SATA3 controller crucial m4

Pagina: 1
Acties:

• Bart12345
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo,

Recent heb ik de crucial m4 64gb ssd gekocht, wetende dat mijn mobo enkel sata2 ondersteunt en de crucial m4 sata3 ondersteunt. Dit voor de toekomst. Ook ondersteunt mijn moederbord geen AHCI ivm de G31 chipset.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2iasqib.png

Maar goed, opzich ben ik er momenteel wel tevreden mee. Maar aangezien ik nog een aantal maanden met dit systeem moet doen zou het toch wel leuk zijn om er wat extra snelheid uit te halen.

Nu dus, ik dacht eraan om pricewatch: Asrock SATA3 Card te kopen.
Voor 15 euro een kaart die sata3 ondersteunt. Lijkt me wel leuk als ik hierdoor extra snelheid eruit haal.

Ook heb ik naar de pricewatch: Asus U3S6 gekeken. Maar aangezien mijn kast al aardig bepakt is lijkt me dit nogal een grote kaart om erin te duwen. Wel lees ik hierover dat hij sneller is dan de asrock kaart.
Ook weet ik niet of het het nog wel waard is om de U3S6 erin te doen, aangezien die kaart zowat duurder is als m'n mobo!

Graag jullie opinie hierover!

Verdere setup

Q9550
Asus p5kpl/1600
R6870
4GB Ram

Bedankt alvast

PS: Mocht ik het niet in het goede forumgedeelte gepost hebben, sorry hiervoor!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
De ssd lijkt mij de sata-2 interface niet te laten vollopen, dus gaat een sata-3 interface je niets opleveren? Kijk eens na of de ssd zowiezo snelheden in huis heeft die de sata-2 specificatie te boven gaat (waardoor een sata-3 interface zin zou hebben).

• Bart12345
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Hardeschijf bus (intern) SATA-600

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Maar je snelheid komt nog niet boven de 300MB/s uit, dus een kaartje om de max op te schroeven naar 600MB/s heeft ook geen nut dan he..

Alhoewel in je link staat dat hij 415MB/s moet kunnen lezen. Maar dat is waarschijnlijk met comprimeerbare data, geen real-life scenario.

Kortom, koop 'n paar ijsjes van die 15 euro, heb je er meer plezier van. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Bart12345
productreview: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB review door Abeltje130

Verklaring dat deze knul hier wel een stuk hoger scoort? :)

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik merk dat de meeste nog nooit in 'Het grote SSD topic' oid gekeken hebben. De crucial haalt namelijk zeker wel de beloofde snelheden in tegenstelling tot de Vertex SSD's.

Je kunt je nu dus alleen afvragen of die SATA3 controller ook AHCI ondersteunen en dus in staat zijn een on board SATA-3 controller na te bootsen qua trim ondersteuning en snelheden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
De Marvell 9123/9128 op beide kaarten heeft een PCI Express 1x v2.0 aansluiting (welke eigenlijk al te krap is). Als je deze op PCI Express v1.0 aansluit zoals van je mainboard heeft dan knijp je 'm ontzettend af aangezien deze maar 250MB/s doet. Op de Asus kaart zit een PCI-Express bridge/switch die 4 PCI-e v1.0 lanes kan omzetten naar 2 PCI-e v2.0 lanes, waarbij de ene voor de s-ata controller en de ander voor de usb3.0 controller is die ook op de kaart zit. Mocht je dus zo'n kaartje willen gebruiken pak dan iig de Asus. Beste blijft natuurlijk nog een Intel of AMD chipset met native S-ATA3/6Gbps.

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07-2025
@Hierboven, dat klopt ook.

Dan nog iets, de ASUS kaart heeft als specificaties dat hij enkel op dit lijstje moederborden werkt:
http://www.asus.com/Mothe...ries/U3S6/#specifications > Hier staat jou moederbord geloof ik niet bij.

Dan zit je met het probleem dat al die insteek kaarten SATA3 controllers een marvell chip hebben en je dus hierop uit komt: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik heb ook de Crucial M4 256 GB SSD.
Leessnelheden zijn zelfde als jouw M4 64 GB, enkel schrijfsnelheid is bij mij hoger volgens technische specs.
Heb Sandy Bridge bord met Intel SATA 600 poorten en kan zeggen dat ik leessnelheden boven de 400 MB/sec haal wat sneller is dan SATA 300.

Die PCI-E addon kaarten met SATA 600 poorten zou ik links laten, want deze bevatten vb. Marvell chips en deze hebben niet altijd trim functie en niet altijd even stabiel als Intel SATA poorten die verbonden zijn met chipset.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Bart12345
De pricewatch: Asus U3S6 werkt indd op een beperkt aantal moederborden volgens ASUS. Maar er zijn voldoende mensen die hem werkend hebben gekregen op een mobo wat niet in die lijst staat. Maar ik ga het risico niet nemen dat ik een kaart van 40 euro koop en niet blijkt te werken.

De pricewatch: Asrock SATA3 Card kan AHCI gebruiken en geeft me toegang tot 2 extra SATA-poorten. En volgens ASROCK is hij sata 600, ik moet 't ook nog zien, maar mocht 't niet werken naar de betreffende snelheid heb ik sowieso 2 extra sata poorten erbij aangezien ik daar ook aardig krap mee zit :)

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Die Asrock SATA 600 PCI-E kaart is PCI 2.0 x1 kaart wat maximum 500 MB/sec is en 2 poorten op kaart is 250 MB/sec als je de 2 SATA 600 poorten gebruikt.
Rocketraid heeft ook PCI-E x4 JBOD kaarten wat dan 2 GB /sec is.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Ra_gdd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:58:
Die Asrock SATA 600 PCI-E kaart is PCI 2.0 x1 kaart wat maximum 500 MB/sec is en 2 poorten op kaart is 250 MB/sec als je de 2 SATA 600 poorten gebruikt.
Moet je 'm dus wel op een 2.0 slot drukken en niet zoals ts wil op een 1.0 slot, want dan halveer je de bandbreedte nog eens met de helft.

Verwijderd

Bart12345 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:52:
De pricewatch: Asus U3S6 werkt indd op een beperkt aantal moederborden volgens ASUS. Maar er zijn voldoende mensen die hem werkend hebben gekregen op een mobo wat niet in die lijst staat. Maar ik ga het risico niet nemen dat ik een kaart van 40 euro koop en niet blijkt te werken.

De pricewatch: Asrock SATA3 Card kan AHCI gebruiken en geeft me toegang tot 2 extra SATA-poorten. En volgens ASROCK is hij sata 600, ik moet 't ook nog zien, maar mocht 't niet werken naar de betreffende snelheid heb ik sowieso 2 extra sata poorten erbij aangezien ik daar ook aardig krap mee zit :)
Dergelijke kaarten moet je nooit kopen. Deze bevatten allemaal een brakke marvel controller waarmee bij lange na niet de beloofde snelheid haalt. Je huidige, SATA2 poorten, presteren beter.

De goedkoopste oplossing is een nieuw moederbord. Je kan ook een wat duurdere RAID kaart kopen met een fatsoenlijke controller, maar dat is heel wat duurder dan een nieuw moederbord.

Ik denk trouwens niet dat je het verschil gaat merken. Het gaat om de random snelheden. Niet om de seq. snelheden. Als dat alles was wat je nodig had zetten we wel 3 harde schijven in RAID. Dan heb je ook 400MB/s.

• Bart12345
Helaas zijn er geen enkele 775 moederborden die sata3 bevatten. Dus lijkt erop dat ik nog een tijd met m'n sata2 poorten zit! Maar goed, voor de rest zijn de snelheden wel acceptabel denk ik voor een sata2 aansluiting en zonder AHCI ?

'k laat die kaartjes indd maar liggen. Denk ook niet dat het het waard is om heel dat gedonder naar boven te halen met brakke firmware en dergelijke.

Iig bedankt!

Verwijderd

Wel opletten met die moederborden. Je moet er een hebben met SATA3 ingebouwd in het chipser. Anders krijg je alsnog de marvel chip waar ik je voor waarschuw ;)
Je zit dan vast aan een sandy bridge of AMD bord.

• Bart12345
Duurt nog wel een tijde voor een ander moederbord zal komen. Aangezien er zoals eerder gezegd geen moederborden zijn die de 775 processor ondersteunen EN sata3 hebben. En omdat ik geen budget heb om even een compleet nieuwe processor+mobo+geheugen te kopen.

Iig bedankt.

Het enige waarvoor ik een nieuw mobo zou kopen zou dan zijn voor de AHCI, maar ik denk niet dat dit het waard is om hiervoor een compleet nieuw mobo te kopen. (?)

[ Voor 23% gewijzigd door Bart12345 op 24-07-2011 23:23 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

In de praktijk zijn je snelheden al lekker hoog, en het meeste heb je toch aan de 4k-snelheden (die zijn bij mijn hdd 0,5MB/s..). Tenzij je voornamelijk veel grote bestanden aan het kopiëren/inlezen bent, zou ik geen grote investeringen doen, aangezien je het verder niet zo snel zult merken.

Goed, in plaats van aan die ijsjes, gooi het geld in een pot voor een nieuwe setup in de toekomst. ;) En geniet gewoon van wat je SSD je nu biedt :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Ik heb een Gigabyte GA-P55-UD4 socket 1156 mb (met een i7 860); de aanwezige P55 Express chipset ondersteunt 3 Gb/s SATA. Ik plan een Crucial M4 128GB aan te schaffen:

- Welke Intel chipset/controller ondersteunt 6 Gb/s op een Socket 1156 moederbord?
- Is een upgrade naar een SATA3 platform aangeraden?
- Welke voorkeur: de intel 3Gb/s op mijn huidige mb of een Marvel 6Gb/s op een nieuw mb?

Verwijderd

50 series chipset = SATA/300
60 series chipset = SATA/600 (2 poorten)

Je wilt dus een H67, P67 of Z68 chipset hebben. Die zijn Socket 1155; socket 1156 zijn de oude Intel chips zonder IGP (interne videokaart).

Edit: heb wel één P67 met Socket 1156 gevonden: pricewatch: Asrock P67 Transformer

Voor nu dus gewoon je Intel 3Gbps poorten gebruiken; Marvell moet je nooit gebruiken. Intel 3Gbps is sneller dan Marvell 6Gbps; althans voor die 88SE9123 schijtcontrollers.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 14:27 ]

Verwijderd

Blijkbaar heeft ASROCK een exotische combinatie van socket 1156 en Intel P67 chipset ... maar zo een rare combinatie is dan misschien nog slechter dan mijn huidige 1156/P55 combinatie voor SATAII?

Verwijderd

ASRock doet wel vaker vreemde dingen, zoals DDR2 en DDR3 op één bord, of twee sockets op één bord; waarbij je niet beide door elkaar of tegelijkertijd kan gebruiken. Ik denk dat ze zoiets weer geflikt hebben met S1156 met 60-series chipset. Best wel een aardig bord als je een dure S1156 cpu hebt.

Maar is het het waard om te upgraden? Alleen voor 6Gbps SATA? Nee, want je merkt toch niet het verschil tussen 3Gbps en 6Gbps SATA. Een SSD is vooral zo snel door de ~20MB/s random read met enkele queue depth; maar consumenten worden opgegeild met grote cijfertjes. Mijn tip: laat je niet zo beïnvloeden en doe het voorlopig nog lekker met SATA/300 op je mooie Crucial M4. Misschien tegen de tijd dat Ivy Bridge uit is dat een upgrade echt zinvol is. Denk aan april/mei 2012.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:44

skoozie

SCSI

NIet alleen heeft Asrock DDR2 en 3 door elkaar gebruikt,
mijn Asus P5KC waar een Q9550 in zit heeft ook DDR2 en DDR3 (niet gemixed)
ook kan hij 1333 DDR3 aan waar de P35 chip dat niet ondersteund.

sinds kort ook ene crusial M4 128GB ingehangen en kwam er toen ik de max speeds bekeek ook achter dat ik geen SATA-600 had en bleef steken op 250MB/S read.

ik zie het als een mooie upgrade in snelheid bij mijn volgende pc.

de performance boost vanaf een HDD met 2 partities is enorm!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Verwijderd

Ik ben alleszins zeer tevreden van mijn i7 860 (Q3 2009) dat ik het nog wat te vroeg vind om over te stappen op de 2de gen processoren. Trouwens de i5 2500K is zeer vergelijkbaar met de i7 860, dus zou ik direct naar de i7 moeten overstappen voor snelheidswinst en dan wordt de upgrade naar SSD, wel een dure aangelegenheid.
Iemand nog tips voor tweaks nadat ik SSD heb aangeschaft? Welk element bepaalt eigenlijk de TRIM?

Verwijderd

@skoozie
Nee hoor, dat denk je alleen maar.

Je hardeschijven kunnen ook ongeveer 120MB/s met grote bestanden, je SSD kan dus prima twee schijven in RAID0 bijhouden; alleen schrijven wordt misschien wat lastig maar dat ligt niet aan SATA/600.

Daarnaast; het voordeel van een SSD is niet zijn hoge sequentiële snelheden; dat is juist het sterke punt van hardeschijven. Een SSD doet het juist goed met random I/O, met name de random reads met enkele queue depth zijn erg belangrijk, een HDD haalt 60 IOps terwjil een SSD tot 70.000 IOps haalt (512B full LBA met qd=1). Daar zit dan ook je winst, en dat gaat om doorvoer van onder de 20MB/s.

Maar dat willen vrijwel alle consumenten niet horen; de snelheden van 300MB/s en 600MB/s klinken veel beter, ook al is dat vrijwel iirelevant voor daadwerkelijke performance. Het placebo-effect speelt ook erg mee. Als mensen van een SATA/300 naar SATA/600 SSD gaan met een verse installatie, denken ze dat ze er veel op vooruit zijn gegaan. Allereerst vanwege het feit dat Windows vers is en dus minder een rotzooi is wat de snelheid beïnvloed, anderzins omdat ze verwachten dat de performance hoger ligt en dat dus automatisch ervaren (placebo).
Iemand nog tips voor tweaks nadat ik SSD heb aangeschaft? Welk element bepaalt eigenlijk de TRIM?
Windows 7 vers installeren en geen rare tweaks uitvoeren. Hooguit je pagefile tunen en hibernation uitzetten. WinRAR naar je HDD laten uitpakken kan een nuttige tweak zijn, de rest is overdreven, onzinnig of zelfs contra-productief.

TRIM support wordt voornamelijk bepaald door je OS en de storage driver. Met AS SSD kun je zien welke storage driver je gebruikt. Alleen Microsoft IDE (pciide.sys), Microsoft AHCI (msahci.sys), Intel RST (iastor.sys) en AMD drivers ondersteunen TRIM, mits de SSD geen onderdeel uitmaakt van een RAID array. Alle andere drivers hebben geen TRIM support, tenzij ze heel recent dit hebben toegevoegd, waar ik niet vanuit ga.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 15:09 ]

Verwijderd

Ok, ik heb Windows 7 Ultimate 64bit en zal de Intel RST drivers installeren. Hibernation zal ik uitzetten, zal wennen worden, ik ben een verslaafde hibernation gebruiker :( Hoe kan ik de pagefile tunen? Is dat enkel in size beperken of moet ik die op de HDD zetten, of juist niet?
Pagina: 1