Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor het bedrijfsnetwerk van me vader. Momenteel heb ik de volgende situatie:
- Er zijn 4 werk pc's aangesloten,
* 3x win 7 & 1x win xp: 2 voor werknemers, 2 voor werkgevers.
- Er zijn 3 printers die allemaal voor verschillende doeleinden gebruikt worden
* de werknemers kunnen niet printen, om misbruik tegen te gaan
- De printers dienen op alle pc's beschikbaar te zijn
- De printers staan in een andere ruimte dan de werk pc's
- Als iedereen naar huis gaat, gaan alle pc's e.d. uit.
Nu zijn er ook nog de wensen
- De werkgevers willen graag bij de documenten van de werknemers
- Er moet iets van een deelde netwerkschijf komen
- Er moet een backup faciliteit komen
De oplossing die ik nu heb:
Nu had ik voorheen een een oude pc met windows xp erop dat als server dienst deed. Hierop stonden de printers aangesloten en daarnaast deelde hij een netwerk schijf. Echter heeft deze situatie een aantal nadelen:
- De kans dat die windows installatie corrupt raakt is redelijk aanwezig. Ik wil dus niet elke 4 maanden langs moeten komen om de boel weer op te lappen
- Om de pc af te sluiten moest er via remote desktop ingelogd worden en een script gedraaid worden.
Nu heb ik zelf al aan een aantal mogelijke oplossingen gedacht:
Ubuntu server:
- Het afsluiten is nu heel lastig om remote voor elkaar te krijgen
+ Linux is wel erg stabiel, de kans dat de installatie corrupt is een stuk kleiner
- Het installeren van printers is erg lastig en ik weet niet of alle printers ondersteund worden (moet ik uitzoeken)
Windows 2003 server:
+ Ik kan nu een active domein opzetten daardoor de rechten nog beter regelen
- Het afsluiten is nogal een gedoe, je moet helemaal een redenen geven waarom je wilt afsluiten
? Ik weet niet hoe stabiel dit is
Lose netwerk schijf en printer server:
- Ik moet voor elke printer een losse aansluiting hebben, dat gaat nogal wat kosten voor 3 printers
+ Erg stabiel
Zie ik nog dingen over het hoop, hebben jullie adviezen of oplossingen wat voor mij de beste aanpak is?
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor het bedrijfsnetwerk van me vader. Momenteel heb ik de volgende situatie:
- Er zijn 4 werk pc's aangesloten,
* 3x win 7 & 1x win xp: 2 voor werknemers, 2 voor werkgevers.
- Er zijn 3 printers die allemaal voor verschillende doeleinden gebruikt worden
* de werknemers kunnen niet printen, om misbruik tegen te gaan
- De printers dienen op alle pc's beschikbaar te zijn
- De printers staan in een andere ruimte dan de werk pc's
- Als iedereen naar huis gaat, gaan alle pc's e.d. uit.
Nu zijn er ook nog de wensen
- De werkgevers willen graag bij de documenten van de werknemers
- Er moet iets van een deelde netwerkschijf komen
- Er moet een backup faciliteit komen
De oplossing die ik nu heb:
Nu had ik voorheen een een oude pc met windows xp erop dat als server dienst deed. Hierop stonden de printers aangesloten en daarnaast deelde hij een netwerk schijf. Echter heeft deze situatie een aantal nadelen:
- De kans dat die windows installatie corrupt raakt is redelijk aanwezig. Ik wil dus niet elke 4 maanden langs moeten komen om de boel weer op te lappen
- Om de pc af te sluiten moest er via remote desktop ingelogd worden en een script gedraaid worden.
Nu heb ik zelf al aan een aantal mogelijke oplossingen gedacht:
Ubuntu server:
- Het afsluiten is nu heel lastig om remote voor elkaar te krijgen
+ Linux is wel erg stabiel, de kans dat de installatie corrupt is een stuk kleiner
- Het installeren van printers is erg lastig en ik weet niet of alle printers ondersteund worden (moet ik uitzoeken)
Windows 2003 server:
+ Ik kan nu een active domein opzetten daardoor de rechten nog beter regelen
- Het afsluiten is nogal een gedoe, je moet helemaal een redenen geven waarom je wilt afsluiten
? Ik weet niet hoe stabiel dit is
Lose netwerk schijf en printer server:
- Ik moet voor elke printer een losse aansluiting hebben, dat gaat nogal wat kosten voor 3 printers
+ Erg stabiel
Zie ik nog dingen over het hoop, hebben jullie adviezen of oplossingen wat voor mij de beste aanpak is?