Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort voor de eerste keer mijn eigen game-pc bouwen. Na 5 jaar lang met medium graphics op laptops gespeeld te hebben wil ik nu eens wat beters.

Ik heb een budget van grofweg 500 euro voor de kast.

Kan iemand mij advies geven over het volgende:

Asus M4A78LT-M LE Moederbord VS Asus Moederbord M4A87TD EVO,sAM3

Wat is het verschil tussen deze twee moederborden? Afgezien van SLI functie, extra USB etc. Ik wil een Phenom II X6 en een HD6870 op dit moederbord aansluiten, maakt het echt uit welk bord ik gebruik?

Bedankt,

Chris

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05

D4NG3R

kiwi

:)

Hier kan je er vrijwel alles over vinden.

Even zonder ongein: Je zult zelf wat info moeten vergaren, t.net is geen vraagbaak voor dit soort makkelijk op te zoeken vragen. Zet de 2 pagina's van Asus naast elkaar en vergelijk. Dingen als SLI en een eventuele extra USB poort moet je niet naar gaan kijken als je deze toch niet gaat gebruiken.

Daarnaast is het ene mobo 2x zo duur als het ander. Hierdoor kijk je bij het ene moederbord in een heel ander prijssegment. In het prijssegment van de EVO zou ik liever kijken naar de pricewatch: Asrock 870 Extreme3, welke meer opties bied voor hetzelfde geld. Aan de andere kant lijk je me nogal een leek op het gebied van computers, en dus zul je aan een duur(der) mobo weinig hebben. Je budget staat ook geen Crossfire of SLI toe dus extra PCI-E sloten/SLI ondersteuning kan je ook zo overheen kijken

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2011 09:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Zie bijvoorbeeld http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/248210;256928
De verschillen waar je bij normaal gebruik het meeste van zal merken zijn de formfactor en aantal geheugenslots.

[ Voor 44% gewijzigd door Rupie op 19-07-2011 09:20 ]

Desktop | Server | Laptop

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:08:
Asus M4A78LT-M LE Moederbord VS Asus Moederbord M4A87TD EVO,sAM3

Wat is het verschil tussen deze twee moederborden? Afgezien van SLI functie, extra USB etc. Ik wil een Phenom II X6 en een HD6870 op dit moederbord aansluiten, maakt het echt uit welk bord ik gebruik?
Kijk voor de exacte specs ook altijd op de site van de fabriaknt, verkoopsites zijn niet altijd even precies. Verder is het belangrijk dat je cpu op de Cpu Support List van het mainboard staat, deze is het van het eerste bord. Zoals je ziet staan er weinig Phenom II X6 cpu's op omdat dit bord alleen 95W cpu's ondersteunt. Vergelijkbaar iets voor het geheugen, het is aangeraden om geheugen te halen wat op de Memory QVL staat. Lees verder de volgende topics eens door:

**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?
*LET OP* - Wat moet ik kopen

[BBG aanschaf] Gamesysteem

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05

D4NG3R

kiwi

:)

Nielson schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:31:
het is aangeraden om geheugen te halen wat op de Memory QVL staat.
Ik ben het met al je punten eens, maar dit is onzin. Geheugen wat op de QVL staat is geheugen wat getest is. Vaak is dit veelverkocht geheugen.

99/100x zullen andere DIMM's ook gewoon (normaal) functioneren, mits ze geen aparte specs hebben.

Alsnog raad ik wel gewoon Kingston Valueram aan, gezien de TS nogal een leek lijkt :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
@ Rupie & Nielson,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de aangereken informatie doorgelezen en als ik het allemaal goed interpreteer loop ik tegen twee problemen aan met het goedkopere moederbord. Allereerst ondersteund deze een CPU tot max 95W en ten tweede geheugen van max 1066Mhz. Ik wil een Phantom II X6 en 1333 Mhz geheugen gebruiken dus dan kan ik beter kiezen voor het andere moederbord.

Als ik het dus allemaal goed begrijp kies je een moederbord op basis van comptibaliteit (PCI, Processor etc), CPU & geheugen ondersteuning, en aansluitingen als USB etc. Is het nog zo dat de chipset invloed heeft op de snelheid? Bij bijvoorbeeld een processor speeldt kloksnelheid een rol, hoe werkt dit met moederborden? Op dit punt blijf ik namelijk haken, en het aanschaffen van een duurder moederbord omdat hij dan beter moet zijn vind ik geen goed argument.

Kennen jullie een goedkoop moederbord voor 1600 mhz geheugen en een phantom II x6? Extra sloten als SLI vind ik niet interessant en daar kan dus op bespaard worden.

@ DANGER, Zou je aub niet meer op mijn topic willen reageren. Ik vind jouw manier van communiceren niet leuk.

Groeten,

Chris

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:33:
[...]

Ik ben het met al je punten eens, maar dit is onzin. Geheugen wat op de QVL staat is geheugen wat getest is. Vaak is dit veelverkocht geheugen.

99/100x zullen andere DIMM's ook gewoon (normaal) functioneren, mits ze geen aparte specs hebben.
In het geval van Asusborden zou ik indien mogelijk de QVL toch wel ter harte nemen. Die dingen zijn me echt te kieskeurig wat betreft het geheugen.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:50:
@ DANGER, Zou je aub niet meer op mijn topic willen reageren. Ik vind jouw manier van communiceren niet leuk.
Danger helpt je, geeft goed advies. Beetje stank voor dank dit;

Ontopic:
De M4A78LT-M LE => oude chipset 760G, heeft maar 2 DDR3 sloten, en in M-atx. Ze zijn allebei in staat een X6 te draaien. en allebei kunnen ze 1333 aan. Ik zou voor de Evo gaan.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
Waarom kijk je niet gewoon naar de Best Buy Guide? Daar staat lijkt me alles in en hoef je zelf niet aan te kloten, wat blijkbaar niet echt lukt. Je kunt namelijk gewoon specs naast elkaar leggen en vergelijken :?

Verwijderd

Topicstarter
Bbg had ik al gelezen. Een X6 met een Sapphire HD6870 lijkt mij een betere keuze of is de processor dan gewoon 'te' snel?

Ik ga voor een duurder moederbord. Simpelweg omdat het niet zinvol is om de processor te laten vertragen door een te zwakke stroom toevoer.
Pagina: 1