Toon posts:

Aansluiten van PC op DVD-speler.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een probleem..

Hieronder kort en bondig toegelicht wat er loos is:

Graag zou ik mijn DVD-speler gebruiken om geluid van mijn computer af te spelen.
Nou ben ik een eind opweg. De huidige aansluiting ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/3/104706.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/3/104707.jpg

Het probleem is dat er uit de twee speakers achter slechts een 'flut'-geluid komt, relatief te zacht voor een goed surround geluid.
Als ik autotest gebruik in Sound Manager..
Afbeeldingslocatie: http://screensnapr.com/e/bol0FI.png
..dan hoor ik slechts de front left en right speakers die het doen.

Heeft iemand een oplossing voor een goed surround geluid?
Zelf vermoed ik dat het probleem in de aansluiting schuil gaat.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

Je zou eens kunnen beginnen met het geven van wat informatie over de gebruikte systemen en het type dvd speler. En iets beter je situatie beschrijven, want ik snap eigenlijk niet of je nu een 2.0, 5.1 of een andere soort geluidsopstelling hebt.

En 5.1 geluid door twee analoge draadjes duwen lukt niet. Je zult (standaard) per 2 kanalen tenminste 1 kabel nodig hebben.

-_-

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:41

FeaR

In GoT we trust

Je hebt vanaf de PC alleen de groene jack aangesloten zo te zien? Dat is alleen Front Left en Front Right, dus de 5.1 instelling die je hebt staan in de configuratie klopt sowieso niet. Als je 5.1 analoog vanaf de PC wilt zul je ook de zwarte (Rear Left en Rear Right) en oranje (Center en Subwoofer) aan moeten sluiten. Echter heeft je DVD daarvoor niet de ingangen. Als de DVD-speler alleen de ingangen heeft die op de afbeelding te zien zijn dan heb je maximaal 2.0 geluid aangezien je niet meer in kan voeren via twee maal RCA. Dat je overige speakers eens slecht geluid geven komt doordat er wellicht een stukje software staat te draaien wat van 2.0 stereo een soort van 5.1 probeert te maken. Lang niet bij elk geluid/muziek gaat dat goed.

Lang verhaal kort:
Met de huidige opstelling is 2.0 stereo het maximale wat je gaat halen, 5.1 red je sowieso niet.

En is overigens allemaal na te lezen in [FAQ] Audio.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 01-08-2011 14:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:36:
Je zou eens kunnen beginnen met het geven van wat informatie over de gebruikte systemen en het type dvd speler. En iets beter je situatie beschrijven, want ik snap eigenlijk niet of je nu een 2.0, 5.1 of een andere soort geluidsopstelling hebt.

En 5.1 geluid door twee analoge draadjes duwen lukt niet. Je zult (standaard) per 2 kanalen tenminste 1 kabel nodig hebben.
Bedankt voor je antwoord en aandacht.

DVD-speler:
Sony DAV-EA20
Dat is een 5.1 surround installatie

Het komt er dus op neer dat het met mijn computer niet mogelijk is om 5.1 geluid naar de receiver te sturen?
FeaR schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:40:
Je hebt vanaf de PC alleen de groene jack aangesloten zo te zien? Dat is alleen Front Left en Front Right, dus de 5.1 instelling die je hebt staan in de configuratie klopt sowieso niet. Als je 5.1 analoog vanaf de PC wilt zul je ook de zwarte (Rear Left en Rear Right) en oranje (Center en Subwoofer) aan moeten sluiten. Echter heeft je DVD daarvoor niet de ingangen. Als de DVD-speler alleen de ingangen heeft die op de afbeelding te zien zijn dan heb je maximaal 2.0 geluid aangezien je niet meer in kan voeren via twee maal RCA. Dat je overige speakers eens slecht geluid geven komt doordat er wellicht een stukje software staat te draaien wat van 2.0 stereo een soort van 5.1 probeert te maken. Lang niet bij elk geluid/muziek gaat dat goed.

Lang verhaal kort:
Met de huidige opstelling is 2.0 stereo het maximale wat je gaat halen, 5.1 red je sowieso niet.

En is overigens allemaal na te lezen in [FAQ] Audio.
Dat brengt een hoop duidelijkheid!
Het gekke is wel dat de center-speaker dan weer wél goed geluid geeft.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 14:42 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:40:
[...]

DVD-speler:
Sony DAV-EA20

Het komt er dus op neer dat het met mijn computer niet mogelijk is om 5.1 geluid naar de receiver te sturen?

[...]

Je computer kan prima 5.1 uitsturen. Je dvd speler / reciever surround installatie heeft alleen geen input voor 5.1. Misschien dat het mogelijk is om in je dvd speler 2.0 te upmixen naar 5.1, maar apart geluid uit de verschillende boxen zul je nooit krijgen.

-_-

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:09

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:40:
[...]

DVD-speler:
Sony DAV-EA20

[...]

Klopt,

Dat setje heeft twee maal een analoge ingang en niets meer.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt alleen front left en right aangesloten, dat is maar 2 kanalen, stereo.

Als je 5.1 geluid wil, via analoog, heb je 3 van die kabels nodig. Je computer kan prima 5.1 via analoog uit sturen, alleen heeft je Sony geen 6 kanaals analoge input.

Als je niet digitaal kan aansluiten, kan je met deze HomeCinema set geen 5.1 krijgen vanaf een andere bron dan de interne DVD speler. Je kan met die Sony vast wel stereo upmixen naar surround, maar echt 5.1 (voor (2), achter (2), sub & centre gaat je niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 01-08-2011 14:46 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
De analoge manier begrijp ik, hartelijk dank allen.
Op internet las ik dat de coaxiale kabel tot wel 8 kanaals over kon brengen. Dus mocht ik een andere geluidskaart hebben die deze aansluiting ondersteund, dan is het wel mogelijk? (Of is dit voor uitsluitend antenne?)

Topic mag verder op slot, bedankt voor de heldere uitleg!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met coax kan dat, puur omdat het digitaal is dan. S/PDIF. Dat heb je in coax, en in glasvezel. Je kan dus niet een coax op een antenne aansluiten. De kern van de kabel is dan wel gelijk, al gaat er totaal ander verkeer overheen. Ooit wel eens een trein op asvalt zien rijden? Juist. Dat werkt niet.

Als je een geluidskaart hebt die S/PDIF over coax levert, en die Sony heeft een coax S/PDIF ingang, dan kan het het. Anders niet.

Coax is meer de aanduiding van het type kabel, en zegt niets over wat voor soort data er overheen gaat.

Ey!! Macarena \o/

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Je DVD-speler heeft geen S/PDIF-ingang volgens de manual. 5.1 is dus puur bedoeld voor 5.1-DVD's die je in de speler zelf stopt.

Dit betekent echter nog niet meteen dat je geen 5.1 kunt doen. Hij ondersteunt volgens mij namelijk wel DPL2. En met de juiste software kun je al het surroundgeluid on-the-fly matrix-transcoden naar DPL2. Dit DPL2-signaal kan gewoon over een enkel stereokanaal worden verstuurd. Je DVD-speler kan dit dmv de ingebouwde DPL2-decoder vervolgens weer uitpakken naar een vrij accurate benadering van het oorspronkelijke 5.1-geluid. Het zal nooit zo klinken als het oorspronkelijke geluid, maar het is in ieder geval vele malen beter dan 5.1 gedownmixed naar 2.0 en daarna weer geupmixed naar 5.1.

Zoals ik al zei heb je hier echter wel de juiste software voor nodig. Onder Linux is dit extreem makkelijk, maar hoe dat met Windows zit zou ik je niet durven vertellen.

edit:
zal maar meteen erbij zeggen hoe het moet. Dit mag in /etc/asound.conf (waarschijnlijk moet je dit bestand nog even aanmaken):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<confdir:pcm/dpl.conf>

pcm.!default {
    type plug
    slave.pcm {
        type upmix
        slave.pcm "dpl2:front"
        channels 6
    }
}

Het zou kunnen dat je "dpl2:front" even moet vervangen door "dpl2:x", en x is dan de analoge (stereo)uitgang. Deze kun je opvragen met
aplay -L

Hierdoor zou AC3/FLAC/DTS/LPCM/AAC/Vorbis 5.1 gewoon moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 17:53 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1