pc coolen of externe cooler in kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dravennl1307
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-12-2023
Mijn pc begint wat te zoomen als hij te lang aanstaat.
Aangezien deze in een tv meubel staat kon ik moeilijk testen waar het geluid vandaan kwam.
en je raad het al.... als ik hem buiten de tv kast haalde kwam het geluid niet.
Met behulp van diverse topics hier wat testjes gedaan.
Nu blijkt de herrie te beginnen als de cpu 63 graden wordt.
niet gek hoog. Ik denk dat het de de standaard cpu cooler is.
ik wil nu een extra cooler kopen. maar dan komt het volgende probleem. Hij staat in een tv meubel waar de lucht niet echt kwijt kan....
ga dadelijk proberen een fototje erbij te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/3909/201107200600.th.jpg
Nu vroeg ik me af of het wijzer is een fan in de pc te bouwen (dacht aan een 120m die ik aan de zijkant kan plaatsen. maar met 5 cm kastruimte erom heen vraag ik me af of dat nut heeft. of de kabel naar buiten laten lopen en fan los in de tv meubel plaatsen. zodat er warme lucht uit de tv meubel gaat :)
p.s dit zijn mijn specs
inventaris: HTPC budget

[ Voor 6% gewijzigd door dravennl1307 op 20-07-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Waarom duw je er geen aftermarket fan op je CPU? zijn zowieso stiller

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:44
Zoals ik het nu lees moet je er voor zorgen dat er een airflow ontstaan in je TV-meubel gelijk aan de airflow in je PC-kast. Over het algemeen is dit van voor naar achter, in dat geval dien je de voorkant van de TV-meubel open te laten en aan de achterkant een fan te plaatsen. Dit zal over het algemeen de levensduur van je apparatuur ook ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

63 graden, niet gek hoog? Je hebt wel vel verstand van zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:18:
63 graden, niet gek hoog? Je hebt wel vel verstand van zeg!
jij wel dan? max temp van de cpu is 73 graden, zeker in een semi-afgesloten ruimte is 63 niet gek hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dravennl1307
Ik heb er inderdaad niet gek veel verstand van... daarom vraag ik hier ook om advies ;)
ik weet dat 63 graden netjes is... maar hij begint dan wel herrie te maken....
vandaar dat ik extra wil coolen... de voorkant van de tv meubel is open. achter 1 sleufje gezaagd voor de kabels... maar wil daar geen gapend gat :)

@yzx, hoor de standaard cooler nauwelijks tenzij hij de veroorzaker is van het zoemend geluid.
Maar de vraag blijft dan. heeft in de pc kast coolen zin als de pc zo ingebouwd is ?

[ Voor 22% gewijzigd door dravennl1307 op 20-07-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
63 graden is vrij hoog als het systeem verder weinig bijzonders aan het doen is. Je zou een h60 watercoolertje op de cpu kunnen zetten en deze buiten de TVkast monteren, als je dat redt met slanglengte. Simpelst zou zijn een aftermarket koeler op je cpu zetten, waarschijnlijk lost dit alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Is het mogelijk om aan beide zijkanten een fan te plaatsen? Op het plaatje in pricewatch zag ik er één mogelijk aan de rechterkant. Indien dit mogelijk is: eentje intake, eentje outtake. Probeer de outtake zo dicht mogelijk bij de warmste componenten te zetten, denk dat dat voor jou de CPU is. Door deze fans zal de warme lucht niet stil blijven staan in je behuizing. Zelfs met je semi-afgesloten kast denk ik dat er zo voldoende lucht door de kast heen stroomt om je componenten koel genoeg te krijgen. Misschien is het dan wel handig je toetsenbord van een ander plaatsje te voorzien: zo naast de kast blokkeert ie de in/outtake.

De CPU-koeler vervangen voor aftermarket zou ik, naast bovenstaande, óók doen. Maar als je dit alleen doet, zal je alsnog hetzelfde probleem krijgen: je CPU koeler geeft warmte af aan de lucht in de pc-kast die nergens heen kan (met uitzondering van H50 en vergelijkbare koelers, maar die zijn onredelijk duur).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

http://www.alternate.nl/h...E&l1=Koeling&l2=Processor

kost niks, ik heb de andere versie voor s775 in mn pc.

tot vergelijking;
  • Intel Stock cooler = 63 C
  • Arctic-Cooling Alpine 11 GT Rev. 2 = 41 C
beide op volle stress, voor je behuizing is het top spul en het is echt koude lucht die hij genereerd.

[ Voor 5% gewijzigd door FreeLighting op 22-07-2011 11:19 ]

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:44
Dat is knap voor iets wat alleen lucht verplaatst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Moning2 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:30:
[...]

Dat is knap voor iets wat alleen lucht verplaatst 8)7
Haha, Ik bedoel dat als je je hand erboven houd dat je het echt koud krijgt:P

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

peugeot106xsi schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:38:
63 graden is vrij hoog als het systeem verder weinig bijzonders aan het doen is. Je zou een h60 watercoolertje op de cpu kunnen zetten en deze buiten de TVkast monteren, als je dat redt met slanglengte. Simpelst zou zijn een aftermarket koeler op je cpu zetten, waarschijnlijk lost dit alles op.
Dit lijkt mij de enige juiste oplossing eerlijk gezegd : Voldoet 100% voor de situatie :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
hetpepijntje schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:35:
[...]

Haha, Ik bedoel dat als je je hand erboven houd dat je het echt koud krijgt:P
Dat klopt niet helemaal, het is geen airco. Warmte blijft warmte en het moet ergens heen, en zolang dat in de pc kast blijft hangen blijft het er warm. Al plaats je 100 ventilators in een gesloten ruimte, de temperatuur blijft hetzelfde, enkel de luchtstroom neemt toe. Het idee van een andere/stillere cooler die zijn warmte beter van de cpu naar de omgevingslucht kan transporteren is natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dravennl1307
mede dank zij jullie advies eerst maar eens een CPU cooler vervangen en een case fan plaatsen.
Na uren leesplezier hiero niet echt een definitieve keuze kunnen maken. maar tja... echt heel duur is het niet dus maar een gokje gewaagd. en volgens diverse reviews is het in ieder geval geen miskoop.
Nog geen in / out take opstelling gekocht... de ene fan ga ik als outtake plaatsen.
En kan even spieken of er ruimte is voor nog een intake fan..

Dank allen voor de adviezen.
Scythe Shuriken Rev. B[/td]
Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm[/td]

ps waterkooling was me net wat te duur... en modding vind ik spooky :) om kabels de kast uit te krijgen :)
Nu de kast toch weer is open gaat ga ik me even nog inlezen op rubbertje voor de hdd's :)

Edit:
Lol, wordt gek van al het rubber overal :)
iedereen geeft rubber aan of elastieken als oplossing... maar nergens waar ik het kan kopen. :D
Zie mezelf er al rubber in planten... en na een dagje.. een druppende rubberen sliert onder mijn pc uit komen.... lol

Ik heb wel viltjes in huis is dat handig ?

[ Voor 14% gewijzigd door dravennl1307 op 26-07-2011 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik neem aan dat je HDD schroeven bedoeld voor je HDD?
Zo ja, dan kan je eens hier kijken: http://www.frozencpu.com/..._Rubber_Screws-Page1.html

Anders heb ik het verkeerd gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dravennl1307
Dat komt goed in de richting tnx :) krijg morgen een oude fietsband. als dat niet werkt bestel ik deze eens.

YEAH OPGELOSD !!!
Dank allen voor de adviezen.
Scythe Shuriken Rev. B[/td] geplaatst
Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm[/td] was helaas verkeerd gegaan.

Paar stukjes fietsband om de oude hdd gebouwd. wel lekker frotten maar het werkt.
stress testen komen nu niet boven de 64 graden uit !! maar zonder herrie !!!
ehhh in de eerste post had ik niet goed getest :) geluid begon op 63 graden maar mijn cpu kon oplopen tot 74graden.

Alleen altijd die twijfel of de koelpasta goed zit maar 64graden semi ingebouwd.. en zonder herrie... tijdje blijven monitoren maar ik ben helemaal happy. die 10 euro voor de casefan wordt de eerste inleg voor een ssd :) of als de eerste testen niet aanhouden alsnog een casefan :D

[ Voor 77% gewijzigd door dravennl1307 op 30-07-2011 10:05 ]

Pagina: 1