Apple artikel

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
nieuws: Foto's tonen mogelijke iPhone 5

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1311923895.jpeg

Really dit is nieuws? Ik kan van die foto niet eens zien welk merk telefoon het is, of dat er een hoesje om heen zit uberhaupt. Gister over die iPhone 4 'cheap' was er nog een redelijke bron en wat inzichten enzo, maar is dit nu echt wat er op de voorpagina van t.net moet verschijnen?

Ik bedoel dat een site als 9to5mac op alle rumoer springt rond Apple lijkt me logisch, maar voor T.net moet er toch wel op zijn minst wel een beetje zekerheid zijn. Of het moet iig geloofwaardig over komen.

Pro tip voor volgende keer: als je bij een artikel zelf een pol moet plaatsen om te zien of het geloofwaardig wordt geacht, post dan het artikel niet ;)

~ Mijn prog blog!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Repost van mijn eigen post, volgens mij bevat dit een antwoord op jouw vraag :):

We keuren veel geruchten af, ook die van Apple. Enkele voorbeelden: deze bijvoorbeeld. Of - over de iPhone 5 gesproken - deze. Of deze. Of deze. Of deze. Allemaal recente Apple-geruchten die wij niet op de fp hebben geplaatst.

Brengen we dan wel geruchten van andere merken als er al dan niet duidelijke foto's opduiken? Jazeker.
Zoals over de HTC Desire HD of deze van onder meer de Evo 3D. Of van een Samsung Galaxy-toestel. Of deze, van een Sony Ericsson Xperia-smartphone. Ik schrijf vooral over smartphones, dus ik weet niet of het met andere productgroepen hetzelfde is. De Games-redacteuren zitten erg op geruchten, op het gebied van tablets brengen we ook het nodige op dit gebied, bijvoorbeeld.

De foto's van de nieuwe iPhone zijn niet erg duidelijk, nee. Maar ze komen van een site die bekend staat als zeer betrouwbaar en goed ingevoerd in Apple-geraleteerde zaken (9to5 Mac). Zij hebben de tipgever gesproken en zijn achtergrond gecheckt. Het zijn dus niet twee losse foto's, het is een heel verhaal wat erachter steekt. Dat - en info die eerder op internet verscheen in combinatie met wat andere factoren - maakt dat we dit tot nieuwsbericht hebben verwerkt.

Het idee dat bij Apple een gerucht ALTIJD nieuws is - en bij andere merken niet, is onjuist. Ik hoop dat ik dat bij deze voor eens en voor altijd uit de wereld heb geholpen :)

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
De bron mag een goede track-record hebben, maar het bewijs is hier zo ongelooflijk marginaal... de foto zegt eigenlijk helemaal niets en de tipgever kan zeggen wat hij wilt voor wat bekendheid. Dus ik ben het er wel mee eens dat dir gerucht een tikkeltje overdreven is.

[ Voor 12% gewijzigd door punishedbrains op 29-07-2011 13:57 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
punishedbrains schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:57:
De bron mag een goede track-record hebben, maar het bewijs is hier zo ongelooflijk marginaal... de foto zegt eigenlijk helemaal niets. Dus ik ben het er wel mee eens dat dir gerucht een tikkeltje overdreven is.
Dit trekt bezoekers en hits op het artikel :) Daar zal ook vast over nagedacht zijn!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• roy-t
arnoudwokke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:47:
Repost van mijn eigen post, volgens mij bevat dit een antwoord op jouw vraag :):

We keuren veel geruchten af, ook die van Apple. Enkele voorbeelden: deze bijvoorbeeld. Of - over de iPhone 5 gesproken - deze. Of deze. Of deze. Of deze. Allemaal recente Apple-geruchten die wij niet op de fp hebben geplaatst.

Brengen we dan wel geruchten van andere merken als er al dan niet duidelijke foto's opduiken? Jazeker.
Zoals over de HTC Desire HD of deze van onder meer de Evo 3D. Of van een Samsung Galaxy-toestel. Of deze, van een Sony Ericsson Xperia-smartphone. Ik schrijf vooral over smartphones, dus ik weet niet of het met andere productgroepen hetzelfde is. De Games-redacteuren zitten erg op geruchten, op het gebied van tablets brengen we ook het nodige op dit gebied, bijvoorbeeld.

De foto's van de nieuwe iPhone zijn niet erg duidelijk, nee. Maar ze komen van een site die bekend staat als zeer betrouwbaar en goed ingevoerd in Apple-geraleteerde zaken (9to5 Mac). Zij hebben de tipgever gesproken en zijn achtergrond gecheckt. Het zijn dus niet twee losse foto's, het is een heel verhaal wat erachter steekt. Dat - en info die eerder op internet verscheen in combinatie met wat andere factoren - maakt dat we dit tot nieuwsbericht hebben verwerkt.

Het idee dat bij Apple een gerucht ALTIJD nieuws is - en bij andere merken niet, is onjuist. Ik hoop dat ik dat bij deze voor eens en voor altijd uit de wereld heb geholpen :)
Ik las toevallig net die post al in het andere topic (had geen Apple in de naam dus ik had hem niet direct hiermee geassocieerd).

De betrouwbaarheid van de bron is shit :P. De betrouwbaarheid van een andere site die een artikel heeft geplaatst met als bron de originele bron is wel betrouwbaar. Dus het is nogal sketchy.

Anyway, is het zelfs als het 90% betrouwbaar is nieuwswaardig? Nee: de enige informatie naast die fotos is dat de iPhone mogelijk groter wordt. Verder is de rest van het artikel een re-iteratie van oudere geruchten.

Stel je voor dat het volgende artikel op t.net zou verschijnen.
iPhone 5 wordt groter
De nieuwe iPhone wordt mogelijk net zo groot als sommige andere grotere telefoons. PUNT
:+

Dus ja dit hoeft echt niet imho.

Edit: anyway, waar wil je overige reacties hebben, hier of in dat andere topic?

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 29-07-2011 14:09 ]

~ Mijn prog blog!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
De bron mag een goede track-record hebben, maar het bewijs is hier zo ongelooflijk marginaal... de foto zegt eigenlijk helemaal niets en de tipgever kan zeggen wat hij wilt voor wat bekendheid.
De bron is anoniem, krijgt dus geen bekendheid :)
De bron mag een goede track-record hebben, maar het bewijs is hier zo ongelooflijk marginaal... de foto zegt eigenlijk helemaal niets en de tipgever kan zeggen wat hij wilt voor wat bekendheid.
9to5 Mac is een Apple-site. Ik kan me niet voorstellen dat zij - met hun goede naam - willens en wetens dit plaatsen terwijl ze weten of vermoeden dat het niet echt is. Als bezoekers hun site zien als onbetrouwbaar, is het gauw af. Immers, schrijven over Apple is alles dat ze doen.
Voor ons maakt het niet uit. Mensen die dit artikel lezen, lezen meestal een ander artikel niet. Als wij groeien in pageviews, komt dat meestal omdat we diepgravende reviews en achtergrondartikelen maken, waardoor mensen veel pagina's lezen.
Anyway, is het zelfs als het 90% betrouwbaar is nieuwswaardig? Nee: de enige informatie naast die fotos is dat de iPhone mogelijk groter wordt. Verder is de rest van het artikel een re-iteratie van oudere geruchten.
Tussen oppakken en publiceren van artikel kreeg ik zelfs nog op diverse manieren tips binnen van lezers (via de submit bijvoorbeeld). Sommige mensen zijn het met je eens, anderen niet. Uiteindelijk beslist bij ons de hoofdredacteur. Wilbert heeft in dit geval de foto's uitgebreid bekeken (we hebben zelfs de foto geprobeerd te reproduceren met door een iPhone 4 te fotograferen om te kijken hoe knoppen en logo eruit zouden zien onder bepaalde hoeken en met lichtinval) en pas daarna hebben we besloten het artikel te publiceren.

Wij proberen onze lezers op de hoogte te houden van al het relevante nieuws dat gebeurt op de gebieden die wij coveren. Wilbert redeneerde - in mijn ogen terecht - dat we het daarom niet konden maken om dit niet te brengen.

ps. Reacties idd graag hier. Dat houdt het makkelijker, omdat er Apple in de topictitel staat :)

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
arnoudwokke schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:32:
[...]

De bron is anoniem, krijgt dus geen bekendheid :)

[...]
Ok, maar in ieder geval is hij vast behoorlijk trots op zijn "scoop".
9to5 Mac is een Apple-site. Ik kan me niet voorstellen dat zij - met hun goede naam - willens en wetens dit plaatsen terwijl ze weten of vermoeden dat het niet echt is. Als bezoekers hun site zien als onbetrouwbaar, is het gauw af. Immers, schrijven over Apple is alles dat ze doen.
Sorry, maar dat is echt onzin. Een gerucht is een gerucht en dat kan makkelijk fout zitten, dat weet iedereen. Als het niet klopt vinden lezers van geruchten dat geen probleem, who cares, moving on. Daarom is het ook een geruchten-site, hoe goed de track-record verder ook is (wat hier ook wel weer meevalt). Nog steeds is dit een gerucht op basis van 1 persoon met een slechte foto waar we niets mee kunnen, waarbij we dan vertrouwen moeten hebben in het gevoel van de redactie aldaar of die bron ergens nog een geloofwaardig verhaal weet op te hangen. Tsja... als dat al voldoende is...
hoofdredacteur. Wilbert heeft in dit geval de foto's uitgebreid bekeken (we hebben zelfs de foto geprobeerd te reproduceren met door een iPhone 4 te fotograferen om te kijken hoe knoppen en logo eruit zouden zien onder bepaalde hoeken en met lichtinval) en pas daarna hebben we besloten het artikel te publiceren.
Dat is mooi, maar ook dat zegt weinig, de omstandigheden zijn totaal anders en wat als de bron simpelweg een beetje photoshop heeft toegepast, allemaal niet te controleren. Zou overigens leuk zijn die foto's bij het artikel te plaatsen zodat we een beter oordeel zouden kunnen geven.
Wij proberen onze lezers op de hoogte te houden van al het relevante nieuws dat gebeurt op de gebieden die wij coveren. Wilbert redeneerde - in mijn ogen terecht - dat we het daarom niet konden maken om dit niet te brengen.
Maar wat was hier dan zoveel meer relevant aan dan de andere geruchten? Als er nu een lek was geweest waarbij duidelijk werd wanneer de iPhone uitkwam... of die cases die al vaker hebben aangetoond aardig te kloppen, ok.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07

Herman

FP ProMod
Ik heb zelf geen twijfels over de nieuwswaardigheid. Zeker ook na het lezen van deze reactie. Bovendien is de redactie volgens mij al een stuk meer terughoudend geworden dan in het verleden m.b.t. berichtgeving omtrent Apple.

Het enige waar ik vraagtekens bij heb is de poll. Enerzijds hebben jullie een beoordeling gegeven dat dit niet slechts zomaar een gerucht doch FP-waardig is maar vervolgens leggen jullie de vraag terug aan de lezer. Een user komt hier om nieuws te lezen maar krijgt de vraag voorgeschoteld of het wel nieuws is c.q. of het waar is. Dat vind ik wat opmerkelijk en wellicht dat dit bijdraagt aan de verontwaardiging die er is. Die poll doet m.i. afbreuk aan het (toch al gevoelige) nieuwsitem.

Trouwens; de poll staat niet enkel onder het nieuwsitem maar op nog twee andere plekken:
poll: Echt?
poll: Echt?

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 29-07-2011 16:17 . Reden: Verkeerd linkje ;) ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De tweede poll is dezelfde poll als die onder het artikel staat: polls zijn nou eenmaal altijd ook zelfstandig op te vragen. Die eerste is een kennelijk foutje die met een einddatum in 2000 zoveel mogelijk aan het zicht is onttrokken; deleten kunnen we die krengen niet :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• roy-t
[b][message=36486483,noline](we hebben zelfs de foto geprobeerd te reproduceren met door een iPhone 4 te fotograferen om te kijken hoe knoppen en logo eruit zouden zien onder bepaalde hoeken en met lichtinval) en pas daarna hebben we besloten het artikel te publiceren.
Waarom zeg je dat er nou niet meteen bij, of beter nog, een van die 'zelfde situatie' foto's bij het artikel plaatsten. Dat maakt het nieuws imho al meer nieuws, en scheelt een hoop gezeik en je laat eigen inbreng zien ipv waar het nu op lijkt " copy & paste een gerucht zodat er meer bezoekers komen".

Gemiste kans tbh!

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1