Overclocken energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

• Patryk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:42
Ik heb een 1055T en heb hem al een tijdje lopen op 3.5GHz. Ik heb geprobeerd te achterhalen (zonder meetapparatuur) wat ongeveer de toename in energieverbruik is met behulp van deze formule:

OC Wattage = TDP x ( OC MHz / Stock MHz) x ( OC Vcore / Stock Vcore )^2
173,76 = 125 x (3.500 / 2.800) x (1.45 / 1.375) ^2

Daar kom ik met mijn instellingen op afgerond 175 watt, kan dit ongeveer kloppen? Of is deze formule niet betrouwbaar en kennen jullie een betere manier om de toename van het energieverbruik te berekenen (zonder meetapparatuur dus)?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Einde van het jaar de energie rekeningen vergelijken ;)

Nee onzin.
Ik zou niet weten hoe je dat moet berekenen.
Ik heb expres gekozen voor een overkill voeding.

Blijft ie altijd lopen

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 12:56

epic_gram

undercover moderator

het verbruik kan je uitrekenen met deze formule:

P = C * f * U^2

Hierin is C een waarde die afhangt van de chip. Onder andere de hoeveelheid cachegeheugen, de architectuur en de temperatuur bepalen C. f is de frequentie en U de spanning. Met andere woorden: Bij een bepaalde frequentie (x) zal de chip 4 keer zoveel vermogen opnemen als hij op een 2 keer zo hoge spanning loopt. C kan je natuurlijk gewoon eerst berekenen door P, f en U op stock snelheid in de formule in te vullen. Daarna kan je f en U van je oc invullen en dan heb je P. Deze formule klopt trouwens niet 100%, maar bij benadering klopt het wel. Dat komt ook omdat je C iets veranderd doordat er meer weerstand in een chip komt zodra je temperatuur oploopt.

Maareh: Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 5 O-) 8)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Simpel: Je hangt een energiemeter aan je pc en kijkt hoeveel watt hij verbruikt op stock en hoeveel load. Deze waarden trek je van mekaar af en je bent er. Niets ingewikkelde formules 8)7

Want bij bovenstaande formule weet je wel het meerverbruik van je cpu, maar ik denk dat de chipset ook wat meer verbruikt bij een overclock. Ook je voeding zal anders werken bij een andere belasting.

[ Voor 35% gewijzigd door skelleniels op 01-08-2011 22:22 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

skelleniels schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:21:
Simpel: Je hangt een energiemeter aan je pc en kijkt hoeveel watt hij verbruikt op stock en hoeveel load. Deze waarden trek je van mekaar af en je bent er. Niets ingewikkelde formules 8)7

Want bij bovenstaande formule weet je wel het meerverbruik van je cpu, maar ik denk dat de chipset ook wat meer verbruikt bij een overclock. Ook je voeding zal anders werken bij een andere belasting.
Jou methode is inderdaad prima, maar de TS vraagt specifiek om het verbruik van de CPU en de vraag was
kennen jullie een betere manier om de toename van het energieverbruik te berekenen (zonder meetapparatuur dus)?
O-)

Van epic_gram's formule is de enige downside dat je P(stock) moet kennen om te kunnen rekenen. Ik weet niet zeker wat je hier mag invullen omdat AMD en Intel verschillende methoden toepassen om tot de TDP die ze op de doos vermelden te komen, beiden even wazig.

Ik wil niet overkomen alsof ik bovenstaande antwoorden afkraak en het vervelende is dat ik zelf geen betere methode zou kunnen verzinnen behalve mijn goedbedoelde aanvulling :/ Dat word dus of toch meetapparatuur aanschaffen (ik geloof dat zo'n kastje tussen je voedingsstekker en stopcontact om opgenomen vermogen te controleren vanaf een paar tientjes beschikbaar is) of je erbij neerleggen dat, wanneer je overclocked, stroomverbruik een eindje afzakt qua prioriteiten :) Waarom wil je het eigenlijk weten? Geplande upgradeen kijken of je misschien je PSU moet upgraden?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
En toch kan je volgens mij nooit precies weten met een formule wat het toegenomen cpu verbruik is. Iedere cpu is namelijk anders zoals iedere overclocker wel weet. Je haalt met de ene cpu vaak niet de snelheid die een andere cpu wel haalt. Bij stroomverbruik zal dit net hetzelfde zijn.

http://specs.tweak.to/16567

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 12:56

epic_gram

undercover moderator

skelleniels schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:07:
En toch kan je volgens mij nooit precies weten met een formule wat het toegenomen cpu verbruik is. Iedere cpu is namelijk anders zoals iedere overclocker wel weet. Je haalt met de ene cpu vaak niet de snelheid die een andere cpu wel haalt. Bij stroomverbruik zal dit net hetzelfde zijn.
Daarvoor is ook die C in mijn formule. ;) Als je een chip hebt die aan de rand van de wafer is gebakken heb je gewoon meer weerstand in je chip, en daardoor is je C ook iets hoger. In het midden van de wafer zitten de beter overclockbare CPU's, die hebben minder weerstand en dus zal de C ook lager uitkomen.

Maar je zit idd met je chipset die ook meer verbruikt, en wss je ramgeheugen ook alhoewel die laatste te verwaarlozen is. 100% betrouwbaar zal mijn formule dus ook niet zijn, zoals ik al zei in die post. ;) Het is gewoon een richtlijn.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1