• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Out of the blue, ik had er nooit last van. Althans, niet op deze computer, en niet in Windows 7 Professional. Nu de afgelopen dagen twee keer.

Vroeger kreeg ik dat wel eens bij nieuwe brakke hardware, nieuwe brakke drivers, maar nooit out of the blue. De enige andere reden is dat je geheugen kapot aan het gaan is?

Wat zouden jullie doen? Hoeveel pagefaults moet je hebben om de portemonnee te trekken?

Misschien moet ik als ik klaar ben met werken maar eens memtest aanzetten, maarja dan ga ik naar huis, weet niet of het verstandig is om het geheugen 15 uur lang te stressen.

Verdeurie, na zo'n crash moeten die RAIDs steeds rebuilden. Dat duurt wel een paar uur waarbij je computer zo traag is. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 27-07-2011 16:22 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test eerst of al je biossettings in orde zijn betr. geheugen, daarna memtest86+ en prime95.. stress duur maakt niet uit, hardware is gemaakt om te rekenen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

memtest386 draaien, ondertussen Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, uitproberen en dan nog eens vragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik zal eens kijken.. als de computer klaar is. Hij wil niet meer booten (reboot tijdens het laden van Windows), nu bezig met Startup Repair. :/

@TheEagle Je postte er nog net even tussendoor. :) Maar zelfde, ik ben denk ik nog eventjes zoet, kom er nog op terug.

-edit- Ik denk dat het bootgedoe van Windows corrupt is geraakt. Dat moet ie denk ik even fixen. Hij boot vanaf RAID, en gaat pas checken (rebuilden) met Intel Matrix Storage Manager als Windows geboot is. Is dat wat je noemt een catch-22? :P

Anyway, voorlopig nog even scannende.

[ Voor 64% gewijzigd door Sando op 27-07-2011 16:41 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik zie zo snel geen fouten in het BIOS en de eerste loop snelle tests van MemTest86 ook niet. Ik weet, dat ding moet ik langer draaien, maar dat probeer ik wel als ik geen tijd meer heb. Volgens mij is dat niet het primaire probleem want Windows 7 BSOD't en reboot nu pertinent meteen zodra het Windows bootlogo verschijnt.

Startup repair duurt een uur, en na een reboot crasht ie alsnog.

Safe mode werkt ook niet. Het laatste wat ik zie voor de BSOD is "Loading classpnp.dll". Ik kan niet lezen wat er op deze BSOD staat want de computer reboot meteen.

Bij nader inzien heb ik toch wel wat gedaan vandaag:
1) Humble Indie bundle 3 installeren
2) Adobe CS5 updates installeren
2) Eén 'belangrijke update' van Windows, geen idee welke.
Daarna reboot ging prima. Totdat ik dit topic opende en weer een BSOD kreeg en niet meer kon booten.

Maargoed, Startup Repair heeft al twee maal system restore gedaan, dus ik krijg het gevoel dat 1 t/m 3 al buiten spel staan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
iets met je gpu driver gedaan? wat voor videokaart heb je? start hij wel in veilige modus?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32

mace

Sapere Aude

Windows debug tools installeren en de minidump analyseren. :)

Verwijderd

mace schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:44:
Windows debug tools installeren en de minidump analyseren. :)
An sich een goede oplossing. Wellicht iets te hoog gegrepen voor iemand die niet weet dat het automatisch rebooten bij een BSOD vooraf uitgeschakeld kan worden.

Page Fault in Nonpaged Area wordt meestal veroorzaakt door defecte hardware of een corrupt bestandssysteem. Een chkdsk en (lange) memtest zijn dan ook aan te raden. Mogelijk geinstalleerde antivirus ook volledig verwijderen.

Je zou als test ook een tweede installatie van Windows kunnen draaien naast je huidige, al dan niet in een .vhd als bootschijf. Hoe een installatie op VHD uit te voeren is, is genoeg informatie over te vinden.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Wat de ... ?
Ik kan ook niet meer van de originele Windows 7 DVD booten!

Ik krijg steeds Error 0xc0000225, een menuutje waarin ik alleen Windows Setup kan kiezen, en een scherm die zegt dat de vorige boot fout ging. Do loop.

:? :?

Zo heb ik het nog niet gehad.
nedernakker schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:44:
iets met je gpu driver gedaan? wat voor videokaart heb je? start hij wel in veilige modus?
Ik heb de nVidia 450GTS. Niets gedaan, en zoals ik al zei, Safe Mode doet het ook niet.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:15:
[...]
An sich een goede oplossing. Wellicht iets te hoog gegrepen voor iemand die niet weet dat het automatisch rebooten bij een BSOD vooraf uitgeschakeld kan worden.
Leugens. En jullie leggen een nieuwe Catch-22 voor. :P
Je zou als test ook een tweede installatie van Windows kunnen draaien naast je huidige, al dan niet in een .vhd als bootschijf. Hoe een installatie op VHD uit te voeren is, is genoeg informatie over te vinden.
In principe heb ik al sinds jaar en dag twee Windows-7 installaties, maar blijkbaar heb ik door de maanden heen toch iets verandert waardoor die 2e (backupinstall die ik nooit aanraak) ook niet meer boot. Niet vanwege een fout, maar die kan bcd niet vinden. Partitietabel evolutie denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 27-07-2011 23:41 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:39:

[...]

Leugens. En jullie leggen een nieuwe Catch-22 voor. :P
Er is geen sprake van Catch-22. Je eerdere opmerking daarover wat betreft de Intel Matrix Storage Manager klopt namelijk ook niet. Die kan je namelijk prima starten in een WinPE omgeving als dat nodig is.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Vaak zijn dit inderdaad geheugengevallen... maar laatst had ik deze bij een defecte disk.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Heb gister nog even een oude videokaart ergens opgehaald. Ga vandaag weer aan de verplichte tijdverspilling in de quest dit op te lossen. :)

Op het programma staat:
[list]
• Andere videokaart Windows boot testen
• Ander geheugen
• Linux boot om SMART te checken

@RolfLobker: Geen Windows wil starten. Niet van de harde schijf en niet van DVD. Om dat op lossen moet ik eerst even iets installeren in Windows. Klinkt als een catch-22. :9

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nu een andere catch-22:

Om bij mijn videokaart te komen moest ik eerst mijn 6 harde schijven losmaken en ik dacht: Hey, filesystem is ook een veelgenoemd probleem. Laat ik zo eens booten vanaf de DVD.

En ja hoor! Werkt. Als ik alleen mijn BootRAID aansluit krijg ik een andere BSOD:
STOP 0x0000007B - inderdaad dus iets met de harde schijf.

Linuxboot even SMART bekeken. Status: OK.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:40:
Nu een andere catch-22:

Om bij mijn videokaart te komen moest ik eerst mijn 6 harde schijven losmaken en ik dacht: Hey, filesystem is ook een veelgenoemd probleem. Laat ik zo eens booten vanaf de DVD.

En ja hoor! Werkt. Als ik alleen mijn BootRAID aansluit krijg ik een andere BSOD:
STOP 0x0000007B - inderdaad dus iets met de harde schijf.

Linuxboot even SMART bekeken. Status: OK.
Stop 7B betekent gewoon 'no boot device' of 'boot device inaccesible'. Dat hoeft geen probleem te zijn. Kan ook (logischer) gewoon het ontbreken van het stuurprogramma van de controller aanduiden.

Als je niet kan booten van een WinPE DVD (bv Windows installatie DVD) dan kan dat ook een probleem in het filesystem betekenen. SMART status lijkt me niet interessant (die is ook OK). Kijk eens of je het filesystem kan controleren. Ik ben zo niet bekend met de juiste tools daarvoor die evt in Linux draaien dus daar zal je zelf even naar moeten zoeken.

Edit:
Als je niet kan booten van je array maar dan de melding stop 7B krijgt is de meest voor de hand liggende oorzaak het ontbreken van de drivers. Die zal je dus eerst moeten installeren. En nee, dat is geen catch-22. Die kan je weldelijk installeren zonder eerst Windows te starten (boot van WinPE/WinRE en vervolgens Dism gebruiken om drivers toe te voegen aan je installatie)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 17:53 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
NTFS valt in Linux niet te controleren, was dat maar zo :)

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb inmiddels 1 (originele) install die meteen BSOD't, de backup-install doet het weer na wat gepartitieklooi in Ubuntu en die BSOD't wat verderop in het bootproces, en een 3e nieuwe non-RAID install die wel normaal boot.

De DVD drive waarvan ik Windows Setup steeds bootte doet het ook opeens niet meer. Dus of mijn mobo is aan het sterven, of die DVD drive was de oorzaak van de BSOD waar het allemaal mee begon. Of zoals altijd is geheim antwoord C ook mogelijk

@RolfLobker thanks voor de adviezen. Heb inmiddels via 3e install checkdisk /f kunnen doen en het vreemde is: Geen fouten gevonden op beide RAIDs die niet kunnen booten. Ik kan er wel gewoon op, rondglugen enzo. Geen fouten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Omdat ik nog een hartinfarct krijg van de stres hiero (ja rustig topic, maar al twee dagen je werkcomputer reanimeren ipv gewoon werken is kut) heb ik mezelf maar ff getracteerd op een SSDtje. Ik ben er nu zo brak van dat ik geen zin heb om straks een uur Win7 te installeren en daarna nog 6 weken Adobe CS. (Adobe CS installeert notoriously traag. Alsof ie na elke kilobyte kopiëren even een potje AI schaak tegen zichzelf speelt.)

-edit- Oh shit ik krijg zometeen natuurlijk alsnog een hartinfarct omdat ik Adobe CS niet kan deactiveren en dan ook niet kan activeren en dan moet ik tijdens kantooruren gaan huilen aan de telefoon om nog een extra activatie te krijgen... blabla legale software is de shit :')

[ Voor 23% gewijzigd door Sando op 28-07-2011 18:07 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Kijk eerst eens met Bluescreenview welk process de bsod waarschijnlijk veroorzaakt. Dit is geen 100% zekerheid, maar wijst vaak wel in de goede richting.
Soms is een specifieke combinatie van twee drivers/programma's samen de aanleiding voor dit soort crashes, lang niet altijd een hardwaredefect.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Deathchant

Don't intend. Do!

uh misschien een overbodige vraag, maar wat is het voltage waar je geheugen op draait? Ik had ook exact deze fout, wat overigens duidelijk wijst op een geheugen fout. Echter, toen ik memtest draaide geen enkele fout. Ik moest het voltage van het geheugen (DDR1 geheugen nog) van 2.6 naar 2.75V gooien en toen draaide het stabiel als een zonnetje.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee is niet overbodig hoor, ik ben niet aan voltages gedacht en heb er ook geen verstand van. En ik weet ook niet waar ik dat kan zien of aanpassen.

BIOS zegt:

CPU: 1.216v
3.3v: 3.344v
5v: 5.256v
12v: 12.152v

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1