Aantal (newb) vragen over wireless routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-07 10:22
Hoi,

Ik ben nogal een newb over wireless router. Heb momenteel een internet abonnement bij telfort en ik heb gehoord dat als je een wireless router koopt dat je een wireless verbinding krijgt.

Wil zelf niet super veel uitbesteden. Mijn vraag is wat is de verschil tussen deze 3:

pricewatch: TP-Link TL-WN822N
pricewatch: TP-Link TL-WA730RE
pricewatch: D-Link DIR-615 Wireless N Router
pricewatch: ICIDU Wireless Router 300N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Kijk eens rond op :
http://www.smallnetbuilde...-charts/bar/58-2_4-ghz-dn

[ Voor 45% gewijzigd door djexplo op 03-08-2011 11:37 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
Vergelijk zelf eens even met de pricewatch, daarvoor is de functie bedoeld (maw je kan zelf een aantal producten aanvinken in je resultatenlijst ter vergelijking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
Ik ben nogal een newb over wireless router. Heb momenteel een internet abonnement bij telfort..
Als je je abonnement voor een jaar verlengt krijg je een nieuw modem met wifi ingebouwd, met een beetje mazzel wordt je zelfs overgezet op VDSL. Informeer eens hier bij Webcare: Telfort Internet ervaringen topic - Deel 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je leert het meest door zelf op onderzoek uit te gaan.
Lees je in over het verschil tussen een wireless router en wireless acces point, de verschillende standaarden (en hun snelheden, 802.11a,b,g,n). Lees zeker wat over beveiliging (WEP/WPA/WPA2). En ga als je er niet uitkomt naar ene lokale computerwinkel en vraag om een draadloos accespoint (want je modem is hoogstwaarschijnlijk al een router) die makkelijk te installeren is. Veel AP's tegenwoordig worden geleverd met een CD waarmee je em zo kunt instellen. Inclusief beveiliging.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
@MaximusTG; ligt er nogal aan of je nog extra Ethernet poorten wil hebben. Een AP zet alleen een Ethernet om in WIFI. Ik heb dus voor de router gekozen, WIFI is gemakkelijk voor laptop en mobiel, maar veel te traag voor m'n PlayonHD :) (ja, zelfs op 150MBps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
@MaximusTG: Heb al een beetje overgelezen maar zit nog in de waar als mijn Zyxel van telfort een router is of een modem. Ziet er zo uit: http://crew.tweakers.net/bjck/telfort_modem_groot3.jpg
Over de snelheden en beveiliging heb ik op de FAQ gelezen. Hoe kan ik weten als iets een AP is of een wireless router? Ik ben voorstander om via internet te kopen omdat ze (vaak) goedkoper zijn.

Als ik weet dat mijn Zyxel een router is dan kan ik een beter een AP aanschaffen. Snelheid van mijn wireless verbinding maakt niet zoveel uit gezien het niet superveel wordt gebruikt.

@Nielson: Bedankt. Zal eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat modem/router ding van Zyxel is volgens de telfort website al voorzien van Wifi. Dus wat wil je nu precies gaan doen? Waarom zou je een AP kopen, wat wil je bereiken, wat wil je aansluiten op Wifi etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Aghanim schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:04:
Dat modem/router ding van Zyxel is volgens de telfort website al voorzien van Wifi. Dus wat wil je nu precies gaan doen? Waarom zou je een AP kopen, wat wil je bereiken, wat wil je aansluiten op Wifi etc.?
Ik heb een zeer oude model. Zit zeker geen Wifi in.

Had eerst mijn internet bij CompuServe, ze zijn overgestapt naar Telfort en ik moest ook. De Zyxel die ik heb heeft geen wireless. (hoe kan ik zien dat die wel wifi heeft dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
ragnaroks schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:06:
[...]
Ik heb een zeer oude model. Zit zeker geen Wifi in.
[...]
(hoe kan ik zien dat die wel wifi heeft dan?)
Als er een antenne op zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Dat heeft die niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
Dat hoeft niet zichtbaar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Misschien eens beginnen met het typenummer van die modem op te zoeken op het modem zelf en dan op internet zoeken wat voor hardware je hebt?Sorry, maar voor dit soort vragen hebben ze betaalde helpdesks ingericht, daar hoef je inderdaad zelf geen werk te verrichten. Met een beetje info kom je al een heel eind.

Volgens mij heeft de KPN Experiabox ook geen antenne en wel Wifi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
@Raging_Trancer; Klopt, ik had in mn hoofd dat er ook wel AP's waren met meerdere ethernetpoorten, maar die blijken toch iets zeldzamer te zijn ;). Qua prijs is een router dan idd een betere keus, alleen moet je dan wel handig genoeg zijn om de DHCP server uit te zetten, zodat de wireless router als een AP/switch werkt.

@ragnaroks: Als je ADSL modem meerdere ethernetpoorten heeft, dan is het bijna zeker een router. Volgens mij wordt er door geen enkele provider meer een modem uitgegeven dat direct het publieke IP uitdeelt aan 1 computer die er op aangesloten zit. Het makkelijkste voor jou is dus een wireless AP te kopen. Maar zoals Raging_Trancer ook zegt, met een wireless router kun je er ook weer bedrade apparatuur op aansluiten. Alleen moet je dan wel het routergedeelte uitzetten. Anders krijg je DHCP achter DHCP, en dat kan op zich wel, maar is niet wenselijk en kan andere problemen veroorzaken.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Aghanim schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:10:
Misschien eens beginnen met het typenummer van die modem op te zoeken op het modem zelf en dan op internet zoeken wat voor hardware je hebt?Sorry, maar voor dit soort vragen hebben ze betaalde helpdesks ingericht, daar hoef je inderdaad zelf geen werk te verrichten. Met een beetje info kom je al een heel eind.

Volgens mij heeft de KPN Experiabox ook geen antenne en wel Wifi....
P-2602H-D1A

ADSL2 + VOIP IAD

Overgenomen van de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
En wat is nu je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
[b][message=36510199,noline]
@ragnaroks: Als je ADSL modem meerdere ethernetpoorten heeft, dan is het bijna zeker een router. Volgens mij wordt er door geen enkele provider meer een modem uitgegeven dat direct het publieke IP uitdeelt aan 1 computer die er op aangesloten zit. Het makkelijkste voor jou is dus een wireless AP te kopen. Maar zoals Raging_Trancer ook zegt, met een wireless router kun je er ook weer bedrade apparatuur op aansluiten. Alleen moet je dan wel het routergedeelte uitzetten. Anders krijg je DHCP achter DHCP, en dat kan op zich wel, maar is niet wenselijk en kan andere problemen veroorzaken.
Jep die heeft 4 ethernetpoorten. Ik las ook snel op een topic bij fok dat de prijs van wireless router en AP's ongeveer zijn (weet nog steeds niet hoe een AP uitziet t.o.v. wireless router). Als ik voor de router ga kan ik best mijn abo bij telfort verlengen voor een gratis wireless router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
Raging_Trancer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:10:
[...]
Dat hoeft niet zichtbaar te zijn...
Ik probeerde het simpel te houden, maar ja, je hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
MaximusTG schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:12:
@Raging_Trancer; Klopt, ik had in mn hoofd dat er ook wel AP's waren met meerdere ethernetpoorten, maar die blijken toch iets zeldzamer te zijn ;). Qua prijs is een router dan idd een betere keus, alleen moet je dan wel handig genoeg zijn om de DHCP server uit te zetten, zodat de wireless router als een AP/switch werkt.
Klopt deels ;) DHCP uitzetten is een optie als die Zyxel Router een grotere range heeft dan 1 IP (wat an sich logisch zou kunnen zijn, nooit in verdiept). Met een router kan je dan een groter bereik maken, wat weer op een andere range uit moet komen dan de range waar je WAN poort op zit. Vaak is dat wel daarop voorbereidt, gezien een single port router vaak niet in de 192.168.x.x range valt (niet naar mijn ervaring althans :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Als ik in de manual van je modem kijk, dan is het idd een router. Wat je dan dus doet: Koop een wireless router. Kijk via de webinterface van je modem wat de ip pool is van zn DHCP server (dus bv de pool loopt van 192.168.1.2 - 192.168.1.100). Sluit nu je wireless router via aan kabel aan op een pc. Ga naar de webinterface van je nieuwe router. Zet de dhcp server van je router uit, en vul een statisch ip in, buiten de range van je modem, bv 192.168.1.101. Nu kan je je draadloze router met een kabel (in een van de LAN poorten, niet de WAN poort) aansluiten op je modem. Als het goed is kan je nu vanaf een willekeurige pc die verbonden is met het bedrade netwerk, via 192.168.1.101 in je browser naar de webinterface van je wireless router komen. Stel daar dingen in als naam van je netwerk en de beveiliging.
Klaar.
Maar als je bij verlengen een gratis draadloos modem is, dan lijkt me dat voor jou een betere keus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Toch besloten om een nieuwe router te halen. De "gratis" draadloos modem bij verlenging is niet gunstig. Ik betaal gemiddeld 60 euro per jaar extra. Ik denk hiermee een (betere?) wireless router te kopen rond dit prijs. Heeft iemand een budget (rond 40-50eur) wireless router als suggestie? Ik was bji saturn geweest en ze hebben alleen eentje van sitecom rond 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Tweakers pricewatch?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Heb ik ook gedaan en ik kom erg niet echt uit :'(

Ik twijfel nog over deze...
pricewatch: Linksys E1000 Wireless-N router
pricewatch: Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2
pricewatch: ICIDU Wireless Router 300N
pricewatch: D-Link DIR-615 Wireless N Router
pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND (maakt deze uit qua snelheid voor mijn internet? Tis 1x Gb ipv de standaard 100x Mb. Iemand vriendelijk genoeg om mij uit te leggen?)

Zou fijn als je mee kan helpen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:39
Voor de TP-Link kun je hier even een kijkje nemen: [Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND
Ik zou kiezen voor een Linksys/D-Link/TP-Link dan vallen er al twee af :+ Gigabit is toch wel een pré.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
Als je enigszins waarde hecht aan kwaliteit zelfs Linksys imho ;) En een gigabit is ook wel een pré dacht ik zo. Mijn advies zou zijn om voor de Linksys E2000 te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit nou niet een geval zoek een lokale IT boer ?

Misschien wel wat duurder, maar die gaat je wel helpen bij de configuratie. Als je hier al moeite mee hebt, zal de installatie zeker wat problemen met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07 08:50

RvL

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:06:
Is dit nou niet een geval zoek een lokale goede IT boer ?

Misschien wel wat duurder, maar die gaat je wel helpen bij de configuratie. Als je hier al moeite mee hebt, zal de installatie zeker wat problemen met zich meebrengen.
There, I fixed it for ya.

Je kan wel naar Dixons/Dynabyte en dat soort zaken gaan die doorgaans voor IT boer aangezien worden, maar daar hebben ze over het algemeen de ballen verstand niet van dit soort zaken. Ze kunnen een router verkopen o.b.v. wat er op de doos staat, maar daarna houd het ook op.

Wat betreft je ZyXel. De P-2602H-D1A heeft inderdaad geen wireless.

Wat betreft je keuze. De ICIDU zou ik persoonlijk laten liggen. LinkSys staat bij velen synoniem aan kwaliteit, maar de laatste tijd hebben ze mijn inziens toch wat steken laten vallen, o.a. op het gebied van compatibiliteit. Toch zijn het geen slechte apparaten. Van de TP-link is een heel topic hier op GoT. Lees dat eens door

De WRT160N zou ik laten liggen. Dit is toch een wat ouder apparaat, nog gebaseerd op de 802.11n draft versie (ofwel concept versie). Het nadeel hiervan is dat ieder fabrikant dit concept anders heeft geinterpreteerd en dus anders heeft geimplementeerd. In de praktijk betekent dit dat het ene 802.11n draft apparaat niet per definities compatibel is met het andere 802.11n draft apparaat.

Een 1Gbps WAN poort houd in dat je WAN poort, dus waar je internet op aangesloten wordt een snelheid heeft van 1Gbps, ofwel 1000Mbps. Let wel, dit zijn theoretische snelheden. Daadwerkelijke doorvoersnelheden zijn voornamelijk afhankelijk van de overige hardware in de router. Het voordeel hiervan is dat je router hogere internetsnelheden aan kan. Bijvoorbeeld UPC 120Mbps internet. Echter, aangezien je bij Telfort zit, wat via ADSL of VDSL gaat, is je internetsnelheid gelimiteerd tot 20Mbps max. (ADSL) of 40Mbps max. bij VDSL. In je huidige situatie heb je dus niet echt behoefte aan een 1Gbps WAN (of uplink) poort. Je bent er wel wat beter mee voorbereid op de toekomst.

Zoek ook eens naar reviews op internet. Hier kun je ook een hoop informatie uit halen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
@RvL: Bedankt voor je super uitgebreide uitleg. Ik denk toch dat ik toch de TL-WR1043ND neem. (ene van sitecom is maar 10 euro goedkoper...)

Voor de installatie is het echt zo moeilijk? Normaal volg ik altijd de instructies van boek/CD en kom ik heel eind.

Laatste vraag zou zijn, hoe en op welk manier weet ik dat TL-WR1043ND zal werken? Wat voor soort onderzoek(en) moet ik eerst verrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je modem van Telfort is in bruikleen. Informeer eens of het mogelijk is die om te ruilen voor een exemplaar met draadloos ingebouwd.
Volgens mij leveren ze tegenwoordig de Zyxel P-2601HN-F1

edit:
Ah op dat idee was je zelf ook al gekomen ;)
ragnaroks in "Telfort Internet ervaringen topic - Deel 19"

[ Voor 45% gewijzigd door Henk007 op 04-08-2011 13:05 ]

Pagina: 1