Losse DAC met decoders voor DD, DTS en HD Audio

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 11:46

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Weet iemand een goeie losse DAC die ook Dolby Digital, DTS en eventueel TrueHD kan decoderen?

De meeste spelers hebben tegenwoordig geen analoge uitgangen meer, maar ik wil tijdens het upgraden wel mijn bestaande analoge audio-keten (dus met 6 tulpjes) kunnen behouden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Stoney3K schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:08:
Weet iemand een goeie losse DAC die ook Dolby Digital, DTS en eventueel TrueHD kan decoderen?

De meeste spelers hebben tegenwoordig geen analoge uitgangen meer, maar ik wil tijdens het upgraden wel mijn bestaande analoge audio-keten (dus met 6 tulpjes) kunnen behouden.
tada: http://www.ambery.com/2hddodtsdihd.html (geen idee van de kwaliteit overigens)

• Stoney3K
  • Laatst online: 31-01 11:46

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Die decodeert alleen LPCM, niet TrueHD/DTS/DD via de analoge outputs. (Die worden rechtstreeks doorgestuurd naar de TOS-link UITGANG).

Ik moet een coaxiale of Toslink ingang hebben en 6 keer analoog uit. HDMI is alleen mooi meegenomen...

De meeste receivers decoderen wel DTS/DD/THD, maar die hebben dan weer geen preamp-uitgangen en ze zijn lomp.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Berichten afgesplitst van 'Professionele' geluidskaart vs. losse DAC

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19-01 10:48
Als je HD Audio (multichannel LPCM/TrueHD/DTS-HD) wilt heb je HDMI nodig. Echter, met HDMI moet je ook rekening houden met HDCP en het beeld. Het apparaat zal HDCP compliant moeten zijn en je moet niet vergeten dat over die ene HDMI-kabel ook beeld gaat. Dus je zult een apparaat moeten zoeken die bijvoorbeeld ook een HDCP compliant DVI-out heeft. Of je moet met een HDCP compliant splitter werken (YMMV).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• lexi
Stoney3K schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:55:
[...]

Die decodeert alleen LPCM, niet TrueHD/DTS/DD via de analoge outputs. (Die worden rechtstreeks doorgestuurd naar de TOS-link UITGANG).

Ik moet een coaxiale of Toslink ingang hebben en 6 keer analoog uit. HDMI is alleen mooi meegenomen...

De meeste receivers decoderen wel DTS/DD/THD, maar die hebben dan weer geen preamp-uitgangen en ze zijn lomp.
Voor TrueHD en DTS master heb je per definitie HDMI nodig, die worden niet over toslink/coax verstuurd. Dat is namelijk onderdeel van de specificatie. Maar als jij een Blu-ray speler de TrueHD track laat decoderen naar LPCM en die over HDMI stuurt kan die DAC dat weer naar de analoge uitgangen zetten. Met andere woorden je stelt je blu-ray speler niet in op bitstream maar op LPCM.

• lexi
Hetzelfde apparaat, maar dan met een logo wat de prijs vervolgens $100 hoger maakt:

http://www.atlona.com/Atl...dder-with-3D-Support.html

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Wat je zoekt is wat in vroeger tijden een digital surround processor heette. In feite meerkanaal voorversterkers die of gebruikt worden om een multikanaals eindversterker aan te sturen (of meerdere mono of stereo eindversterkers) of om als uitbreiding te dienen van een dolby surround (pro logic) receiver die geen Dolby Digital en DTS ondersteunde.

Ze worden nog steeds gemaakt en geleverd maar dan vooral in het dure high-end(-ish) segment waar men graag met losse eindversterker(s) werkt. Goedkopere types waren er ook, en worden geregeld tweedehands aangeboden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een ruim 10 jaar oude versie van Technics staan in mijn computerhok, deze processor, de AC500D, stuur ik optisch en coaxiaal digitaal aan vanuit mijn notebook en desktop pc, en heb ik aangesloten op een multikanaals eindversterker van Rotel die in vroeger tijden in mijn woonkamer dienst bewees (maar inmiddels is vervangen door een modernere hele zware receiver). Deze combinatie levert heel fraai surround geluid vanaf de pc, vele malen beter dan die logitech surround sets. Uiteraard moet je dan ook degelijke luidspreker(tje)s er op aansluiten.
Voor een omschrijving van die Technics processor zie bijvoorbeeld http://www.audio-ideas.co...00/technics_sh-a500d.html.
Pagina: 1