iPad in vliegtuig toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 19:32

YoVla

Yoghurt met vla

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Binnenkort ga ik op vakantie naar Turkije, maar nou wil ik eigenlijk mijn iPad meenemen.
Dit zodat ik in het vliegtuig hier gebruik van kan maken en natuurlijk op bestemming!

Mijn vraag is daarom: mag je gebruik maken van een iPad (met vliegtuigmodus) tijdens een vlucht? of doen ze daar moeilijk over? (dan laat ik hem gewoon in mijn handbagage zitten)

Alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 13:54
Ik heb er geen problemen mee gekregen toen ik 3 weken geleden naar Bodrum ging. Heb gewoon filmpjes gekeken enzo.

Uiteraard wel in de vliegtuigmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla

YoVla

Yoghurt met vla

Topicstarter
Master__R schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:33:
Uiteraard wel in de vliegtuigmodus.
Oké, dat snap ik :)

Misschien nog wel belangrijk om te melden: het gaat om Transavia (en de terugreis is met Corendon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:27

Kettrick

Rantmeister!

Ze vragen meestal of je hem tijdens start/landing even uit wil zetten, verder kan je hem gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja hoor, net als een laptop. Alleen niet bij opstijgen, landen en als veiligheidsriemen signaal aanstaat, zoals andere electronische apparaten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.tulsaworld.com...110618_45_E1_CUTLIN202620

Afbeeldingslocatie: http://www.tulsaworld.com/articleimages/2011/20110618_CAClarkwithiPad10618.jpg

vliegtuig modes uiteraard, en niet tijdens landen en opstijgen.

detail:

http://www.apple.com/ipad/specs/
Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)
>:)

[ Voor 18% gewijzigd door leuk_he op 19-07-2011 19:39 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla

YoVla

Yoghurt met vla

Topicstarter
Uitzetten voldoet met een druk op de standby knop (rechtsboven)?
Is namelijk een tethered jailbreaked iPad (uitzetten betekend niet meer opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla

YoVla

Yoghurt met vla

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

YoVla schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:40:
Uitzetten voldoet met een druk op de standby knop (rechtsboven)?
Is namelijk een tethered jailbreaked iPad (uitzetten betekend niet meer opstarten)
Nee, dat is niet hetzelfde als uitzetten. Of het uitmaakt? In principe niet.

Wat heb je zelf al opgezocht, want dit is allemaal best zelf wel te vinden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Die hoogte gaat om de druk waarbij ie kan worden gebruikt. Boven 3000meter is de luchtdruk over het algemeen te laag. In een vliegtuig heb je hier geen last van omdat er kunstmatige druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla

YoVla

Yoghurt met vla

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:44:
[...]
Wat heb je zelf al opgezocht, want dit is allemaal best zelf wel te vinden :)
Heb wel redelijk wat afgezocht, maar kwam niet echt "duidelijkheid" tegen. (posts van meer dan één jaar oud, weet niet of anno 2011 nog dezelfde regels gelden als 2010)
de één suggereerde namelijk dat het niet mocht, terwijl één post later het wel mocht (niet dit fora)

Maar goed, ik weet ondertussen voldoende!
Bedankt. (mag op slot, maar die keuze is aan de mods)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:39
Zolang je bluetooth niet aan hebt staan, in vliegtuigmodus hebt staan, zou de iPad theoretisch gezien (en elke mobiele telefoon of tablet/laptop/etc) geen enkel signaal uitzenden of ontvangen. Normaal krijgt hij 3G en bluetooth binnen, en zend hij Wi-Fi aanvragen en bluetooth uit (wanneer ingeschakeld). In vliegtuigmodus wordt elk van deze verbindingen geblokkeerd/niet geaccepteerd, en dus zou hij geen storing kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 13:50
Ik heb enkele weken geleden met Transavia gevlogen en de iPad ook de hele tijd mogen gebruiken mits hij in Vliegtuigmodus stond en niet tijdens het opstijgen en landen werd gebruikt. Alhoewel op die vliegtuigmodus bijna niet gecontroleerd wordt.

Het gebruik tijdens het opstijgen en landen licht volgens mij een beetje aan de cabinebemanning, maar de meesten zeggen ook daar niks over.

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:01
Ik vloog een tijdje geleden met Transavia en toen moesten telefoons uit. Ook iPhones. En niet in vliegtuigmodus, maar dus gewoon uit.

Tijdens de hele vlucht dus, niet alleen tijdens stijgen en landen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet aan gehouden heb.

[ Voor 32% gewijzigd door posttoast op 19-07-2011 21:40 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-06 11:10
Beatboxx schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:47:
Die hoogte gaat om de druk waarbij ie kan worden gebruikt. Boven 3000meter is de luchtdruk over het algemeen te laag. In een vliegtuig heb je hier geen last van omdat er kunstmatige druk is.
Klopt, de cabine druk in vliegtuigen wordt over het algemeen zo geregeld dat er een druk heerst die bij een hoogte van 8000 voet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
KLM geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik moet er inderdaad bij zeggen dat Transavia de enige is geweest die zo raar deed. Allerlei andere maatschappijen deden nooit moeilijk.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
Er kunnen in de flightdeck wat problemen voordoen als je op je iPad wi-fi aanzet/gebruikt. Schermen van Honeywell Phase 3 kunnen dan "blanken" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03
Gister nog gevlogen met KLM en op 38000 feet deed ie het nog hoor ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 10:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik ben net terug uit India en heb zowat continue Ipad en Ipod aan gehad zonder problemen. Wel beide devices in Airplane mode gezet! Ik heb ze wel uit gezet bij landing en opstijgen, maar ik zag genoeg mensen die bijvoorbeeld een Ipod gewoon aan lieten staan. Dus ik denk niet dat dit problemen zal geven. Heb gevlogen naar India met KLM, Delta, en Jet Air, en geen van allen hadden problemen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:12
Heb mijn Ipad meerdere keren gebruikt, geen probleem mee. Het wordt gezien als een laptop denk ik.

De druk die er heerst wordt kunstmatig gehouden op een druk zoals die voorkomt op zo'n 2000m hoogte. Dit is een druk die (bijna) alle mensen prima kunnen verdragen. Wordt de druk lager, dan krijgen steeds meer mensen problemen die passen bij hoogteziekte en wordt de zuurstof-saturatie te laag voor bepaalde groepen mensen (bijv. COPD patienten).

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:56

donny007

Try the Nether!

iPads zijn gewoon toegestaan tijdens de cruise, niet bij het opstijgen en landen. Ik zie er verder ook geen probleem in, de wifi is passief en zend niets uit, die gaat pas zenden als er verbinding is met een AP, voor de rest 'luistert' hij naar baecons van access points. Bluetooth moet wel uit, die zend steeds 'kijk ik ben <naam>'s iPad, ik kan dit en dit' .

De 'airplane mode' zegt niets op een iPad/iPod touch, Bleutooth en wifi gaan weliswaar uit, maar als je ze handmatig weer inschakelt blijft de airplane mode gewoon geactiveerd (vliegtuig-icoon blijft staan).

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 21-07-2011 12:54 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Alleen bij Ryan Air mag het niet. Maar dat komt omdat in hun vliegtuigen de cockpit niet is afgeschermd tegen draadloze signalen waardoor de piloot een irritante ruis in zijn koptelefoon kan krijgen.

Transavia doet alles behalve moeilijk je je iPad gebruikt. Alleen zoals gezegd: niet tijdens opstijgen en landen. Maar dat heefft er meer te maken dat, mocht er iets gebeuren, niet iedereen van alles tegen zijn hoofd aangeslingerd krijgt.
gambieter schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:37:
Ja hoor, net als een laptop. Alleen niet bij opstijgen, landen en als veiligheidsriemen signaal aanstaat, zoals andere electronische apparaten.
Bij riemen aan (als er dus bijvoorbeeld turbelentie is), mag het bij veel maatschappijen ook nog wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Uniciteit op 21-07-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:40
Het beleid verschilt per maatschappij. KLM, SAS en Air France doen niet moeilijk. South African Airways staat bijvoorbeeld geen flightmode toe tijdens de vlucht, dus dan mag iphone/ipad weer niet. Maar het merendeel staat flightmode tussen start en landing toe.
Uniciteit schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:48:
Transavia doet alles behalve moeilijk je je iPad gebruikt. Alleen zoals gezegd: niet tijdens opstijgen en landen. Maar dat heefft er meer te maken dat, mocht er iets gebeuren, niet iedereen van alles tegen zijn hoofd aangeslingerd krijgt.
Volgens mij is de reden nog altijd dat alle electrische apparaten ongewenste straling kunnen afgeven die de start- of landingsprocedure zou kunnen verstoren. Het is wel zo dat laptops moeten zijn opgeborgen bij de handbagage en niet los in het tijdschriftenvakje mogen.

[ Voor 54% gewijzigd door loeberce op 21-07-2011 14:01 . Reden: reactie op bericht Uniciteit toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:59

Garyu

WW

Formeel gezien mag (in Europa) alles met een GSM-connectie niet aanstaan in het vliegtuig. Dat zijn gewoon regels van de EASA. Hoe deze regels gehandhaaft worden verschilt nogal van maatschappij tot maatschappij.

Het gaat dan echt om uitzetten, en niet om standby, flight-modus, o.i.d. Dit omdat het systeem niet kan garanderen dat er echt geen connectie wordt opgebouwd, en ook flight-modus op verschillende toestellen anders geimplementeerd is. Deze regels zijn voor vliegtuigapparatuur heel precies bepaald, en gelden daarom ook voor andere apparatuur in het vliegtuig.

Dat dat misschien lichtelijk overdreven is, is wat anders. Een omgevallen bitje in een dataleiding kan en mag volgens diezelfde standaarden en regels geen problemen veroorzaken in de vliegtuigapparatuur, en dat wordt vrij omvangrijk getest, zowel op software als op hardware niveau moeten alle safety cases netjes bewezen afgedekt zijn. Dus er mag ook eigenlijk geen effect te zien zijn. Gelukkig maar, ook ;).

Maar goed, dat gezegd hebbende, kan ik bijvoorbeeld een e-book meestal van instappen tot uitstappen gebruiken zonder dat er iets van gezegd wordt, ondanks dat het apparaat misschien wel heel veel straling uitzendt. Gecontroleerd of alles uitstaat wordt natuurlijk ook niet.

Kortom: het valt allemaal wel mee, maar formeel is het gebruik verboden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

loeberce schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:55:
Volgens mij is de reden nog altijd dat alle electrische apparaten ongewenste straling kunnen afgeven die de start- of landingsprocedure zou kunnen verstoren. Het is wel zo dat laptops moeten zijn opgeborgen bij de handbagage en niet los in het tijdschriftenvakje mogen.
Nee hoor, mijn laptop zit ook vaak genoeg in het tijdschriftenvakje, op de stoel naast me, of onder de stoel voor me.

Dat geldt alleen voor de nooduitgang, waar inderdaad niets op de grond / stoel mag liggen bij takeoff en landing.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 21-07-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Dan zal dat ook wel weer per maatschappij verschillen. Ik vlieg wekelijks SAS of KLM en daar moeten ze voor zover ik weet tijdens landing en start in de overhead locker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De hoofdreden voor he verbieden van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens start en landing is niet omdat er straling uitgezonden zou worden maar omdat je dan niet tijdens de 2 gevaarlijkste delen van de vlucht je aandacht kan verliezen in je muziek/ boek/ spelletje maar adequaat kan reargeren op een noodsituatie ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Dus dat betekent dat ik ook moet wakker blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03
Atlas schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:14:
De hoofdreden voor he verbieden van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens start en landing is niet omdat er straling uitgezonden zou worden maar omdat je dan niet tijdens de 2 gevaarlijkste delen van de vlucht je aandacht kan verliezen in je muziek/ boek/ spelletje maar adequaat kan reargeren op een noodsituatie ;)
:? Nog nóóit gehoord. Dat zou ook betekenen dat je geen (echt) boek zou mogen lezen, maar daar hoor je nooit iemand over, het gaat alleen om elektronische apparatuur.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Atlas schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:14:
Klinkt als een broodje aap. Een noodsituatie herken je snel genoeg in een vliegtuig als ie opeens een zwieper maakt, de druk wegvalt of de cabine zo vol rook staat dat je zowiezo niks meer kan lezen/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Of lees dit eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

loeberce schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:09:
Dan zal dat ook wel weer per maatschappij verschillen. Ik vlieg wekelijks SAS of KLM en daar moeten ze voor zover ik weet tijdens landing en start in de overhead locker.
OK, ik vlieg meestal Lufthansa, Austrian Airlines of een van hun dochters. Daar eigenlijk nooit ergens last van gehad. KLM vlieg ik inderdaad bijna nooit.

Overigens is het vooral bangmakerij, en kan je het een beetje vergelijken met de lijst der duizenden verboden waar een zwangere vrouw zich aan moet houden. Van logische dingen tot de meest ridicule verboden, waar je echt :X denkt, maar je neemt vaak toch het zekere voor het onzekere.

[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 21-07-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:23
Vorige week nog met Transavia terug van Kreta gevlogen. Ze vermelden voor het opstijgen letterlijk dat apparaten die uitzenden niet zijn toegestaan, tenzij deze in flightmode staan of zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Je mag toch ook je horloge nog wel omhouden in een vliegtuig? En zolang je geen Radio /Wifi hebt aanstaan kan je er slechts naar kijken. Het mag dus lijkt mij en ik zou het niet eens vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:43
wellicht ietwat offtopic, maar ik merk zelf dat men zich totaal niet houdt aan de "alle mobieltjes e.d. uitzetten"
die keren dat ik gevlogen heb zat 80%, ondanks de verplichte waarschuwing voor t opstijgen, gewoon te klote met hun mobieltjes en dergelijke apparaten.

Ik had ook het idee dat hier niet echt controle op is door het vliegtuigpersoneel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Alleen bij Ryan Air mag het niet. Maar dat komt omdat in hun vliegtuigen de cockpit niet is afgeschermd tegen draadloze signalen waardoor de piloot een irritante ruis in zijn koptelefoon kan krijgen.
Onzin. Ryanair vliegt niet met andere boeings dan transavia of een andere 737 operator. Beide vliegen ze de 737-800 (trans ook nog de 737-700) en een cockpit wordt niet achteraf op verzoek van de operator aangepast dan wel geïsoleerd tegen straling.

Wel heb je gelijk dat deze straling voor ruis kan zorgen, maar dat is bij beide maatschappijen gelijk.

Wat ryanair wel zou willen is het jouw laten betalen voor het gebruik van je eigen ipad onder het mom van inflight entertainment :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365841

Mythbusters hadden dit laast nog getest. Het klopt dan inderdaad dat het GSM singaal de aparatuur kan verstoren. Maar dat gebeurt vaak alleen bij de kleine vliegtuigen die niet goed ge isoleerd zijn. Tegenwoordig zijn alle airliners goed ge isoleerd en verstoord het lang niet zo veel meer. Maar dat betekend niet dat je hem aan kunt laten. Het is altijd raadzaam om gewoon je GSM uit te zetten. Een Ipad Wifi kan verder ook niks doen want die maakt ook geen gebruik van 3G/GSM. En daarom word er met een Ipad het zelfde beleid toegepast als met een Laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 20:02
Die maximum altitude is uiteraard in de buitenlucht en niet in een vliegtuig die op normale druk, temperatuur en vochtigheid zit.

Heb nu wel vaker gevlogen en m'n iPad zonder problemen kunnen gebruiken. Uiteraard tijdens het landen en stijgen wel even uitzetten. Overigens ben ik overtuigd dat dit ondertussen een beetje broodje aap verhaal is. Ondertussen is de elektronica genoeg geavanceerd, afgeschermd en gecodeerd dat dit soort apparaten geen problemen meer leveren. Bedoel de tijden dat je met analoge radio met een grote antenne de telefoongesprekken van de Air Force One kon mee beluisteren en verstoren zijn allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
dangerpaki schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:52:
[...]

Overigens ben ik overtuigd dat dit ondertussen een beetje broodje aap verhaal is. Ondertussen is de elektronica genoeg geavanceerd, afgeschermd en gecodeerd dat dit soort apparaten geen problemen meer leveren.
Fijn dat je overtuigd bent, maar voor flightdeck is het nog altijd niet veilig/goed genoeg. Ik werk in de industrie en weet waar ik het over heb. En ja, personal devices KUNNEN invloed hebben op navigatie- en communicatie apparatuur. Het zal niet de eerste keer zijn dat een vliegtuig niet goed op track zit door verstoring door personal devices.

http://www.flightglobal.c...onics-prompts-boeing.html

[ Voor 15% gewijzigd door Trent900 op 22-07-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:42
fender89 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:48:
wellicht ietwat offtopic, maar ik merk zelf dat men zich totaal niet houdt aan de "alle mobieltjes e.d. uitzetten"
die keren dat ik gevlogen heb zat 80%, ondanks de verplichte waarschuwing voor t opstijgen, gewoon te klote met hun mobieltjes en dergelijke apparaten.

Ik had ook het idee dat hier niet echt controle op is door het vliegtuigpersoneel..
Bij KLM word ik in ongeveer 80% van de gevallen aangesproken door het cabinepersoneel als ik mijn iPhone gebruik of een hoofdtelefoontje in heb. Die controle is behoorlijk streng.

Het is best irritant ook omdat ik meestal bekaf ben tegen de tijd dat ik in het vliegtuig zit, en altijd als eerste board. Dan zit je vaak nog 20 minuten te wachten tot je opstijgt, met als gevolg dat ik al slaap wanneer het ding gaat taxieën. Dan wordt ik dus wakker geschud wordt omdat ik mijn koppefoon op heb.

En nee, ik wordt doorgaans niet wakker van de start, dus het is wel degelijk een wat mij betreft onnodige verstoring van mijn hazeslaapje :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:51
Er zijn toch ook vliegtuigen met Wifi? Neem aan dat ie dan zo en zo aan mag staan?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Volgens mij is de Aviation industrie er nog niet helemaal uit. Je mag namelijk helemaal geen elektrisch apparaat aan hebben staan bij het opstijgen, al is het een ipod. Hoewel mijn moeder nog wel eens haar telefoon in de handbagage had en vergeten haar telefoon uit te zetten. Ik denk dat een enkel apparaat totaal geen indruk maakt maar 20 apparaten voor de cabine crew wel degelijk merkbaar zijn door de elektrische interventie. Hoewel ik wel steeds meer lees dat ze op lange vluchten wifi willen aanbieden. Maar denk dat dit ook alleen aan mag staat als het vliegtuig op hoogte is, dus niet bij stijgen en dalen

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Gisteren vanuit Nice terug naar Rotterdam gevlogen met Transavia, geen problemen gehad, mocht gewoon electronische apparaten gebruiken tijdens de vlucht (excl opstijgen en landen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Beetje offtopic, maar wel "grappig": ik zat ooit met een bedrijfsuitje in het vliegtuig van Turkije naar Nederland. Een collega was vergeten zijn telefoon uit te zetten en zag na het landen dat hij van een aantal landen waar we overheen gevlogen waren "Welkom in $land, check vodafone.com voor de tarieven" SMSjes. Bizar dat hij toch bereik had dan.

En godzijdank zijn we niet neergestort. Dat vliegtuig van Corendon zag er al niet zo best uit.

[ Voor 12% gewijzigd door posttoast op 27-07-2011 16:46 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
In Europa doen we een beetje te moeilijk als je het mij vraagt.
Ik vlieg vaak binnenlandse vluchten in de vs en daar doen ze allemaal veel makkelijker als ik jullie berichten zo lees. Tijdens de landing moeten de laptop's wel ff weg maar ik zie iedereen altijd "offline" dingen doen op gsm's/iPad's en ook gewoon tijdens het stijgen en/of landen.

De reden dat zulke apparaten helemaal uit moeten (stand-by is trouwens tot nu toe altijd voldoende geweest) lijkt me ook meer voor de "veiligheid" tijdens noodsituaties en niet zozeer dat het kwaad kan voor de cockpit.

Er zijn zelfs vluchten uitgerust met Wifi trouwens zodat er gewoon geïnternet kan worden.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=TMxvc8uO_Yw]

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 28-07-2011 23:21 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Fly-guy schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:14:
[...]
Onzin. Ryanair vliegt niet met andere boeings dan transavia of een andere 737 operator. Beide vliegen ze de 737-800 (trans ook nog de 737-700) en een cockpit wordt niet achteraf op verzoek van de operator aangepast dan wel geïsoleerd tegen straling.

Wel heb je gelijk dat deze straling voor ruis kan zorgen, maar dat is bij beide maatschappijen gelijk.

Wat ryanair wel zou willen is het jouw laten betalen voor het gebruik van je eigen ipad onder het mom van inflight entertainment :X
Zodra ze worden bezorgd wel ja, maar bij sommige maatschappijen voegen ze dus extra dingen toe (denk aan de wing tips, waardoor de maatschappij brandstof bespaart), of in dit geval dus extra bescherming van de cockpit zodat piloten er geen last van hebben.

En hier wordt een heleboel genoemd dat ze uit moeten tijdens landen en starten vanwege de straling, maar de belangrijkste reden is nog altijd dat er niks rondvliegt in cabine en er niks in de weg ligt als er een noodsituatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 12:03

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Ik heb op 6 juli en 22 juli gevlogen met Transavia. Beide keren heeft mijn iPad al de tijd "aangestaan" op Standby in Vliegtuigmodus. Heb er denk zeker 2 / 3u per vlucht mee gezeten en verschillende malen de Cabin Crew voorbij zien komen maar geenszins er op aangesproken. Tevens heb ik spelletjes gespeeld op mijn BlackBerry en zaten reisgenoten op een DS (welke ook WiFi heeft en zover ik weet niet over een FlightMode beschikt) en een iPhone en is geen van ons ooit aangesproken.

Ik ben zelf ook van mening dat een x aantal "verkeerd geconfigureerde apparaten" niet direct storing veroorzaken, echter wanneer alle 180 inzittende hun 3G, BlueTooth en WiFi aan laten staan zou ik me een stuk minder veilig voelen.

Toch snap ik niet dat vandaag de dag er niet wat meer aandacht besteed wordt aan dergelijke devices. Er wordt niks gezegd over eventuele instellingen en wat wel en niet mag, en dus denk ik ook dat er mensen zijn die met een iPad of zelfs een Mobiele telefoon geen FlightModus activeren maar wel gewoon hun apparaat gebruiken om "Offline" dingen te doen als Films kijken of Muziek luisteren.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 15:35
Ik hoor dan wel iedereen zeggen dat ze geen problemen gehad hebben met hun iPad (al dan niet in vluchtmodus)

Maar dat zegt nog niets over de piloten of die problemen hebben })

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:07
JunkieXP schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:11:
[...]

Ik ben zelf ook van mening dat een x aantal "verkeerd geconfigureerde apparaten" niet direct storing veroorzaken, echter wanneer alle 180 inzittende hun 3G, BlueTooth en WiFi aan laten staan zou ik me een stuk minder veilig voelen.

Toch snap ik niet dat vandaag de dag er niet wat meer aandacht besteed wordt aan dergelijke devices. Er wordt niks gezegd over eventuele instellingen en wat wel en niet mag, en dus denk ik ook dat er mensen zijn die met een iPad of zelfs een Mobiele telefoon geen FlightModus activeren maar wel gewoon hun apparaat gebruiken om "Offline" dingen te doen als Films kijken of Muziek luisteren.
No offence maar heb jij enig idee hoe de hardware in een vliegtuig werkt? Je doet hier een aanname dat 1 of 2 wel kan maar met z'n allen tegelijk niet. Volgens mij kun je dit helemaal niet staven maar is het een onderbuik gevoel.

Ik snap wel dat vliegtuig maatschappijen heel praktisch met dit soort dingen omgaan. Dus gewoon simpel aan of uit. Als ze instellingen die wel niet mogen gaan communiceren worden ze helemaal plat gevraagd door alle mensen die er geen drol verstand van hebben. Ik ga er gewoon van uit dat ze hier over nagedacht hebben en als ze vertellen dat een telefoon uit moet staan tijdens het stijgen en landen zet ik dat ding gewoon uit! Heel simpel! Bovendien moet je volgens mij echt bij jezelf te rade gaan als je 5 minuten met dat speeltje in je handen verkiest boven je eigen veiligheid en die van de medepassagiers.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 15:35
Ik werd gisteren tijdens de start van m'n vliegtuig zelfs nog gebeld. (Zat in de cockpit)

Ben veilig opgestegen en gelanden :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Uniciteit schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:38:
[...]

Zodra ze worden bezorgd wel ja, maar bij sommige maatschappijen voegen ze dus extra dingen toe (denk aan de wing tips, waardoor de maatschappij brandstof bespaart), of in dit geval dus extra bescherming van de cockpit zodat piloten er geen last van hebben.
Nogmaals onzin. Vliegtuigmaatschappijen bepalen enkel de configuratie van de cabine wat betreft indeling van stoelen en laadruimte, ze bemoeien zich niet met technische zaken als minimalisering van het brandstofverbruik (dat is nl. waar die winglets voor zijn), dat is een zaak van de fabrikant van het toestel. De maatschappij kiest mogelijk voor toestel A en niet B omdat A efficiënter is, maar het zal ze aan hun bips oxideren hoe de fabrikant dat bewerkstelligt. Dit geldt in nog veel sterkere mate voor de afscherming van EM-gevoelig equipment, dat is iets dat als een given wordt gezien door de maatschappij en door de fabrikant geregeld moet worden om te voldoen aan extern opgelegde veiligheidsstandaarden.

Kortom: Een 737 die nu wordt afgeleverd aan KLM is identiek aan eentje van RyanAir op dit soort punten. Uiteraard zullen er legio verschillen zijn in dit soort zaken tussen een toestel dat tien jaar geleden is afgeleverd en eentje die vandaag wordt afgeleverd.
En hier wordt een heleboel genoemd dat ze uit moeten tijdens landen en starten vanwege de straling, maar de belangrijkste reden is nog altijd dat er niks rondvliegt in cabine en er niks in de weg ligt als er een noodsituatie is.
Ook niet waar, dan zou je ook gevraagd worden je kind de fles niet te geven, een boek te lezen of überhaupt iets in je handen te hebben. Hetgeen niet gebeurt.

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-08-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Laatst online: 17:43
zaterdag a.s. vroeg vertrek ik met het vliegtuig, ik ben benieuwd hoe de controle is en hoeveel personen daadwerkelijk hun apparatuur uitzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Daar hoef je echt niet benieuwd naar te zijn, het is bij alle airlines hetzelfde, het enige verschil is de bui van het cabinepersoneel en hoeveel zin ze hebben om je op de vingers te tikken. Het gros van passagiers weet best wat mag en wat niet mag, het wordt ook plenty duidelijk verteld in de safety briefing. 99% van mensen die dan toch nog moet worden aangesproken doet dat gewoon omdat ze hopen ermee weg te komen.

Bottom line is simpel: Geen electronische apparatuur aan (dus 100% uitgeschakeld) terwijl het fasten seatbelt lampje brandt tijdens start en landing. Daartussenin mogen ze aan maar moet de zend- en ontvangstfunctionaliteit worden uitgeschakeld. Kan dat niet, dan laat je het ding uit voor de duur van de vlucht.

Vraag me stiekem af waarom hier eigenlijk een topic voor is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-08-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Ook mijn ervaring dan. Laatst met Transavia gevlogen. Het viel me op dat diverse passagiers hun iPad/eReader al meteen tijdens het opstijgen aanhadden en flims begonnen te kijken. Hier werd (toen) niets van gezegd. Ik heb toen mijn iPad uit gehad en heb enkel met de iPhone (voor muziek) gezeten (wat toen overigens prima was).

Terug was het echter anders: bij het opstijgen mocht zowel de iPad als de iPhone niet en was het argument inderdaad (dus geen broodje aap) dat je concentratie verlangd werd bij het opstijgen en dat je daarom geen oordopjes in mocht hebben om muziek te luisteren (of film te kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Er zal best cabinepersoneel zijn of zelfs maatschappijen die allerlei verhaaltjes verzinnen om je over te halen te doen wat moet gebeuren. Er is echter maar één wettelijke reden waarom het verboden is en dat is verstoring van de communicatie, zoals vastgelegd door (in de VS bijvoorbeeld) de FAA in de Code of Federal Regulations:
a) Except as provided in paragraph (b) of this section, no person may operate, nor may any operator or pilot in command of an aircraft allow the operation of, any portable electronic device on any of the following U.S.-registered civil aircraft:

(1) Aircraft operated by a holder of an air carrier operating certificate or an operating certificate; or

(2) Any other aircraft while it is operated under IFR.

(b) Paragraph (a) of this section does not apply to—

(1) Portable voice recorders;

(2) Hearing aids;

(3) Heart pacemakers;

(4) Electric shavers; or

(5) Any other portable electronic device that the operator of the aircraft has determined will not cause interference with the navigation or communication system of the aircraft on which it is to be used.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Toen de iPad 1 net uit was in de US vloog ik terug naar Nederland, 70 procent van de mensen in het vliegtuig had er 1 op schoot. Zeiden ze niets van, de doane daarintegen had een topdag.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

YoVla schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:32:
Beste mede Tweakers,

Binnenkort ga ik op vakantie naar Turkije, maar nou wil ik eigenlijk mijn iPad meenemen.
Dit zodat ik in het vliegtuig hier gebruik van kan maken en natuurlijk op bestemming!

Mijn vraag is daarom: mag je gebruik maken van een iPad (met vliegtuigmodus) tijdens een vlucht? of doen ze daar moeilijk over? (dan laat ik hem gewoon in mijn handbagage zitten)

Alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_
Misschien laat maar formeel moet al het digitale/elektronisch spul tijdens een vlucht uitstaan maar informeel doet men niet moeilijk als je tijdens je vlucht naar je iPod oid luistert,tenzij je bij Transavia zit want enkele van de stewardessen daar zijn een stel anti-elektronica nazi's is mijn ervaring. :F
Lucky me heb ik zo een irritant type op video vastgelegd en die is nu voor altijd vereeuwigd aangezien zij bij een andere passagier ook echt zat te zoeken zodat deze wel geagiteerd moest geraken door haar optreden. :O

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 05-08-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Bij diverse luchtvaartmaatschappijen lopen er pilots voor het gebruik van iPads in de cockpit ter vervangen van de stapels aan handboeken en kaarten (gewichtbesparing). Zelfs onze Koninklijke Luchtmacht gebruiken iPads in hun F16's.

Voor de "gewone" passagiers lijkt het me dus helemaal geen probleem.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kecin schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:36:
Toen de iPad 1 net uit was in de US vloog ik terug naar Nederland, 70 procent van de mensen in het vliegtuig had er 1 op schoot. Zeiden ze niets van, de doane daarintegen had een topdag.
Hmm? De iPad valt onder de grens waaronder je geen invoerrechten hoeft te betalen, zeker de goedkopere varianten. De iPad wordt notabene gebruikt in de posters van de douane op Schiphol over wat je wel en niet mag invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:06:
[...]

Hmm? De iPad valt onder de grens waaronder je geen invoerrechten hoeft te betalen, zeker de goedkopere varianten. De iPad wordt notabene gebruikt in de posters van de douane op Schiphol over wat je wel en niet mag invoeren.
Kleine correctie.

Niet zeker maar Alleen de iPad2 16gb valt onder de €430,- norm. De andere iPad's zitten hierboven.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dr. Strangelove schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:06:
[...]

Dit ging om de iPad 1 en ik vloog naar Munchen->Dusseldorf.
Douane pikte iedereen eruit om te controleren op iPad's, er waren veel mensen die een hebben 3g of een 64gb hadden gekocht, dus werd iedereen die een iPad had nagekeken (om te kijken welk model het is).

Het viel natuurlijk gelijk op omdat in Duitsland EN Nederland de release nog niet was geweest.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Paar weekenden terug naar Praag geweest met Tsjechie Airways en ook geen problemen gehad. Zelfs niet voor muziek tijdens opstijgen landen. Waar het me zinvol lijkt voor mensen met vliegangst, dan wil je met het opstijgen toch je muziekje horen?
Hadden zelf een ipad mee om een film te kijken, net mooi in die kleine 2 uur van en naar Praag. In het hotel natuurlijk ook "gratis" Wifi. Heerlijk dit decennium.

Zoals een ander ook al opmerkte, in Amerika worden door sommige Operators zelfs WIFI aangeboden . o.a Virgin Airways als we de tweets van Joost Schellevis lezen toen hij met hun vloog. Waarom kan dat hier niet?

En ook worden de Ipads inmiddels gebruikt (Pilot) voor piloten om hun 30kg aan papier werk thuis te kunnen laten. Ik denk ook dat op deze manier het opzoeken van een fout sneller is door de zoekfunctie.
Niet dat een goede piloot het in de handboeken niet snel te pakken heeft, maar misschien is het sneller.
Het kost minder papier en sjouw werk.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Je moet hem totaal uit hebben ook geen vliegtuigmodus tijdens het opstijgen en landen.
Ik vloog met KLM van AMS naar JFK en daar werdt ik dringend verzocht hem uit te zetten.
(eigenlijk geld het voor alle elektronische apperatuur)

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 14:43
ik heb al 1,5 jaar een tablet begon met de ipad 1 die ik trouwens voor de nederlandse release had en daarmee vanuit nederland naar egypte vloog wel veel belangstelling ook van het personeel maar ik hou altijd lekker mn communicatie middelen uit (bluetooth en wifi) nou heb ik een half jaar een acer iconia tab met android en toen zei een stewardes mij opeens of ik hem uit wilde doen. maar een telefoon die op flight modus staat mag weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03
Vorige week naar Spanje gevlogen, iPad (2) pas uit m'n tas gehaald toen we in de lucht waren en paar uur filmpjes zitten kijken. Niemand die er wat van zei.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hahn schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:41:
Vorige week naar Spanje gevlogen, iPad (2) pas uit m'n tas gehaald toen we in de lucht waren en paar uur filmpjes zitten kijken. Niemand die er wat van zei.
Ik ga mijn Asus Transformer daar ook voor gebruiken a.s. vrijdag tijdens de vlucht naar Canada :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik mocht een aantal jaar geleden niet eens m'n telefoon gebruiken (als MP3-speler, had hem netjes in flightmodus gezet.), maar op de vraag waarom dit niet mocht kreeg ik gewoon het antwoord - op zeer irritante toon -: "ja, het mag niet.".

Dat is dus geen reden :p

Twitter

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16

TheVMaster

Moderator WOS
Dennahz schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:36:
Ik mocht een aantal jaar geleden niet eens m'n telefoon gebruiken (als MP3-speler, had hem netjes in flightmodus gezet.), maar op de vraag waarom dit niet mocht kreeg ik gewoon het antwoord - op zeer irritante toon -: "ja, het mag niet.".

Had ik paar jaar geleden idd ook nog, maar tegenwoordig snappen ze het wat beter :+ Afgelopen juni met ArkeFly naar Curacao gevlogen enneh...hele vlucht (behalve tijdens opstijgen/landen) filmpjes gekeken op de iPad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Hotel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-04 09:24
Wij piloten gebruiken onze iPad ook in de cockpit hoor. Ik heb een hele bibliotheek vol met digitale boeken en documenten van de maatschappij en regelgevende instanties. Handig als je even iets wil nakijken. Overigens is het niet handig als passagier muziek te luisteren tijdens take off en landing. Er kunnen namelijk belangrijke dingen worden omgeroepen. Luister ook altijd even naar de safety video en/of instructies voor de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:12
Ik gebruik m'n telefoon altijd als mp3-speler tijdens de vlucht, in z'n vliegtuigmodus. Nog nooit wat van gehoord. Officieel mag het bij veel vliegtuigmaatschappijen niet (alleen 'bepaalde' apparatuur mag dan worden gebruikt, maar telefoons dus niet), maar echt nooit problemen mee gehad. Behalve bij opstijgen/landen, daar zijn ze vrij streng in (zelfs active noise-cancelling op je koptelefoon moet dan uit).
Daniel_Elessar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:30:
Zoals een ander ook al opmerkte, in Amerika worden door sommige Operators zelfs WIFI aangeboden . o.a Virgin Airways als we de tweets van Joost Schellevis lezen toen hij met hun vloog. Waarom kan dat hier niet?
Goeie vraag. Volgens mij biedt Lufthansa het nu ook intercontinentaal aan (wat echt heel handig is, want een vlucht naar de VS duurt al snel 6 tot 11 uur), maar ik heb (behalve in dat ene Virgin-vliegtuig dus) nog nooit in een vliegtuig met wifi gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Joost op 27-08-2011 16:00 ]

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dennahz schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:36:

Aargh, sommige passagiers zijn dan ook echt waardeloos ;)

Luchtvaartmaatschappijen bieden hier allemaal info over aan op het internet, compleet met wat wel en niet mag. En dan verwachtten sommige passagiers die te lui zijn om van te voren de regels te lezen ook nog eens dan ook nog eens een voor hun afdoende antwoord vragen.

Dan zou ik echt zeggen : Omdat u akkoord bent gegaan met de voorwaarden aan boord van dit vliegtuig... Bent u het er niet mee eens, daar is de deur (wel alleen doen voor opstijgen, mid-air / vlak voor landen kan het nog wel eens problematisch worden ;) )

Maarja gelukkig werk ik dan ook niet in vliegtuigen en hoef ik niet altijd beschaafd tegen mijn klanten te zijn ;)
Daniel_Elessar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:30:
Ik gok simpelweg kosten, vliegtuig moet waarschijnlijk wifi aanbieden via sateliet en dat kost wat...
Business- / first-class wordt in Europa ook steeds minder gebruikt, misschien dat dat in USA nog meer wordt gebruikt zodat ze daar een grotere buffer voor de extra kosten vs extra service hebben

[ Voor 22% gewijzigd door Gomez12 op 27-08-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:12
Gomez12 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:11:
Ik gok simpelweg kosten, vliegtuig moet waarschijnlijk wifi aanbieden via sateliet en dat kost wat...
Business- / first-class wordt in Europa ook steeds minder gebruikt, misschien dat dat in USA nog meer wordt gebruikt zodat ze daar een grotere buffer voor de extra kosten vs extra service hebben
In het vliegtuig waar ik in zat (en in alle vliegtuigen die GoGo gebruiken) wordt internet via grondstations geleverd. Lufthansa biedt het idd aan via satellieten en dat lijkt me een stukje duurder.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dr. Strangelove schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:38:
[...]
Vliegtuigmaatschappijen bepalen enkel de configuratie van de cabine wat betreft indeling van stoelen en laadruimte, ze bemoeien zich niet met technische zaken als minimalisering van het brandstofverbruik (dat is nl. waar die winglets voor zijn), dat is een zaak van de fabrikant van het toestel.
Onzin. Een groot deel van KL's 737's is voorzien van aftermarket winglets. Delta heeft 763's met winglets en dat is iets wat Boeing niet eens af-fabriek aanbiedt.
Kortom: Een 737 die nu wordt afgeleverd aan KLM is identiek aan eentje van RyanAir op dit soort punten. Uiteraard zullen er legio verschillen zijn in dit soort zaken tussen een toestel dat tien jaar geleden is afgeleverd en eentje die vandaag wordt afgeleverd.
Ook onzin. Sommige kisten van LCC's hebben zoveel stoelen (tov een normale config) dat er een extra nooduitgang in moet zitten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Joost schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:22:
[...]
In het vliegtuig waar ik in zat (en in alle vliegtuigen die GoGo gebruiken) wordt internet via grondstations geleverd. Lufthansa biedt het idd aan via satellieten en dat lijkt me een stukje duurder.
Waarom grondstations hier niet kunnen en in USA wel is heel erg simpel. Europa is een absolute nachtmerrie qua wetgevingen.

Waar een Gogo in USA maar 1 overheidspartij hoeft te benaderen en daarna het enkel maar wat gemierenneuk is over de exacte plaatsing van die grondstations, moet je in Europa 20 overheidspartijen benaderen en overal akkoord van krijgen voor je maar ergens mee kan beginnen.

Het heeft in europa bijv weinig zin als iedereen meedoet behalve DE en FR, je mist dan zo'n groot stuk van je bereik. Zelfs al doet zo'n klein landje als Luxemburg niet mee, elk vliegtuig wat daaroverheen gaat heeft dan simpelweg niet stabiel bereik.

Wat dat soort dingen betreft zou een EU-regering perfect zijn, dan kunnen de commerciele partijen ook eens wat uit gaan rollen ipv wel de intentie hebben, maar te blijven steken op 1 of 2 landjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27

[...]

Bij riemen aan (als er dus bijvoorbeeld turbelentie is), mag het bij veel maatschappijen ook nog wel.
Toen ik had gevlogen met Ryan Air, deed men niet moeilijk. Misschien is er in de 4 weken wat verandert met hun cockpit? Maar ik vloog een week geleden nog met Ryan Air en een ipad was geen probleem. Alleen opstijgen en landen kreeg je de instructie het ding op te bergen ( gewoon op de vloer gelegd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

[...]

Ook onzin. Sommige kisten van LCC's hebben zoveel stoelen (tov een normale config) dat er een extra nooduitgang in moet zitten.
Dat is niet zo. Een (type) vliegtuig heeft een bepaald aantal maximaal aanwezige stoelen en daar wordt het aantal nooduitgangen op berekend, ongeacht of de vliegmaatschappij die aantal stoelen er nu wel of niet instopt.

Ryanair vliegt met de boeing 737-800 en op bijvoorbeeld airliners.net is duidelijk te zien dat er twee overwing uitgangen zijn (aan elke kant boven de vleugel), naast de standaard deuren (twee voor en twee achter). Hetzelfde zie je bij de KLM 737-800's.
Onzin. Een groot deel van KL's 737's is voorzien van aftermarket winglets. Delta heeft 763's met winglets en dat is iets wat Boeing niet eens af-fabriek aanbiedt.
Qua winglets zit je er ook iets naast, deze zijn voor een aantal vliegtuigen niet leverbaar vanaf de fabriek (toen deze vliegtuigen nog in productie waren). Echter boeing heeft samen met een ander bedrijf een joint venture opgestart (aviation partners boeing/APB) welke deze winglets aanbiedt. De 767 wordt echter niet meer geproduceerd, dus af-fabriek aanbieden wordt in dit geval wat lastig.

Voor de 737 heeft wederom die joint venture een winglet ontwikkeld, maar nadat deze ontwikkeld was, is deze ook meteen als optie gekomen voor de 737's die nu van de band rollen.

[ Voor 18% gewijzigd door Fly-guy op 27-08-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:15
In mei met Jetair gevolgen. Werd door de stewardesse vriendelijk verzocht mijn iPad volledig uit te zetten en na het opstijgen in vliegtuig modus te gebruiken.

Moet je wel er aan denken om vliegtuig modus aan te zetten voor je hem reboot :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fly-guy schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:19:
[...]

Dat is niet zo. Een (type) vliegtuig heeft een bepaald aantal maximaal aanwezige stoelen en daar wordt het aantal nooduitgangen op berekend, ongeacht of de vliegmaatschappij die aantal stoelen er nu wel of niet instopt.

Ryanair vliegt met de boeing 737-800 en op bijvoorbeeld airliners.net is duidelijk te zien dat er twee overwing uitgangen zijn (aan elke kant boven de vleugel), naast de standaard deuren (twee voor en twee achter). Hetzelfde zie je bij de KLM 737-800's.
Ik had 't ook niet over Ryanair 's Boeings (inderdaad standaard met 2 uitgangen) maar over EasyJet's A319's. Die hebben normaal gesproken 1 uitgang aan elke kant, maar EasyJet heeft er 2 omdat ze er zoveel stoelen in proppen.

http://www.airliners.net/...iation/read.main/1435898/

Ik geloof dat ze inmiddels niet meer de enigen zijn die met dergelijke kisten vliegen, maar dat was toen ze overschakelden van 737's naar A319's afaik wel zo.
EasyJet's Airbus A319 aircraft were first introduced to EasyJet's Geneva base in October 2003.[38] Due to toilet and galley configuration allowing the installation of more seats than a standard Airbus A319, EasyJet's Airbus A319 aircraft have two pairs of overwing exits, instead of the standard one pair configuration found on most Airbus A319 aircraft, to satisfy safety requirements
Qua winglets zit je er ook iets naast, deze zijn voor een aantal vliegtuigen niet leverbaar vanaf de fabriek (toen deze vliegtuigen nog in productie waren). Echter boeing heeft samen met een ander bedrijf een joint venture opgestart (aviation partners boeing/APB) welke deze winglets aanbiedt. De 767 wordt echter niet meer geproduceerd, dus af-fabriek aanbieden wordt in dit geval wat lastig.

Voor de 737 heeft wederom die joint venture een winglet ontwikkeld, maar nadat deze ontwikkeld was, is deze ook meteen als optie gekomen voor de 737's die nu van de band rollen.
Dat gaat voorbij aan mijn punt ;) Mijn punt was dat wel degelijk de maatschappijen kiezen voor deze aanpassingen op de standaardvariatie van hun kisten uit kostenbesparingsoogpunt. Vliegtuig is ontworpen zonder winglets maar blijkt efficienter met brandstof om te gaan met? Nou, dan zetten we er winglets op toch?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 27-08-2011 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Interessant topic geworden op deze manier,
Boeing geeft eigenlijk al een aantal stoel lay-out plannen waar de maatschappijen uit kunnen kiezen waarbij ze rekening houden met alle nooduitgangen etc. Zo was er uit mijn hoofd Asian Airways die ook een slaapcabine aanbied voor de lange reizen, kun je lekker in een bedje liggen slapen inplaats van je stoel.

Ik snap dat er tijdens het opstijgen en landen informatie kan worden omgeroepen maar als je daar juist bang voor bent is de muziek speler juist iets wat daar kan helpen ontspanning.

Daarnaast zou je toch mogen denken dat in de 21ste eeuw dat geen probleem meer zou moeten zijn in een vliegtuig.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daniel_Elessar schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:27:
Zo was er uit mijn hoofd Asian Airways die ook een slaapcabine aanbied voor de lange reizen, kun je lekker in een bedje liggen slapen inplaats van je stoel.
Bedoel je Singapore Airlines' Suites product in hun A380's?

• Hastur
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2024

Hastur

I stink, therefore I am

Ik vloog gister met Easyjet vanuit London. Ik zat met een iPad, de gene direct naast mij had zowel een iPad als iPhone en die daarnaast bij het raam had een iPhone. Zaten we met z'n drieën gebroederlijk met onze aanraak schermpjes te spelen. ;)

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 08:24
Ik vlieg voor mijn werk redelijk vaak met KLM (of een de skyteam partners), tot nu toe nog nooit problemen gehad met het gebruiken van een iPad in het vliegtuig.

Wel gebruikelijk om even de iPad uit te zetten tijdens het opstijgen en landen, kleine moeite ;)

01101000 01100101 01101100 01110000

• SilverNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Ik ben vorige week naar Kos met Transavia gevlogen. Ze hadden er niets van gezegd, ook bij opstijgen en landen niet. Had hem zelf wel bij opstijgen en landen op standby gedaan, maar degene naast me zat rustig te angry birdsen. Was eerlijk gezegd vergeten om hem in vliegtuigstand te zetten, maar had bij instellingen wifi uitgezet. Volgens mij komt dat op hetzelfde neer....

Anoniem: 421065

posttoast schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:54:
Ik moet er inderdaad bij zeggen dat Transavia de enige is geweest die zo raar deed. Allerlei andere maatschappijen deden nooit moeilijk.
Afgelopen weekend van Antalya naar Amsterdsm gevlogen met Transavia, zowel de iPad als iPhone stonden aan op de vliegtuigmodus de gehele vlucht.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Anoniem: 421065 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:41:
[...]

[...]

Afgelopen weekend van Antalya naar Amsterdsm gevlogen met Transavia, zowel de iPad als iPhone stonden aan op de vliegtuigmodus de gehele vlucht.
Is Transavia niet een dochterbedrijf van KLM (trouwens de meest veilige vliegmaatschappij in de wereld)?

Transavia heeft bij mij nog nooit moeilijk gedaan.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:16
Die apparaten kunnen gewoon aanblijven. Enige wat belangrijk is is dat je kunt horen als er iets wordt omgeroepen tijdens landen/dalen, dus je mag dan geen oordoppen in.
Ik vlieg regelmatig (plmns 30x per jaar, nu zo'n 4 jaar) en gebruik altijd mn laptop/tablet/iphone in t vliegtuig. Enige wat ik ooit gehoord heb is dat ik mn oordoppen uit moest doen.

• Gomez12
OnnoS1991 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:56:
Was eerlijk gezegd vergeten om hem in vliegtuigstand te zetten, maar had bij instellingen wifi uitgezet. Volgens mij komt dat op hetzelfde neer....
Hangt ervanaf of je bijv bluetooth gebruikt etc.

Vliegtuigstand is in principe enkel een snelkoppeling om alle zend-signalen in 1x uit te zetten. Niets meer, niets minder.
Echter in de praktijk is er een wezenlijk verschil : er verschijnt wel of geen vliegtuigje in beeld.
Stewards / stewardessen wordt aangeleerd om te kijken of ze het vliegtuigje zien. Niet om alle instellingen van alle mogelijke modellen telefoons / tablets etc na te lopen.

Dus als je van discussieren houdt en je bereid bent om in het uiterste geval van het vliegtuig afgehaald te worden (waarschijnlijkheid iets van 0,0%) dan moet je simpelweg alle instellingen goedzetten en vliegtuigmodus uitlaten en dan gaan beweren dat het goed staat. In de praktijk zou ik er simpelweg voor kiezen om vliegtuigmodus aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319362

Al 4 pagina's voor iets wat in 1 woord kan uitgelegd worden: JA
Pagina: 1