[Mac OS X Lion] Clean install of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Wat is het beste voor een update van Snow Leopard naar Lion? Een clean install of gewoon de normale update procedure?

Daarnaast las ik dat met één update pakket 4 toestellen kunnen worden ge-update. Wil dit zeggen dat ik met mijn collega's 1 maal Lion kan kopen en dan op verschillende toestellen installeren of is dit gelinkt aan je Apple ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 22:19
Ik heb je vragen afgesplitst van [Mac OS X Lion] Ervaringen & Discussie - deel 2, dit kan prima in een eigen topic. Er zullen vast meer mensen zijn die hiermee zitten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kies persoonlijk altijd voor een Clean Install. Het voelt lekkerder en laat geen zooi achter van een vorig OS!

Wat ik in dit geval heb gedaan is Lion gedownload via App Store, toen het bestand InstallESD.dmg via tutorials op een stick gezet, MacBook Pro gerestart en met alt ingedrukt te hebben gehouden, de stick gekozen.

Daar nog even je schijf formatteren en Clean Install doen.

Let op: ik draaide OS X Lion GM. Deze was geïnstalleerd over Snow Leopard. Een upgrade dus. Ik merk dat Lion nu beter en vloeiender werkt. Of dat komt door een andere release dan GM of door Clean Install weer ik niet, maar ik prefereer Clean Install!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik inmiddels ook omdat ik na al die DP's en dan de laatste GM Airdrop mis...
Ik ga dan ook binnenkort ook gewoon een clean install doen.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:55
Wat je ook kan doen is een clean-install SL, Updates downloaden, Lion erop, werkt helemaal perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 22:31
ik heb mijn mbp sinds dinsdag,gisteren ook Lion geïnstalleerd.
morgen komt mijn ssd binnen,kan ik gewoon sl installeren via dvd en daarna via timemachine mijn huidig systeem(Lion) trg zetten?
of moet ik trg Lion downloaden.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:27
Ik heb ook een clean install gedaan. Voornamelijk omdat ik een aantal programma's draaide die rosetta gebruikten. Aangezien in Lion geen rosetta meer zit, heb ik de gok niet genomen ;-) Nog wel een tip, ik kreeg een clean install via DVD niet voor elkaar, tijdens de installatie bleef Lion maar zoeken naar additionele downloads, die die dan vervolgens niet kon vinden. Met een USB installatie ging het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb het ook diverse malen op diverse usb sticks geprobeerd te zetten maar ik krijg dan tijdens het opstarten zo'n verboden bordje te zien na een tijd wachten. Heeft er iemand een goeie tutorial gevonden die wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastha-Hacker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
tiguan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:32:
Ik heb het ook diverse malen op diverse usb sticks geprobeerd te zetten maar ik krijg dan tijdens het opstarten zo'n verboden bordje te zien na een tijd wachten. Heeft er iemand een goeie tutorial gevonden die wel werkt?
Toevallig op een MacBook Air??
Ik dat je dan moet proberen om OSX Lion op het bijgeleverde USB-stickje te zetten.. (die kleine witte USB met OSX 10.6.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:27
tiguan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:32:
Deze tutorial heb ik geprobeerd:

Make USB bootdisk Lion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ooit een macbook gehad en die steeds geupgrade, toen die verkocht en een iMac gehaald. Dar heb ik de time machine backup op gerestored en die ook weer steeds geupgrade.

Denk dat ik toch nu maar eens een clean install ga doen voor Lion. ;) Blijft in de loop der jaren toch vervuiling achter.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 14:44

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ik vermoed dat het argument dat er altijd vervuiling optreed die ook nog eens het systeem trager zouden maken vooral een psychologische kwestie is. er is geen reden om aan te nemen dat bestanden op een harde schijf de werking van het OS beïnvloeden. alle bestanden die nodig zijn voor lion, worden nieuw op de harde schijf gekopieerd, welke bestanden zouden dan voor een vertraging / vervuiling zorgen?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 21:52

Maduth

Probeersel

Als je een cleaninstall doet, hoe zit dat met je Itunes en Iphoto? Deze heb ik dagelijks laten backuppen op mijn TC, zou ik deze apart kunnen terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb gekozen om eerst voor een upgrade te gaan om te kijken of het wat is.

Ik had 45 gb (SSD) beschikbaar, daarna lion gedownload ~ 4.7 gb - geinstalleerd, en tijdens de eerste boot had ik weer 50 gb beschikbaar SL word dus wel degelijk overschreven.

Beter, ik betwijfel het. Al hoewel ik wel altijd een voorstander ben, lijkt het me dit keer niet noodzakelijk. Mijn MBA is supersnel. En vindt nergens "achtergebleven" bestanden van SL terug.

@ Maduth,

Ja, je dient je nieuwe Itunes / Iphoto library te vervangen door jou eigen backup. Zorg uiteraard wel dat je de foto's - muziek e.d ook wel terug zet op de locatie waar het altijd heeft gestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2011 09:28 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nerpissad schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:19:
ik vermoed dat het argument dat er altijd vervuiling optreed die ook nog eens het systeem trager zouden maken vooral een psychologische kwestie is. er is geen reden om aan te nemen dat bestanden op een harde schijf de werking van het OS beïnvloeden. alle bestanden die nodig zijn voor lion, worden nieuw op de harde schijf gekopieerd, welke bestanden zouden dan voor een vertraging / vervuiling zorgen?
Er treed altijd vervuiling op. Misschien niet zozeer op OS niveau. Maar applicaties wel. Bestanden/appdata die niet verwijderen worden. ect etc. Clean Install is altijd het mooiste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nerpissad schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:19:
+1
OS X werkt niet met DLL's en een register waarbij zaken ingeladen worden. Er blijven wat plist bestanden e.d. achter op de harde schijf maar ik zie niet in hoe dat voor vertraging zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 09:15
Tom schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:42:
[...]

+1
OS X werkt niet met DLL's en een register waarbij zaken ingeladen worden. Er blijven wat plist bestanden e.d. achter op de harde schijf maar ik zie niet in hoe dat voor vertraging zorgt.
Wat natuurlijk wel voor 'vertraging' kan zorgen zijn allerhande apps die je automatisch laat opstarten, op de achtergrond dingen laat doen, en je taskbar vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Jesse schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:49:
[...]

Wat natuurlijk wel voor 'vertraging' kan zorgen zijn allerhande apps die je automatisch laat opstarten, op de achtergrond dingen laat doen, en je taskbar vullen.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Jesse schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:49:
[...]

In OS X kun je eigenlijk op één plek zien wat er opstart nadat je inlogt (bij de 'user' in preferences dacht ik). Dit i.t.t. Windows waar je een map 'startup' hebt en nog vier plekken in het register en een onbekend aantal DLL's.
Als jij bij OS X daar dingen tussen hebt staan die je niet wilt laten opstarten haal je ze toch weg?
Na een clean install zal ik toch min of meer dezelfde software installeren die automatisch opstart (Dropbox etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc68
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik heb het als volgt gedaan, upgrade over snow leopard. Hierna geboot met alt ingedrukt. Je krijgt dan de recovery te zien. Van daaruit eerst de harde schijf gewist en vervolgens lion opnieuw geinstalleerd. Wijst zich vanzelf en je hoeft dus geen bootable dvd te maken

marc68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tom schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:09:
[...]

In OS X kun je eigenlijk op één plek zien wat er opstart nadat je inlogt (bij de 'user' in preferences dacht ik). Dit i.t.t. Windows waar je een map 'startup' hebt en nog vier plekken in het register en een onbekend aantal DLL's.
Nou dat is niet helemaal volledig hoor, er blijven toch nog resten achter, launchd, daemons en agents in de systeemfolder.
marc68 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:16:
Ik heb het als volgt gedaan, upgrade over snow leopard. Hierna geboot met alt ingedrukt. Je krijgt dan de recovery te zien. Van daaruit eerst de harde schijf gewist en vervolgens lion opnieuw geinstalleerd. Wijst zich vanzelf en je hoeft dus geen bootable dvd te maken
Precies de informatie die ik zocht, dank je :)
Ik had voor de zekerheid de installer nogmaals gedownload, maar branden op dvd of op een usb-stick zetten is dus niet nodig. Nog een klein vraagje: kun je wel de partitie kiezen die geformatteerd wordt of is het direct de hele harddisk? Ik wil m'n Boot Camp installatie niet kwijtraken :)

[ Voor 43% gewijzigd door Canaria op 22-07-2011 10:41 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 21:53
Ik heb de 10.3 installatie van mijn Powerbook G4 altijd geupgrade en gemigreerd (10.4). Naar Macbook Pro (10.5 en 10.6) en daarna naar de huidige iMac (10.7).

Eens in de zoveel tijd haal ik de Library/preferences/Startup Items leeg en wat Library/Application Support preferences van programma's die niet meer heb.

Alles werkt perfect en ik ben er ook wel trots op dat ik nooit een clean install nodig heb gehad.
Ik weet nog steeds de windows98 key uit mijn hoofd vanwege het vaak installeren. Dat is echt zonde van mijn leven geweest. Al die tijd dat ik naar install progress bars heb zitten staren....

Nu zie ik naast dropbox geen 32bits processen meer in de Activity Monitor. En de iMac is supersnel en smooth. Dus volgens mij is er geen ouwe meuk die meestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Die tutorial had ik dus gevolgd, maar werkt bij mij niet. Maar als je een clean install vanuit de recovery partitie kan doen, vind ik het ook prima. Heb 'm ondertussen ook op DVD gebrand, het is alleen zo dat mijn dvd-unit kapot is (dat heb ik elke keer met macbook's op de één of andere manier). Dus USB zou wel makkelijker wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Ik heb voorheen (Leopard, Snow Leopard) wel clean installs gedaan, maar dit keer gewoon een upgrade. Redenen waren dat ik best tevreden was met mijn Snow Leopard installatie en ik geen zin had in het extra werk op een woensdagavond.

Ik had voor de upgrade wel een usb-stick gemaakt voor het geval ik alsnog een clean install wilde doen, maar de Lion upgrade loopt bij mij zo soepel dat ik dat niet meer nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik doe trouwens altijd een semi-clean install: een installatie op een lege partitie waarna ik uit een Time Machine backup handmatig de application support- en preferences-bestanden terugzet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1