2500K mild overclocken met stock cooler verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb de K-versie gekocht van de SB 2500 dus ik wil wel wat gaan overclocken. Echter hoeft dat van mij geen extreme proporties aan te nemen en wisselen van koeler staat eigenlijk ook niet op mijn lijstje.

Vragen:

- Is het mogelijk om te overclocken naar de 4.0 GHZ, zonder het voltage te verhogen?
- Treedt er dan een temperatuursverhoging op?
- Blijft de 300 MHZ turbo mode gewoon bestaan na het overclocken?
- Kan de stock-cooling fan het bijbenen met zo'n milde overclock?

De CPU zit nu idle op +- 30c en bij een gebruik van 90-100% zo rond de 55-65c.

Danku!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als je je een beetje had ingelezen in bijv dit topic, had je kunnen zien dat je gewoon je turbo multiplier kunt aanpassen dat die op 40 gaat bij load, dan blijft hij wel gewoon terugklokken in idle. 4,0 GHz is waarschijnlijk gewoon mogelijk op stock voltage

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kom zelf tot 4.4GHz met het standaard voltage (dat niet met de stockkoeler trouwens).

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
nedernakker schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:53:
als je je een beetje had ingelezen in bijv dit topic, had je kunnen zien dat je gewoon je turbo multiplier kunt aanpassen dat die op 40 gaat bij load, dan blijft hij wel gewoon terugklokken in idle. 4,0 GHz is waarschijnlijk gewoon mogelijk op stock voltage
Ik lees daar niet echt waar naar ik op zoek ben en 120 pagina's doorlezen met ervaringen is ook wat omslachtig... Sorry.

Betekent stock voltage dat hij niet in temperatuur omhoog gaat? Zitten er nog andere nadelen aan zo'n milde overclock?

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
overklokken gaat temperatuur altijd wel omhoog, er moet immers wel meer energie door gepompt worden.
je kan je cpu wel overklokken, maar ik denk niet dat je daar veel uit gaat krijgen met een stock cooler. kwa temperatuur tegenover prestatie dat je krijgt. ik heb nu een q8200, met ongeveer dezelfde temps, ik kan hem wel tot 70 graden brengen op load maar zo veel prestatie increase krijg je ook weer niet.

wel eerst zeker een kwartiertje prime95 runnen, om de temperatuur te weten.

[ Voor 7% gewijzigd door megadoom op 26-07-2011 23:14 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Stab schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:00:
[...]

Ik lees daar niet echt waar naar ik op zoek ben en 120 pagina's doorlezen met ervaringen is ook wat omslachtig... Sorry.

Betekent stock voltage dat hij niet in temperatuur omhoog gaat? Zitten er nog andere nadelen aan zo'n milde overclock?
dus je vind niet wat je zoekt daar maar je hebt het nog niet gelezen......?

helaas voor jou is dat wel de manier hoe het werkt.. beetje energie er in stoppen van jezelf..

ik dat topic is jouw kwestie al lang voor bij gekomen, en onder andere ook de max coretemps die veilig zijn en diverse manieren hoe je zo een overklok bewerkstelligd..

als jij zelf geen moeite wilt doen er energie in te steken, waarom zouden wij dat dan wel?

overklokken is geen exacte wetenschap, niemand kan jou vertellen wat je cpu kan op stock volts.

referentiepunt: max coretemps tijdens stress: 75 graden.

voor de rest, multi verhogen tot je niet meer stabiel bent op stock volt of tot je die load temps haalt..
en de rest mag je zelf opzoeken in het reeds gelinkte topic

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1