[Mac OS X Lion] MBP Fan slaat ineens veel te vaak aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Sinds ik gisteren Lion heb geïnstalleerd, slaat mijn fan gewoon vrij snel aan en ook op het moment dat ik dit zit te tikken, staat mijn MBP te loeien als een malle.

Heb op dit moment enkel een NZB'tje lopen en ben met Chrome hier op GoT. Mijn MBP lijkt wel een vliegtuig ineens en heb er eigenlijk al de hele dag last van. Hij staat nu al een uur lang op volle toeren te loeien op mijn bureau. Gisterochtend voor de installatie van Lion was ie nog muisstil.

Het gaat om een MBP 17" mid 2010:

2,53 GHz Intel Core i5
8 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 330M 512 MB
Mac OS X Lion 10.7 (11A511)

Verder een 80Gb SSD en een optibay waar de standaard 500Gb 7200 inzit. Misschien dat de boosdoener? Waarom zou ie dan met Leopard geen temp issues hebben?

Zijn er meer mensen met dit probleem?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyletk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:35
Had ik met mijn MBP van 2007 ook vaak...

Installeer eens 'smcFanControl' is een freeware die je profielen laat maken voor je fans en zo kun je ze laag houden. komt dan boven in de balk te zien hoeveel rpm ze draaien en wat de temperaturen zijn.

Zo kun je bv zoals ik een profiel aanmaken waarmee ik mijn max rpm op 3200 heb gezet bij batterij, bij laden ook en bij netstroom op 4000

Het programma kan wel een tijdelijke oplossing geven, meer kan ik niet zeggen.
Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346574

ik heb een 13 inch MBP (2011 model) en heb dr ook last van, ik las in het OSX Lion topic al dat meer mensen er last van hebben en dat de MB's en MBP's onder Lion gewoon veel warmer worden dan onder SL.

De reden? Ik heb geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Spotlight indeling vindt in het begin plaats en dat kost nogal wat schijnbaar, was bij mij ook maar is na een dagje verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 21:30
Als je even de muis boven het vergrootglaasje houd dan kan je zelfs de voortgang van het indexeren zien.

Afbeeldingslocatie: http://osxdaily.com/wp-content/uploads/2010/08/mds-updating.jpg

Dit 'probleem' komt grappig genoeg bij elke nieuwe versie van OS X terug. B) Duh
Bij mij was die binnen een uurtje klaar.

Volgende keer kan je natuurlijk zelf even kijken wat de processorload veroorzaakt en als je niet weet wat een proces doet dat even door een zoekmachine gooien.

[ Voor 28% gewijzigd door Jesse op 22-07-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Dank voor alle tips. Resultaat:

- indexering is al afgerond, daar ligt het niet aan;
- processen bekeken; hij blaast nu ook, maar geen rare CPU loads;

Wat ik vermoed, is dat de nieuwe grafische schil de GPU's meer op z'n donder geeft. Als ik in Snow Leopard een game ging spelen, pas dan ging hij blazen, anders nooit. Met alle nieuwe eyecandy in Lion zou het me niet verbazen als er wat meer gevraagd wordt van de grafische kracht van de MBP.

Of kraam ik nu onzin uit?

edit:

Overigens,hij wordt ook gewoon echt warmer ook. Met SL was enkel de onderkant warm en af en toe bij het scherm omdat daar de "uitlaat" zit. Nu is ook het stuk waar je je polsen op legt gewoon warmer dan normaal.

[ Voor 19% gewijzigd door MacDokie op 22-07-2011 12:20 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Dan zou je eens een smc reset kunnen proberen: http://support.apple.com/kb/ht3964
Met bijvoorbeeld istat pro kan je zien wat er precies warm word (cpu, gpu, hdd) en welke fan er eigenlijk draait.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 22-07-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Jesse schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:21:
Dan zou je eens een smc reset kunnen proberen: http://support.apple.com/kb/ht3964
Met bijvoorbeeld istat pro kan je zien wat er precies warm word (cpu, gpu, hdd) en welke fan er eigenlijk draait.
WOW iStatPro geeft een CPU temperatuur van 78 graden aan! Dat lijkt me niet helemaal gezond!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is niet bijzonder hoog. Alstie kookt dan zou ik me zorgen gaan maken, maar dan meer om nog niet opgeslagen werk. De Mac is goed beveiligd en gaat vanzelf uit als 'ie te warm wordt.

Heb je in de activiteitenweergave de weergave op "alle processen" gezet? Anders heb je een vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 18:07
Ik heb sinds vandaag een fresh reinstall gedaan met lion op mijn mid 2009 macbook pro 15". Ik kan mededelen dat ik ook temperatuur problemen heb. Het indexeren was super snel afgerond vanwege de vertex 2 ssd, dus dat kan niet het probleem zijn.

Hij is op dit moment 72 graden met 4100 rpm (ik gebruik smsFanControl), dat is niet normaal voor de energiebesparingsmodus en terwijl ik niets doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Met Apple gebeld. De beste man heeft me in tegenstelling tot de meneer van de vorige keer erg goed geholpen.

De volgende stappen zijn genomen:

- SMC reset (http://support.apple.com/kb/HT3964)
- PRAM reset -> MBP uitzetten en dan p+r+option+command ingedrukt houden, en je MBP aanzetten. Tijdens het opstarten de toetsen ingedrukt houden en je MBP start 3x snel achter elkaar op, waarna je de toetsen kunt loslaten.

Door het resetten van de SMC en PRAM is power management weer normaal en is mijn CPU nu weliswaar ietsje warmer dan voorheen (tussen 60 en 70 graden), maar maakt de fan geen lawaai meer en draait hij een keurige 2400rpm continue.

Opgelost voor mij dus!

edit:

[quote]pruimenpit schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:07:
Ik heb sinds vandaag een fresh reinstall gedaan met lion op mijn mid 2009 macbook pro 15". Ik kan mededelen dat ik ook temperatuur problemen heb. Het indexeren was super snel afgerond vanwege de vertex 2 ssd, dus dat kan niet het probleem zijn.

Hij is op dit moment 72 graden met 4100 rpm (ik gebruik smsFanControl), dat is niet normaal voor de energiebesparingsmodus en terwijl ik niets doe.
[/quote]

Ik heb ook een Vertex 2 SSD, misschien is er een verband?

[ Voor 30% gewijzigd door MacDokie op 22-07-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 18:07
Ik heb de SMS en de PRAM reset gedaan. En met prima resultaat. 50 graden 2000rpm. so thx :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
pruimenpit schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:51:
Ik heb de SMS en de PRAM reset gedaan. En met prima resultaat. 50 graden 2000rpm. so thx :D
Mooi! tot nu toe ook geen problemen meer hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Schop! Net een CPU temperatuur van 98 graden, fan sprint naar 4600rpm. Nu is ie weer normaal en staat ie op 61. Ik ben gewoon aan het internetten wat is hier toch aan de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 00:46

Melkaz

Melkazar

Domus schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:17:
Schop! Net een CPU temperatuur van 98 graden, fan sprint naar 4600rpm. Nu is ie weer normaal en staat ie op 61. Ik ben gewoon aan het internetten wat is hier toch aan de hand!
Mijn MBP wordt rond de 80 graden bij het kijken van Youtube en rond de 90 graden bij gaming. Valt me zwaar tegen want het is gewoon vrij irritant als de laptop in een stille kamer staat. Maar als ik niet game of geen Flash afspeel blijft hij altijd netjes rond de 50 graden. Sinds LION merk ik ook weinig verschillen.

Wel ooit eens een issue gehad dat hij zonder apps open ook naar de 80+ graden ging, bleek achteraf te liggen aan MS Office zooi die op de achtergrond altijd mee draaide...

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:22

iMars

Full time prutser

kjellyaman schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:58:
Had ik met mijn MBP van 2007 ook vaak...

Installeer eens 'smcFanControl' is een freeware die je profielen laat maken voor je fans en zo kun je ze laag houden. komt dan boven in de balk te zien hoeveel rpm ze draaien en wat de temperaturen zijn.

Zo kun je bv zoals ik een profiel aanmaken waarmee ik mijn max rpm op 3200 heb gezet bij batterij, bij laden ook en bij netstroom op 4000

Het programma kan wel een tijdelijke oplossing geven, meer kan ik niet zeggen.
Sorry
Dit heb ik een tijdje gedraait, maar het draait alleen in 32bit mode, dus moet je iedere keer je System Preferences opnieuw opstarten...

Ik heb het eraf gegooid en mijn PRAM en NVRAM gereset, dat hielp bij mij in ieder geval!

Zo, ik ben ook weer een Spuit11 hahaha, sorry B)

Ik las je probleem en de eerste reacties, daarna niet verder gelezen en gelijk gereageerd, maar zoals je het zelf al zegt:
Domus schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:29:
Met Apple gebeld. De beste man heeft me in tegenstelling tot de meneer van de vorige keer erg goed geholpen.

De volgende stappen zijn genomen:

- SMC reset (http://support.apple.com/kb/HT3964)
- PRAM reset -> MBP uitzetten en dan p+r+option+command ingedrukt houden, en je MBP aanzetten. Tijdens het opstarten de toetsen ingedrukt houden en je MBP start 3x snel achter elkaar op, waarna je de toetsen kunt loslaten.

Door het resetten van de SMC en PRAM is power management weer normaal en is mijn CPU nu weliswaar ietsje warmer dan voorheen (tussen 60 en 70 graden), maar maakt de fan geen lawaai meer en draait hij een keurige 2400rpm continue.

Opgelost voor mij dus!

edit:

[quote]pruimenpit schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:07:

[/quote]

Ik heb ook een Vertex 2 SSD, misschien is er een verband?

[ Voor 47% gewijzigd door iMars op 26-07-2011 09:30 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 15:13
iMars schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:27:
[...]

Dit heb ik een tijdje gedraait, maar het draait alleen in 32bit mode, dus moet je iedere keer je System Preferences opnieuw opstarten..
De nieuwste versie is 2.3 en is Lion compatible. Er is geen pref panel (meer?), maar de info en control's zijn in je menubalk :)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Goed, ik ben nu stilaan behoorlijk over de zeik aan het raken. Ik hang as we speak aan de telefoon met Apple. Mijn CPU had een bijna constante temp van 98 graden, fans aan het blazen en een bijna onbruikbare sloppy reagerende MBP.

Vanwege alle suggesties over incompatible software maar eens een clean install gedaan. Nog steeds 96 graden en traag reagerend. Dat sluit in ieder geval de incompatibel software uit. Ze lossen het maar op, hier ben ik klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
verkeerde topic.

[ Voor 83% gewijzigd door Empulse op 26-07-2011 17:06 ]

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Empulse wat heeft dit nu weer te maken met de Fan problemen?

Gelieve jezelf te oriënteren op het Algemene Lion Topic

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Inmiddels is het temperatuurprobleem aardig verminderd. Ik heb de optibay eruit gehaald en een enkele grotere SSD geplaatst, waarbij de temperaturen nu nog wel hoger zijn dan in SL maar acceptabel. Hij komt soms nog wel in de buurt van de 75 graden, maar verder als dat gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54

Quakie

quakelen

Normaal gesproken wordt een SSD niet warm. Ik weet niet hoe je het had aangesloten maar je zou de SSD in de optibay kunnen plaatsen. Ik heb het zelf ook gehad in een MacBook van 2008 en hij werd goed herkend ook qua verbindingssnelheid (Sata2).
Als het zo zit wordt het niet warmer dan met een dvd speler op die plek. En als voordeel zou het zelfs stiller moeten zijn omdat je hardeschrijf gedempt wordt op originele plek.
Nu lees ik dat je grotere ssd gekocht hebt, dus misschien is het niet meer noodzakelijk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Nou de MBP wordt dus nog steeds wel aanzienlijk warmer dan met SL. Vooral met het afspelen van MKV's en andere intensieve CPU processen.

Ik merk er verder weinig van in performance, dus ik heb me erbij neergelegd. Misschien werd ie in SL ook al wel aardig warm, maar kheb nu smcFAncontrol in mijn balk staan en daarom zie ik het continue. Toch denk ik dat 98 graden toch te warm is. Aan de andere kant is de MBP goed beveiligd en slaat ie wel uit als ie te warm wordt. Ben dan benieuwd wanneer dit punt wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Domus schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:18:
Nou de MBP wordt dus nog steeds wel aanzienlijk warmer dan met SL. Vooral met het afspelen van MKV's en andere intensieve CPU processen.

Ik merk er verder weinig van in performance, dus ik heb me erbij neergelegd. Misschien werd ie in SL ook al wel aardig warm, maar kheb nu smcFAncontrol in mijn balk staan en daarom zie ik het continue. Toch denk ik dat 98 graden toch te warm is. Aan de andere kant is de MBP goed beveiligd en slaat ie wel uit als ie te warm wordt. Ben dan benieuwd wanneer dit punt wordt bereikt.
Ik las laatst ergens dat in Lion er het probleem was dat er niet netjes geswitched werd tussen de simpele en de heftige gpu en dat de heftige gpu non-stop aanstond. Dat kan een flinke bron van warmte zijn voor je laptop! (Mijn macbook pro wordt trouwens never nooit warmer dan 80 graden, 98 is echt absurd hoog)

E: Ah hier is de link: http://www.shaasthra.com/...x-lion-battery-drain.html

[ Voor 10% gewijzigd door A.Kebab op 13-08-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Op mijn imac quad i7 was flash de boosdoener. Na het installeren van clicktoflash gebruikte nu.nl geen 70% cpu meer. Deze safari extensie is sowieso een aanrader op laptops. Na de upgrade naar lion doe ik het bij al mijn familie en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 19:44
Idd, bij mij wel. Als ik youtube fimpjes ga kijken dan slaat ie na 10 minuten kijken bij mij ook langzaam op hol (begint steeds harder te blazen). Verlaat ik het youtube filmpje dan gaat hij opeens terug naar normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
78C is niet heel raar volgens mij, mijn cpu (MBP late 2008) schommelt meestal tussen 65-75C, ook al is deze 80-90% idle. Bij mij (SL) gaan de fans dan ook niet hoorbaar draaien. Wel staat de dedicated GPU bij mij altijd aan.

Overigens heb ik ook eens gehad dat ie constant boven de 90C kwam en liep te loeien, opgelost door de mbp open te schroeven, goed stofzuigen en de fans e.d. netjes schoon maken. Sindsdien geen last meer van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn MacBook Pro i5 van 2011 blaast met Lion al om het minste of geringste. Laatst iOS 5 installeren op mijn iPhone, bij het syncen al blazen.

Ga vanavond even die resets doen, van appjes als SMCFan houd ik niet. Hoop dat Apple met een bugfix gaat komen in deze.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Pagina: 1