probleem stabiel performance overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views

• crazymm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-11-2025
Mijn systeem:
- gigabyte kast type gz-x3bpd-100
- cooler master rs-700-asaa-a1. 700 watt
- Asus M3A78-T
- AMD 940 Black Edition, koelpasta artic silver 5. heel dun laagje. temps zijn in orde hier.
- Thermaright Ultra 120 (black) met 1 fan 120mm
- 2x 2GB OCZ Reaper PC8500 5-5-5-26 2.1v (533mhz)
- Sapphire Ati 3870x2 
- 1 SATA 80GB hardeschijf met 8mb cache (windows)
- 1 SATA 20GB hardeschijf met 2mb cache (Pagefile) 
- 1 Samsung spinpoint F1 1 TB 32mb cache (deze wil ik voor mijn media center gebruik of voor mijn systeem )

Mijn vragen:
1 Overclocken in welke stappen, op internet vele methodes gevold ik kom er niet uit.
2 hoe krijg ik het stabiel.
3 gevoel krijgen dat het snel is, hoe test ik het ( cinebench)
4 Welke ramvoltage settings en timing moet ik gebruiken.
5. mijn videokaart wil ik ook overklokken nadat alles stabiel loopt met de overgeklokte cpu. de overklok wil ik alleen aan hebben wanneer ik een spel wil spelen, niet bij normaal gebruik. hoe weet ik niet?

Uiteindelijk wil ik zoveel kracht krijgen met de koeling wat ik heb.
Als ik overklok lijkt mijn systeem trager te lopen, blue screens of error in programma's.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

1 Overclocken in welke stappen, op internet vele methodes gevold ik kom er niet uit.
-O-

Ik heb een vermoeden dat je bepaalt weinig stappen hebt gevolgd als je er echt niet uitkomt. Wat heb je al geprobeerd? Specifiek? Zo kunnen we je niet helpen. Wij zitten hier niet op het forum om keer op keer een beginner's guide to overclocking te schrijven, omdat er daar al tientallen van zijn. Ga dus eerst eens echt goed lezen, en stel dan specifiek vragen over gedeeltes waar je niet uit komt. De vragen waar je nu mee komt tonen een beetje gebrek aan inzet, hier op GoT verwachten we meer...

Edit: Ik zal je wel op de goede weg helpen, met de info die je geeft. Gaan we weer....... }:|

Standaard AMD Black Edition overklok plan dat je met Google had kunnen vinden: schop de multiplier van je CPU in stappen omhoog in BIOS (je hebt tenslotte een Black Edition) en kijk tussentijds of je OC stabiel is door de CPU een aantal minuten te stressen met een programma als Prime95 en/of Linx. Krijg je bluescreens/crashes, dan trap je de Vcore omhoog. Simpel zat, dit kan iedereen. Hoef je je ook niet om het geheugen of de NB druk te maken.

Worden je temps onder load te hoog (boven de 60) of wil meer Vcore (ik zou niet meer dan 1,5V toepassen) niet meer helpen, dan stress je nog eens een aantal uur om de stabiliteit van je OC te bepalen. Het zou helpen als je ons zou vertellen wat je temps waren in plaats van te stellen dat ze 'in orde' zijn, want daar kan ik niks mee.

Je videokaart zal niet veel harder willen, de 3870x2 valt niet noemenswaardig over te clocken zonder ingewikkelde BIOS tweaks en aftermarket koeling (ik spreek uit ervaring hier). Begin jij daar maar niet aan, het levert je niks op.

Overigens willen AM3 CPU's op een AM2+ plank in de regel niet zo hard als op een 'echt' AM3 moederbord, dat je daar rekening mee houdt...

Goed, ik heb nu weer 10 minuten van mijn tijd besteed aan het opschrijven van info die je zelf had kunnen vinden, ik hoop dat je er iets nuttigs mee doet.

[ Voor 54% gewijzigd door Singular1ty op 26-07-2011 01:23 ]

• crazymm
Bedankt voor de info.

Problemen wat ik ondervind met de methode wat u uitliegd zijn dat mijn systeem langzamer opstart als ik in windows zit, programma's langzamer opstart als ik alleen de multi omhoog gooi naar bijv 15.5 1.35v 3100mhz.

Standaard 3000 mhz:
idle 35
load 45

Welke setting moet ik bij prime95 of linx instellen, ik heb occt gebruikt een tijdje.

Mijn ram voltage kom ik niet uit, op de mem zelf staat een stikker met timings en 2.2v, op
forums op internet vind ik excact dezelfde mem op 2.1v. Welke moet ik toepassen?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die op je mem staat..

prime laat je op blend staan en 8 uur stressen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Je kunt niet verwachten echt verschil te merken tussen 3GHz en 3,1GHz... Goed mogelijk dat je systeem trager opstart doordat je OC instellingen moeten worden toegepast. Hoeveel langzamer hebben we het over? Je moet er even aan werken de dingen die je zegt te onderbouwen met feiten en cijfertjes, want 'langzaam opstarten' is buitengewoon vaag... Het kan namelijk zowel betekenen dat het echt minuten langer duurt als dat je met een stopwatch erbij hebt gezeten en gemiddeld 2 seconden meer klokt...

OCCT is op zich ook een goed stressprogramma, maar gebruik de Linpack functie met maximaal geheugenverbruik, dit is ongeveer even zwaar als Linx of IntelBurnTest.

Overigens is er voor AM3 CPU's het Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 5 :) voor al je vragen, dit houdt de discussie centraal en zo kunnen mensen die dezelfde vragen hebben ook antwoord krijgen zonder deze opnieuw te hoeven stellen...

• crazymm
Dit is mijn settings:

multi x 17.5. 3700 mhz
cpu 1.5v
mem: 5-5-5-15-26 533mhz
htt 1800
nb 1800

prime95. 6 uurtjes grstresst. load temp 54 graden

Wat voor soort koeling zou het beste zijn om verder te kunnen.

ik heb nog een intel c2duo e4600

• crazymm
Dit is mijn settings:

multi x 17.5. 3700 mhz
cpu 1.5v
mem: 5-5-5-15-26 533mhz
htt 1800
nb 1800

prime95. 6 uurtjes grstresst. load temp 54 graden

Wat voor soort waterkoeling zou het beste zijn om verder te kunnen.

vandavond upload ik een afbeelding van temps van speedfan waar ik niet uit kom. dan heb ik het over temp 1,2,3 behalve hdd en core temp

ik heb nog een intel c2duo e4600 als ik deze overklok welke zal ik gebruiken voor performance.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dubbelpost?

quad is sneller dan dual..

overigens draai je je HT en NB nu lager dan stock

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• crazymm
en de voltage van htt nb?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

HT en NB terugzetten op 2000, NB misschien zelfs iets overklokken naar 2400-2500MHz, NB voltage hierop aanpassen als dit niet direct werkt, max hiervoor is 1,3V, en zoveel zou je niet nodig hebben.
Wat voor soort waterkoeling zou het beste zijn om verder te kunnen.
Gebruik google nou eens voor je in het wilde weg dingen vraagt :/

• crazymm
hier begrijp ik de temp 1, 2 en 3 niet.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/vfkrdi.png

Huidig:
Vanmiddag weer aan laten staan
Mijn computer staat nu 6 uurtjes prime 95.

temp load 54
idle 38-42

cpu multi: 18.5
cpu 1.5125
nb 11
nb 1.25v
ht 2.2

mem: 5-5-5-26 2t 1068

computer draait gewoon door. Wat is het advies om nog hoger te clocken of om hem fine te tunen. Want alles moet goed met elkaar samen werken.

Wat voot soort waterkoeling setje is aan te raden? Niet te duur en makkelijk upgradebaar.

Is het verstandig om artic silver 5 op mijn gpu nb sb te smeren.

[ Voor 7% gewijzigd door crazymm op 30-07-2011 14:11 ]

• crazymm
Beste leden,

Als eerst wil ik jullie enorm bedanken voor de antwoorden die jullie mij geven, maar de vragen die ik jullie stel daar krijg ik kortaf antwoorden voor, wat ik wil zeggen is zouden jullie je antwoorden misschien wat uit kunnen breiden want dan is het ook duidelijker voor mij? En evt. ook voor de andere leden.

Bedankt

crazymm

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Stel dan je vragen in het topic dat ik voorstelde, waar ze thuishoren. Ik wil je best helpen maar je volgt mijn adviezen helaas niet echt op.

• crazymm
Ik heb mijn vragen op de juiste topic geplaatst. ik wil gewoon snelheid merken ik merk niks eerlijk gezegd.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe wil je extra snelheid merken dan? Als je een "benchmark" (3dmar05,06, vantage, Pcmark, superpi,) draait zie je dat je meer punten behaald en of je overklok gelukt is. Verder kan je met een prog zoals CPU-z kijken hoe snel je proc draait en met Coretemp (laat speedfan maar zitten) hoe warm ie word.. Maar veel meer dan 20% OC zie ik je niet doen, en daar blijft netto ergens tussen de 10-15% van over die je aan performance winst boekt. Dat is niet echt op het oog zichtbaar dat een game die eerst op lage kwaliteit niet te spelen was ineens wel helemaal goed te spelen is.... Daar is meer voor nodig. Je kan om te beginnen ook eens beginnen met een betere windows schijf, een 80GB schijf is niet een van de nieuwste en zeer waarschijnlijk ontzettend traag. Goed begin voor een upgrade..Ook je Grafische kaart is niet een van de snelste meer..

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 30-07-2011 20:35 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• crazymm
Beste Milmann wat zou een goede hardeschijf zijn om kopen (pci) ssd , raptor. niet al te duur maar wel sneller dan mijn spinpoint. Alleen bedoeld voor windows. en als ik een nieuwe hdd heb mijn pagefile waar moet ik die laten ook op mijn hdd van mijn huidige setup met 2 mb cache sat is een laptop hdd?

Als ik hoger wil zal clocken, dan word mijn cpu te warm.

Zou die core2duo overgeklokt niet veel sneller zijn? Of een nieuwe quadcore processor s775?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Met een nieuwe Qcore 775 ga je niet heel veel vooruit en een dualcore e4300 775 is trager ook na OC, als je het idee hebt dt je pc traag is kan dat aan een aantal zaken liggen. Hoeveel processen lopen er op de achtergrond mee? Heb je je schijven goed gedefragmenteerd? Een nieuwe schijf kan in ieder geval geen kwaad, een simpele vertex 2 SSD is niet duur en een hele vooruitgang tov je huidige boot schijf, ook een goede 7200rpm schijf is een verbetering.. Maar een HD 6870 grafische kaart is ook al een goede upgrade tov je huidige energieslurpende lawaaibak X2 3870, en ook niet eens zo gek duur. Het is maar waar je je geld aan wil uitgeven.. Overklokken doet uiteindelijk ook geen wonderen, maar als je een nieuwe grafische kaart hebt, een ssd en dan ook nog wat overklokt is het totaalpakket wel weer lekker responsief.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• crazymm
Als ik een ssd moet halen waar zet je de pagefile op en games en programmas

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je stelt in dit topic een hoop onsamenhangende vragen waarvan een deel niet thuishoort in dit subforum. Verder is er aan je posts niet af te lezen dat je zelf voldoende moeite hebt gedaan om tot een antwoord te komen. Om die reden wil ik je vriendelijk verzoeken Het algemeen beleid eens goed door te nemen om een idee te krijgen van wat wij van een topic verwachten. Omdat je hier niet aan voldoet gaat dit topic dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.