• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-01 10:56
Het laatste bericht in Het grote digitale video camera topic deel II is uit 2010 en ik kon geen nieuwer algemeen topic vinden, dus dan maar even een nieuwe post:

We leven momenteel halverwege 2011 en voor zover ik kan zien (en ik ben maar een leek) zijn er de laatste tijd heel veel goedkope (€100-200) cameras bijgekomen die het even goed of beter doen dan de dure cameras (~€500). Ik zie mensen die met hun telefoon mooier filmen dan een camera die 3 jaar geleden gekocht is voor 1k.
Klopt dit? Is dit een vertekend beeld?

Ik wil zelf nu een videocamera gaan aanschaffen en heb een budget van ong €500. Dat moet nog deze week gebeuren want ik wil hem gebruiken voor een bruiloft aanstaande zondag. Wat is verstandig? Veel of weinig uitgeven? Worden er gigantische innovaties verwacht de komende tijd? Normaal gesproken kan ik al m'n info wel uit bestaande topics halen maar het lijkt hier heel erg stil te zijn omtrent filmcameras.
Dus als iemand me de juiste kant op kan wijzen, of zelf informatie te bieden heeft, dan graag!

Alvast bedankt :)

Verwijderd

DeltaBlast schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:29:
We leven momenteel halverwege 2011 en voor zover ik kan zien (en ik ben maar een leek) zijn er de laatste tijd heel veel goedkope (€100-200) cameras bijgekomen die het even goed of beter doen dan de dure cameras (~€500). Ik zie mensen die met hun telefoon mooier filmen dan een camera die 3 jaar geleden gekocht is voor 1k.
Klopt dit? Is dit een vertekend beeld?

Alvast bedankt :)
Het klopt dat de kwaliteit van camera's op telefoons steeds beter word maar het komt simpelweg nooit dichtbij die van een echte camera omdat zo'n mobiel maar een heel erg kleine lens heeft. Kleine lens -> minder lichtinval -> minder goede kleuren. Daarnaast is de prestatie van zo'n kleine camera in het donker natuurlijk gewoon debiel slecht.

Er zit een groot verschil tussen een HD-camera van een mobiel en een HD-camera, resolutie verschilt dan niet maar de kwaliteit toch zeker wel! :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53
Het gaat niet eens zozeer om de lens, maar ook om de sensor, die is bij telefoons miniscuul klein vergeleken met echte camera's. En de uitspraak dat camera's van 100-200 euro die het beter doen dan camera's van 500 euro, zie ik ook niet helemaal. Tenzij je oude camera's vergelijkt met nieuwere ofzo, maar je krijgt nu nog steeds aardig waar je voor betaald :P

The devil is in the details.

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:25
Zelf ben ik niet zo'n videomens maar meer een fotomens. Toch denk ik dat ik hier best wat over kan zeggen om dat de techniek steeds meer op elkaar lijkt.

Mobiele camera's zijn tegenwoordig fantastisch in vergelijking met wat je een paar jaar geleden had. Toch zit er nog veel verschil in. Belangrijk zijn het verschil in donkere (lees binnen) situaties. Omdat zeker met dit weer de bruiloft waarschijnlijk binnen zal zijn, zijn die prestaties belangrijk. Dus een echte camera is toch ook zeker de moeite waard.

Zelf heb ik onlangs mijn spiegelreflex (D5000) voor het eerst gebruikt voor film. Ik was echt verbluft door het resultaat. Veel (semi)professional filmers stappen ook over naar spiegelreflex. Als je ook met een spiegelreflex wilt filmen houd er wel rekening mee dat dat veel geheugenruimte gebruikt, meestal handmatig moet focussen, de bediening lastiger is en de duur van de individuele filmpjes beperkt is. In mijn geval op 5 minuten.

Eksit

• DeltaBlast
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-01 10:56
Thanks voor de antwoorden, uiteindelijk heb ik als een schaap gewoon de panasonic HDC-SD90 gekocht :)

Verwijderd

Nog even ter aanvulling van bovenstaande: het kan zijn als je een paar jaar geleden een videocamera kocht, je nog gewoon een SD model te pakken had. De prijzen 5 jaar geleden lagen ook nog eens rond de 400 euro voor een instapmodel, dus tsja, dat was niet heel erg best. Tegenwoordig is bijna alle opnameappratuur HD en die toename in resolutie zorgt direct voor een veel fijner detail niveau.

Het verschil tussen een hedendaagse videocamera en een telefoon is bijzonder groot. In ideale lichtomstandigheden kun je leuke plaatjes schieten met een telefoon, maar met minder dan ideale omstandigheden kan de grotere sensor van een camcorder veel meer detail/minder ruis vastleggen. Daarnaast zijn zaken als witbalans ed vaak ook beter bij een vaste camcorder. Het objectief is uiteraard vaak ook aanmerkelijk beter waardoor je een betere (rand)scherpte hebt in je plaatje. Verder is een camcorder veel stabieler vast te houden, kun je langer op de accu opnemen, heb je meer controls op de camera (met name zoom lijkt me een belangrijke), etc, etc.

Nog even een aanvulling op opnames voor een bruiloft: je zult versteld staan van het effect van een externe microfoon. Een ingebouwde mic is per definitie een beperking bij dergelijke gelegenheden. Ik zou eens kijken of je je telefoon (oid) nog kunt gebruiken als opname bron in de buurt van het echtpaar, dat zou al heel wat kunnen schelen.

Verder moet je even testen wat de camera doet bij het opnemen van lange stukken film (>15 min). Veel camera's maken losse bestanden om de ca 12 minuten. Als die camera dat ook doet dan zou ik ervoor zorgen dat je met enige regelmaat handmatig start/stop indrukt, waardoor je zelf kunt bepalen waar de pauze valt. Anders heb je kans dat dat midden in een belangrijk stukje van je opname valt.

Tot slot: gebruik een statief. Je camera beelden worden aanmerkelijk beter van het gebruik van een stevig statief!
Pagina: 1