Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Hiervoor had ik een Experiabox die zowel modem als router is. Dit wil ik vervangen door een andere modem/router die ik nog had liggen en een nieuwe router. Die laatste moet alle taken gaan overnemen, zoals DHCP, NAT en Wifi.
Helaas krijg ik geen internet door. Wel krijg ik een IP-adres van de nieuwe router.

Apparaten
Modem: Zyxel Prestige 650R-31 (192.168.1.1)
Router: TP-Link WR1043ND (192.168.1.100)

Aansluitingen
Modem --> Router WAN poort
Router LAN poort --> switch

Op de modem heb ik DHCP uitgezet, krijg ik een (extern) IP-adres van m'n provider en kan ik via de software van de router gewoon google.com pingen. Toch krijg ik de verbinding niet door.

Als ik de oude situatie herstel en DHCP weer aanzet op het IP van het modem, werkt het wel gewoon. Zo heb ik dit bericht kunnen opstellen.

Verder heb ik op internet gezocht naar een dergelijke setup die volgens mij wel vaker voor komt. Het enige relevante dat ik gevonden heb, is dat ik de modem in bridge mode zou moeten zetten. In de web configurator kan ik daar niets van vinden. De DHCP-server kan ik op None, Server of Relay zetten. Is relay de bridge mode? Die heb ik ook getest namelijk, maar dat werkt niet. Als remote DHCP heb ik het IP van de nieuwe router opgegeven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ueTMPdlPHmVO7F9SUbOrpE9j/thumb.png

Wat zie ik over het hoofd?

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

En een rechtstreekse verbinding tussen modem-PC werkt wel?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder WAN, mode moet op bridge dan (van de Zyxel).

[ Voor 31% gewijzigd door Nivk op 06-08-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Nivk schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:16:
Onder WAN, mode moet op bridge dan (van de Zyxel).
Aha, die optie staat bij WAN.. gevonden.
Dat heb ik nu zo ingesteld en weer een IPadres gekregen van de TP-Link, maar hoe moeten de WAN instellingen in de TP-link staan? Die kan namelijk de internetverbinding nog steeds niet vinden.

Ook kan ik niet meer verbinden op het IP van de Zyxel als ik een IP krijg van de TP link?

En een rechtstreekse verbinding tussen modem-PC werkt wel?
[/quote]

Ja.

[ Voor 8% gewijzigd door PromWarMachine op 06-08-2011 12:24 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De WAN-kant van de TP-Link moet dan op iets als "DHCP client" staan. Ik weet niet of de TP-Link meerdere IP-adressen per interface snapt (dus zodat je Zyxel niet alleen onder het externe adres bekend is bij de TP-Link, maar ook z'n 192.168.1.1-adres), maar anders kan het kloppen dat je niet meer bij de interface komt.

Mocht je later nog wat willen configureren, dan plug je gewoon de kabel even in het modem in plaats van in de router.

Eventueel zou je kunnen proberen de modem in een ander subnet te zetten (door heb het adres 192.168.0.1 te geven bijvoorbeeld), wellicht kun je er dan wel bij.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 06-08-2011 12:27 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer het volgende eens :

Modem --> Router WAN poort
Router LAN poort --> switch PC

Waarbij het modem als DHCP server fungeert (zodat deze een IP adres op de WAN poort van de Router geeft)
En waarbij de Router tevens als DHCP server fungeert (zodat deze IP adressen aan de PC etc. geeft)

Dus op beide apparaten DHCP aanzetten.

(Niet geheel gelijkwaardige situatie qua apparatuur en provider enzo).

Maar hier geeft mijn Ziggo modem een IP adres op (of is het aan) de WAN poort van mijn Router (Netgear WPN824). Waarna de router een IP adres geeft aan mijn PC's e.d.

Waarbij de LAN kant een eigen gekozen IP heeft zodat ik de router via het netwerk kan benaderen.

Als dit goed gaat, kun je later weer de switch ertussen zetten voor meer poorten.

[ Voor 6% gewijzigd door o0SmOkE0o op 06-08-2011 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 22:52
Ik heb dezelfde router, wel andere modem. Maar dit zou ook ongeveer moeten werken.

Vraag gerust als je iets wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
3 maanden later nog maar eens een poging gewaagd. Nu is het gelukt! Dank voor de tips, hierbij de oplossing voor anderen die dit topic gaan vinden:

In de Zyxel had ik niet goed gebridged.
Heb nu het bridgen met de wizard gedaan en toen werkte het allemaal heel vlekkeloos.
Heeft jouw modem geen wizard, dan kun je deze eerder gelinkte guide gebruiken.

Het WLAN van deze router werkt verder fantastisch.
Meer info over de router zelf.

Dividend for Starters

Pagina: 1