Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste oplossing bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.512 views

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 09:36
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor het bedrijfsnetwerk van me vader. Momenteel heb ik de volgende situatie:
- Er zijn 4 werk pc's aangesloten,
* 3x win 7 & 1x win xp: 2 voor werknemers, 2 voor werkgevers.
- Er zijn 3 printers die allemaal voor verschillende doeleinden gebruikt worden
* de werknemers kunnen niet printen, om misbruik tegen te gaan
- De printers dienen op alle pc's beschikbaar te zijn
- De printers staan in een andere ruimte dan de werk pc's
- Als iedereen naar huis gaat, gaan alle pc's e.d. uit.

Nu zijn er ook nog de wensen
- De werkgevers willen graag bij de documenten van de werknemers
- Er moet iets van een deelde netwerkschijf komen
- Er moet een backup faciliteit komen

De oplossing die ik nu heb:
Nu had ik voorheen een een oude pc met windows xp erop dat als server dienst deed. Hierop stonden de printers aangesloten en daarnaast deelde hij een netwerk schijf. Echter heeft deze situatie een aantal nadelen:
- De kans dat die windows installatie corrupt raakt is redelijk aanwezig. Ik wil dus niet elke 4 maanden langs moeten komen om de boel weer op te lappen
- Om de pc af te sluiten moest er via remote desktop ingelogd worden en een script gedraaid worden.

Nu heb ik zelf al aan een aantal mogelijke oplossingen gedacht:
Ubuntu server:
- Het afsluiten is nu heel lastig om remote voor elkaar te krijgen
+ Linux is wel erg stabiel, de kans dat de installatie corrupt is een stuk kleiner
- Het installeren van printers is erg lastig en ik weet niet of alle printers ondersteund worden (moet ik uitzoeken)

Windows 2003 server:
+ Ik kan nu een active domein opzetten daardoor de rechten nog beter regelen
- Het afsluiten is nogal een gedoe, je moet helemaal een redenen geven waarom je wilt afsluiten
? Ik weet niet hoe stabiel dit is

Lose netwerk schijf en printer server:
- Ik moet voor elke printer een losse aansluiting hebben, dat gaat nogal wat kosten voor 3 printers
+ Erg stabiel

Zie ik nog dingen over het hoop, hebben jullie adviezen of oplossingen wat voor mij de beste aanpak is?

Verwijderd

Sorry maar je min punten zijn gewoon een gebrek aan ervaring.
- De kans dat die windows installatie corrupt raakt is redelijk aanwezig. Ik wil dus niet elke 4 maanden langs
Hoe krijg je het voor elkaar om een Windows installatie waar niet achter gewerkt word en alleen elke dag aan en uit word gezet corrupt te maken?

En een server kun je het beste niet elke dag afsluiten want dan kun je s'avonds of snachts meteen onderhouds taken draaien zoals de backup.
Het afsluiten is nogal een gedoe, je moet helemaal een redenen geven waarom je wilt afsluiten
Uitzetten kan op elke linux & windows PC met het shutdown/poweroff commando eventueel zonder problemen remote. Het schermpje waarin je de reden moet opgeven om af te sluiten kun je natuurlijk uit zetten.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 18:53 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zou een Windows installatie corrupt raken na 4 maanden? Ik zie een hoop klok-klepel argumentaties. Als het zakelijk is, waarom dan niet zakelijk advies vragen ipv te gaan beunen? Dei vraag bij het afsluiten is simpel uit te schakelen, een snelle Google zoektocht vertelt je hoe.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
de werknemers kunnen niet printen, om misbruik tegen te gaan
Of een werknemer moet kunnen printen, of hij (m/v) hoeft dat niet te kunnen.
Argumenten van controle/misbruik/gebrek aan vertrouwen geven eerder een andere oorzaak aan die je niet technisch moet willen oplossen. Dat deden we vorige eeuw.

Is er ruimte en budget voor beheer ?
Zo nee, dan de cloud in.
Zo ja, dan schaf je een server aan, en regelt dat ding in, of nog beter, laat het doen.
NAS zou ook kunnen.

Abort, Retry, Quake ???

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:17
Nu heb ik zelf al aan een aantal mogelijke oplossingen gedacht:
Ubuntu server:
+ Linux is wel erg stabiel, de kans dat de installatie corrupt is een stuk kleiner
- Het installeren van printers is erg lastig en ik weet niet of alle printers ondersteund worden (moet ik uitzoeken)

Windows 2003 server:
- Het afsluiten is nogal een gedoe, je moet helemaal een redenen geven waarom je wilt afsluiten
Als je ubuntu installeert kun je gewoon via de cli afsluiten of via een cronjob automatisch om een bepaald tijdstip (bijvoorbeeld 8u savonds)

Zelfde met windows en die extra reden kun je ook gewoon af laten sluiten door een .bat scriptje met onderstaande erin:

"shutdown /s /f /c "automatische shutdown""

die zou je ook gewoon automatisch om 8uur savonds kunnen laten runnen.

Verder zal de beste oplossing het meeste liggen aan wat het mag kosten, wat is de verwachte groei etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Knuckless op 15-07-2011 19:42 ]

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Laat gewoon een professioneel IT bedrijf langs komen, jij hebt het over een "active domein". Sorry, echt niet vervelend bedoeld maar je hebt absoluut onvoldoende kennis om een bedrijfsnetwerk te beheren.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk dat je met een MS SBS server heel ver komt (en nog verder). Zorg zeker ook voor een backup. No offence, maar laat dat ding installeren door een pro, want volgens mij ontbreek je de kennis om dit te gaan doen. Het zal wel lukken, maar een beetje pro heeft dit in 2-3 dagen up & running en dan heb je alle ook nog alle uitleg gehad die je nodig hebt om het te beheren.

http://www.microsoft.com/...s/Pages/sbs_overview.aspx

You don't need eyes to see, you need vision

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 23:13
Inderdaad de ideale situatie voor een SBS omgeving. Koop iets in de lijn van een ML 330, installeren met sbs 2011, printers installeren en delen, regel een online backup mogelijkheid en laat die server 's nachts lekker aanstaan.
En het lijkt me wel handig als je het laat doen.

Mag het niks kosten, dan lekker op de huidige manier verder modderen.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:38
richard_1st schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:16:
Mag het niks kosten, dan lekker op de huidige manier verder modderen.
Op lange termijn denk ik dat dat het verder modderen zelfs meer geld gaat kosten.

@TS: Wat voor soort bedrijf is het eigenlijk?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Genoeg LInux distributies zoals FreeNAS, Zentyal, ClearOS die dit soort dingen kunnen. Servers zijn uit te zetten via een webschermpje of cli. Eventueel is support af te nemen.

Wat is het budget ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Probleem van een linux machine is dat er iemand moet zijn die dat ding kan bedienen en onderhouden in geval van problemen. Bedrijven vinden het doorgaans niet zo leuk om te wachten als er iets aan de hand is.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
BlackHawkDesign schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:44:

Windows 2003 server:
Waarom 2003 Server? De support van 2003 houdt volgens mij op voordat de hardware afgeschreven is. SBS 2011 is inmiddels uit en is voor een leek erg makkelijk in beheer. Voor bedrijven tot 15 werknemers kun je zelfs Windows Foundation gebruiken, alhoewel SBS 2011 toch weer makkelijker is in beheer.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 17-07-2011 13:11 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:46:
Probleem van een linux machine is dat er iemand moet zijn die dat ding kan bedienen en onderhouden in geval van problemen. Bedrijven vinden het doorgaans niet zo leuk om te wachten als er iets aan de hand is.
Dat is met een Windows oplossing natuurlijk precies hetzelfde.

@TS: Sowieso al de opmerking "ik wil er niet elke 4 maanden langs gaan" betekent al dat je eigenlijk niet aan een server moet beginnen. Een server heeft namelijk altijd regulier onderhoud nodig zoals het checken van backups, updates etc.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11 11:38
BlackHawkDesign schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:44:
Ubuntu server:
code:
1
Sudo shutdown -h now

Zo simpel is dat, als je dat nog niet weet zou ik niet gaan beginnen aan een linux server voor dit bedrijf. Zoals eerdere mensen ook al aangaven, gewoon SBS 2011 nemen. Lees je echter eerst even in, dit is nog wel nodig...

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

ik222 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:15:
[...]

@TS: Sowieso al de opmerking "ik wil er niet elke 4 maanden langs gaan" betekent al dat je eigenlijk niet aan een server moet beginnen. Een server heeft namelijk altijd regulier onderhoud nodig zoals het checken van backups, updates etc.
Inderdaad - het is belangrijk om regulier onderhoud uit te voeren. Nu hoeft dit niet te betekenen dat je fysiek naar het bedrijf van je vader hoeft te gaan, dit kan namelijk ook remote (hier zijn verscheidene oplossingen voor).

Ook zou ik de server dag en nacht aan laten staan; zodat backups gemaakt kunnen worden! Omdat de onderneming niet al te groot is, zou SBS 2011 moeten voldoen; het is even een investering in goede hardware en het O/S maar de voordelen en instellingsmogelijkheden zijn zeer uitgebreid.

Trouwens AS = "Active Directory" en niet "Active Domain" of iets in die geest.

@ Poster: wil je zelf geen onderhoud uitvoeren; gewoon de installatie en onderhoud uitbesteden bij een professional.

[ Voor 5% gewijzigd door Vidra op 17-07-2011 13:33 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:15:
[...]

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, elke oplossing heeft een beheerder nodig, iemand waarop een bedrijf kan terug vallen als er rook uit de machine komt.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:55:
[...]

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, elke oplossing heeft een beheerder nodig, iemand waarop een bedrijf kan terug vallen als er rook uit de machine komt.
Inderdaad, het laatste wat je wilt is dat je een week op een nieuwe machine moet gaan zitten wachten.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
gast, gezien je geringe kennis, zet een desktop bak neer als "printserver" en doe de rest lekker via office 365.
Blijf van linux af. AD doen met Samba vereist een degelijke technische kennis die je een flinke tijd zal kosten te vergaren.
Office 365 is een top product voor situaties als de jouwe en is qua boekhouding ook nog eens de goedkoopste oplossing. De maandelijkse termijnen zijn direct af te schrijven tot pasen en pinksteren op 1 dag vallen ipv 5 jaar lang jaarlijks afschrijven van je hardware.
Backup, support etc. zijn ook allemaal geregeld via office 365. Enige wat je nodig hebt is een stabiele internet verbinding.
Als je toch AD-tje wilt spelen zet er dan een SBS foundation 2011 bak naast om de AD zaken te doen (en dan ook meteen printen) maar regel de rest lekker via office 365. Geloof me, dat is de minste hoofdpijn oplossing.
De ouderwetse "fileserver" is aan het uitsterven. Sharepoint doet dat nu allemaal (je kan via webdav drives mappen).

[ Voor 20% gewijzigd door Razwer op 17-07-2011 17:16 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jimbo123 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:05:
Laat gewoon een professioneel IT bedrijf langs komen, jij hebt het over een "active domein". Sorry, echt niet vervelend bedoeld maar je hebt absoluut onvoldoende kennis om een bedrijfsnetwerk te beheren.
Met hem.

dit heeft niets met PNS te maken, en als je al tot een werkend netwerk komt, sta je binnen de kortste keren in PNS met allerhande andere vragen/problemen

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.