Interne schijf veilig verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Ik heb onlangs een 1TB 3,5" schijf aan de 2e SATA-aansluiting van mn laptop gehangen via een kabel. Nu wil ik graag dat deze schijf verschijnt in het "hardware veilig verwijderen", zodat ik de schijf kan afkoppelen als ik de laptop mee wil nemen zonder deze uit te schakelen of snel een andere schijf aan kan sluiten

Ik had al ergens gevonden dat "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\IDE[schijf]\Capabilities" op 4 zetten de schijf flagt als uitwerpbaar. Hierdoor verschijnt de schijf inderdaad bij veilig verwijderen, maar windows geeft dan de melding dat de schijf niet uitwerpbaar is.

Onder XP kwam vaak het omgekeerde probleem voor: dat een SATA-schijf vrolijk verschijn onder hardware veilig verwijderen, terwijl het de interne windows-schijf was.

Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik gebruik windows 7 x64 pp een Acer Aspire 7738g

Kalm aan! En rap een beetje!

Verwijderd

Dat in Windows XP heeft met de driver, de bios (AHCI) en nieuwe hardware te maken. Vaak is het niet eens de bedoeling dat ingebouwde schijven in de lijst van "veilig verwijderen" komen.

In therorie kun je een SATA schijf afkoppelen, als hij op AHCI staat.
Maar dan moet alles meewerken, en zeker de BIOS.
Het is best mogelijk dat jouw laptop dat niet voor 100% goed er in heeft zitten.

Als je houdt van een gokje wagen, dan kun de driver van de Intel site proberen.

Op internet kun je zoeken op "sata hot swap".
Volgens sommigen gaat het meestal goed, al lijkt de support voor hot swap bij de Intel chipset iets kleiner.
En ik zie net dat ik in mijn BIOS kan kiezen of ik een schijf swappable wil hebben of niet.
Bij anderen moet in de BIOS 'enhanced AHCI' ingesteld worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 18:26 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik dacht dat je die schijf gewoon kan loskoppelen?

Ik heb een SATA HD in zo een hotswapbay hangen, en die trek ik er gewoon willekeurig uit (win7 AHCI).
Of doe ik het helemaal fout?

Verwijderd

@Reepje Je doet waarschijnlijk niets fout hoor. Je kunt voor de zekerheid schijfcontrole op de schijf doen (Verkenner / computer / <rechtermuisklik op de harde schijf> / Eigenschappen / Extra / Nu controleren).
Als dat allemaal goed is, dan is er niets mis gegaan, en kun je het zo blijven doen.

Maar of die laptop AHCI aan heeft staan, en of het daar ook kan .... ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Reepje schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:46:
Ik dacht dat je die schijf gewoon kan loskoppelen?

Ik heb een SATA HD in zo een hotswapbay hangen, en die trek ik er gewoon willekeurig uit (win7 AHCI).
Of doe ik het helemaal fout?
Het ligt er aan of je caching op de betreffende hardeschijf hebt ingeschakelt of niet. Wanneer dit wel het geval is, dan zal de hardeschijf eerst "veilig moeten verwijderen" vanuit Windows, anders loop je er onherroepelijk een keer tegen aan datacorruptie te krijgen, wanneer de data vanuit de cahce nog niet terug is geschreven naar de hardeschijf op het moment van het fysiek verwijderen van de hardeschijf.

S-ATA hardeschijfen zijn in pincipe altijd hotswapable, maar dan moet deze feature wel zijn ingeschakeld. Het betekend eigenlijk bijna altijd dat in het BIOS AHCI ingeschakelt moet zijn. Wanneer dit nog niet het geval is let er dan wel op dat de juiste drivers geladen zijn in Windows anders loop je de kans dat Windows niet meer opstart na het wijzigen van deze BIOS setting. Wanneer dit het geval is, is het terug wijziging van deze setting om Windows weer te laten starten natuurlijk.

Naast de FAQ's is deze site ook wel leuk om eens door te nemen op het gebied van de S-ATA standard en zijn features: www.sata-io.org.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
In het BIOS staat de boel al op AHCI, helaas geen opties om hot-swap in te stellen.
De Intel Matrix Storage Manager geeft aan dat de schijf niet hot-swappable is, waarschijnlijk zit ik dus vast aan de 'Device Manager'-route...

Het is op zich ook de bedoeling dat de laptop een soort portable desktop wordt (wat ie met 17,5" eigenlijk al is), dus zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. De externe schijf koppel ik aan zodra ik de laptop op zn plek zet en als ie op reis gaat zet ik hem toch uit. Voor die ene keer in de week dat ik de Downloads-schijf wil wisselen voor de Backup-schijf zou het leuk zijn als het via 'veilig verwijderen' kan, maar via 'Device Manager' is ook goed.

Op termijn komt er nog een post in Het "Post hier je kleine mods" topic om te laten zien hoe ik het gemaakt heb.

Kalm aan! En rap een beetje!

Pagina: 1