Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 21:52
Hi allemaal,

Een jaar of 8 geleden heb ik van mijn eerst verdiende centen een Harman Kardon receiver gekocht (AVR1550) met een SCS138 speakerset van JBL. Voldeed altijd prima totdat ik bij toeval een setje B&W CM1's hoorde spelen bij de Correct. Toen was ik verkocht... O+

Inmiddels heb ik de CM1's als fronts aangesloten op bovenstaande receiver. De JBL set (rears en center) heb ik ook nog aangesloten staan. De subwoofer is niet meer nodig, de B&W's leveren voldoende laag.

De volgende upgrade zal de receiver (of stereoversterker) worden; de huidige past niet in het nieuwe dressoir en heeft geen HDMI aansluitingen voor mijn 3D bluray speler en D6530 tv welke ARC ondersteunt. De maximale diepte (incl. aansluitingen en knoppen) mag 42 cm zijn.
Hoewel ik het leuk vind om af en toe een film te kijken, luister ik over het algemeen stereomuziek (tuner of airplay).

Ik zit met het volgende dilemma: kan ik beter een stereoversterker kopen of een surround receiver? In mijn appartementje klinken de CM1's heel aardig in stereo. Toch zijn de surround mogelijkheden (mits de huidige JBL speakers mogelijk zijn) ook wel erg leuk bij films.
Ik neig er naar om een receiver te kopen omdat dit toch wel erg makkelijk is (kabels doorlussen en surround). Een Denon AVR1611 of een Marantz SR5005 zou volgens mij goed met de CM1's overweg moeten kunnen. Geldt dit ook voor de JBL's? De specificaties van de JBL speakers zijn:

SCS 138 Satellite
Frequency Response (-6dB): 120Hz – 20kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 86dB
Nominal Impedance: 4 Ohms
Recommended Amplifier Power 10 – 50 Watts RMS per Channel

SCS 138 Center
Frequency Response (-6dB): 120Hz – 20kHz
Sensitivity (2.83V/1m): 88dB
Nominal Impedance: 4 Ohms
Recommended Amplifier Power 10 – 50 Watts RMS per Channel

Kan ik dit, i.c.m. de B&W's, op bijvoorbeeld een Marantz SR5005 aansluiten zonder dat het aantal ohm of het max. aantal watts teveel wordt?
Als de JBL speakers niet met een moderne receiver en de CM1's kunnen samenwerken, dan ga ik voor een stereo-opstelling. Wat zal in dit geval een goede versterker zijn? Budget bedraagt 400 euro.

Ik hoop dat jullie mij een stuk verder kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:34
Die speakers (en tevens alle normale consumenten speakers) gaan prima met elke normale receiver. De voordelen van een moderne a/v receiver zijn mijn inziens te groot om nog over een stereo versterker na te denken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
ShittyOldMan schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:42:
...zijn mijn inziens te groot om nog over een stereo versterker na te denken.
Ja, vooral in een appartementje schat ik in... De stereoweergave is met bijvoorbeeld een SR5005 prima geschikt? Als de JBL's geen problemen leveren (ohm en max. watt verschillen), dan weet ik wat ik ga doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kan ook een surround receiver kopen met pre outs voor de fronts. Op die manier kan je later een stereo receiver kopen en die achter de pre outs hangen en je front speakers daar aan hangen. Dan heb je het beste van beide! Moet je alleen wel het volume van beide aparaten apart regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46
Satch schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:48:
Je kan ook een surround receiver kopen met pre outs voor de fronts. Op die manier kan je later een stereo receiver kopen en die achter de pre outs hangen en je front speakers daar aan hangen. Dan heb je het beste van beide! Moet je alleen wel het volume van beide aparaten apart regelen.
Als je een stereoreceiver achter een surroundreceiver hangt dan loopt alles nog steeds via de voorversterker van de surroundreceiver. Dus mocht de stereoreceiver een betere voorversterker hebben dan heb je er op deze manier nog niets aan. Enige wat je dan als meerwaarde hebt is - wellicht - het vermogen wat de stereoversterker meer heeft ten opzichte van de surroundreceiver. Als je de voorversterker van de stereoreceiver (of versterker) wilt gebruiken dan moet je alle bronnen ook rechtstreeks op de stereo aansluiten.

Althans, dat is wat mij verteld is toen ik een Denon PMA achter mijn Denon AVR wilde zetten. Dus op zich heeft zo'n PMA dan geen voordelen ten opzichte van een gewone eindversterker (dus zonder tuner en meerdere inputs). Of je moet via de Pre-out van de surroundreceiver naar een gewone ingang gaan van de versterker. Maar dan zit je inderdaad altijd met het volume en kan het lastig zijn alles goed op elkaar af te stemmen.

Ik zou gewoon een surroundreceiver kopen en dan met Pure Direct spelen als je in 2.0 wilt luisteren :)
Ik zou verder ook eens kijken naar een goede subwoofer, want vooral bij monitoren kan een goede subwoofer een goede aanvulling zijn om het beeld compleet te maken. Dat de subwoofer van de JBL-set geen toevoeging meer was kan ik begrijpen, want de subwoofers uit dergelijke setjes zijn vooral bonkende dingen die het laag niet subtiel kunnen brengen. Maar een goede subwoofer is toch van een heel andere klasse.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 31-07-2011 15:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
FeaR schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:13:
[...]
Ik zou gewoon een surroundreceiver kopen en dan met Pure Direct spelen als je in 2.0 wilt luisteren :)
Ik zou verder ook eens kijken naar een goede subwoofer, want vooral bij monitoren kan een goede subwoofer een goede aanvulling zijn om het beeld compleet te maken. Dat de subwoofer van de JBL-set geen toevoeging meer was kan ik begrijpen, want de subwoofers uit dergelijke setjes zijn vooral bonkende dingen die het laag niet subtiel kunnen brengen. Maar een goede subwoofer is toch van een heel andere klasse.
Dat lijkt mij een goed alternatief, kan dan op termijn beslissen om me nog eens in pre outs en versterkers te verdiepen.
De sub die erbij hoorde heb ik al eens vervangen door een E150P, ook van JBL. Komt wat strakker geluid uit maar dat ding past niet meer in mijn huidige interieur (groot en lelijk :().
Een SR5005 gaat het worden, i.c.m. de CM1's en de JBL center en rears!

Bedankt allemaal voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46
Op de pre-outs kan je ook een goede eindversterker aansluiten. Die hoeven voor tweekanaals niet eens zo extreem duur te zijn. Vooral tweedehands worden er leuke spullen aangeboden. Ik weet niet hoe een Marantz SR5005 om gaat met B&W CM's, maar van wat ik overal lees en zie hebben die speakers toch wel een flinke versterker nodig. Zo speelt er iemand op dit forum met een Pioneer LX-serie op een paar CM1. Op HT Forum staat een filmpje van een paar CM7 die een Pioneer VSX in de beveiliging lieten schieten. Overigens is de CM8 dan wel weer makkelijker aan te sturen als je ziet op elke versterkers die aan worden gesloten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1