Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:48
Vorige week maandag een laptop (Samsung NP300V3A-S02) online besteld. Dinsdag is de laptop geleverd, maar nu blijkt dat de wifi niet goed doet. Wifi-G is instabiel en wifi-N geeft alleen maar foutmeldingen. Laptop is voor de rest wel ok, maar zonder een fatsoenlijke wifi is het niet goed te gebruiken. Dit heb ik aangegeven aan de winkel en nu zegt de winkel dat ik bij Samsung moet zijn:

"Systemen die reeds in gebruik zijn genomen komen helaas niet in aanmerking om omgeruild te worden. Problemen dienen door de helpdesk van Samsung opgelost te worden aangezien uw systeem binnen de fabrieksgarantie termijn valt." (quote van de webwinkel met thuiswinkelwaarborg).

Samsung aangegeven dat een reparatie 2-4 weken duurt. Dit is geen optie omdat de laptop met mijn zusje volgende week voor 7 maanden naar Singapore gaat. Wat raden jullie mij aan?

(het betreft overigens dezelfde winkel als in deze thread: Comcom.nl doet moeilijk met retourneren TV)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Je kunt je beroepen op de wet 'Koop op afstand': Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Je hebt het product gekocht bij die winkel, niet bij Samsung. Laat je door die winkel niet te snel afwimpelen: ZIJ moeten het regelen volgens mij, niet jij zelf.

Of je onder die 2-4 weken reparatietermijn uit gaat komen betwijfel ik, maar ik heb geen idee wat de wet daarvan zegt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Als het goed is heb je het recht om binnen 7 dagen (of is het al 14) een product zonder reden van opgaaf terug te sturen.
Dus je levert simpelweg de laptop weer in.
En haalt 5min later een andere op.

(of werkt dat zo niet)
Maar idd niet laten afwimpelen door winkel. Zij zijn je aanspreek punt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Tsja, op zich wil ik het best wel regelen met de winkel, maar als zij gelijk doorverwijzen naar Samsung geeft dat al aan wat zij onder hun eigen service verstaan (overigens was de telefonische service van Samsung ook niet al te best aangezien ik moest uitleggen wat wifi G en wifi N was).

Zeker gelet op de tijdsdruk moet ik snel handelen en is een reparatie geen optie. Wat kan ik het beste doen? En eventueel, zo'n koop op afstand, hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik daartoe over ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DarkSide schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:21:
(of werkt dat zo niet)
Maar idd niet laten afwimpelen door winkel. Zij zijn je aanspreek punt.
Wat win je daarmee? Als zij hem in behandeling nemen, sturen hem door naar Samsung, zit je nog steeds met die 2-4 weken reparatietijd. Maarja, zij zijn nu wel het aanspreekpunt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

eigenlijk zouden ze gewoon een nieuwe moeten regelen. Hij is inpricipe DOA.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Per direct contact opnemen met de winkel dat je gebruik wil maken van je retourrecht - dan ben je in ieder geval nog op tijd daarmee. Én laten bevestigen.

Niet laten afschepen met allerlei claims over dat het niet zou gelden, dat hij aan is geweest, dat dat niet geldt voor defecten, dat windows geactiveerd is of dat hij niet meer als nieuw is te verkopen.
Het alternatief is, dat de winkel zich ervoor inzet dat het probleem kosteloos en zonder ernstige overlast laat repareren. Resulterende kosten zoals verzendkosten naar Signapore vloeien voort uit het leveren van een non-conform product, waarmee die kosten m.i. te verhalen zijn op de leverancier. Zeker als de leverancier zich overduidelijk op geen enkele wijze lijkt in te zetten om in ieder geval te streven naar een oplossing zonder ernstige overlast.

Makkelijker is: retourrecht en elders halen. Kan wel even vervelend zijn dat terugstorting tot 30 dagen mag duren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Ik heb nu het volgende bericht naar de webwinkel gestuurd:

"In dat geval wil ik beroep doen op mijn bedenktijd van 14 dagen zoals het Thuiswinkel Waarborg voorschrijft. In de gedragsregels van het Thuiswinkel Waarborg staat dat:

Artikel 5.4
"Tijdens de bedenktijd mag van consument verwacht worden dat hij zorgvuldig omgaat met het product
en de verpakking. Hij mag het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig
is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden."

Dit houdt in dat ik wel degelijk het systeem mag gebruiken en zodoende mag beoordelen of ik het wil houden, aangezien het precies 7 dagen geleden is toen ik de bestelling plaatste. Graag verzoek ik jullie om de instructies om dit te bewerkstelligen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Je kan er hopelijk toch van uitgaan dat wanneer je iets koopt, dat ook gewoon werkt.
In dit geval is dat dus niet zo en lijkt het mij niet meer dan normaal dat de winkel het omruilt voor een deugdelijk product.
Omruil garantie slaat volgens mij op "Ik heb een samsung gekocht maar wou toch liever een lenovo"

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Ze hebben weer gereageerd:

"Producten kunnen bij ons geretourneerd worden binnen 14 dagen behalve indien een systeem al de initiële installatie heeft doorlopen. Hierdoor kan een systeem niet meer als nieuw verkocht worden.

Zie Artikel 8.2 van onze voorwaarden: link

o f. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de
verzegeling heeft verbroken of een installatie of registratie van de software heeft
plaatsgevonden "

Aangezien ik het hier niet mee eens ben heb ik als volgt gereageerd:

"Waar je nu op wijst gaat over softwarepakketten, in mijn geval gaat het om een laptop. Om deze reden is dat artikel in jullie eigen voorwaarde niet van toepassing. Overigens schrijft de inleiding van de gedragsregels van het Thuiswinkel Waarborg het volgende toe:

"Deze Gedragsregels vormen het minimum kader waaraan de aangesloten bedrijven dienen te
voldoen. Afwijkingen ten nadele van de consument zijn slechts toegestaan indien ze gebaseerd zijn
op wetgeving."

Minimum kader, dit betekent dus niet dat je met je eigen voorwaarden het wijzigen. Tevens staat nog steeds artikel 5.4 van het Thuiswinkel Waarborg overeind betreffende dat de consument het product mag uitpakken en gebruiken om te beoordelen of hij het wenst te behouden. Hier wens ik nu beroep op te doen.

Overigens wil ik ben ik best bereid om het product om te ruilen, als dat voor jullie minder problemen oplevert. "

Ik vind het wel vreemd aangezien ik zelf vroeger op een serviceafdeling van een elektronicafabrikant heb gewerkt en daar werden gewoon DOA van max 2 weken oud aangenomen. Winkelier kreeg gewoon zijn geld terug en kon het gewoon met de klant het keurig afwerken. Of tijden zijn veranderd of de winkelier heeft er geen zin in...

[ Voor 10% gewijzigd door pipo01 op 08-08-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18

DataGhost

iPL dev

pipo01 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:00:
"Producten kunnen bij ons geretourneerd worden binnen 14 dagen behalve indien een systeem al de initiële installatie heeft doorlopen. Hierdoor kan een systeem niet meer als nieuw verkocht worden.
Dat is ook al vaak langsgekomen, handelingen die nodig zijn om het product te kunnen beoordelen (dus het doorlopen van initiele installatie bijv.) zijn geen reden tot het afkeuren van een retourverzoek, ongeacht wat er in de algemene voorwaarden of wat dan ook staat.
Overigens wil ik ben ik best bereid om het product om te ruilen, als dat voor jullie minder problemen oplevert.
Met dit soort zaken moet je uitkijken, je kan dan wel degelijk sommige rechten verspelen. Het "omruilen" (leveren van een nieuw product dus) mag volgens mij gewoon weer 30 dagen duren, al dan niet na ontvangst van de kapotte laptop. Ik zou het op safe spelen en een webshop met fysieke winkel zoeken waar je het product gewoon af kan halen, dan weet je zeker dat je op tijd een andere laptop hebt. Als je het dan via internet bestelt heb je zelfs nog recht op wet koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Dataghost: wat betreft hun eigen voorwaarden ben ik het met jou eens en heb ik dat ook aan hun doorgegeven. Echter reageren ze weer als volgt:

"Computersoftware gaat ook over Windows 7 installatie.

Het systeem mag aangezet worden en beoordeeld worden echter een installatie doorlopen heeft tot gevolg dat een volgende klant zijn voorkeurstaal bijvoorbeeld niet meer kan kiezen omdat een voorgaande klant dit al gedaan heeft.

Zie ook (link voorwaarden)"

Dit maakt wel aardig duidelijk waar de winkel waarde aan hecht, namelijk het verkopen van spullen en wat daarna gebeurt is van minder belang.

Mijn reactie:

"Nogmaals gedragsregels Thuiswinkel Waarborg:

Artikel 5.4
"Tijdens de bedenktijd mag van consument verwacht worden dat hij zorgvuldig omgaat met het product
en de verpakking. Hij mag het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig
is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden."

Redelijkerwijs valt er gewoon te zeggen dat een consument een laptop mag uitproberen en alsnog binnen 14 dagen mag bepalen om de laptop te retourneren. Wat je nu verklaard is totaal niet in lijn met de gedragsregels en met de wet koop op afstand. Dat je eigen voorwaarden hebt is prima, maar volgens de Thuiswinkel Waarborg en de wet zijn jullie voorwaarden niet geldig en blijft mijn verzoek tot retourneren staan.

Gaarne verzoek ik jullie om instructies voor het retour sturen van het product en verzoek ik jullie na ontvangst van de laptop het geld terug te storten op mijn bankrekening."

Jammer dat het zover moet lopen, maar als een winkel zich op een dergelijke wijze loopt te misdragen en dergelijke uitspraken maakt. Doet wel een afbreuk aan dat internetwinkelen en de Thuiswinkel Waarborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

heb je je ervaring al geplaatst op shopreview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33
Daar is het volgensmij nog een beetje vroeg voor. Shopreviews zijn reviews over volledig afgeronde ervaringen. TS zit nog midden in het 'conflict' met de winkel, dus voor een Shopreview lijkt het mij nog wat vroeg.

TS: Ik zou de Thuiswinkel Waarborg met haar voorwaarden uit je communicatie met de winkel houden. Het vertroebelt je rechtspositie nu een beetje. Je hebt het over de Thuiswinkel Waarborg én de wet 'overeenkomst op afstand'. Het komt bij mij een beetje verwarrend over, waarop beroep je je nu exact?

Ik zou je adviseren je communicatie zo gestroomlijnd mogelijk te houden en de Thuiswinkel er verder buiten te houden. De wet is lijdend, de verkoper heeft te volgen. De Thuiswinkel AV mag dan in grote lijnen hetzelfde als de wet zeggen, de wet is uiteindelijk bepalend.
Ik zou enkel in de communicatie naar de winkel verwijzen naar de wet 'overeenkomst op afstand' waarop jij je wenst te beroepen. Houd het zo kort mogelijk, zet het hoognodige erin. Alles wat je er meer inzet dan noodzakelijk kan weer tot zijwegen (discussies over niet afdoende zaken) lijden.
Op deze manier houd jij je bedoelingen helder. Geen eindeloze discussies over interpretaties van AV's, neen, de wet is duidelijk. Mocht de winkel hier de discussie over aangaan; de wet is duidelijk.

Voorbeeldje:

<Verkoper>

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb op <datum> een Samsung NP300V3A-S02 besteld. Ik wens gebruik te maken van mijn bedenktijd zoals deze besloten is in de Wet Overeenkomst op afstand.

Graag ontvang ik van u instructies hoe het product te retourneren.

Ik verzoek u het reeds betaalde bedrag ten grootte van €<bedrag> binnen 30 dagen terug te storten op <bankrekeningno.> ten name van <...>

Met vriendelijke groet,

<naam>
<e-mail>

My two cents. Verder veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
DustSpinner: De reden waarom ik de Thuiswinkel Waarborg erbij haalde was dat ook daarin staat dat de consument het product mag uitproberen en mag retourneren binnen 14 dagen. Omdat de winkel met hun waarborg adverteert, mag ik ervan uitgaan dat ze ook handelen in overeenkomst met de voorwaarden ervan. Blijkbaar is de winkel anders van mening...

Wat betreft het annuleren van de koopovereenkomst, aangezien ik met een tijdslimiet zit van 7 dagen vanwege het vertrek naar het buitenland, wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al bij de verkoper meerdere malen aangedrongen om het product te retourneren, maar deze geeft niet thuis. De wet erbij halen maakt geen indruk en instanties erbij halen zal teveel tijd innemen. Nu lijkt het wel of de verkoper toch aan het langste eind trekt en dat de laptop in het buitenland ter reparatie zal moeten worden aangeboden, iets wat mij zeker niet zint.

Overigens wacht ik even met de shopreviews, maar deze staan zeker in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
pipo01 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:50:
DustSpinner: De reden waarom ik de Thuiswinkel Waarborg erbij haalde was dat ook daarin staat dat de consument het product mag uitproberen en mag retourneren binnen 14 dagen. Omdat de winkel met hun waarborg adverteert, mag ik ervan uitgaan dat ze ook handelen in overeenkomst met de voorwaarden ervan. Blijkbaar is de winkel anders van mening...
Elke webwinkel weet donders goed wat er in de koop-op-afstand-wet staat. Voor de webwinkel is het gewoon het risico van het vak, en ze zitten volgens mij met alles wat ze terug gecommuniceerd hebben fout. De taalkeuze optie is inderdaad wel vaak bindend aan de laptop zeker in combinatie met samsung laptops (Gaat helaas zelfs zover dat de eerste naam van de klant vast is gelegd in een eventuele recovery, dus de keuze die het eerst gemaakt is zal bij een eventuele recovery altijd weer naar boven komen tenzij er een volledige fresh Windows installatie gedaan wordt).

Ik zou inderdaad mailen wat hierboven werd aangeraden en indien mogelijk langs gaan bij de showroom als die aanwezig is. Ze weten vast wel dat ze aan het kortste eind gaan trekken wanneer je hier mee naar het gerecht gaat, maar ze proberen het gewoon om te kijken of het ze lukt. Helaas mag dit soort dieven er gewoon een winkel op nahouden en zullen ze in 50% van de gevallen winnen.

Hou het strak en zakelijk. En wanneer je daarop geen net mailtje krijgt zou ik eens zoeken naar een topic wat hier ergens rondzwerft op dit forum met een goede brief dat je de consumentenbond/geschillen commisie/juridisch loket erbij haalt.

Al met al succes!

edit:
Humor dat er wel vrolijk staat 2 jaar pick up & return garantie op hun website bij het artikel (van Samsung weliswaar) maar ze moeten je dan gewoon helpen met het opmaken van een RMA.
(Vanuitgaande dat de winkel COMCOM.nl)

[ Voor 6% gewijzigd door ipazza op 08-08-2011 21:08 ]

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een linkje naar een juridisch blog:

http://blog.iusmentis.com...bij-laptops-via-internet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet met de winkel in discussie gaan, maar het hele verhaal even structureren (maar intact houden) en voorleggen bij thuiswinkel.org - die kunnen de winkel op de vingers tikken danwel royeren als er sprake is van ontoelaatbare schending van de voorwaarden. Het is wel zo netjes een kopie bij de winkel te doen toekomen, dan weten ook zij wat er speelt.

Voor mijn eigen informatiebase, en de sticky van het forum, zou ik ook wel graag een kopie ontvangen. SImpelweg m'n nickname @ tweakers.net. :)

Intussen... Hoop ik dat jullie reserve hebben om alvast een ander exemplaar te halen zodat dat geen probleem meer is. Het is dan wel even 2x betalen voor 1 product tot de zaak afgerond is...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

Wat ik eigenlijk mis, los van de hele juridische procedure: Heb je zelf wel goed uitgesloten dat het een softwarematig defect kan zijn? Probeer eens een Ubuntu LiveCD'tje en kijk eens of je dezelfde problemen tegen komt. En daarnaast onder Windows nog even oudere of nieuwere drivers voor de module?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Good point... En natuurlijk even connecten met wat andere toegangspunten van verschillende merken en capaciteiten. Niet is zo... vervelend... als een heel traject in gaan terwijl het dan maanden later aan andere factoren blijkt te liggen :+

Er is trouwens een jurist hier op het forum die al met succes zaken betreffende koop op afstand heeft gewonnen, waarbij de kosten bij de wederpartij verhaald werden. Die zal zeker kunnen inschatten hoe dit het beste op te pakken. Persoonlijk zou ik erg blij zijn met een rechtszaak uiteindelijk, omdat er zo weinig jurisprudentie is. Verduidelijking voor de toekomst gaat er alleen zijn als mensen bereid zijn een zaak te maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:30

MsG

Forumzwerver

Dat zie je namelijk heel vaak. Je krijgt met producten als laptops en computers e.d. een beetje een lastig probleem, namelijk softwarematige defecten, wat eigenlijk niet kapot is, en echte defecten. De consument ziet het verschil vaak niet.

Wat als je bijv. door een bug in Windows tegen problemen aanloopt. Dan kan je daar de winkel toch niet voor aansprakelijk stellen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eraan. Als dat probleem standaard in die configuratie met meegeleverde windows versie optreedt, dan wel degelijk. Het gaat om het totaalproduct. Als Windows onderdeel is van wat de winkel je verkoopt, dan is de winkel je aanspreekpunt en de verantwoordelijke. Koop je hem zonder OS, of is het duidelijk dat je het OS zelf om zeep hebt geholpen dan ligt dat anders.

Soms zijn dingen opgelost dan met drivers, maar ook dan geldt dat de winkel zorg had moeten dragen het ding up-to-date te brengen omdat het anders bij levering niet conform is. Daar kosten voor rekenen, terwijl het zo simpel kan zijn als windows-update draaien kán dus eigenlijk niet. De klant mag immers redelijkerwijs verwachten dat het werkt als geadverteerd. Meestal wordt er niet geadverteerd: "Met supersnelle Wireless-N, mits je deze vage handleiding volgt en allerlei windows updates zelf uitvoert". En terecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Langs gaan bij de showroom lijkt me niet zo een goed idee omdat (1) zij in Eindhoven zitten en ik in Amsterdam en (2) ik geen zin heb in eindeloze discussies bij hun balie, want ik heb geen enkele garantie dat de winkel alsnog overstag gaat.

Het emailen zal blijven doorgaan en ik zal zeker even navraag doen bij de Thuiswinkel organisatie, want ik vind dit zwaar waardeloos van de winkel dat zij zich op een dusdanige manier opstellen. Daarbij is de situatie nu even niet zo dat ik snel een andere laptop kan regelen, dus dit is waarmee ik het nu moet doen.

Wat betreft het uittesten van de laptop, ik heb het op meerdere netwerken geprobeerd en de drivers voor Windows meerdere malen opnieuw geïnstalleerd. Het heeft allemaal niet mogen baten. Dit terwijl andere smartphones, tablets en laptops geen enkel probleem hebben met die netwerken.

Kortom, de laptop werkt niet zoals ik van verwacht had, maar de winkel (het is inderdaad comcom.nl) geeft niet thuis en wijst naar Samsung. Het minnelijk oplossen met de winkel is geen optie voor de winkel en een reparatie zou eventueel in het buitenland dan moeten worden uitgevoerd (reparatietijd 2-4 weken). Bovendien wijst de winkel onterecht op hun eigen voorwaarden terwijl dit niet in lijn is met de wet, wat ze volgens mij donders goed weten (maar om ze dieven te noemen zoals ipazza doet vind ik weer iets te ver gaan omdat ze, afgezien de aftersales, voor de rest wel deden wat ze beloofden op hun website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
pipo01 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:33:
Langs gaan bij de showroom lijkt me niet zo een goed idee omdat (1) zij in Eindhoven zitten en ik in Amsterdam en (2) ik geen zin heb in eindeloze discussies bij hun balie, want ik heb geen enkele garantie dat de winkel alsnog overstag gaat.
Bovendien wijst de winkel onterecht op hun eigen voorwaarden terwijl dit niet in lijn is met de wet, wat ze volgens mij donders goed weten (maar om ze dieven te noemen zoals ipazza doet vind ik weer iets te ver gaan omdat ze, afgezien de aftersales, voor de rest wel deden wat ze beloofden op hun website).
Ze beroven je van rechten die je hebt ! :+

En naar de winkel gaan wil soms nog wel eens werken. Beetje stamppij maken kans soms ook geen kwaad. Ze willen je dan wel helpen omdat je slecht bent voor business

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cyphax schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:18:
...

Of je onder die 2-4 weken reparatietermijn uit gaat komen betwijfel ik, maar ik heb geen idee wat de wet daarvan zegt.
In (onder andere)dit topic wordt daar het een en ander over gepost.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat de problemen waar je tegen aan loopt veroorzaakt worden door de WiFi adapter?
Heb je al een keer getest met een livecd om de hardware uit te sluiten?
Heb je al eens naar andere drivers gezocht?
Bestaan er incompatibiliteitsproblemen tussen jouw wireless router/accesspoint en de wifi adapter in de laptop?

Dit even los van de rechten discussie...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Ik heb nu al enkele keren aan de winkel gevraagd om instructies betreffende het retour sturen van de laptop, maar ze hebben niet meer gereageerd..

Mijn laatste bericht:

"Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat ik wens gebruik te maken van de Wet Overeenkomst op Afstand. De laptop Samsung NP300V3A-S02 die ik op 1 augustus 2011 heb besteld voldoet niet aan mijn verwachtingen. Ik verzoek jullie om instructies hoe ik het beste het product kan retourneren.

Tevens verzoek ik jullie om het betaalde bedrag van €568,57 binnen 30 dagen terug te storten op bankrekeningnummer xxx ten name van xxx."

Wat betreft of het een hardware of software fout is, gelet op de instructies van Samsung zelf heb ik al het mogelijke gedaan en is nu enkel een retourtje reparatiecentrum de volgende optie. Een live-CD en linux gebruiken lijk mij niet helemaal de bedoeling als je een laptop koopt met de intentie om windows te gebruiken. Daarnaast heb ik de laptop bij een andere router uitgeprobeerd en daar heeft het dezelfde problemen in tegenstelling tot andere apparaten die gebruik maken van wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
pipo01 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:12:
Een live-CD en linux gebruiken lijk mij niet helemaal de bedoeling als je een laptop koopt met de intentie om windows te gebruiken. Daarnaast heb ik de laptop bij een andere router uitgeprobeerd en daar heeft het dezelfde problemen in tegenstelling tot andere apparaten die gebruik maken van wifi.
Hij bedoelde waarschijnlijk om op te starten met een Linux livecd om zeker te zijn dat het een hardwareprobleem is. (en niet een slechte driver bv in windows, al lijkt dat me stug als je wifi vanaf het begin al niet goed werkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
De wifi werkte vanaf het begin al niet naar behoren en het lijkt met stug dat het wellicht een software fout zou zijn.

Overigens zijn we drie uur verder en ik heb nog steeds geen bericht gekregen van de webwinkel. Volgens mij zijn ze me nu aan het negeren, want gisteren waren ze wel snel in hun reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Punt is: het zou zomaar *wel* een software fout kunnen zijn. Misschien dat er een vrij nieuwe wifi-chip op zit, en zit je met een verouderde driver zodat 'ie net niet lekker samenwerkt met jouw accesspoint.

En waarom je dat zou moeten proberen: vooralsnog lijkt niets er op dat je dit via de winkel binnen redelijke termijn geregeld gaat krijgen, en je zit wel met die 2-4 weken deadline.

De gewenste oplossing: voor die deadline een werkende laptop. De makkelijkste oplossing zou zomaar kunnen zijn door het zelf op te lossen (of in elk geval vast te stellen dat het een hardware-defect is). Met tegenwerking van de winkel ga je die gewenste oplossing in elk geval niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Of het een softwarematige fout is of een hardwarematige fout is maakt niet uit. Ik mag als klant verwachten dat ik een normaal werkende laptop krijg. Of ik eraan moet sleutelen omdat ze wellicht verouderde software erop hebben gezet, zou niet moeten uitmaken. Overigens heb ik al geprobeerd om met de driver van de Samsung website het op te lossen, maar helaas werkte dit niet.

Eigenlijk focussen we nu op de wifi problemen die ik er niet uit krijg, terwijl het eigenlijk nu om gaat dat ik als consument wens gebruik te maken van de wet, maar dat de winkel zich niet daaraan conformeert en eigenlijk zijn eigen voorwaarden erboven stelt. Ik kan hoog en laag springen, maar de webwinkel negeert me nu en wens met niet meer te helpen.

Maar goed, de situatie is duidelijk. Ik zit met de gebakken peren, de webwinkel trekt aan de langste eind en ik ga negatieve review schrijven over de aftersales van deze webwinkel. Daarnaast ga ik me ook beklagen bij de Thuiswinkel organisatie omdat een lid zich niet wenst te houden aan de gedragsregels. Tijd om een redelijke oplossing te bedenken is er helaas niet. Graag zou ik het ook anders willen hebben, maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen.

[ Voor 17% gewijzigd door pipo01 op 09-08-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

De enige reden dat ik voor heb gesteld om een liveCD te gebruiken is om hardware uit te kunnen sluiten. Ik kan me je frustratie voor stellen, maar uiteindelijk lijkt mij het doel dat je op zo'n kort mogelijke termijn een werkende laptop hebt. En aangezien dit Tweakers.net is kan je verwachten dat je voorstellen zoals een liveCD krijgt ;)

En, met alle respect, er zijn al meer dan genoeg topics over winkels die zich niet aan de wet houden (met bijbehorende stappenplan hoe je met zo'n situatie moet om gaan). Ik wens je er sterkte mee!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pipo01 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:00:
Ze hebben weer gereageerd:

[knip= bull]
Ja leuk dit soort reacties maar de wet is heel duidelijk hoeveel keer zij ook komen aanzetten met " maar onze huisregels/voorwaarden vinden wij belangrijker "

Huisregels of voorwaarden mogen nooit en nimmer reeds wettelijke bestaande regels inzake het consumentenrecht beperken dan wel ermee conflicteren.

Kort gezegd: Als zij dit voor de rechter willen uitvechten onmiddellijk doen want dan verliezen ze dit,en diep in hun hart weten ze dit ook aangezien ze ervan uitgaan dat de gemiddelde consument toch niet de moeite neemt om naar de rechter te stappen en zijn gelijk te behalen.
Mooie is dat als je doorzet ze op het laatste moment zullen afhaken en als ze toch doorzetten en dit verliezen jou proces en advocaatkosten ook gelijk mogen vergoeden. :O

Ik blijf mij anno 2011 nog steeds verbazen dat sommige winkels nog steeds denken dat hun huisregels/voorwaarden boven de wet staan en ze alles kunnen maken omdat het hun winkel is.

Helaas zijn de praktijk en de formele regels iets anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Even een kleine update:

De laptop is nu in Singapore icm met een wifi-dongle. Geen perfecte oplossing, maar wel een die tenminste stabiel werkt. Mocht dat echt te vervelend worden, dan kan het alsnog naar Samsung in Singapore. Eventueel zou het bij terugkomst naar de reparatie kunnen aangezien het dan nog in de garantieperiode is. Overigens wil ik wel Comserve Network bedanken voor de uitermate vriendelijke service, helaas zou het niet lukken om binnen de tijd de reparatie uit te voeren.

En uiteraard heb ik ook verschillende shopreviews geplaatst, want dergelijk gedrag van een webwinkel is absoluut beneden peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das inderdaad het nadeel van een webshop..
Ze voelen zich totaal niet verantwoordelijk voor een defect product.
De webshops proberen het altijd op de consument af te schuiven,
Het zelfde als de bedenktijd altijd maar een reden zoeken om het product niet terug te hoeven nemen.
(Nou móet ik zeggen dat het bij de mm niet anders is maar toch.)
Pagina: 1