SSD performance laag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren 2 SSD's in mijn pc zitten.
1x een Corsair GT 120GB - SATA 600
1x een Vertex2 120GB - SATA 300
Daarnaast zit er ook nog 2x een 2TB in RAID in - SATA 300.

Rest van de specs: inventaris: pc

De Corsair is mijn bootschijf.
De Vertex mijn Games disc.
De 2TB is voor mijn Data opslag.

Echter valt de performance enorm tegen:

Corsair GT:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6028/5951535496_845b647048_z.jpg

Vertex 2:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6143/5951535390_b79e308ab9_z.jpg

In het BIOS staat de onboard intel chipset op AHCI / RAID.
De marvell Sata 600 staat op AHCI.

Zowel de meest recente Intel RST als de Marvell driver zijn geinstalleerd.
Windows staat op de Corsair (gisteren vers geinstalleerd, ding kwam vers uit de doos).
Op de Vertex stond eerst Windows, deze heb ik geformatteerd vanuit Windows (geen quick).

Firmwares van beide schijven zijn ook de meest recente versies.

Enig idee hoe ik de snelheid verder omhoog kan krijgen (met name die Corsair GT zou toch veel harder moeten lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:25:
De marvell Sata 600 staat op AHCI.

Zowel de meest recente Intel RST als de Marvell driver zijn geinstalleerd.
Marvel? Deze misschien: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller....
Op de Vertex stond eerst Windows, deze heb ik geformatteerd vanuit Windows (geen quick).
Slim. Er zijn 2 dingen die je absoluut niet moet doen met een SSD: defragmenteren, en formatteren. Je veroorzaakt daardoor enorm veel schrijfbewerkingen, en daar kan een SSD slecht tegen.

Sowieso zijn zowel de vertex 2 als de corsair GT SSD's met totaal onrealistische specs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die full format ging per ongeluk. Kwam ik te laat achter.
Defragmenteren nooit mee gedaan.
Maar kan mij niet voorstellen dat een SSD gelijk 'gesloopt' is als je er een full format overheen haalt.

Wat zijn dan volgens jou realistische specs?
Kan me namelijk niet voorstellen dat die Vertex sneller is dan de Corsair.
Sata2 vs Sata3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs haalt de corsair 3 GT 550MB/s lezen en ook zoiets schrijven. Dat haalt hij echter nooit.

Maar kan je de corsair aansluiten in de SATA2 poort? Waarschijnlijk presteert hij dan stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Technisch gezien kan dat, maar hoezo zou zoiets dan beter presteren in een poort die de helft aan throughput heeft?
Dan had ik net zo goed geen Sata 600 drive hoeven kopen. ;)

Je schakelt toch ook de helft van je cpu cores niet uit om iets beter te laten preseren?

gefeliciteerd by the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je het topic al gelezen waar Darkstone je naar verwees? Die Marvell controllers zijn namelijk vaak erg brak geïmplementeerd waardoor je van SATA600 amper kunt spreken.
Daarnaast mag je in je handjes klappen als je SSD in real world prestaties ook echt sneller aanvoelt over SATA600 dan over "ouderwetse" SATA300. Dat duurt nog wel een generatie (of 2)...

[ Voor 35% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-07-2011 21:08 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, topic gelezen.

Als dat zo is, waarom worden die fabrikanten dan nog niet finaal aangeklaagd?
Bedoel, als je een Intel CPU koopt die op 3Ghz draait, en hij doet er maar 2 ben je toch ook 'misleid'?
Ik snap dat niet, nemen mensen daar dan zo makkelijk genoegen mee?

Je leest de specs, je gaat er vanuit dat je krijgt wat je besteld en toch is het niet zo.
Heet dat dan geen oplichting?

Maar goed, daarmee kom je niet tot een oplossing voor het probleem.
Zal hem zo eens op m'n Intel Chipset aansluiten en kijken wat ie dan qua prestaties doet.
(Scheelt mogelijk ook weer een aantal seconden boottijd omdat die Sata-600 controller niet geladen hoeft te worden).

-edit-
Corsair op de Intel Chip aangesloten, toch inderdaad wel een stuk sneller.
Laat hem nu dus maar daarop zitten. Wachten op een fatsoenlijke Sata-600 controller kaart dan maar :?

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6001/5951320171_8f896720a0_z.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:44:
Yep, topic gelezen.

-edit-
Corsair op de Intel Chip aangesloten, toch inderdaad wel een stuk sneller.
Laat hem nu dus maar daarop zitten. Wachten op een fatsoenlijke Sata-600 controller kaart dan maar :?

[afbeelding]
Als je een sata300 verbinding al niet vol krijgt, waarom verwacht je dan dat een sata600 verbetering zal brengen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom haalt iemand hier dan wel de volledige (lees) snelheid, 2x van wat mijn GT nu haalt...
http://forum.corsair.com/...thread.php?t=96365&page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een intel on-chipset SATA poort. Geen brakke pci-e 1x marvel addon controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen pci-e 1x addon controller.
De Corsair zit nu ook op de Intel Onboard Chipset (ICH10), staat wel in RAID modus vanwege mijn 2x 2TB disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:48:
De Corsair zit nu ook op de Intel Onboard Chipset (ICH10), staat wel in RAID modus vanwege mijn 2x 2TB disks.
Zet hem dan maar eens in AHCI en de 2tb disks in RAID op de Marvell controller, dan haal je ten minste de volle SATA2 performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik dan niet mijn raid set (incl. Alle data) kwijt?
Ivm ander type controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:48:
De marvel is aangesloten als pci-1x apparaat. Het theoretische maximum wat je hiermee ooit kan halen is 500MB/s / 10 * 8 = 400MB/s. Dat is nog exclusief de signaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is 500MB/s per lane niet exclusief de signalling overhead? Dus de 8/10-bit encoding al vanaf gehaald?

5GT/s * (10/8) / 8 = 0.5GB/s = 500MB/s; zonder de 8/10-bit encoding zou het 625MB/s per lane geweest zijn.

Echter dit is nog steeds bandwidth; geen throughput. De throughput is weer lager dan de maximale bandbreedte. Zie ook dit verhaal over bandwidth versus throughput op PCI-express:
http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5989-4076EN.pdf
(flow control, payload size, latency)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stand corrected :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooie uitleg, dank. :)

Maar wat nou als ik mijn RAID1 set van mijn Intel Controller op de Marvell Controller prik.
Ben ik dan mijn RAID 1 config kwijt?
Heb helaas geen schijven liggen waarmee ik 't kan testen.
Data die erop staat wil ik niet kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:05:
Mooie uitleg, dank. :)

Maar wat nou als ik mijn RAID1 set van mijn Intel Controller op de Marvell Controller prik.
Ben ik dan mijn RAID 1 config kwijt?
Heb helaas geen schijven liggen waarmee ik 't kan testen.
Data die erop staat wil ik niet kwijt raken.
Ja die ben je dan kwijt...
Niet ergens een kennis met wat hdd ruimte over waar je het even naartoe kan kopieëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, helaas niet.
Pagina: 1