Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Inrichting VPS & Ontwikkelomgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

N.a.v. dit topic: klik ben ik ook eens kritisch gaan kijken naar mijn ontwikkelomgeving.

(Dit wordt een vrij grote wall of text)

Op dit moment vraag ik me af hoe ik deze het beste kan gaan vormgeven.

Nu heb ik qua apparatuur het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://db.tt/rBeMvVx

Vragen:
VPS - Ubuntu 10.04
- Bij het hosten van 1 website lijkt het vrij normaal te zijn, deze in /var/www te gooien en er niet meer naar om te kijken. Nu heb ik laatst een 2e domein erbij gekocht en dit moest dus ook ergens een plaatsje krijgen. Al snel zat ik met /var/www/<subdomein_nr_30> en /var/www/<domeinnr1> constructies waar de directory structuur .. veiliger had gekunt.
Nu ik dus meer als 1 website host moet ik aan een betere structuur gaan denken.
Al snel kom ik uit bij /home/<domeinnaam>/public_html/
Hierbij is het voor de toekomst ook handiger omdat ik dan FTP mensen gewoon in ~ kan rooten.

Het nadeel van de /home/... constructie is dat /var/www wel heel erg leeg blijft. Wat moet ik hiermee? Moet hier misschien een unstyled 404 pagina komen? Geen flauw idee.

- SVN. Hierbij heb ik 4 vragen.
1. : Ik heb nu ongeveer 20 repository's met ieder 1 project. Nu zag ik in o.a. SVNManager dat SVNParentPath gebruikt wordt. Wat is hierbij het wezelijke verschil?
2. : Weten jullie nog een (liefst web-based.. zou niet weten hoe je dit anders wilt realiseren) programma waarmee SVN Repo's te beheren zijn? Dit behalve SVNManager of SVNAccess die werken vrij brak.
Ik kan het wel via ssh, en dan o.a. dav_svn.conf aanpasen, maar na 15 repo's is dat vrij veel scroll werk.. niet erg voor nu, maar als het er straks echt veel worden zou een tooltje hier veel handiger voor zijn.
3.: Waar sla ik SVN repo's het beste op? 1 Folder niveau boven de DocumentRoot van de website zelf of op een gezamelijke plek? Als gezamelijke plek lijkt /var/svn/<reponaam> het beste.. buiten /var/www! Klopt deze redenatie of zijn er betere alternatieven?

- Dev/ Testing_acceptance / Production Enviroments
Hoe regel ik dit het beste?
Om de /home/domeinnaam/public_html structuur te volgen zou dit iets in de trant van
/home/domeinnaam/dev/public_html
/home/domeinnaam/acc/public_html
/home/domeinnaam/prod/public_html
worden.
Is hier niet een veel betere manier voor? 't Is misschien voor 1 (Allicht 2) devvers wat overkill, maar ik leer het mezelf het liefst meteen goed aan!

Ik zou ook lokaal alles kunnen devven, vervolgens testen op mn NAS, en production code op mn vps. 't Is alleen zo dat op mijn vps het zootje wat veiliger staat (brand, diefstal is minder waarschijnlijk en raid 10 van vps overstijgt raid 1 op nas. Hierom kies ik liever alle 3 omgevingen op mijn VPS.

NAS - DS210j
- Backups (SVN/MySQL/ [ Dev/Test/Prod Enviroments]:
- Hoe wil ik dit gaan doen? Dit zou dan een pull mechanisme moeten worden, gezien ik liever niet mijn NAS Poorten forward. scp al geprobeerd, maar hier is om 1 of andere reden geen ipkg versie van. Mensen met een DS210j die dit toevallig lezen en denken 'ja die weet ik !', im open for suggestion ;x

Laptop/ PC
- SVN Update lijkt beste manier om beide van de laatste code te voorzien.

Ik denk dat ik zo alles heb. Qua opmaak van deze post wordt 't niet veel beter als dit vrees ik.. Kan maar niet wennen aan deze editor ;x

Elk antwoord is in zekere maten welkom!

Enorm bedankt alvast!.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Misschien kan je je vragen beter in de daarvoor bestemde fora (o.a. hosting) plaatsen dan hier. Heeft m.i. allemaal weinig met software engineering te maken.

[quote]Het nadeel van de /home/... constructie is dat /var/www wel heel erg leeg blijft. Wat moet ik hiermee? Moet hier misschien een unstyled 404 pagina komen? Geen flauw idee.[//]
Wat is het probleem van een lege /var/www? Helemaal niets toch?

En je Synology heeft een redelijk goede firewall en tegenwoordig ook een VPN mogelijkheid. Daarmee moet je toch wel veilig een pull-mechanisme kunnen opzetten?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

scp al geprobeerd, maar hier is om 1 of andere reden geen ipkg versie van.
SCP kan gebruikt worden door OpenSSH te installeren. Echter, het pad van de scp-client bevind zich niet in PATH, waardoor je nog een symlink moet leggen. Zie ook hier.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het meest eenvoudige is misschien onze situatie uit te leggen (hoewel deze onderdelen nu niet iets zijn voor SEA).
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:41:

VPS - Ubuntu 10.04
- Bij het hosten van 1 website lijkt het vrij normaal te zijn, deze in /var/www te gooien en er niet meer naar om te kijken. Nu heb ik laatst een 2e domein erbij gekocht en dit moest dus ook ergens een plaatsje krijgen. Al snel zat ik met /var/www/<subdomein_nr_30> en /var/www/<domeinnr1> constructies waar de directory structuur .. veiliger had gekunt.
Nu ik dus meer als 1 website host moet ik aan een betere structuur gaan denken.
Al snel kom ik uit bij /home/<domeinnaam>/public_html/
Hierbij is het voor de toekomst ook handiger omdat ik dan FTP mensen gewoon in ~ kan rooten.

Het nadeel van de /home/... constructie is dat /var/www wel heel erg leeg blijft. Wat moet ik hiermee? Moet hier misschien een unstyled 404 pagina komen? Geen flauw idee.
Bij onze vps inrichting hebben we alle sites als vhosts bij apache gezet. Ze staan allemaal in /var/www omdat we het de goede plek voor sites vinden. We bieden een volledige webomgeving aan en ftp/sftp is daarom niet nodig voor klanten.

In /etc/apache/sites-available/ staan de files voor de verschillende projecten. In een project kunnen meerdere testwebsites zitten: een testing, staging en/of productie. Ze zitten in een vhost bestand en in /var/www/ heten ze meestal project1-test of project1 (voor de productie).
- SVN. Hierbij heb ik 4 vragen.
1. : Ik heb nu ongeveer 20 repository's met ieder 1 project. Nu zag ik in o.a. SVNManager dat SVNParentPath gebruikt wordt. Wat is hierbij het wezelijke verschil?
2. : Weten jullie nog een (liefst web-based.. zou niet weten hoe je dit anders wilt realiseren) programma waarmee SVN Repo's te beheren zijn? Dit behalve SVNManager of SVNAccess die werken vrij brak.
Ik kan het wel via ssh, en dan o.a. dav_svn.conf aanpasen, maar na 15 repo's is dat vrij veel scroll werk.. niet erg voor nu, maar als het er straks echt veel worden zou een tooltje hier veel handiger voor zijn.
3.: Waar sla ik SVN repo's het beste op? 1 Folder niveau boven de DocumentRoot van de website zelf of op een gezamelijke plek? Als gezamelijke plek lijkt /var/svn/<reponaam> het beste.. buiten /var/www! Klopt deze redenatie of zijn er betere alternatieven?
We gebruiken slechts 1 repository voor alle projecten (meer over projects vs repositories op red-bean.com). Die staat ook in /var/svn.

We hoeven daarna weinig meer aan de repository te veranderen, wat het heel makkelijk maakt. Met desktop svn clients en svn clients ingebouwd in IDE's werken we met de repo, svn admin zaken altijd via ssh. Omdat we slechts 1 repo hebben komt dat eigenlijk nooit voor.
- Dev/ Testing_acceptance / Production Enviroments
Hoe regel ik dit het beste?
Om de /home/domeinnaam/public_html structuur te volgen zou dit iets in de trant van
/home/domeinnaam/dev/public_html
/home/domeinnaam/acc/public_html
/home/domeinnaam/prod/public_html
worden.
Is hier niet een veel betere manier voor? 't Is misschien voor 1 (Allicht 2) devvers wat overkill, maar ik leer het mezelf het liefst meteen goed aan!

Ik zou ook lokaal alles kunnen devven, vervolgens testen op mn NAS, en production code op mn vps. 't Is alleen zo dat op mijn vps het zootje wat veiliger staat (brand, diefstal is minder waarschijnlijk en raid 10 van vps overstijgt raid 1 op nas. Hierom kies ik liever alle 3 omgevingen op mijn VPS.
Ik zou nooit ontwikkelen op afstand. Gewoon lokaal een X|L|MAMP stack draaien of virtual machine die je productie nabootst. Is iets gereed, dan een commit naar svn. Op gezette tijden (na milestones, elke nacht etc) kan je deployen naar je testomgeving waar ook je klant kan kijken hoe het werkt. Na acceptatie deploy je naar productie en staat daar de nieuwe versie.
NAS - DS210j
- Backups (SVN/MySQL/ [ Dev/Test/Prod Enviroments]:
- Hoe wil ik dit gaan doen? Dit zou dan een pull mechanisme moeten worden, gezien ik liever niet mijn NAS Poorten forward. scp al geprobeerd, maar hier is om 1 of andere reden geen ipkg versie van. Mensen met een DS210j die dit toevallig lezen en denken 'ja die weet ik !', im open for suggestion ;x
Wij gebruiken JungleDisk met een hook voor sql dumps. Werkt perfect en 60 dagen retentie is ook wel lekker :)

Verwijderd

Topicstarter

Boss schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:45
:

Misschien kan je je vragen beter in de daarvoor bestemde fora (o.a. hosting) plaatsen dan hier. Heeft m.i. allemaal weinig met software engineering te maken.
Hmm, heb je waarschijnlijk gelijk in... hoe krijg ik dit voor elkaar? Of moet hier een moderator voor ingeschakeld worden?
Wat is het probleem van een lege /var/www? Helemaal niets toch?
Toch weer een nutteloze map.. =/
En je Synology heeft een redelijk goede firewall en tegenwoordig ook een VPN mogelijkheid. Daarmee moet je toch wel veilig een pull-mechanisme kunnen opzetten?
Hier ga ik me verder in inlezen; 't is me op dit moment nog niet helemaal duidelijk hoe een VPN op mijn ds210j voor beter pull(beveiliging?) zorgt. Doel je op de geen SSH -> dus VPN encryptie?
SCP kan gebruikt worden door OpenSSH te installeren. Echter, het pad van de scp-client bevind zich niet in PATH, waardoor je nog een symlink moet leggen. Zie ook hier.
Thanks!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje! Dit host je allemaal thuis? Want ik vind eigenlijk dat je veel te moeilijk doet voor zo'n huis-tuin-en-keuken omgeving.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
DennusB schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:18:
Vraagje! Dit host je allemaal thuis? Want ik vind eigenlijk dat je veel te moeilijk doet voor zo'n huis-tuin-en-keuken omgeving.
NAS, laptop & desktop = thuis.

VPS staat bij een hoster (Zal de naam niet noemen, geen idee of dat mag namelijk, reclame enzeau)

Ik leer het mezelf alleen graag meteen goed aan;

Net de /home/<domein> structuur overgenomen en mijn /var/www/ leeggegooid.

SVN repo's staan nu in /var/svn met een SVNParentPath directive, alleen ik heb nog niet getest of die werkt.

Qua omgeving lijkt het me dan het handigst als ik gewoon de /home/domein/domein.nl/public_html aanhoud die zowel dev, testing als production bevat en dan met SVN terug schakelen indien nodig? Vervolgens in SVN met branches dev/test/prod code neerzetten... Lijkt het overzichtelijkst.

Ik gok overigens dat een moderator dit topic verschuiven gaat.. onder het motto 'productieve ochtend', weet iemand hoe ik hier een mod over bereiken kan?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:37:
[...]

NAS, laptop & desktop = thuis.

VPS staat bij een hoster (Zal de naam niet noemen, geen idee of dat mag namelijk, reclame enzeau)

Ik leer het mezelf alleen graag meteen goed aan;

Net de /home/<domein> structuur overgenomen en mijn /var/www/ leeggegooid.

SVN repo's staan nu in /var/svn met een SVNParentPath directive, alleen ik heb nog niet getest of die werkt.

Qua omgeving lijkt het me dan het handigst als ik gewoon de /home/domein/domein.nl/public_html aanhoud die zowel dev, testing als production bevat en dan met SVN terug schakelen indien nodig? Vervolgens in SVN met branches dev/test/prod code neerzetten... Lijkt het overzichtelijkst.

Ik gok overigens dat een moderator dit topic verschuiven gaat.. onder het motto 'productieve ochtend', weet iemand hoe ik hier een mod over bereiken kan?
Bovenaan even een topic report maken :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
Bovenaan even een topic report maken
Thanks
Ik werd er op gewezen dat dit topic misschien beter in Server Software kon, en na het nalezen van mn TS lijkt dit inderdaad een goed plan.

Alvast bedankt & Goede morgen!
Dan nu Jungledisk;
Ik denk te zien dat dit een soort dropbox is? En wat is hier goed aan i.c.m. ds210j? Even googlen geeft weinig m.b.t. samenwerking hiervan.

- Bedankt voor de http://svnbook.red-bean.com/en/1.1/ch05s04.html link, ben ik nu aan 't lezen.

Wauw dit is een actieve community ;D

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op verzoek een trap van SEA naar Serversoftware

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1