• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Voor een simpele server ben ik aan het kijken voor een processor die redelijk snel is. Nu lijkt de Intel Core i3 2100 mij wel intressant. Zelf wil ik de snelheid nog eens verder beperken op een multiplier van bijvoorbeeld 20 om het maximale stroomverbruik te verminderen. Ik wil het combineren met een moederbord met Z68-chipset.

Nu is het met de i5-2500K en i7-2600K mogelijk om zo'n beetje iedere gewenste mp in te stellen maar ik heb nergens kunnen vinden of je met andere processoren wel de vrijheid hebt om ze lager te klokken. Moederbordtechnisch lijkt het me geen probleem. Heeft iemand heeft hier ervaring mee?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Naar beneden toe zijn ze in elk geval MP unlocked, anders zou speedstep ook niet werken namelijk.
Wat ik me afvraag is waarom je dit handmatig wil doen, als je gebruik maakt van EIST dan loopt het ding altijd al op een lage MP, tenzij je de power nodig hebt.
Je kunt de speedstep ook nog aanpassen natuurlijk, maar of dit een grote invloed heeft op het stroomverbruik vraag ik me af.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Is er - behalve ca. 10 euro prijsverschil - een reden om niet voor de i3-2100T te gaan maar om een reguliere 2100 de underclocken?

Overigens, als het voor een server is zou je ook nog kunnen kijken naar H67 bordjes. Die zijn nog een heel stuk goedkoper en volgens de benchmarks die ik heb gezien ook nog energiezuiniger. High end borden met tig VRM's erop slurpen veel meer.

[ Voor 48% gewijzigd door TweakMDS op 21-07-2011 15:14 ]

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
De T is voor mijn gevoel grotendeels hetzelfde als de normale. Idle is het verbruik ongeveer hetzelfde. In verband met plaatsen van server in kleine ruimte wil ik verkomen dat hij door wat voor reden dan ook (brakke applicatie bijv.) veel warmte kan gaan genereren.

H67 kon niet gebruikt worden om de MP in te stellen voor zover ik heb gezien. Om dat te kunnen doen moet je de P67 of Z68 hebben. Had in het begin ook gekeken naar H61-bordjes, die zijn nog iets goedkoper alleen is het lastiger om meer dan 8GB geheugen te plaatsen. Er zijn bordjes met 4 geheugenbankjes maar dan moet je single-sided modules hebben en die ben ik bij de goedkopere nog niet tegen gekomen. Kan je net zo goed iets meer uitgeven voor een ander moederbord met goedkoper geheugen. De P67 kan geen gebruik maken van de videochip in de CPU en dan moet er een stroomslurpend videokaartje bij. Z68 is ook nog eens leuk mocht ik ooit een SSD willen inzetten als cache.

Als het stroomverbruik inderdaad behoorlijk scheelt kan dat wel een reden zijn om toch voor een H67 te gaan.. ik zal daar nog verder op google naar gaan zoeken :P

Verwijderd

Als je meer wilt weten over welke componenten te gebruiken voor een zuinige server zou ik eens hier kijken: Nieuwe Zuinige Server (discussie).

Dit bord is ook niet absurd duur en biedt de mogelijkheid tot 32GB geheugen: pricewatch: Asrock Z68 Pro3-M

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 23:52 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je kan met de h67/61 toch wel de mp omlaag zetten? alleen niet hoger. afhankelijk van de bios natuurlijk, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2011 23:50 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Waarom niet een G620, in principe is dat een ondergeklokte i3 2100 zonder hyperthreading.
Scheelt nog 35 euro ook.

edit:
"Secondly, we can definitely recommend these CPUs for HTPC. Despite the declared TDP of 65 W, in reality they are very energy-efficient. In this aspect they are comparable with 35 W Core i3 CPUs from the specific energy-efficient T-series. The same is true about performance. The new Pentium processors on average work just as fast as Core i3-2100T. Their only weakness is video transcoding tasks, where Core i3 may be significantly faster due to Quick Sync support."

http://www.xbitlabs.com/a...0-g840-g620_10.html#sect0

[ Voor 70% gewijzigd door mitsumark op 22-07-2011 00:29 ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 21:27
Ik zou in OP's geval denk ik gaan voor een H67 ITX mobo (foxconn, asrock of intel DH67CF) met een i3-2100T. Of je nou wel of niet kan underclocken maakt in geval van de T weinig uit, aangezien de T al naar beneden geclocked is. Je bespaart ook al aardig wat met een goedkoop ITX bordje. Bijkomend oordeel is dat je ook een compacte kast kan gebruiken, maar een groot nadeel is uiteraard de beperking van 2 geheugenbanken. Die afweging moet je goed kunnen maken.

Voor wat betreft het verschil tussen de 2100T en de 2100, via de site van intel word ik daar ook niet veel wijzer uit (http://ark.intel.com/compare/53423,53422) behalve de lagere multiplier en lager geklokte GPU. Het verschil in Watts is toch wel heftig, dus ik weet niet of daar nog andere technieken voor gebruikt worden.

Overigens, als je hier kijkt http://www.silentpcreview.com/article1202-page3.html zie je dat het in idle allemaal maar bar weinig uit maakt, misschien is dat nog een kleine relativering...

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Ik wil er VM's op gaan draaien maar heb geen precies idee van de belasting. Een downloadbak zal in het begin het hardst worden gebruikt. Een 2100 leek me een mooie keus. Wilde eerst voor een i5 2500 gaan maar dat leek me een beetje overkill. Er gaan geen zware pakketten draaien dus dan heb ik sowieso al veel idle draaien. In sommige benchmarks was een G6x0 vaak net een pak trager. Ben bang dat dat al snel een irritatie zal gaan worden.

Op de site van Intel is de informatie over de verschillen tussen de processoren redelijk beperkt. Dat zou kunnen betekenen dat de verschillen ook niet erg groot zijn. Als een H67moederbord ook gebruikt kan worden in mijn geval is dat misschien een betere keuze. Zeker als dat scheelt in stroom. Kwa prijs heb je het over nog geen 20euro verschil als ik minimaal 4 geheugenbankjes wil kunnen gebruiken. In het kader van later upgraden naar Ivy Bridge/SSD bijv. leek me een Z68 wel handig. 2 geheugenbanken vind ik te beperkt. Daar kan ik nu wel mee vooruit maar wil wel een tijdje met deze configuratie kunnen doen. Heb een grote kast tot mijn beschikking dus zelfs een fullATX is geen probleem.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Het is een i3 2100 geworden met een van de zuinigere Z68-moederborden (Asrock Z68 Pro3-M) en 4x4GB geheugen (Geil). Daarnaast een SSD en een twee schijven van 2TB.

Pagina: 1