Toon posts:

Nieuwe PC valt zomaar uit en start weer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vervelend probleem. Ik heb een nieuwe PC gebouwd met de volgende spullen:

- i5 2500K
- GA-Z68X-UD3H-B3
- Corsair Vegeance (CML8GX3M2A1600C9) (draait op 1333)
- OCZ Agility 3 (niet op Marvell)
- WD 320GB
- Scythe Shuriken Rev B
- Lite On iHAS324 en Lite On iHDS118-8
- Zalman ZM500-HP
- kast CM Enforcer Storm

(geen video-kaart)

(W7 Premium)

Het installeren van w7 en alle drivers gaat goed. Als virusscanner had ik AVG en om te testen heb ik die vewijderd en vervangen door MSE.

Het probleem is dat het systeem random uitvalt zonder waarschuwing en opnieuw opstart. De optie van opnieuw opstarten echter staat uit!

Ondertussen heb ik alles 3x opnieuw geïnstalleerd (telkens de SSD geformatteerd en de WD tijdelijk los) . Het probleem blijft. Door het onvoorspelbare gedrag twijfelde ik aan mijn voeding. Heb alle spanningen gemeten met een multimeter. Alle spanningen lijken aan de hoge kant. Maar ik weet niet of dat een probleem is. ('Er zijn dus geen pinnen dood'). De voeding zit er nu weer in maar de PC is vandaag alweer twee keer uitgevallen tijdens surfen op internet.

Erg lastig is dat er geen BSOD komt. Terwijl de optie 'van opnieuw opstarten'uit staat start hij gewoon opnieuw op.

(temperaturen liggen net boven de 30 graden)

Wie helpt mij verder :?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat is je CPU temp? Want random uitvallen, geeft meestal een indicatie aan van warmte probleem.
Wat zegt je CPU temp en je GPU temp (Dit is als je een losse videokaart bezit, die ik niet tussen het rijtje zie)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen liggen voor alle 4 de cores net boven de 30 graden. Er zit geen video-kaart in.

Het intel Z68-koelblokje voelt wel erg heet aan maar daar zie ik geen temp van staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 14:03 ]

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:01:
De temperaturen liggen voor alle 4 de cores net boven de 30 graden. Er zit geen video-kaart in.

Het intel Z68-koelblokje voelt wel erg heet aan maar daar zie ik geen temp van staan.
Kun je niet in je bios de temps bekijken, wat daar aangegeven wordt?

Als je Z68 koelblokje erg heet wordt, zal dat wel je north-bridge zijn. Ik raad je ook even aan je Bios te resetten.
Misschien dat er iets, ergens teveel power wordt gegeven. Als je northbridge zo erg heet aanvoelt, zal dat het gene ook zijn waardoor jouw pc steeds reset.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Is het niet gewoon dat je windows klapt en automatisch herstart. In windows Xp kon je dat instellen bij je system properties ( rechter muisknop deze computer --> properties ) op tabblad Advanced en dan bij Startup and Recovery het knopje settings indrukken. Vervolgens het vinkje uitzetten bij Automatically restart.

Een slechte drivers kan er wel eens voor zorgen dat je windows gaat flippen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjadow_ op 11-08-2011 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS instellingen gereset. Northbridge blijft erg heet aanvoelen. Hoe kan ik die temp uitlezen? Zelfs in AIDA zie ik deze temp niet staan.

Ik heb het vinkje van auto. opstarten uitstaan. Dat maakt het zo vreemd.

Verwijderd

In zijn review over dit bord, zie: productreview: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 review door TERW_DAN maakt Terw_Dan al wat opmerkingen over een gammele heatsink.
Heb je die van jou gecontroleerd?
Het lijkt mij sterk dat hij dan opnieuw reboot, aangezien je aangeeft dat het tijdens internetten gebeurt.
Maar je weet maar nooit.
Je hebt de spanningen gemeten met een multimeter, hoe heb je dit gedaan?
Als je dat onbelast doet kunnen de spanningen inderdaad hoger uitvallen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die gammele heatsink betreft het deel naast de processor op het VRM-deel. Het kan zelfs zonder die heatsink maar dat is niet relevant. Ik bedoel die platte op de southbridge. ( net geleerd van de review je noemt)

Dit moederboard heeft geen northbridge omdat deze is geïntegreerd in de CPU.

De southbridge heatsink is behoorlijk warm.

Ondertussen heb ik een driverscan gedraaid en slechts één blijkt niet goed. De : Intel Management Engine Interface. Die ga ik ff aanpakken als dat lukt.

Ik heb de voeding eerst onbelast getest en daarna de meeste spanningen nogmaals en dan belast.

Er zijn op dit moment 4 dingen die het kunnen zijn:
- temp southbridge
- driver Intel MEI
- toch nog de voeding omdat er geen enkele waarschuwing of BSOD komt voor dat hij uitvalt (had ik maar een reserve liggen)
- rest :-)

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Het feit dat de heatsink goed heet is is ook een goed tekken dat de warmte iig word afgedragen.
Even een fan erop zetten en dan kijken of het nog gebeurt.
Daarna elke verbinding losmaken die kortsluiting kan maken als dat nog niet helpt onder je moederbord controlleren.
Ik heb een week geleden nog last gehad van kortsluting waardor restarts of zelfs nietstarts voorkwammen. (in mijn geval lag het aan een slecht aangebrachte krimpkous "shame")

De kans dat het je voeding is is nihil maar natuurlijk niet uit te sluiten als het kan even een goede voeding lennen.

[ Voor 11% gewijzigd door maarten12100 op 11-08-2011 17:43 ]

Verwijderd

Als je SIW download en installeert, wat geeft hij bij sensors, bij TEMPIN1 aan?

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Op welke drive staat Win 7? Vergeet niet dat de Sandforce SSD ontzettend veel problemen geven atm, Agility 3 niet uitgezonderd.

-= Very annoying forum person =-

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 16:02

ResuCigam

BOFH

master_viper schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:15:
Op welke drive staat Win 7? Vergeet niet dat de Sandforce SSD ontzettend veel problemen geven atm, Agility 3 niet uitgezonderd.
Kun je dit onderbouwen? Graag de artikelen van een betrouwbare nieuws site, geen vage fora aub :)

We do what we must because we can.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

ResuCigam schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:25:
[...]

Kun je dit onderbouwen? Graag de artikelen van een betrouwbare nieuws site, geen vage fora aub :)
Lijkt me dat dit wel algemeen bekend was op GoT, even zoeken in het SSD topic en het staat er vol mee, OCZ brengt ook continue nieuwere firmwares uit, even lezen bij de reacties en ook hier staat genoeg over te vinden.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
Kan je om te testen niet eens proberen windows te installeren op je gewone HDD? Weet je meteen of het aan de SSD ligt.

http://specs.tweak.to/16567

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

master_viper schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:27:
[...]
Lijkt me dat dit wel algemeen bekend was op GoT, even zoeken in het SSD topic en het staat er vol mee, OCZ brengt ook continue nieuwere firmwares uit, even lezen bij de reacties en ook hier staat genoeg over te vinden.
Een simpele google search levert bij "intel ssd problems" 2 keer zoveel hits als "sandforce ssd problems". Verder heb ik begin dit jaar een kleine 100 pc's met windows 7 en een sandforce ssd uitgeleverd en daar heb ik tot nu toe 0 problemen mee gehad. Dat je een topic in het forum kan vinden over problemen is logisch want daar komen mensen die een probleem hebben maar ik denk dat de problemen percentage gewijs niet uitzonderlijk zijn en dat je je conclusie sandforce + win7 geeft problemen wel erg kort door de bocht is.

Ok, nu weer ontopic: controleer je temps eens onder belasting met bv HWmonitor

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

ResuCigam schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:31:
[...]

Eens simpele google search levert bij "intel ssd problems" 2 keer zoveel hits als "sandforce ssd problems". Verder heb ik begin dit jaar een kleine 100 pc's met windows 7 en een sandforce ssd uitgeleverd en daar heb ik tot nu toe 0 problemen mee gehad. Dat je een topic in het forum kan vinden over problemen is logisch want daar komen mensen die een probleem hebben maar ik denk dat de problemen perentage gewijs niet uitzonderlijk zijn en dat je je conclusie sandforce + win7 geeft problemen wel erg kort door de bocht is.

Ok, nu weer ontopic: controleer je temps eens onder belasting met bv HWmonitor
Dat jij nu niet in staat bent in in GoT en op het interweb deze topics te vinden, ligt misschien meer aan jou dan aan mij. Het is algemeen bekend, en wordt afgeraden, om een Sandforce gebaseerde SSD te kopen atm. Deze geven namelijk massaal problemen. Dat jij toevallig met 100 pc's daar geen problemen mee hebt gehad is natuurlijk puur geluk. Misschien toch eens wat beter rondkijken voordat je conclusies trekt.

Ok, en nu weer ontopic.
Modbreak:Verstrekkende beweringen vragen om verstrekkend bewijs.

Jij doet hier een uitspraak. Dan is het terecht dat jij ook de onderbouwing moet leveren. Als jij in het geheel niet onderbouwt en een ander spreekt je daarop aan is het hoogst ongepast om - zoals je hier doet - terug te trollen.

Je zou je trouwens beter zelf wat meer in de materie kunnen verdiepen, Sandforce heeft meerdere controllers en juist de dingen die je aanhaalt gaan over specifieke versies daarvan. Dat meld je nergens :o

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 13-08-2011 15:03 ]

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

master_viper schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:33:
[...]

Dat jij nu niet in staat bent in in GoT en op het interweb deze topics te vinden, ligt misschien meer aan jou dan aan mij. Het is algemeen bekend, en wordt afgeraden, om een Sandforce gebaseerde SSD te kopen atm. Deze geven namelijk massaal problemen. Dat jij toevallig met 100 pc's daar geen problemen mee hebt gehad is natuurlijk puur geluk. Misschien toch eens wat beter rondkijken voordat je conclusies trekt.
Dat jij van alles roept zonder enig verstand van zaken of onderbouwing is mij nu ook duidelijk. ;w

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel eens een kapotte SSD gehad maar dan werd die meestal traag of bleef hangen.

Met SIW krijg ik net als met CPIUD veel vreemde waarden:

Bij TMPIN1 staat 25 graden (bij TMPIN0 38 graden en bij TMPIN2 28 graden)

(En bij -12 volt staat gemeten -3,94 en bij -5 staat -6 volt
bij +12 volt staat 1.54 volt.) Alleen de +5 komt met 4,92 in de buurt. Werkt het programma niet of is er iets anders aan de hand.

De southbridge is nog steeds erg warm maar hij is al twee uur niet uitgevallen.

Kan iemand verklaren wie er voor zorgt dat hij ondanks het uitvinken toch opnieuw opstart?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 01:29

Mikayu

.srt

Het is een Gigabyte mobo?
Ik had ook een keer zoiets, bleek dat het RAM niet genoeg prik kreeg. Voltage opgeschroeft en hij sloeg niet meer af

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Probeer eens RealTemp of HWmonitor, van de laatste weet ik zeker dat hij een gigabyte z68 goed uitleest.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

wellicht een vergelijkbaar probleem als ik destijds had (Ook gigabyte + Zalman voeding):
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1346252

Bleek uiteindelijk de voeding te zijn.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

ResuCigam schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:35:
[...]

Dat jij van alles roept zonder enig verstand van zaken of onderbouwing is mij nu ook duidelijk. ;w
Simpele search richting het OCZ forum :

http://www.ocztechnologyf...e-I-want-you-to-post-here

Zoals ook vermeld staat er genoeg in het GoT topic:

Het grote SSD topic ~ Deel 8

Maar zoeken is natuurlijk een grote moeite.
Het kan dus ook gewoon aan de SSD liggen, de firmware kan geupdate worden, en natuurlijk het installeren op de andere schijf geeft uitsluitsel.

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel volt heb je op je ram gezet Mikayu?

Met HWMonitor krijg ik dezelfde vreemde waarden bv bij 12V krijg ik 1.54volt.

Verder lees ik dus dat het doormeten van mijn voeding niet zoveel nut heeft gehad omdat ook de sense lijnen defect kunnen zijn.

Realtemp leest normale temperaturen maar dat is alleen van de cores.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 01:29

Mikayu

.srt

Ik weet niet meer precies, er was zo'n pdf waar in stond wat ie nodig had met welke snelheid en dat er van de SPD niks klopte om ze zo compatible te maken.

Probeer gewoon 1.55v en daarna met stapjes van 0.01 als het nog niet lekker werkt. Maar je moet er niet te ver mee te gaan, dat kan je geheugen kosten en ze slijten sneller.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Mikayu schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:05:
Ik weet niet meer precies, er was zo'n pdf waar in stond wat ie nodig had met welke snelheid en dat er van de SPD niks klopte om ze zo compatible te maken.

Probeer gewoon 1.55v en daarna met stapjes van 0.01 als het nog niet lekker werkt. Maar je moet er niet te ver mee te gaan, dat kan je geheugen kosten en ze slijten sneller.
Op elke ram stikje zitten voltage specs.
Standaard voltages zijn meestal:
1.35v
1.5v
1.65v
Gewoon zorgen dat je niet boven de gespecificeerde waarde uit gaat

• magikmark
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-02-2024
Hallo,

Ik heb op aanraden van een vriend hier meegelezen omdat ik een soortgelijk probleem heb.

Mijn pc is in mei van nieuwe onderdelen voorzien:
intel i5 2500K 3,3ghz
asus p8h67-v mobo
4 gb 1333 kingston ram
hdd samsung 1 tb 32 mb sata300

Er zat al een 360 watt voeding in, die is blijven zitten. En een dvd writer.

Ik had win7 ultimate geïnstalleerd. Na 2 maanden viel de pc zomaar een keer uit, stroomverlies, dus geen reboot waarbij alles blijft draaien. Dat gebeurde steeds vaker tot een moment waarbij windows niet meer door de opstart kwam.

Win7 overnieuw geinstalleerd, diverse versies geprobeerd. Alles losgekoppeld, andere kabels erin, ram modules gecheckt. Mobo drivers geïnstalleerd en afgewacht. Een uur later, zelfde probleem, uitval, pc blijft blijft hangen bij "check medium status, please wait..." Na loskoppelen van de dvd writer gaat hij verder.

Windows in veilige modus starten: je ziet dan een hele riedel bestanden die bij laadt en stopt bij classpnp.sys. Met Ubuntu geprobeerd een andere classpnp.sys te installeren maar dat ziet windows bij de opstart. Je hebt niet eens tijd om in het logboek te komen zo snel valt win7 weer uit. En dan blijf je steeds weer in het riedeltje van "windows is niet goed afgesloten, opstarten in veilige modus etc". Veilige modus werkt wel. Maar zodra je de normale start weer doet, is het probleem terug.

Ik dacht eerst dat het de voeding was (die zou het nog steeds kunnen zijn),nu heb ik meer het idee dat het een driver is, met dank aan een meer ervaren vriend.

Temp van cpu is rond de 49 graden, mobo ca 25-30 graden.

Iemand advies?

Verwijderd

Topicstarter
Ik flash nu eerst mijn bios van f3 naar f8 en de firmware van de ssd van 2.08 naar 2.11. Ik wacht in spanning af.

Verwijderd

Topicstarter
W7 draait weer op de SSD op firmware 2.11. (Installatie lukte niet via Marvell maar wel van de Z68.) Hij draait nu op AHCI.

Ik heb MEI geïnstalleerd als virusscanner. Alleen de Ethernet-driver heb ik nog maar geïnstalleerd. Vervolgens Explorer open laten staan en niet meer aangeraakt. Na 15 minuten vie hij toch weer uit.

Geheugen draait nog steeds op 1.55 ipv 1.5V.

Geen idee waar ik het nog zoeken moet. (Op de southbridge heb ik een ven geplaatst die op de orginele heatsink blaast)

HW monitor geeft alleen maar afwijkende waarden aan. Daar kan ik dus niks mee.

Nog tips?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:17:
W7 draait weer op de SSD op firmware 2.11. (Installatie lukte niet via Marvell maar wel van de Z68.) Hij draait nu op AHCI.

Ik heb MEI geïnstalleerd als virusscanner. Alleen de Ethernet-driver heb ik nog maar geïnstalleerd. Vervolgens Explorer open laten staan en niet meer aangeraakt. Na 15 minuten vie hij toch weer uit.

Geheugen draait nog steeds op 1.55 ipv 1.5V.

Geen idee waar ik het nog zoeken moet. (Op de southbridge heb ik een ven geplaatst die op de orginele heatsink blaast)

HW monitor geeft alleen maar afwijkende waarden aan. Daar kan ik dus niks mee.

Nog tips?
Probeer eens W7 op je normale hdd te zetten?

• Xesxen
  • Laatst online: 19:41
Wat mijn ervaring is met de Vertex 3, is dat deze een complete freeze gaf. Ik had wel een P67 chipset met 2600, maar dit zou redelijk vergelijkbaar zijn. (Inmiddels is het voor mij opgelost door een fw-update en een secure erase. Heb je dat al een secure erase gedaan?)

De situatie van dat de computer compleet opnieuw opstart, komt mij echter bekend voor van een wat oudere pc. Hierin moest ik de CPU een paar 100 MHz lager zetten, voordat deze stabieler wou gaan draaien.

Rare vogel in spe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb w7 op de normale hd gezet met alleen de noodzakelijke drivers om de ssd te kunnen voorzien van nieuwe firmware. Dat draaide dus op deze minimale variant.

Ik heb toch nog een nieuwere ethernetdriver gevonden. Deze staat er nu op en het systeem draait nu al 5 uur zonder uitvalen . Poeh.

Ondertussen zijn ook de chipsetdrivers geïnstalleerd en hij draait door. Nu nog geluid en video.

Kan iemand verklaren hoe het kan dat het systeem spontaan opnieuw opstart zonder info in de logs? Kan dit door dirvers komen of moet het een voedingsprobleem zijn?

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Je(Jullie) hebt al veel gecheckt. Ik zou toch eens even een andere voeding testen alvorens je nu verder gaat.

Je kan wel de spanningswaarden gaan meten(belast en niet belast), maar je weet nog steeds niet hoeveel stroom er loopt en of die waarden kloppen. Als de voeding niet genoeg stroom levert kan je jouw voorkomende problemen krijgen. Of wat dacht je van stroom/spanning dipjes die niet te meten zijn, maar toch funest is voor stabiliteit.

[ Voor 64% gewijzigd door Tripp op 15-08-2011 01:53 ]

specs

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 05:08
Windows kan een boel laten zien in de logs maar kan soms een driver probleem missen.

Ik had een jaar of 3-4 geleden eens een probleem waarbij Windows XP en alle applicaties 10s bevroren en daarna verder gingen of er niets gebeurd was. Het bleek uiteindelijk een driver voor brand functionaliteit te zijn van Roxio die bij o.a. DivX Player werd meegeleverd.

Een stap in het proces kan zijn de SSD RMA te sturen en met een nieuwe proberen om te zien of de indivuduele SSD de schuldige is of niet.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
het is een K-cpu, dus kan je de multiplier aanpassen: onderklok het ding eens
misschien is de cpu niet stabiel genoeg om z'n turbo aan te kunnen
(en ja, dat kan gebeuren)

Verwijderd

Topicstarter
CPU draait op 3.3GHz (standaard en geen turbo) en het geheugen heb ik op 1333Mhz gezet ipv 1600. En ipv 1.5V heb ik 1.55V op het geheugen.

Alles is perfect koel.

Voeding is ruim voldoende (500Watt) omdat ik geen videokaart heb.

Systeem wordt enorm onstabiel zodra ik de graphics drivers (ook de nieuwste van zowel gigabyte als intel) van intel installeer en is bijna niet meer of maar heel kort op te starten. De veilige modus werkt dan weer goed en zo haal ik de grafishe driver er weer af. Op de standaard VGA driver (van W7) draait hij wel.

Op dit moment lijkt het probleem dus in het videodeel te zitten. Ik zoek verder. Tips zijn welkom.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 05:08
Toch voor de zekerheid je RAM testen. Ik heb het meegemaakt dat brak RAM zich uitte via blauwe schermen die een probleem met de videokaart of haar drivers suggereerden.

Verwijderd

Topicstarter
Ram heb ik getest. Alles ok. Echter :

Ik goed en slecht nieuws.
Met mijn oude GeForce 8600GTS draait de pc perfect met alles geladen. De onboard video is uitgeschakeled. Op de intel site zijn meer forumleden met dit probleem. Ook zij hebben een videokaart geplaatst en is het probleem over. Waarom 'we' de onboard van de i5-2500k niet aan de praat krijgen is onduidelijk. Er is iemand die heeft dit opgelost met een nieuwe processor! Het zal toch niet waar zijn dat dit deel van de processor echt problemen kent. Onderzoek lijkt me nodig. (Apart Topic misschien).

Ik wacht nu maar even op antwoorden op het Intel-forum voordat ik de processor ga terug sturen. Wat mij betreft kan dit Topic dicht.

Verwijderd

Topicstarter
Met de Geforce geïnstalleerd werkt de onboard video ook perfect!. De hardware is dus in orde. MIjn monitor is nu aangesloten op de onboard. Zodra ik echter de Geforce eruit haal is het probleem weer terug. De PC is dan niet meer op te starten. Zodra ik de Geforce terugplaats draait de onboard weer prima. Zowel de Nvidia als de Intel-driver zijn geinstaleerd.

Nog tips want ik wil graag de kaart eruit hebben? Voor mij moet de onboard prima zijn.
Pagina: 1