analytisch vermogen, doorzettingsvermogen, creativiteit, kwaliteitsgerichtheid en zelfs klantgerichtheid (ook zonder klantcontact).
Ik weet niet hoor, maar veel hedendaagse ontwikkelingen komen juist van bedrijven als Facebook, Google, Twitter e.d. Inderdaad wordt je daar technisch doorgezaagd wordt. Ben wel benieuwd waarop je baseert dat de kwaliteit van de software van die bedrijven niet geweldig is (sowieso vind ik het redelijk apart om Microsoft en Google over één kam te scheren, aangezien die bedrijven behoorlijk verschillend zijn). Maar misschien hebben wij zo'n procedure omdat wij eigenlijk ook in dat rijtje passen

Volgens mij ga je echt niet Google-technologie bouwen met een developers die goed met klanten om kunnen gaan, maar technisch gezien nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
Ik ben ervan overtuigd dat facebook, Google en Microsoft andere 'tests' doen dan die hier beschreven staan. In dit topic lijken veel mensen echt kopien van zichzelf te zoeken.
Naar mijn mening komt dat doordat er een verschil zit tussen een goed uitgedachte en
objectieve ICT test (met het juiste niveau) en de tests die hier door EEN werknemener worden verzonnen, gebaseerd op de ervaring, mening (die per defenitie gekleurd is) en specifieke kennis van die persoon. Niets ten nadele hiervan hoor, maar met dat soort 'tests' krijg je wel degelijk kopieen van jezelf...
[
Voor 6% gewijzigd door
JvS op 17-09-2011 17:43
]