Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk OS voor een simpele bedrijfsserver

Pagina: 1
Acties:

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 09:36
Beste Tweakers,

Ik wil een netwerkje opzetten binnen een klein bedrijf voor een ongeveer 3/5 personen. Met software maken ze daar dus berekeningen en tekeningen van gebouwen. Nu hebben ze een aantal eisen:

- Een drietal printers moeten voor alle computers beschikbaar zijn
- Ze willen graag hun projecten en administratie op een centrale plek beheren

Nu wil ik dus ook een server neerzetten, met als doel
- Alle printers op aan te sluiten en te delen
- Active directory op te zetten, dit maakt het erg makkelijk wat beheer van gebruikers betreft.
- Subversion server, waarin alle projecten dus via repositories beschikbaar zijn binnen het bedrijf
- Graag wil ik dat deze server vpn connecties kan ontvangen, zodat ik niet onnodig poorten hoef open te zetten.

Nu vraag ik me af, wat kan ik het beste als OS nemen voor die server.
- Windows small business server 2011 standaard (deze is vrij prijzig, 1100 euro)
- Windows small business server 2011 essentials (deze is een stuk goedkoper, 500, maar kan ik daar alles mee? Naar mijn idee wel, of zie ik wat over het hoofd
- Windows 7, met active directory. Als ik de info van deze link goed begrijp, dan kan je ook active directory op een windows 7 bak opzetten. Of is dat incorrect http://www.microsoft.com/...px?displaylang=en&id=7887)

Wat zouden jullie kiezen, en waarom?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BlackHawkDesign schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:43:
- Windows 7, met active directory. Als ik de info van deze link goed begrijp, dan kan je ook active directory op een windows 7 bak opzetten. Of is dat incorrect http://www.microsoft.com/...px?displaylang=en&id=7887)
Dit zijn alleen de management tools en is niet het hosten van de AD zelf.

Voor de rest is het een kwestie van features vergelijken tussen de SBS Standard en SBS Essentials, en leg dit naast wat je nodig bent.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Repost van : Beste oplossing bedrijfsnetwerk waar volgens mij al voldoende raad gegeven is.

Meld zulke zaken in het vervolg gewoon even via een topicreport. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Question Mark op 18-07-2011 19:07 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BlackHawkDesign schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:43:
Beste Tweakers,

Ik wil een netwerkje opzetten binnen een klein bedrijf voor een ongeveer 3/5 personen.[....]

Wat zouden jullie kiezen, en waarom?
Ik zou het vooral niet zelf doen want je laat merken dat je eigenlijk niet goed weet wat wát is.
Haal er iemand bij die tenminste het verschil tussen een client OS en een Server OS weet alsjeblieft?

Daar heb je alleen maar voordeel aan - we kunnen je hier van alles wijsmaken namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
*knip*
Dit soort reacties mogen via de TR

[ Voor 87% gewijzigd door Rupie op 18-07-2011 16:54 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het beste advies is professionals in te huren, want ook in je vorige topic liet je niet echt blijken er echt veel kaas van te hebben gegeten van de materie. De schade (en kosten) van een slecht of onveilig opgezet netwerk is veel groter als het daarna gerepareerd moet worden, of blijkt niet te voldoen.

Het is een zakelijk netwerk, doe het dan ook zakelijk :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 09:36
@question mark: Bedankt, dat vermoeden had ik al toen ik de informatie van Mircosoft las van de website, maar ik wilde het zeker weten, had de link namelijk van een ander topic en als je daar over het woordje tools leest, lijkt het net of je active directory op windows 7 aan het installeren bent.

@itsValium: Ik wilde eerst het oude topic heropen, maar koffie gaf aan dat ik beter een nieuw topic kon openen als dat nodig bleek te zijn, en ik denk van wel vandaar. Ik heb door dat topic veel ingezien, maar moet ik nog een beslissing nemen over het os.

@alt-92 / gambieter: Het is een simpel netwerk voor totaal 4 personen waarbij het enige doel is: printers en bestanden delen. Is het dan niet overkill om er een professional neer te zetten die een dure server bak gaat inrichten die vervolgens 80% van de tijd idle is maar wel gelijk een sloot met geld gaat kosten? Begrijp me niet verkeerd, als je gelijk hebt wil ik best naar je luisteren, maar ik wil wel argumentatie voor het feit dat in dit geval het inhuren van een pro de beste oplossing is.

Om dan toch het een en ander toe te lichten: Ik ben zelf een developer, dus inderdaad geen sys admin. Ik heb zelf thuis een linux server draaien, in het verleden ooit wel eens een windows 2003 server ingericht. Ik ben niet volledig thuis in dit domein, maar naar mijn idee is het voldoende om een waardige oplossing neer te zetten die voldoet aan de eisen en daarnaast een stuk goedkoper. Alles wat moet gebeuren heb ik al eerder gedaan, behalve dat het os compleet nieuw voor me is.Het bedrijf is kwestie, zijn 2 mensen die het naast hun werk doen voorheen hun werk achter 1 pc deden, dus het bedrag wat gebruikt mag worden is gewoon beperkt.

[ Voor 7% gewijzigd door BlackHawkDesign op 18-07-2011 18:29 ]

Pagina: 1