Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Receiver & 2.1 Speakers] Beginner zoekt opstarthulp

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Voor de mensen die niet van scrollen houden, hier is het resultaat van dit topic:

Ik presenteer u: Twee B&W BS686 speakers en een Denon PMA-510AE versterker!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1797432/AudioVideo%20setup/Photo%2014.08.11%2019%2051%2049.jpeg

Vorige week heb ik een fantastische TV gekocht, voor een mooie prijs (Panasonic P50G30). Zodra de TV-ervaring verbeterd ga je merken dat je eigenlijk ook wel betere audio wenst. Helaas ben ik niet goed thuis in audio en heb ik wat opstarthulp nodig.

Er zijn twee ietswat speciale omstandigheden in mijn geval. Ten eerste woon ik in Noorwegen en hier is het aanbod van aparatuur wat minder, bovendien zijn prijzen erg hood. Ten tweede heb ik een enorm klein apartement, waar ik eigenlijk maar heel weinig ruimte heb. Een 5.1 set zou dus momenteel wellicht teveel van het goede zijn. Het lijkt me leuk om met 2.1 te beginnen, maar zelfs daarvoor is weinig ruimte. Is het een heel dom idee om relatief kleine speakers te kopen voor 2.1 om deze vervolgens later als sattelietspeakers te gebruiken als ik de set compleet maak naar 5.1?

Ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat ik belangrijk vind. Ik ben een nerd en een tweaker en vind extra's zoals netwerkmogelijkheden van de receiver interessant, maar geen must. Bovendien vind ik het een fijn idee als ik aardig voorbereid ben op de toekomst, zoals wanneer ik een groter appartement bemachtig.

Als je de pricewatch en het forum bekijkt dan is het voornamelijk Onkyo dat domineert. Helaas is Onkyo niet zo goed verkrijgbaar hier in Noorwegen als in Nederland. Bijvoorbeeld, de meer professionele HiFiKlubben
heeft eigenlijk alleen maar NAD en Denon. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om een Onkyo in Nederland te kopen. Maar eigenlijk vind ik dat ik zo'n product niet 'blind' kan kopen, zeker niet gezien het feit dat ik een amateur ben. Bovendien heb ik geen idee hoe het dan zit met garantie.

Samenvattend:
  • Ik ben een amateur en moet nog veel leren, maar heb wel oog en oor voor detail, dus koop graag iets van goede kwaliteit.
  • Op zoek naar: Receiver en Speakers. Hoeft geen set te zijn.
  • Ik heb erg weinig ruimte momenteel en wellicht dus eerst beginnen met 2.1 - edit - 2.0. is gewoon beter om mee te beginnen.
  • Budget voor receiver met speakers samen: zo'n €500, maar kan ik best rekken. - edit - en rekken wordt het! €500 is veel te onrealistisch voor een leuke startset.
  • Zal worden gebruikt voor muziek, maar voornamelijk voor het kijken van series en films (home cinema dus).
Al met al vind ik het dus erg lastig en kan ik goed jullie hulp gebruiken. Alle input is welkom!

[ Voor 13% gewijzigd door Josh op 13-09-2011 20:15 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:21
Je budget is gewoon te laag voor iets deftig met netwerkmogelijkheden en een stel speakers.

Ofwel doorsparen, ofwel in stukjes kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25

DjVe

Hatsaflats!

en als je een stereoversterker pakt met twee leuke boekenplank speakers? Subwoofers in kleine ruimtes, is meestal al een crime (problemen met plaatsing ect).

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Koop voor €400 de grootste speakers die je wilt plaatsen, eventueel zelfs 2dehands.
En koop voor €80 een 2dehands versterker nad of die andere die makkelijk is te verkrijgen, en de laatste €20 aan goede maar niet met elfenstof besprenkelde speaker kabels.

Is op de toekomst voorbereid ;) de speakers zul je ergens anders zeker kunnen hergebruiken en die versterker kun je ook wel weer voor rond dat bedrag kwijt.

Verwijderd

Hoe kom je er in godsnaam bij dat onkyo niet goed verkrijgbaar is in NL?

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-11 19:59

MikeVM

- Baloo -

Onkyo past volledig binnen budget, klinkt goed, en is goed verkrijbaar..

ga eens kijken bij bestekeus.nl. daar hebben ze een showroom met onkyo en veel keus uit speakers..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 09:53:
Hoe kom je er in godsnaam bij dat onkyo niet goed verkrijgbaar is in NL?
MikeVM schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 09:56:
Onkyo past volledig binnen budget, klinkt goed, en is goed verkrijbaar..

ga eens kijken bij bestekeus.nl. daar hebben ze een showroom met onkyo en veel keus uit speakers..
Hebben jullie openingspost wel gelezen? TS woont niet in NL en wil niet blind/doof kopen.

[ Voor 45% gewijzigd door DjVe op 07-08-2011 10:08 ]

Verwijderd

"Helaas is Onkyo niet zo goed verkrijgbaar als in Nederland."

Woordje "als" gemist. Dan kan ik je niet verder helpen.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:10:
"Helaas is Onkyo niet zo goed verkrijgbaar als in Nederland."

Woordje "als" gemist. Dan kan ik je niet verder helpen.
Ik heb die zin iets verduidelijkt, ik kan het wel begrijpen dat je daar overheen leest. Wat ik alleen niet begrijp is dat je me niet verder kunt helpen. Het advies van Mafketel is bijvoorbeeld al een hele goede, en heeft niets met Noorwegen te maken:
Mafketel schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 09:18:
Koop voor €400 de grootste speakers die je wilt plaatsen, eventueel zelfs 2dehands.
En koop voor €80 een 2dehands versterker nad of die andere die makkelijk is te verkrijgen, en de laatste €20 aan goede maar niet met elfenstof besprenkelde speaker kabels.

Is op de toekomst voorbereid ;) de speakers zul je ergens anders zeker kunnen hergebruiken en die versterker kun je ook wel weer voor rond dat bedrag kwijt.
Bovendien is het op zich wel een goed advies van Tommie12 dat mijn budget te laag is, maar dan hoor ik graag ook waarom het te laag is. Zoals ik al liet weten wil ik beginnen met iets kleins, vanwege het ruimtegebrek.

Dali Lektor 1Het budget is niet vast, dat kan ik wel rekken. Het belangrijkste is voor mij om van een aantal kenners te horen hoe ik met het ruimtegebrek om kan gaan. Zo kan ik wellicht de subwoofer momenteel buiten beschouwing laten en een 2.0 set kopen. Bij de HiFi Klubben hier hebben ze Dali speakers (klik hier) en dat is wel een mooi maatje.

Maar qua receiver weet ik 't echt niet. Als ik de restrictie van het budget weghaal, wat zou dan het advies zijn? Natuurlijk moet 't realistisch blijven en ben ik maar een beginner, ik ben niet op zoek naar de mooiste receiver uit Elvenland.

[ Voor 25% gewijzigd door Josh op 07-08-2011 13:30 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Met een budget van 500 euro kan je een meer dan goede 2.0 neerzetten, maar als je voor 2.1 wilt gaan wordt het al lastiger. Een subwoofer is over het algemeen een stuk duurder dan een set speakers. Subwoofers zijn actief, dus met interne versterker en dat zie je terug in de prijs. Nu zijn er wel goedkope subwoofers, maar een slechte subwoofer kan je set echt breken. Dan zou ik persoonlijk liever een leuke 2.0 neerzetten dan een 2.1 die wellicht teniet wordt gedaan door de subwoofer. Alleen als je met 2.0 voldoende laag wilt hebben dan wordt de keuze in monitoren wat klein(er), vloerstaanders geven over het algemeen wat meer laag en je zal dus een subwoofer wat minder missen dan als je alleen een paar monitoren hebt. Wel iets om rekening mee te houden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Ik bedoelde dat ik je geen advies richting Onkyo kon geven. De Dali's die je daar aanhaalt, zijn echt wel mooie speakers. Qua receivers moet je denken aan Onkyo, de Yamaha S serie, of natuurlijk 2e hands. Nu is het wel zo (zeker in dit segment) je speakers vele malen meer doen voor het geluid dan de receiver. Je kunt dus overwegen om speakers te gaan beluisteren en dan via internet, 2e hands oid. voor een receiver te kijken,

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:22:
Ik bedoelde dat ik je geen advies richting Onkyo kon geven. De Dali's die je daar aanhaalt, zijn echt wel mooie speakers. Qua receivers moet je denken aan Onkyo, de Yamaha S serie, of natuurlijk 2e hands. Nu is het wel zo (zeker in dit segment) je speakers vele malen meer doen voor het geluid dan de receiver. Je kunt dus overwegen om speakers te gaan beluisteren en dan via internet, 2e hands oid. voor een receiver te kijken,
Dat is zeker geen slecht advies. Speakers bepalen inderdaad 80 tot 90% van het geluid. Je zou een leuke versterker/receiver via Ebay of dergelijke kunnen kopen.

• Tommie12
Waarom is dat budget te laag?

Ik zat een paar maand geleden in dezelfde positie. Ik had een budget van ca 1500 €.
Eerst ben ik naar speakers gaan luisteren, met het aanvankelijk idee om naar een 5.1 set uit te kijken.

Ik geef traditioneel nooit mijn budget aan de verkoper, ik vroeg telkens om te starten met een 500€, en dan een paar stappen naar 'boven' te maken, met telkens een set of speakers die volgens hem goed waren in die prijsklasse.

De tweede winkel liet me dan dan eens het verschil horen tussen een goede 2.0 voor 1500€ en een complete 5.1 set van 1500€. Nadat ik hem vertelde dat ik nog een ietwat deftige stereoversterker had, stelde hij voor om eerst deftige speakers te kopen, en dan maar eens uit te kijken naar een AV Receiver als dat nog een prio was.

Naar mijn gevoel is er een grote vooruitgang in kwaliteit tot een goeie 700-1000 € per speaker. Nadien worden de verschillen kleiner, en kost een klein beetje qualiteit ineens een pak meer.

Toen ik dan stootte op een mooi paar nieuwe KEF IQ90 aan minder dan 1000€ was mijn keuze snel gemaakt.
Momenteel heb ik helemaal geen behoefte aan meer dan 2.0, omdat ik iedere keer verrast word door de pure geluidskwaliteit.
Ik heb ook gehoord wat een sub kan toevoegen, en naar MIJN smaak is dit te weinig om daar nog eens tuseen de 500 en de 1000€ voor vrij te maken.
Nu zoek ik rustig verder naar een goeie AV receiver om dingen als lip-synch en muziek van het netwerk te kunnen afspelen.

Kijk, ik heb onlangs ook een Logitech set van 200€ gehoord die aan aan PS3 hing om racegeluiden en schietspelletjes te doen (Black Opps bv). Ten opzichte van het pure geluid uit de TV is er een GIGANTISCHE vooruitgang, en ik zou dit gerust aanraden aan gamers, maar het past naar mijn gevoel niet om er deftige muziek mee af te spelen.

Dus mijn advies:
Ga luisteren, en nog eens luisteren, en doe het dan nog eens. (naar goedkope en duurdere spullen, naar deftig 2.0, 2.1 of 5.1, en ook naar goedkopere setjes of speakers)

Leg je prioriteiten vast, en werk in stapjes. Ik denk dat je meer plezier gaat beleven aan de aankoop van iets goeds, dan aan setjes die snel vervelen, en die je dan ineens helemaal voor weinig geld op marktplaats wil zetten.
Wees ook niet te beroerd om tweedehands te kopen als het er nog echt goed uit ziet, en goed klinkt. Je kan echt wel een klasse beter kopen dan nieuw voor eenzelfde budget.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-11 09:18
Voor ongeveer 500 euro koop je een Marantz nr1501 en een set Boston Acoustics A25. Afgelopen week heb ik deze combinatie aangeschaft en ben zo blij als een kind. De receiver is zeer ok voor de prijs, maar wat betreft de speakers kan ik niet genoeg benadrukken hoe fenomenaal het geluid is. Ga zeker even ergens luisteren. en neem je favoriete cd mee.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen tot nu toe, je merkt dat er hier behoorlijk wat mensen met verstand van HiFi rondlopen. Tweakers.net doet z'n naam wel weer eer aan, genoeg tweakhulp in ieder geval!

Gister en vandaag was ik in de hifi winkel, waar ik eerder over sprak (www.hifiklubben.no) en als je binnen bent snap je wel waarom ze letterlijk "HiFi Club" heten. Ze hebben 5 zogenaamde demo-kamers waar een aantal overweldigende sets staan, inclusief projectoren en schermen. Eigenlijk hebben ze gewoon 5 hele vette voorbeelde van home cinema's.

Verder is de winkel ruim en hebben ze een aantal secties. Hieronder een sfeerimpressie van de sectie waarin ik 't meest geinteresseerd was: boekplankspeakers. Ik weet dat het een kutfoto is, maar vond het wel leuk om met jullie te delen. Er zullen vast wel dit soort winkels in Nederland zijn, maar hier in Noorwegen is 't behoorlijk speciaal.

Ze hebben een leuk systeem waarmee ze 8 verschillende versterkers op 8 verschillende speakers snel kunnen schakelen en ik heb de verschillen goed kunnen horen. Ik heb even gekeken in de vloerstaanders, maar die waren gewoon echt te duur voor nu.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1797432/Photo-09.08.png

Afbeeldingslocatie: http://www.hifiklubben.com/images/products/BWDM686CH_1_b.pngHet lijkt me een uitstekend plan om een 2.0 aan te schaffen, mede dankzij jullie advies, en dat vond de verkoper ook. Om toch nog wat van de lage tonen te kunnen genieten (zonder sub) vroeg ik de verkoper om zijn mening, zonder mijn budget te laten vallen. Hij wees me direct naar de B&W DM686. De speakers zijn me ietswat te duur, maar hij sloeg wel de spijker op zijn kop: genoeg bass zonder subwoofer. Hij liet 't me zelf vergelijken met een aantal Dali's. Er was een merkbaar verschil in de lage tonen tussen de B&W's en de Dali Lektor 2 die precies dezelfde prijs waren. De B&W's waren gewoon heerlijk vol, iets wat me wel een voordeel lijkt als ik nog geen subwoofer heb.

Echter heb ik een viertal vervolgvragen voor jullie:
  1. Is er een goed alternatief voor de B&W's die ik noem? Ik wil me niet blindstaren op één merk, ik heb nog steeds de mogelijkheid om iets in Nederland te kopen namelijk.
  2. Mocht ik later uitbreiden naar 5.1 (die kans acht ik zeker), dan zijn deze speakers goed te gebruiken als sattelietspeakers, toch? Of zijn deze daar dan weer te 'bassig' voor? Een goede receiver kan dat regelen lijkt me.
    Afbeeldingslocatie: http://www.hifiklubben.com/images/products/DENAVR1912BK_1_b.png
  3. Dat brengt me bij de receiver. Met een uitbreiding naar 5.1 op het oog, waar moet ik naar kijken? Kunnen jullie me een richting insturen qua merken/types? Momenteel is alles in mijn ogen hetzelfde. In de winkel hebben ze eigenlijk maar weinig receivers staan, dus daar werd ik niet veel wijzer van. Een Denon AVR-1612 stond te pronken bij een stel TV's, maar de verkoper raadde de zwaardere AVR-1912 (zie foto) aan. Dat hakt wel in mijn budget moet ik zeggen. Samen met de speakers is dat ruim het dubbele van wat ik eerst in gedachten had... Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het 't geld wel waard is.
  4. Op marktplaats staan ontzettend veel receivers (althans, dat vind ik) maar door mijn onervaring weet ik totaal niet wat goed is en wat niet. Is het niet leuk om een topic te openen waar interessante aanbiedingen/tweede-handsjes kunnen worden besproken?

[ Voor 24% gewijzigd door Josh op 10-08-2011 00:38 ]

• newbreed
1. Er zijn voldoende goede alternatieven voor B&W. Eigenlijk kan je er van uit gaan, dat alles wat ze hebben staan bij hifiklubben van een zekere kwaliteit is. Het relatieve verschil in prijs is echter lang niet altijd te rechtvaardigen. Een set speakers van €260 per paar, kan zomaar beter presteren dan een set speakers van €500 per paar, al blijft geluidbeleving van subjectieve aard. Er zijn liefhebbers die meer op zoek zijn naar een monitor en anderen hebben liever een speaker die iets meer kleur aan het geluid geeft. Mijn voorkeur gaat naar een monitor die een zo exact mogelijke representatie van de opname weergeeft. Een ander kan voorkeur hebben voor een speaker die bepaalde frequenties meer benadrukt.

Op de receiver (ook de minder prijzige) kan je aangeven welke frequenties je door wil spelen naar de subwoofer. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar frequenties tot ongeveer 70 hertz, zodat de bass niet te overheersend wordt.

Als je gebruik gaat maken van boekenplank speakers (uitstekende keuze) heb je inderdaad het voordeel dat je deze kan laten staan bij een uitbreiding naar 5.1 Deze zijn uitermate geschikt om als front speakers te fungeren.

Mijn advies is om eigenlijk blind te gaan luisteren naar veel verschillende setups. Maak je bij deze oriëntatie nog even niet druk om de prijs. Geef bij een verkoper aan welke sets je goed vindt klinken en wat je precies aanspreekt in het geluid. Als de verkoper kundig is, kan hij een set voor je samenstellen die past bij je budget en prijs; en die overeenkomt bij jouw ideale beleving van geluid. Ga je naar sets luisteren; doe dit dan met een cd uit je eigen collectie. Het liefst een cd die je zo vaak gedraaid hebt dat je ieder geluidje in de opname kent.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josh schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:23:
Is er een goed alternatief voor de B&W's die ik noem? Ik wil me niet blindstaren op één merk, ik heb nog steeds de mogelijkheid om iets in Nederland te kopen namelijk.
Meer dan genoeg alternatieven. Zelf vond ik Elac en Klipsch ook redelijk veel laag hebben voor een boekenplankspeaker. Alleen zijn die speakers qua sound wel heel anders dan de B&W die je reeds hebt geluisterd.
Mocht ik later uitbreiden naar 5.1 (die kans acht ik zeker), dan zijn deze speakers goed te gebruiken als sattelietspeakers, toch? Of zijn deze daar dan weer te 'bassig' voor? Een goede receiver kan dat regelen lijkt me.
Als je echt naar 5.1 gaat dan zal de subwoofer op een gegeven moment toch het laag voor zijn rekening gaan nemen. Dus dan valt er al een deel van de rear speakers weg qua frequentie en worden ze vanzelf wat minder "bassig". Tevens krijgen rear speakers niet extreem veel laag mee, want dat gaat vooral via de fronts en de subwoofer. Dus daar zou ik me niet te druk over maken.
Dat brengt me bij de receiver. Met een uitbreiding naar 5.1 op het oog, waar moet ik naar kijken? Kunnen jullie me een richting insturen qua merken/types? Momenteel is alles in mijn ogen hetzelfde. In de winkel hebben ze eigenlijk maar weinig receivers staan, dus daar werd ik niet veel wijzer van. Een Denon AVR-1612 stond te pronken bij een stel TV's, maar de verkoper raadde de zwaardere AVR-1912 (zie foto) aan. Dat hakt wel in mijn budget moet ik zeggen. Samen met de speakers is dat ruim het dubbele van wat ik eerst in gedachten had... Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het 't geld wel waard is.
Als je naar ruim het dubbele van het budget gaat kijken dan kan je weer overnieuw beginnen met het verdelen van het budget. Want dan kan je - naar mijn inziens - betere speakers kopen. Die bepalen nog steeds voor het grootste gedeelte de klank van de speakers. Het extra vermogen wat hogere modellen receivers hebben is leuk op papier maar voor een gemiddelde kamer voldoet elke receiver haast wel. Of je moet echt lastig aan te sturen speakers hebben.

Mochten dingen als HDMI 1.4 (3D) je niet interesseren dan kan je altijd nog naar een wat oudere receiver kijken. Een Denon - om in hetzelfde merk te blijven - als de AVR-2309 is toch net wat hoger dan de AVR-1912 en nu tweedehands voor leuke prijzen te krijgen. Idem met een AVR-1909 als je toch naar de 1900-serie wilt gaan. Tevens is nieuwer niet altijd beter...
Op marktplaats staan ontzettend veel receivers (althans, dat vind ik) maar door mijn onervaring weet ik totaal niet wat goed is en wat niet. Is het niet leuk om een topic te openen waar interessante aanbiedingen/tweede-handsjes kunnen worden besproken?
Ik zou ten minste kijken naar een receiver met HDMI 1.3 en HDMI Processing. Dus dat de receiver het audiosignaal van de HDMI kan halen, makkelijk te herkennen aan dat de receiver dan DTS HD en Dolby TrueHD kan decoderen. Als je nu voor een nog oudere receiver gaat ga je daar denk ik spijt van krijgen. Vermogen zou ik niet op letten, want voor een kleine kamer heb je toch niet zo veel vermogen nodig. Plus dat veel merken het vermogen opgeven op een manier die nietszeggend is. Want alleen aan "140 Watt" heb je helemaal niets.

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Als je voor een kleine stereo setup gaat kun je ook eens kijken naar Eltax.
Ik heb zelf 2 paar Eltax monitor III boekenplank speakers gekocht laatst en het geluid is grandioos.
Bij mij thuis aangesloten op een old-school HarmanKardon 5650 versterker in een 4.0 opstelling.

prijs: rond de 150 euro per set (dus per 2!)
geluidskwaliteit: 5sterren in de what-hifi?! mijn mening: erg zuiver geluid met een punchy bass.
Voor stereo subliem en ook erg lekker bij films!

zijn redelijk klein van formaat met een redelijke punchy bass die toch wel fijn is in films.
Ik vermoed in Noorwegen ook beter verkrijgbaar dan hier gezien het een scandinavisch merk is :)

heb afbeelding hier staan: http://lockerz.com/s/112812480 op m'n zelfgebouwde stands. (beeld qua formaat)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

enterz schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:05:
Als je voor een kleine stereo setup gaat kun je ook eens kijken naar Eltax.
Ik heb zelf 2 paar Eltax monitor III boekenplank speakers gekocht laatst en het geluid is grandioos.
Bij mij thuis aangesloten op een old-school HarmanKardon 5650 versterker in een 4.0 opstelling.

prijs: rond de 150 euro per set (dus per 2!)
geluidskwaliteit: 5sterren in de what-hifi?! mijn mening: erg zuiver geluid met een punchy bass.
Voor stereo subliem en ook erg lekker bij films!

zijn redelijk klein van formaat met een redelijke punchy bass die toch wel fijn is in films.
Ik vermoed in Noorwegen ook beter verkrijgbaar dan hier gezien het een scandinavisch merk is :)

heb afbeelding hier staan: http://lockerz.com/s/112812480 op m'n zelfgebouwde stands. (beeld qua formaat)
Die eltax speakers geven een goed geluid, maar het is niet te vergelijken met een B&W 6 serie.
Josh schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:23:
Bedankt voor de adviezen tot nu toe, je merkt dat er hier behoorlijk wat mensen met verstand van HiFi rondlopen. Tweakers.net doet z'n naam wel weer eer aan, genoeg tweakhulp in ieder geval!

heel verhaal...

Hij wees me direct naar de B&W DM686. De speakers zijn me ietswat te duur, maar hij sloeg wel de spijker op zijn kop: genoeg bass zonder subwoofer. Hij liet 't me zelf vergelijken met een aantal Dali's. Er was een merkbaar verschil in de lage tonen tussen de B&W's en de Dali Lektor 2 die precies dezelfde prijs waren. De B&W's waren gewoon heerlijk vol, iets wat me wel een voordeel lijkt als ik nog geen subwoofer heb.

Echter heb ik een viertal vervolgvragen voor jullie:
  1. Is er een goed alternatief voor de B&W's die ik noem? Ik wil me niet blindstaren op één merk, ik heb nog steeds de mogelijkheid om iets in Nederland te kopen namelijk.
  2. Mocht ik later uitbreiden naar 5.1 (die kans acht ik zeker), dan zijn deze speakers goed te gebruiken als sattelietspeakers, toch? Of zijn deze daar dan weer te 'bassig' voor? Een goede receiver kan dat regelen lijkt me.
    [afbeelding]
  3. Dat brengt me bij de receiver. Met een uitbreiding naar 5.1 op het oog, waar moet ik naar kijken? Kunnen jullie me een richting insturen qua merken/types? Momenteel is alles in mijn ogen hetzelfde. In de winkel hebben ze eigenlijk maar weinig receivers staan, dus daar werd ik niet veel wijzer van. Een Denon AVR-1612 stond te pronken bij een stel TV's, maar de verkoper raadde de zwaardere AVR-1912 (zie foto) aan. Dat hakt wel in mijn budget moet ik zeggen. Samen met de speakers is dat ruim het dubbele van wat ik eerst in gedachten had... Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het 't geld wel waard is.
  4. Op marktplaats staan ontzettend veel receivers (althans, dat vind ik) maar door mijn onervaring weet ik totaal niet wat goed is en wat niet. Is het niet leuk om een topic te openen waar interessante aanbiedingen/tweede-handsjes kunnen worden besproken?
Die B&W speakers zijn erg goed en als de klant je bevalt, dan zou ik ook eens kijken naar een tweedehands setje CM1 speakers. Kleiner, maar veel meer detail, zonder in te hoeven leveren op het laag :)

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
klopt als een bus, maar is ook wel een andere prijscategorie :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

enterz schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:25:
klopt als een bus, maar is ook wel een andere prijscategorie :)
nee zeker, klopt... Dei Eltax speakers zijn onverslaanbaar in haar prijsklasse.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-11 17:38
Ik heb zelf ook de Eltax Monitor III staan hier, bij de computer. Ze hangen aan een oude Marantz versterker en dat klinkt prima.

Een subwoofer zou ik ook zeker links laten liggen in een appartementje mits je nog op goeie voet verder wilt met je buren :P

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17

koboy

Heb een idee voor een icon

Alternatieven voor de genoemde B&W's zijn er genoeg, het is maar net waar je zelf van houdt. bijvoorbeeld:
  • Overjarige modellen v. Kef zijn vaak nog wel te vinden
  • De eerder genoemde Eltax Monitor's
  • Paradigm Monitor serie
  • Wharfedale 10.1
  • Focal Chorus 706V
Persoonlijk zou ik de Focal's niet nemen, ik vindt ze volledig uit balans (i.t.t. de vloerstaanders!). De Paradigm Atom Monitor spreekt mij erg aan, de sound van Eltax bevalt mij ook wel (hoewel ik deze wat schreeuwerig vindt).

Je overige vragen zijn al uit ten treuren behandeld, en hierop heb ik maar 1 punt toe te voegen:
Nu je met een 2.0 setup begint, lijkt het mij zinvoller om geen surround receiver te kopen. Met jouw budget zit je aan een instappertje vast, en ben je naar mijn mening beter uit als je een leuke (Yamaha/Denon/Marantz) stereoversterker 2e hands op de kop tikt. Het overgebleven geld kun je dan in de luidsprekers stoppen of in de spaarpot voor wanneer je gaat upgraden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
De adviezen worden steeds beter lijkt het wel, super! Vandaag ben ik bij een andere winkel geweest, die zich voornamelijk op muziekinstrumenten richt. Ze hebben daar voornamelijk Klipsch en Elac (ken ik niet).

Interessant is dat ze Onkyo's verkopen! Bovendien hadden ze 50% korting op alle Elac speakers. In eerste instantie vond ik dat ietswat een raar verhaal, maar de verkoper antwoordde snel en eerlijk op mijn vraag (Waarom?) en vertelde dat de importeur ermee stopte en dat zij de voorraad gekocht hadden.

Het werd vrij snel duidelijk dat ze zich meer op instrumenten richten, want ondanks dat ze een aantal aparte luisterkamers hebben was er geen systeem opgezet om verschillende speakers te testen. Het advies van de verkoper was om een Harman Kardon set te kopen van €900, inclusief receiver. Buiten het feit dat ik gewoon niet zo'n set wil kopen vond ik de receiver spuuglelijk. Vanaf dat moment nam ik de verkoper al niet meer serieus. Toen hij me wat Elac's liet zien bood hij ook niet aan om ze even aan te sluiten, en ben ik eigenlijk vrij snel de winkel uitgelopen.

Het wordt me steeds duidelijker dat goede HiFi winkels lastig te vinden zijn hier in Noorwegen. Hi-Fi klubben heeft bijna een monopolie zou ik zeggen. Enerzijds ben ik best tevreden over die winkel, ik heb er mijn TV immers gekocht. Maar eigenlijk was ik op zoek naar een plek waar ik wat meer subjectief kon luisteren naar andere merken. Vooralsnog heb ik alleen naar B&W en Dali kunnen luisteren.

Drommels! Het begint weer een lang verhaal te worden. Afijn, laat ik dan maar puntsgewijs een aantal dingen noemen die in mijn hoofd rondspelen:
  • Ik ben er zeker van dat ik een 2.0 set wil kopen. Dan komt de subwoofer later.
  • Het budget is ietswat veranderd. Eigenlijk wil ik niet meer een vast bedrag stellen, maar een bedrag uitgeven waarvan ik denk dat het 't waard is op het moment. Zo kosten de B&W DM686 3396,- NOK (€435), dan ga ik met een receiver erbij ruim over het vorige budget heen. Iemand een idee waar ik deze B&W's in Nederland kan kopen? Hoewel het geen rechtvaardig gevoel geeft kan ik natuurlijk via Nederland kopen nu ik weet hoe ze klinken.
  • Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de verschillen heb gezien tussen de receivermerken, maar Denon en Onkyo spreken me aan. Vooral de netwerkbediening met bijvoorbeeld een smartphone gaat mijn tweakershart sneller van kloppen. De verkoper van vandaag zei net als de vorige verkoper dat als ik de Denon AVR-1612 kies, dat ik niet veel vermogen over houdt als ik later uitbreid naar 5.1. Een van jullie gaf al aan dat je toch nooit 'zo hard' zult spelen... Maar ook in de lage volumes heb je volume nodig om de drivers goed te laten bewegen, nietwaar?
  • Vandaar dat ik naar de AVR-1912 kijk momenteel. Op de tweedehands markt kan ik weinig vinden, en als ik wat vind kan ik niet gaan kijken.
  • Wat is het Onkyo alternatief op de AVR-1912 van Denon? is dat de TX-N509 of de 609? Wat is het verschil met de Denon?
  • Is het 't waard om €100 te besparen en de receiver in Nederland te kopen? Volgens mij is de garantie dan ietswat lastig.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Jordy van e schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:22:
[...]

Die eltax speakers geven een goed geluid, maar het is niet te vergelijken met een B&W 6 serie.
Jordy van e schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:34:
nee zeker, klopt... Dei Eltax speakers zijn onverslaanbaar in haar prijsklasse.
vosss schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:41:
Ik heb zelf ook de Eltax Monitor III staan hier, bij de computer. Ze hangen aan een oude Marantz versterker en dat klinkt prima.
Bedankt over jullie adviezen over Eltax... Maar heb lopen zoeken en nergens een mogelijkheid gevonden om ze te gaan beluisteren hier :(

[ Voor 13% gewijzigd door Josh op 11-08-2011 00:41 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
koboy schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:39:
Alternatieven voor de genoemde B&W's zijn er genoeg, het is maar net waar je zelf van houdt. bijvoorbeeld:
  • Overjarige modellen v. Kef zijn vaak nog wel te vinden
  • De eerder genoemde Eltax Monitor's
  • Paradigm Monitor serie
  • Wharfedale 10.1
  • Focal Chorus 706V
Persoonlijk zou ik de Focal's niet nemen, ik vindt ze volledig uit balans (i.t.t. de vloerstaanders!). De Paradigm Atom Monitor spreekt mij erg aan, de sound van Eltax bevalt mij ook wel (hoewel ik deze wat schreeuwerig vindt).

Je overige vragen zijn al uit ten treuren behandeld, en hierop heb ik maar 1 punt toe te voegen:
Nu je met een 2.0 setup begint, lijkt het mij zinvoller om geen surround receiver te kopen. Met jouw budget zit je aan een instappertje vast, en ben je naar mijn mening beter uit als je een leuke (Yamaha/Denon/Marantz) stereoversterker 2e hands op de kop tikt. Het overgebleven geld kun je dan in de luidsprekers stoppen of in de spaarpot voor wanneer je gaat upgraden.
Bedankt voor de uistekende tips voor alternatieve speakers!

Wat betreft de receiver, ik wil me niet vastbinden aan het budget, want dan loop je zoals jij al zegt simpelweg tegen instapper-obstakels aan. Tweede hands is lastig in mijn situatie, dus heb me erbij neergelegd dat ik wat extra uit ga geven. Vind je dat een beter plan?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Josh schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:40:
[...]

[...]

[...]

Bedankt over jullie adviezen over Eltax... Maar heb lopen zoeken en nergens een mogelijkheid gevonden om ze te gaan beluisteren hier :(
Die Eltax speakers zijn een no-brainer, en zijn in haar prijsklasse gewoon erg goed. Je kan ze gewoon blind kopen. Echter is het niet te vergelijken met een 6 serie B&W die je al gehoord heb. Daar zit meer detail en soundstage in, maar dan hebben we het ook over een compleet andere prijsklasse. * mompelt iets over appels en peren
Josh schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:39:

[list]
• Ik ben er zeker van dat ik een 2.0 set wil kopen. Dan komt de subwoofer later.
• Het budget is ietswat veranderd. Eigenlijk wil ik niet meer een vast bedrag stellen, maar een bedrag uitgeven waarvan ik denk dat het 't waard is op het moment. Zo kosten de B&W DM686 3396,- NOK (€435), dan ga ik met een receiver erbij ruim over het vorige budget heen. Iemand een idee waar ik deze B&W's in Nederland kan kopen? Hoewel het geen rechtvaardig gevoel geeft kan ik natuurlijk via Nederland kopen nu ik weet hoe ze klinken.

B&W speakers kosten door heel Nederland hetzelfde €225 per stuk voor de 686. Ik blijf bij mijn advies om eens te kijken naar de CM1.

• vosss
Josh schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:40:
[...]

[...]

[...]

Die kan je met een gerust hart volledig blind (lees: doof :+ ) kopen.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Jordy van e schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 07:38:
[...]

Die Eltax speakers zijn een no-brainer, en zijn in haar prijsklasse gewoon erg goed. Je kan ze gewoon blind kopen. Echter is het niet te vergelijken met een 6 serie B&W die je al gehoord heb. Daar zit meer detail en soundstage in, maar dan hebben we het ook over een compleet andere prijsklasse. * mompelt iets over appels en peren
Dat is best leuk om te weten, hoewel ik het geen fijn idee vond om zoiets 'doof' te kopen ;) :P Wel interessant dat meerderen van jullie zo overtuigd zijn van deze speakers! Moet behoorlijk goed bacn-for-buck zijn dan!
Jordy van e schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 07:38:B&W speakers kosten door heel Nederland hetzelfde €225 per stuk voor de 686. Ik blijf bij mijn advies om eens te kijken naar de CM1.
Ik had na je eerste advies al even gezocht, maar ik vind op marktplaats.nl en de Noorse Finn.no geen CM1-setjes te koop. Eigenlijk alleen maar 'gezocht' advertenties.

Hier is trouwens een PDF met prijzen (in het Noors, sorry) van de Elac 50% aanbieding. Is er een speaker op dit lijstje die vergelijkbaar is met de B&W 686? De Elac BS 203.2 wellicht? Deze kost momenteel €480 per paar, waar voorheen €960. Wellicht ga ik even vragen of ik ernaar kan luisteren.

Edit: Ik heb ELAC even gebeld (vriendelijke vrouw!) en de reden hiervoor is waarschijnlijk omdat het BS203 model 'discontinued' is. Garantie is nog steeds geldig natuurlijk. Hoewel het niet overeenkomt met wat de verkoper vertelde (dat ze importeur wisselen) klinkt het wel logisch.

[ Voor 22% gewijzigd door Josh op 11-08-2011 10:43 ]

• vosss
Wel interessant dat meerderen van jullie zo overtuigd zijn van deze speakers!
Moet behoorlijk goed bang-for-buck zijn dan!
Het is persoonlijk mijn beste aankoop van afgelopen jaar geweest.

Eerder had ik een stereosetup gekocht voor bij de tv die ik wilde gebruiken om ook muziek van de pc af te spelen. Kabel ligt er nog, maar ik merk dat ik eik alleen nog maar de Eltaxjes aan heb staan als ik radio of muziek luister op de computer en niet de vloerstaanders bij de tv.

Maargoed, dat zijn ook budgetspeakers die bij de tv staan (Jamo S506).

Als je een zeer beperkt budget hebt zijn de Eltax denk ik een serieuze kanshebber. Ik luister er in elk geval elke dag met veel plezier naar :Y

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Josh schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:40:
[...]Is er een speaker op dit lijstje die vergelijkbaar is met de B&W 686? De Elac BS 203.2 wellicht? Deze kost momenteel €480 per paar, waar voorheen €960. Wellicht ga ik even vragen of ik ernaar kan luisteren.
De Elac BS 203.2 is niet één op één te vergelijken met de B&W 686. De B&W 686 is de laagste uit de B&W 600 serie en dus eigenlijk instap. De Elac is middensegment en dus gewoon hoger gepositioneerd. Iets wat met de prijs al duidelijk werd natuurlijk. Met de Elac haal je dus een speaker in huis uit een hogere serie. Alleen is de sound van B&W en Elac wel erg anders. B&W is Engels en wordt over het algemeen als wat warmer omschreven, Elac is Duits en dat is toch heel anders qua klank. Wel veel laag geloof ik, maar weet niet 100% zeker of dat deze serie was.

Overigens zijn zowel de B&W als de Elac vele malen beter dan de Eltax monitoren. Die Eltax zijn leuk, maar je moet alles wel in perspectief zien. Van een speaker van een paar tientjes de stuk mag en kan je nu eenmaal niet zo veel verwachten. Eigenlijk is Eltax ook gewoon een budgetmerk, de hogere series van hen zijn niet om aan te horen. Als je het geld hebt zou ik de Eltax over slaan en naar iets anders kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 11-08-2011 12:47 ]

• Tommie12
Kijk maar eens uit naar KEF.
Vind je regelmatig 2de hands, en zeker de vloerstaanders zijn echt de moeite waard.

Ik ben elke dag verwonderd over het mooie diepe en ronde geluid uit mijn KEF IQ90's.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:10:
[...]

De Elac BS 203.2 is niet één op één te vergelijken met de B&W 686. De B&W 686 is de laagste uit de B&W 600 serie en dus eigenlijk instap. De Elac is middensegment en dus gewoon hoger gepositioneerd. Iets wat met de prijs al duidelijk werd natuurlijk. Met de Elac haal je dus een speaker in huis uit een hogere serie. Alleen is de sound van B&W en Elac wel erg anders. B&W is Engels en wordt over het algemeen als wat warmer omschreven, Elac is Duits en dat is toch heel anders qua klank. Wel veel laag geloof ik, maar weet niet 100% zeker of dat deze serie was.
Klinkt ernaar dat je veel verstand ervan hebt FeaR, bedankt voor je mening! Ik was eigenlijk in een klap verkocht bij het geluid van de 686-jes, zeker voor de prijs. Aangezien ik met een 2.0 set begin wil ik dat de speakers goed presteren in de lage tonen, dus ik was blij om te lezen dat de ELACs daar ook aardig klinken.

Vanmiddag ga ik na mijn werk de winkel wederom bezoeken, om te vragen of ze me een demo kunnen geven. Helaas hebben ze geen B&W speakers en kan ik ze dus niet direct vergelijken. Ik vind het als leek erg moeilijk om me te herinneren hoe de andere speakers klonken een dag geleden...
Tommie12 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:24:
Kijk maar eens uit naar KEF.
Vind je regelmatig 2de hands, en zeker de vloerstaanders zijn echt de moeite waard.

Ik ben elke dag verwonderd over het mooie diepe en ronde geluid uit mijn KEF IQ90's.
Momenteel staat er niets op Marktplaats of op de Noorse variant. Nieuw zijn ze me toch iets te duur en bovendien heb ik op het moment geen ruimte voor vloerstaanders. Toch bedankt voor het advies!

[ Voor 16% gewijzigd door Josh op 11-08-2011 12:30 ]

• Frenkie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10 08:27
Kijk anders ook nog even hiernaar:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=111189.0

Boston Acoustics A25, google maar eens en je leest een hoop lovende woorden. Echter ben ik ook een leek en zit ik ook nog steeds te twijfelen tussen B&W C1 of 686 oid of de Boston A25.
Ik snap dat de B&W vermoedelijke beter zijn maar ik als leek en jij dus ook..hoor je dat..en ben ik tevreden met het geluid uit de A25..en dan moet jeje afvragen of je de meerprijs wilt betalen.

(het niet naaste elkaar kunnen beluisteren maakt het geheel ook niet veel makkelijker :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door Frenkie op 11-08-2011 13:26 ]

• vosss
Als je het geld hebt zou ik de Eltax over slaan en naar iets anders kijken.
Zeker FeaR, maar als je van niks komt en geld in je zak wilt houden en heel aardig geluid wilt hebben is het zeker wel een optie.

Ik kwam ook van niks (lees: een tv zonder boxen en een Z5500 bij de computer). Tuurlijk, het kan altijd beter en mooier en etc etc, maar met een beperkt budget doen de eltaxen het echt niet verkeerd.

Zeker als je nieuw bent zoals ik denk iik dat je best een beetje onderaan de ladder kan beginnen. Mocht die onderkant niet goed zat zijn kan je altijd upgraden.

Voor mij persoonlijk voldoen ze in elk geval prima en ik hou geld in mn beurs voor andere zaken :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 02:41:
[...]
Zeker FeaR, maar als je van niks komt en geld in je zak wilt houden en heel aardig geluid wilt hebben is het zeker wel een optie.

Ik kwam ook van niks (lees: een tv zonder boxen en een Z5500 bij de computer). Tuurlijk, het kan altijd beter en mooier en etc etc, maar met een beperkt budget doen de eltaxen het echt niet verkeerd.

Zeker als je nieuw bent zoals ik denk iik dat je best een beetje onderaan de ladder kan beginnen. Mocht die onderkant niet goed zat zijn kan je altijd upgraden.

Voor mij persoonlijk voldoen ze in elk geval prima en ik hou geld in mn beurs voor andere zaken :)
TS heeft een meer dan toereikend budget om meer speaker te kopen dan die Eltax. En dat raad ik hem dan ook aan. Als hij een budget had gehad van 150 euro dan had ik die Eltax ook zeker genoemd. Nogmaals, die Eltax zijn leuk voor het geld maar als je meer budget hebt is er genoeg leuker en beter te vinden.

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-11 20:59
Ik ben toevallig op dit topic gekomen bij mijn zoektocht naar betaalbare speakers.. Wat veel goede reviews van Altax monitor 3.. Even vraag, moeten deze speakers op oorhoogte gehangen worden om goed geluid te produceren? Ik heb ze namelijk liever op de grond staan. Dan vallen ze niet zo op!

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Opperclowntje schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:54:
Ik ben toevallig op dit topic gekomen bij mijn zoektocht naar betaalbare speakers.. Wat veel goede reviews van Altax monitor 3.. Even vraag, moeten deze speakers op oorhoogte gehangen worden om goed geluid te produceren? Ik heb ze namelijk liever op de grond staan. Dan vallen ze niet zo op!
Dat is een goede vraag, aangezien ik ook naar het antwoord op zoek ben.

Ik ben bang dat we beiden het antwoord weten: JA, je moet ze op oorhoogte hebben om de beste ervaring te hebben. Maar door ruimtegebrek (letterlijk, ik heb GEEN ruimte ervoor) in mijn geval en een inrichtingskeuze in jouw geval kun je overwegen om ze op de grond te plaatsen.

Ik heb eraan gedacht om een soort gekantelde standaard te maken, zodat ze in ieder geval iets naar boven gericht staan. Maar heb alleen geen idee hoe ik dat kan doen zonder geluidskwaliteit te verliezen.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Even een update van mijn kant.

Ik twijfel tussen twee speakers en ik heb knoop-doorhak-hulp nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.elac.com/en/products/l200/pro/bs203a_schnitt.jpgElac BS 203.2 (of ook wel BS 203.A)
  • Momenteel 50% korting. Dat brengt de prijs van €950 naar €475. Klinkt als goede value for money.
  • Korting vanwege het feit dat importeur is veranderd en de winkel heeft de hele voorraad overgenomen voor een goede prijs. Klinkt dat als een normale gang van zaken? Is het te vertrouwen? De verkoper zegt dat er normale garantie op zit.
  • Enorm goede prestaties voor het geld, geweldige treble dankzij de JET tweeter.
  • Geen slechte bass prestatie
Afbeeldingslocatie: http://clefhifi.com.au/catalog/images/B&W%20DM686.jpgB&W DM686
  • Ook een hele nette prestatie voor de prijs.
  • Doet 't ook goed in de lage tonen, relatief veel bass.
  • Zoals FeaR al beschreef, een ietswat warmere toon dan de ELACs
  • Kan ik kopen voor €430 als set.
Met de 50% korting lijkt het erop dat die ELACs enorm veel voor het geld bieden. Echter wil ik daar niet te snel over concluderen, er moet een goede reden zijn dat ze zo enorm goedkoop zijn. Ik voel me ietswat bedrogen, maar weet niet waarom.

Helaas hebben ze de ELACs en B&Ws niet in dezelfde winkel en heb ze dus niet back-to-back kunnen beluisteren. Wellicht dat ik dan direct een keus had kunnen maken.

Ik ga jullie mening niet vragen over de klank, want dat is lastig en blijft een mening. Maar wat zegt jullie gevoel hierover? Ik heb het gevoel dat ik, onbewust, mijn keus al gemaakt heb (de B&W's) maar ik ben bang dat ik een goede deal misloop als ik niet voor de ELACs ga, die van een hogere kwaliteit lijken te zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als een importeur veranderd zou ik er niet heel erg mee zitten. Want een verandering betekent dat er nu een andere importeur is. Dus mocht je problemen krijgen met je speakers kunnen er nog steeds gewoon onderdelen besteld worden. Als de importeur failliet is dan wordt het een ander verhaal, maar dat lijkt me logisch.

Er worden redelijk vaak importeurs gewisseld en negen van de tien keer merk je er als consument niets van. Sterker nog, grote kans dat je het niet eens weet. Zo was de importeur van Klipsch voorheen Look and Listen uit Geldermalsen, nu is dat Correct te Rotterdam. Dus er is nog steeds een Nederlandse importeur en dat is wat je wilt. Als dat voor jou in Noorwegen ook op gaat zou ik er dus niet wakker van liggen.

Plus het feit dat een speaker niet heel vaak kapot gaat. Natuurlijk kan je diverse verhalen vinden als je zoekt, maar het grootste deel van de speakers doet gewoon wat ze moeten doen. Natuurlijk mag je hier niet blind van uit gaan, want als het fout gaat is het knudde.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Ik wil je nog tippen over de Martin Logan Motion 4, een zeer kleine speaker met een erg volwassen geluid. Ik heb ze enkele maanden en ben er super tevreden over. De bas is voor normaal gebruik toereikend, maar verwacht geen diepe en harde bas, dat gaat gewoon niet met dat formaat. Het geluid is verbazingwekkend. Ik heb ze voor ik geloof 550 euro het paar gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://news.cnet.com/i/bto/20100316/Motion_1.jpg

Er zit een speciale tweeter in, die ik erg goed vind.

Afbeeldingslocatie: http://www.martinlogan.com/images/motion/folded-motion-tweeter.jpg

Zie ook: http://www.martinlogan.com/motionSeries/#foldedmotion

En een korte review: http://www.tonepublicatio...e-martinlogan-motion-4-2/

De Martin Logan Motion serie kent ook bijbehorende center, back en subwoofer speakers.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 12-08-2011 13:09 ]

• newbreed
Ik denk dat onafhankelijk voor welke speaker je kiest, je gewoon mooi geluid in huis gaat halen.
Het hangt echt af van jouw smaak.

Warm en vol: B&W
Helder en sprankelend: Elac

• Alpine
  • Laatst online: 16:45

Alpine

Twisted animator

Weet je zeker dat je een 5.1 receiver wilt als de ruimte en het budget het nu niet toelaat en je alleen stereo kan afspelen?

Ik snap dat het voor toekomstige plannen is maar je hebt dan een dure receiver met alle toeters en bellen waar je nu niets aan hebt zolang je maar 2 speakers aangesloten hebt.
DTS, Dolby Digital, alles wat de receiver kan is alleen nuttig voor 5 speakers en een subwoofer.

Denon heeft ook erg mooie stereoversterkers die niet duur zijn en wellicht een beter geluid neerzetten dan de 5.1 receiver op stereo.

2 goede speakers verdienen een goede stereoversterker, maar goed, dat is mijn mening.

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-11 20:59
[b][message=36568752,noline]Ik snap dat het voor toekomstige plannen is maar je hebt dan een dure receiver met alle toeters en bellen waar je nu niets aan hebt zolang je maar 2 speakers aangesloten hebt.
DTS, Dolby
De Onkyo TX-NR509 kost 315 euro, zoveel geld zal je niet besparen met een stereo receiver....

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

• koboy
  • Laatst online: 18:17

koboy

Heb een idee voor een icon

Opperclowntje schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:54:
[...]

De Onkyo TX-NR509 kost 315 euro, zoveel geld zal je niet besparen met een stereo receiver....
ehm.... als we zo gaan beginnen kan ik dat ook: Pioneer A209 kost het schokkende bedrag van 129 euro, en nee, dit is niet de instapper.

Persoonlijk zou ik voor een 2.0 opstelling altijd voor een stereoversterker gaan. Simpelweg omdat je dan niet betaalt voor de surround functies die je toch niet gebruikt. Daarnaast schrijf je op een knappe stereo versterker veel minder af dan op een surround apparaat, puur omdat er geen veranderingen zijn in de techniek.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
koboy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:07:
[...]

ehm.... als we zo gaan beginnen kan ik dat ook: Pioneer A209 kost het schokkende bedrag van 129 euro, en nee, dit is niet de instapper.

Persoonlijk zou ik voor een 2.0 opstelling altijd voor een stereoversterker gaan. Simpelweg omdat je dan niet betaalt voor de surround functies die je toch niet gebruikt. Daarnaast schrijf je op een knappe stereo versterker veel minder af dan op een surround apparaat, puur omdat er geen veranderingen zijn in de techniek.
Jullie brengen me sterk aan het twijfelen!

Ja, ik ga slechts voor 2.0 op het moment, maar JA. Ik hou ook van de extra features die een 5.1 receiver biedt. Zo vind ik het een fijn idee dat ik alleen HDMI erin hoef te frotten. Bovendien vind ik de extra streamingopties ook wel leuk. Maar of dat de €200 extra waard is?

Stel nou dat ik over 2 jaar verhuis en meer plek heb om naar 5.1 uit te breiden... Dan is 2 jaar best een acceptabele tijd om een stereo-receiver te gebruiken.

Een bijkomstigheid is dat de suggesties die jullie geven wellicht niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn hier in Noorwegen. De suggestie van koboy, is dat een goede? Het vermogen bijvoorbeeld?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Josh schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:50:
[...]

Jullie brengen me sterk aan het twijfelen!

Ja, ik ga slechts voor 2.0 op het moment, maar JA. Ik hou ook van de extra features die een 5.1 receiver biedt. Zo vind ik het een fijn idee dat ik alleen HDMI erin hoef te frotten. Bovendien vind ik de extra streamingopties ook wel leuk. Maar of dat de €200 extra waard is?
Streaming kan je ook doen met een mediaspleler. Ik gebruik al een aantal maanden een Apple Tv2 (met een jailbreak om XBMC te draaien), werkt fantastisch en kan niet tippen aan de beperkte mogelijkheden van een receiver.
Stel nou dat ik over 2 jaar verhuis en meer plek heb om naar 5.1 uit te breiden... Dan is 2 jaar best een acceptabele tijd om een stereo-receiver te gebruiken.
Dat kan inderdaad prima en als je ook een fatsoenlijk model versterker pakt, zal de waarde ook niet zo drastisch zakken na twee jaar (wat je wel ziet bij surround receivers door alle ontwikkeling).
Een bijkomstigheid is dat de suggesties die jullie geven wellicht niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn hier in Noorwegen. De suggestie van koboy, is dat een goede? Het vermogen bijvoorbeeld?
Ik ben een paar maanden geleden ook overgegaan van een stereo setup naar een stereo setup, maar dan met een surround receiver. Echter heb ik wel een model aangeschaft die ook uitmunt in stereoweergave. De receiver kostte nieuw €1600, maar omdat Pioneer de opvolger al had aangekondigd mocht ik hem voor €1000 meenemen (bizar). Hoewel de Arcam wel beter klonk (meer diepte, ruimte en dynamiek), speelt de Pioneer ook behoorlijk goed. Bovendien ben ik nu ook verhuisd en is de plaatsing van de speakers ook veel beter.

Moraal van het verhaal: Als je wilt gaan voor de mogelijkheden van een receiver (ik vind alleen HDMI een pluspunt), dan moet je je budget gaan oprekken of je verdeling anders gaan maken. Die B&W 686 speakers moet je niet aan een lowbudget prut receiver van €300 gaan hangen maar je moet eerder gaan denken aan €600/700. Anders komt het niet tot zijn recht.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Jordy van e schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 08:12:
[...]

Streaming kan je ook doen met een mediaspleler. Ik gebruik al een aantal maanden een Apple Tv2 (met een jailbreak om XBMC te draaien), werkt fantastisch en kan niet tippen aan de beperkte mogelijkheden van een receiver.

[...]

Dat kan inderdaad prima en als je ook een fatsoenlijk model versterker pakt, zal de waarde ook niet zo drastisch zakken na twee jaar (wat je wel ziet bij surround receivers door alle ontwikkeling).

[...]

Ik ben een paar maanden geleden ook overgegaan van een stereo setup naar een stereo setup, maar dan met een surround receiver. Echter heb ik wel een model aangeschaft die ook uitmunt in stereoweergave. De receiver kostte nieuw €1600, maar omdat Pioneer de opvolger al had aangekondigd mocht ik hem voor €1000 meenemen (bizar). Hoewel de Arcam wel beter klonk (meer diepte, ruimte en dynamiek), speelt de Pioneer ook behoorlijk goed. Bovendien ben ik nu ook verhuisd en is de plaatsing van de speakers ook veel beter.

Moraal van het verhaal: Als je wilt gaan voor de mogelijkheden van een receiver (ik vind alleen HDMI een pluspunt), dan moet je je budget gaan oprekken of je verdeling anders gaan maken. Die B&W 686 speakers moet je niet aan een lowbudget prut receiver van €300 gaan hangen maar je moet eerder gaan denken aan €600/700. Anders komt het niet tot zijn recht.
Kijk, dit zijn de adviezen jongens! Ik ben overtuigd. Bovendien kan ik het geld dat ik bespaar in een HTPC stoppen, dan verlies ik in theorie niet veel functionaliteit van de totale setup.

Maar is iets zoals koboy noemt dan geen 'lowbudget prut receiver' zoals jij noemt? Ik weet dat je met de €300 duidde op 5.1, maar de Pioneer A209 voor €126 zou een goede keus zijn voor stereoversterker? Lijkt me ook een lowbudget oplossing.

Dan heb ik liever de voorkeur voro zoiets: Denon PMA-510AE. Die kan ik bij dezelfde winkel als de speakers voor een goede prijs van 1400 NOK (€177) op de kop tikken. Dat is zelfs een betere prijs dan in Nederland!

[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 13-08-2011 11:46 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Josh schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:37:
[...]

Kijk, dit zijn de adviezen jongens! Ik ben overtuigd. Bovendien kan ik het geld dat ik bespaar in een HTPC stoppen, dan verlies ik in theorie niet veel functionaliteit van de totale setup.

Maar is iets zoals koboy noemt dan geen 'lowbudget prut receiver' zoals jij noemt? Ik weet dat je met de €300 duidde op 5.1, maar de Pioneer A209 voor €126 zou een goede keus zijn voor stereoversterker? Lijkt me ook een lowbudget oplossing.
Zou ik niet doen, hoewel het wel degelijk spul is wat al jaren verkocht wordt, is het nog steeds een heel basic versterkertje. Geluidskwaliteit stelt niet heel veel voor, maar wat verwacht je van die prijs :)
Dan heb ik liever de voorkeur voro zoiets: Denon PMA-510AE. Die kan ik bij dezelfde winkel als de speakers voor een goede prijs van 1400 NOK (€177) op de kop tikken. Dat is zelfs een betere prijs dan in Nederland!
Dat is een nette versterker ja. Ga de combi beluisteren en als het bevalt neem je het gewoon mee :)

[ Voor 0% gewijzigd door DjVe op 13-08-2011 11:52 . Reden: typo! ]

• Brawler
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Is de Eltax Monitor III nog te kopen ? Volgens mij verkopen ze dat niet meer . ( EOL)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Brawler schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:57:
Is de Eltax Monitor III nog te kopen ? Volgens mij verkopen ze dat niet meer . ( EOL)
Oh, die is her en der echt nog wel te vinden hoor :) Beetje Googlen doet wonderen.

Voorbeeldje: http://www.hifistudio79.n...rs/eltax-monitor-iii.html

Kleurkeuze is inmiddels wel erg beperkt :P

[ Voor 20% gewijzigd door Exirion op 13-08-2011 12:14 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
De kogel is door de kerk! Mag ook wel, want het heeft veel twijfeluurtjes gekost. Uiteindelijk ben ik simpelweg voor mijn gevoel gegaan en daar ben ik heel erg blij mee!

Ik presenteer u: Twee B&W BS686 speakers en een Denon PMA-510AE versterker!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1797432/AudioVideo%20setup/Photo%2014.08.11%2019%2051%2049.jpeg

Samen met wat wat speakerkabel is dit eigenlijk een heerlijke set geworden. Op de versterker kreeg ik zelfs nog 10% korting, omdat hij bij een vorige klant thuis getest is geweest. In de pricewatch staat deze Denon PMA-510AE voor €279 te koop. Het is niet vaak dat je iets goedkoper kunt krijgen in Noorwegen, dus dat is iets extra's om te vieren.

Uiteindelijk was dat budget van €500 helemaal niet zo onrealistisch, alleen het feit dat ik er een 5.1 receiver en 2.1 voor wilde hebben was wat teveel. Subwoofers zijn eigenlijk overgewaardeerd en niet altijd nodig voor een mooie beginset. Zeker niet als je een apartment hebt zo klein als ik. Betere foto's volgen nog, beloofd!

B&W BS686NOK 3396€434
DENON PMA-510AENOK 1398€178
-10%:NOK -139-€18
Speakerkabel 2x2mNOK 160€20,50

Natuurlijk de boel meteen aangesloten en in gaan spelen. Het duurt rond de 23 uur volgens de man in de winkel. "Niet al te hard spelen in het begin, niet op party-level" vertelde hij nog... Dat is natuurlijk best moeilijk als je wilt horen wat ze kunnen >:) . Maargoed, zo hard heb ik ze nog niet gehad, maar ze kunnen HARD. Wow.

Ik heb ze juist aangesloten, of niet? De linkerspeaker hangt aan het A kanaal en de rechterspeaker hangt aan B, zodat de versterker zijn kracht kan verdelen. Is het belangrijk om twee kabels naar deze B&W's te laten lopen, of is het prima zoals ik het nu heb (zie foto)?

Ik heb echter nog wel een vraag maar hiervoor open ik een apart topic omdat ik weet dat meerdere mensen geinteresseerd zijn.

Iedereen bedankt voor hun advies, het heeft mij als amateur enorm geholpen. Vooral FeaR liet een aantal keer doorschemeren dat hij echt wist waarover hij sprak. GoT heeft er een HiFi enthousiast (me!) bij dankzij jullie!

[ Voor 6% gewijzigd door Josh op 15-08-2011 00:02 ]

• vosss
Kun je je foto misschien ergens anders uploaden? Hij doet het (hier in elk geval niet) en ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet :)

• vosss
Is het trouwens niet de 686 ipv de 868? 868 kan ik namelijk niet vinden zo snel, wel de 686, bookshelfs.

Typefout wellicht?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
vosss schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:13:
Kun je je foto misschien ergens anders uploaden? Hij doet het (hier in elk geval niet) en ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet :)
Sorry, moet het doen nu. Ik heb beloofd betere foto's te maken, die komen dus nog.
vosss schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:17:
Is het trouwens niet de 686 ipv de 868? 868 kan ik namelijk niet vinden zo snel, wel de 686, bookshelfs.

Typefout wellicht?
Ja, typefout, bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Josh op 15-08-2011 00:04 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nette set! Veel plezier ermee!

• Mafketel
Josh schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:01:
...
Ik heb ze juist aangesloten, of niet? De linkerspeaker hangt aan het A kanaal en de rechterspeaker hangt aan B, zodat de versterker zijn kracht kan verdelen.
Volgens mij is een set speakers beter als set aan te sluiten.... oftewel een stereo set aan a andere aan b niet links aan a en rechts aan b cq vicaversa. Met een beetje pech(aka buizenversterker) blaas je een eindtrap op bij aansturing zonder belasting.
Is het belangrijk om twee kabels naar deze B&W's te laten lopen, of is het prima zoals ik het nu heb (zie foto)?
Voor biwiring heb je aparte versterkers nodig en ook een filter wat laag en hoog splitst voordat je versterkt, oftewel laat de biwiring maar zitten. Zeker gezien je keuze om links en rechts uit te splitsen naar a en b.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mafketel schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:29:
[...]
Volgens mij is een set speakers beter als set aan te sluiten.... oftewel een stereo set aan a andere aan b niet links aan a en rechts aan b cq vicaversa. Met een beetje pech(aka buizenversterker) blaas je een eindtrap op bij aansturing zonder belasting.
Een buizenversterker mag je inderdaad niet aan hebben staan als je er geen speakers op aan hebt gesloten. Maar bij een versterker als deze Denon maakt dat niet uit. Al ben ik het wel met je eens dat je gewoon A + A bij elkaar moet houden.
Voor biwiring heb je aparte versterkers nodig en ook een filter wat laag en hoog splitst voordat je versterkt, oftewel laat de biwiring maar zitten. Zeker gezien je keuze om links en rechts uit te splitsen naar a en b.
Bi-amp is met aparte versterkers, Bi-wire is van één terminalpaar op de versterker naar twee op de speaker. Dus in de basis is bi-wire hetzelfde als single-wire met bruggen (zoals het nu is aangesloten).

Overigens kan je met de Denon wel "bi-amp" aansluiten. Door bijvoorbeeld Speakers A op de low-level aan te sluiten en Speakers B op de high-level. Dan op de Denon A+B selecteren en je hebt "bi-amp" althans, zo was het wel bij de PMA-500AE. Al geeft Denon zelf aan dat dit bi-wire is omdat je maar één voeding gebruikt en één amp. Echter wordt dit tegenwoordig ook Bi-amp genoemd omdat je wel aparte eindtrappen hebt.

• Mafketel
... Ok gebruik ik andere termen;)

Waarom zou je in hemelsnaam biwiring willen, zoals jij dat voorstelt? bi-amp kan ik me nog wel wat bij voorstellen bij een drieweg systeem daar de woofer ongeveer net zoveel vermogen vraagt als de rest van het spectrum. Bij een tweeweg vervalt dit voordeel een beetje.
Of bij alle systemen om het feit dat je de filters niet voor hogere vermogens geschikt hoeft te maken, en zeker bij digitale aansturing je in het digitale domein je frequenties kunt scheiden.

Bi-amp waarbij er geen filter voor de versterker zit zoals je voorstelt in het ab verhaal lijkt mij de geluidskwaliteit ook niet helemaal ten goede komen.
Bovendien als ik de opmerking achter op de versterker geloof a or b 4-16ohm a+b 8-18ohm speakers, vertelt mij dat a en b parallel aan worden gesloten, waardoor je effectief mijn opmerking over alleen op a of alleen op b aansluiten ook verder kunt negeren voor deze versterker. Wat dit ook impliceert is dat je minimaal wat extra reflecties in de kabels introduceert als je het op deze manier zou aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Mafketel op 15-08-2011 15:53 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mafketel schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:44:
... Ok gebruik ik andere termen;)

Waarom zou je in hemelsnaam biwiring willen, zoals jij dat voorstelt?
De termen hoe ik ze gebruik zijn de termen hoe ze in 99,99% van de gevallen worden gebruikt. Dus het "bi-wire zoals ik het voorstel" is niet iets wat ik verzonnen heb.

Bi-wire:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/fluance/biwire

Bi-amp:
Afbeeldingslocatie: http://forums.klipsch.com/forums/storage/3/1345274/biamp.jpg

De enige reden waarbij ik me voor kan stellen dat je bi-wire toe zou willen passen is als de bruggen van de speaker van slechte kwaliteit zijn. Maar goed, dat kan je ook oplossen door een setje jumpers te maken van een paar centimeter speakerdraad. Bi-wire is iets waar ik zelf helemaal niet in geloof, bi-amp wil ik nog wel geloven maar dat hangt heel erg van de gebruikte apparatuur af. In mijn ogen is Bi-amp nog steeds twee losse versterkers en dus twee voedingen. Maar zoals gezegd mogen twee losse eindtrappen die door een zelfde voeding worden aangestuurd ook al Bi-amp worden genoemd.

Verwijderd

Of een paar speakers van focal de 700/800 serie of mission de 79 serie

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:35:
[...]

Een buizenversterker mag je inderdaad niet aan hebben staan als je er geen speakers op aan hebt gesloten. Maar bij een versterker als deze Denon maakt dat niet uit. Al ben ik het wel met je eens dat je gewoon A + A bij elkaar moet houden.

[...]

Bi-amp is met aparte versterkers, Bi-wire is van één terminalpaar op de versterker naar twee op de speaker. Dus in de basis is bi-wire hetzelfde als single-wire met bruggen (zoals het nu is aangesloten).

Overigens kan je met de Denon wel "bi-amp" aansluiten. Door bijvoorbeeld Speakers A op de low-level aan te sluiten en Speakers B op de high-level. Dan op de Denon A+B selecteren en je hebt "bi-amp" althans, zo was het wel bij de PMA-500AE. Al geeft Denon zelf aan dat dit bi-wire is omdat je maar één voeding gebruikt en één amp. Echter wordt dit tegenwoordig ook Bi-amp genoemd omdat je wel aparte eindtrappen hebt.
Afijn, Biwire, Bi-amp of niet... Daar ga ik me niet in mengen, maar ik zal beide speakers op A gooien. De reden dat ik het zo gedaan heb is omdat achterop de versterker stond dat hij op deze manier van 4 - 16 ohm kan leveren, met beide speakers op hetzelfde kanaal alleen 8 - 16 ohm. Geen idee wat dat betekend om eerlijk te zijn, maar het leek me beter zo... O-)
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:22:
Of een paar speakers van focal de 700/800 serie of mission de 79 serie
Hehe, hebt niet het hele topic gelezen? Of zit je gewoon niet op te letten? ;-)'

Ik heb al een fantastisch setje gekocht :)
Pagina: 1